Dystert för Østberg och Finland, Safari i WRC 2020(?), Latvala testade, ”snurriga säsongen” igång, Meste ”VOC-Mästaren”, Westlund ERC-het och William N. i egen regi i Höljes.
Fanns i går fortfarande hopp att Mads Østberg skulle komma till start i Rally Finland och vissa hävdade att inget var klart. Men nu måste det nog ändå anses vara så att Mads och Torstein Eriksen inte får någon chans att försvara andra platsen från 2018. På Twitter skriver Mads (lite fritt översatt). ”Tråkigt men sant, jag kommer inte att köra varken R5 eller WRC. Verkligen ledsen att inte vara med. Rally Finland är min favorittävling och helt ärligt, känns det för dj-ligt att inte ha möjlighet att köra i år”.
Onekligen känns det som ”case closed” för Mads del och nu är frågan vilka och hur många som kommer att anmäla sig i WRC2 Pro. Här ligger Mads tvåa, 13 poäng efter Kalle Rovanperä men har även exakt lika många poäng ner till trean, M-Sports Gus Greensmith. R5-serien för ”fabriksteam” har inte alls blivit den succé som många hoppades och så här långt har bara sju förare kört någon deltävling när serien går in på andra halvan. Enbart Rovanperä och finske Skoda-kollegan Eerik Pietarien som är anmälda till ”Pro-klassen”. Den sistnämnde gör sin andra start, första skedde i Rally Sweden där han bröt mot slutet.
*
Lite intressant är att smeknamnet ”Finnish Grand Prix” inte kommit till av en slump. Av de 13 snabbaste rallyna någonsin i WRC-kalendern, har de 12 körts på finska sträckor. Alla vet också att farten plus de många, långa och ofta höga hoppen är rallyts mest kända varumärke. Just hoppen är platser som lockar mycket publik och där tipset från vana förare för att få till dessa är enkla.
– Bromsa före ”take off och sedan fullgas över krönet!
Lättare sagt än gjort har det många gånger visat sig…
*
Senare i veckan ska FIA World Motor Spor Council fastställa WRC-kalendern för 2020 där faktisk bara två tävlingar är fastställda, Rally Sweden och Rally Sardegna. Inför presentationen lär det bitas på lite naglar i framför allt Tyskland, England/Wales, Tour de Corse och kanske även borta i Australien, alla har nämnts som tänkbara kandidater att hamna utanför kalendern. Klart verkar det däremot vara att Safarirallyt gör comeback redan till nästa år. Till årets ”kandidat-upplaga” kommer också flera av WRC-teamen att åka ner till Kenya för att reka.
*
Men i årets kalender är åtminstone Tyskland fortfarande en WRC-tävling och här har nu teamen fullt upp med att hitta rätt inställningar för att undvika att hamna i ”hinkelsteinarna” men samtidigt ändå ha ”good pace”. I går var det Jari-Matti Latvalas tur att känna på Yaris WRC i Veidenz i varma (25 grader) Moseldalen och i dag kör Ott Tänak i Tritterheim. Tack Hans Marx för bilderna. För båda (egentligen för alla) kan resultaten från den tyska asfalten innebära en kraftig finger visning om hur säsongen 2019 slutar. I Tänaks fall om det blir guld och för Latvala kanske ännu viktigare, om det blir en fortsättning i ”Rally-VM” 2020…
Ryktena surrar också att Ott Tänak mest troligt kommer att lämna Toyota och Tommi Mäkinen efter Australien. Malcolm Wilson och M-Sport har som bekant redan deklarerat att Tänak är drömvärvningen för 2020 och nu kastar sig även Andrea Adamo/Hyundai in i leken enligt ansedda Autosport. Om jag säger om, nu Tänak försvinner blir det onekligen intressant att se vem som kan ersätta. En tanke kanske är att man kör ett ”wild card” som ersättare och som onekligen skulle gå hem i Japan, Takamoto Katsuta.
Inte bara hos Toyota det pyr lite av lust/krav på omställning för 2020. Vad händer hos Citroën, fortsätter Sebastian Ogier ännu en säsong och får Esapekka Lappi lov att fortsätta? Här ser till exempel optimister en öppning för Mads Østberg att göra comeback i en WRC-bil.
Känns också som att Craig Breen är på väg in igen för full säsong, här anger källor att både Hyundai och M-Sport kan vara tänkbara alternativ. En annan som knackar på WRC-dörren är Eric Camilli som nu är lite testpilot hos såväl M-Sport som Volkswagen och fransmannen när fortfarande drömmen om en WRC-ratt. Med andra ord har ”snurriga säsongen” startat väldigt tidigt…
*
På en helt annan nivå men för den skull icke minst lika viktig (kanske till och med viktigare) är deltagarna i VOC Mekonomen Rallys olika serier. Årets höjdpunkt här blir ”Mästar Mötet” i samband med finalen Rikspokalen i Örebro. Redan har sju av de totalt femton vinnarna sedan SverigeSerien startade 1993 anmält att dom kommer till Närke den 5 oktober för att göra upp om titeln ”Meste mästare” i VOC.
Anmält sig i den ordning anmälan inkommit är: Anders Banger, vinnare 2009 – Lukas Kindgren, vinnare så sent som förra året 2018 – Mathias Gustafson, vinnare så långt tillbaka som 2004 – Henrik Andersson som vann ytterligare ett år tidigare det vill säga 2003- Pär Nordahl, vinnare 2014 – Billy Johansson, tidigaste vinnaren som är anmäld ännu så länge, vann 1995 och 1997 – André Nygren, vinnare 2017.
*
En som även han gjorts sina första trevande rallykilometer i en VOC-Volvo, är Adam Westlund som i helgen presenterade sig på allvar för ERC-publiken genom tredje platsen i Rally Poland. ERC-news uppmärksammar insatsen i hop med Joakim Sjöberg och ägnar idag en stor del av utrymmet åt den 18-årige svensken som faktiskt tävlar för ”Latvia”. Adam beröms för sin mogna körning i Sainteloc Racings Peugeot R2.
– Jag drömde om att komma på pallen men trodde det ändå inte, så klart att jag är glad, berättar Adam.
– Vi hade lite tur men utvecklades också under rallyt men gjorde även lite små misstag, men faktum är att jag faktiskt håller på
att lära mig…
En sträckseger blev det i klassen ERC Junior 3 men på slutet var det säkerhet som gällde för Adam och Joakim.
– Sista”loopen” handlade det bara om överlevnad på grund av alla spår, men tack och lov så överlevde vi!
Även chefen i det franska teamet, Vincent Ducher var imponerad redan efter den korta testen inför ERC-debuten.
– Vi hjälpte honom till bra självförtroende med både sig själv och bil, menade Ducher belåtet.
Nästa start för paret blir i ERC Rally di Roma Capitale. Inför denna ligger man nia i tabellen på 24 poäng vilket är väldigt bra med tanke på att 19 förare tagit poäng hitintills.
*
I Höljes är det förutom World RX och Euro RX även RX International Series och hit åker Tomelillas William Nilsson. Totalt 23 förare är anmälda i ”Junior-serien” Supercar Lites och för första gången kör William i egen regi. Redan för några veckor sedan aviserade han att han och JC Raceteknik avslutat samarbetet.
–Det är lite nervöst faktiskt, konstaterar William.
– Jämfört med förut är det väldigt mycket detaljer runt omkring själva körningen att tänka på, till exempel mat, mekaniker och tält.
Numera drivs tävladet som en familjeangelägenhet berättar han.
– Jag och familjen jobbar stenhårt för att få allt klart till start och jag tror att det kommer bli väldigt bra. Alla ser fram emot att få rulla in i depån i Höljes!
*
Under flera säsonger dominerade Volkswagen genom Petter Solbergs team PSRX i World RX genom Johan Kristoffersson bar detta till två VM-guld. Nu är Johan och Petter borta från rallycrossen och istället fokuserar pappa Tommy Kristofferson på att hjälpa fram norrmannen Sondre Evjen genom Volkswagen Dealer Team Bauhaus. Med betydligt mindre resurser och även tävlande i Euro RX är det ändå med optimism som Tommy tar sig an ”The Magic Weekend”.
− Klart att man på ett vis saknar kostymen som vi hade då, men jag känner ändå att vi kommer väldigt väl rustade till den här tävlingen. Vi fick många bra svar i Norge senast, men har också tagit rejäla kliv även efter den tävlingen.
Fram till Höljes har Sondre bland annat tränat starter med Polon och känner sig förberedd för helgen.
− Alla småsaker som vi har kämpat med, de börjar sitta nu, tycker 21-åringen från Ål i norska Buskerud.
Även om senaste tävlingen i Hell var hans hemmatävling rent nationsmässigt, så är Höljes den närmsta banan i EM-serien. − Det är där jag har kört mest, men aldrig tidigare i en supercar. Jag ser fram emot att få komma i 180 nerför backen. |