Ny WRC-Fiesta till Portugal, Myrsell vann i EM, Kolbe/Kvick kraschade och Stoffe tog nya bilen till seger!
Medan Volkswagen och Citroén låg väl i fas med verkligheten och hade ”EVO2” versionen av Polo WRC och DS3 WRC klara lagom till premiären i Monte Carlo har konkurrenterna inte riktigt hängt med. I förra veckan avslöjade Hyundai att den nya i20 WRC inte kommer att vara tävlingsklar förrän om åtta månader, premiär i Monte Carlo. Återstår gör då M-Sport som varit ganska tysta om nya Fiestan men nu säger bossen Malcolm Wilson att nya versionen kommer att debutera i Portugal i maj. Då får Ott Tänak och Elfyn Evans en Fiesta som till 80 procent är helt ny under skalet. 1,6 liters motorn är ytterligare utvecklad men även kylarens position, ny intercooler, transmission, elektroniken och differentialerna är förändrade.
– Troligen en av de största förändringar vi någonsin gjort på någon av våra bilar ända sedan vi började jobba med Focusen, förklarar Wilson för wrc.com
– I nästa vecka avslutar vi testerna i Cumbria och då har den nya bilen körts 500 testmil. Mer mil än vi någonsin gjort innan vi tagit någon ny bil till tävling!
Både Tänak och Evans har varit högst delaktiga i testerna i syfte att de båda ska känna sig nöjda med nya Fiestan.
– De båda har jobbat bra ihop och jag tror det är viktigt att våra två huvudförare trivs ihop, menar Wilson.
– Båda har gett feed back till varandra och förhoppningsvis ger det oss möjligheter att komma bra förberedda direkt.
M-Sport och dess förare har haft det tungt i WRC medan man fullständigt dominerar WRC2 och ERC med R5-versionen. Nu hoppas Wilson att nya Fiestan även ska hävda sig väl i WRC.
– Med två unga förare måste man vara realist men jag känner att i andra halvan av säsongen, med nya bil och när Ott och Elfyn även de utvecklats har vi chans på pallplatser, hoppas Wilson.
*
Från M-Sport och Ford är inte steget långt till deras gamle stjärna och dubbla världsmästaren Marcus Grönholm som hade flera lyckliga år i WRC-Focusen. I dagarna blev det offentligt att Marcus son Niclas är klar för RallyX med en Supercar och då så klart en OMSE Ford Fiesta. En bil som tidigare körts av Joni Wiman och Toomas Heikkinen.
Niclas ska köra tre tävlingar Skövde, Strängnäs och Solvalla och till detta är också VM-tävlingen i Höljes och det finska mästerskapet inplanerat.
I det nystartade teamet Grönholm RX satsas det nu hårt för den kommande säsongen i Supercar-klassen.
–Jag är väldigt entusiastisk inför säsongen, nivån i Sverige är väldigt hög så vi får vänta och se vad tempot håller för, säger Niclas Grönholm till Autosport.
*
Om två veckor är det premiär i Danska Mästerskapet med ”Erling Høi-Nielsen Rally Peugeot” och i lördags var det lite genrep med en test före AutoPartner / Ans Kro Rally Grand Prix. Efter testen måste nu hårdsatsande Kenneth Kolby/Jeannette Kvick, från Slagelse/Maribo ut och leta ersättningsbil sedan deras Peugeot 205 Maxi mer eller mindre blev skrot sedan ” Makkerparret havde en større afkørsel”. Kenneth berättar.
– Jag körde på sexans växel i en snabb högersväng och gick över ett litet krön när jag tappade bakändan. Kändes som att jag skulle kunna rädda det men så fick jag ut hjulen utanför vägen och så snurrade det bara runt. Vi tog bland annat en lyktstolpe med oss baklänges…
Peugeoten ser inte bra ut erkänner Kenneth.
– Den är mycket skrynklig och behöver nytt bagagerum och höger bakskärm. Taket kan nog riktas och buren är inte skadad tack och lov.
– Bilen ska lagas ordentligt så den blir inte klar till DM1 så vi får se om vi kan hyra en bil istället.
Co- driver Jeannette avslutar med att tacka alla funktionärer och andra som hjälpte henne och Kenneth efter olyckan.
– Det var en olycka där vi körde i 160 km/t och vi klarade oss oskadda så visar det bara hur viktigt det är med säkerhetsutrustning i en rallybil!
*
Dalmasen Mats Myrsell med Esko Juntilla i högerstolen på Porschen körde i helgen till sig en tredje plats totalt och seger i klassen när det var EM för Historiska Bilar i San Remo Storico. För det andra svenskekipaget med Anders och Ingrid Johnsen, även de i Porsche gick det något långsammare, 20:e totalt och tvåa i klassen.
Rallyt präglades av flera avåkning och i en av dessa skadades Michele Moutons gamla notläsare Fabrizia Pons. Hon och hennes chaufför kraschade parets Lancia rätt i en stenmur så illa att räddningspersonal fick klippa taket för att få ut de båda.
Nästa deltävling i EM körs i Tjeckien med Historic Vltava Rallye om fjorton dagar och hit är totalt sju svenskar anmälda.
*
Det blev en lyckad debut för Stoffe Nilsson i Anderslövsrallyt för dagen med blixtinkallad notläsaren Esmeralda Gyllenswärd när den helt nybyggda Subaru-värstingen gjorde debut. Även om det blev tre avåkningar direkt på första sträckan var det aldrig något snack om var segern skulle hamna. Med 1.21 till Ingvar Andersson i en ex. Stoffe-Subaru var det kassaskåpsäkert för Vinslövssonen. Men nu ställer han in bilen i garaget igen, mycket jobb återstår innan väghållning och annat är lika hundra procentigt som i den ”gamla” Subarun. Att köra nybygget i nästa SSRC-tävling ”Rally på gränsen” är absolut inte aktuellt enligt Stoffe.
– Skulle inte kännas så tryggt med all sten som finns där uppe…
Måste berömma mig för tipset i 4WD, klockrent sedan hemmahoppet Magnus Hägg bromsat isig ut på en åker och därmed säkrade tredje platsen.
*
Nästan debutseger blev det även för Joacim Kristiansson som visserligen hunnit med Simrishamnsmixen i nya Toyotan men nu blev det full pott i 2WD-klassen. Dessutom tvåa totalt och detta en dryg sekund före Ingvar Andersson. 3,6 sekunder skilde sedan mellan Jockes Toyota och Magnus Johansson från Älmhults välgående 940. Långväga gästen Philip Haag, Kulings var snabbast på SS1 med R3-Cittran men föll sedan tillbaka och blev trea. En prestation i sig då det var en Opel i händerna på Mats Andersson som blev fyra.
Min ”tipsvinnare” Hans ”Kräbbleboda” Johansson tappade cirka tio sekunder på SS2 och kom sedan aldrig riktigt tillbaka, slutade femma.
*
Hörbyförare i topp i ”VOC-klassen” för både A och B-förare. I A var det tillfälligt tjänstgörande lantbrevbärare Tom Kristensson ( han försökte lägga post i en brevlåda med bakskärmen på sträcka 1) som hade Victor Hansen i högerstolen som var snabbast. Starkt jobbat då detta var Victors allra första notade tävling. Tvåa, precis som i DM-premiären slutade Osbys coming man Kim Nilsson. Även i B-klassen var det Hörby i topp då Robin Svensson tog sin allra första grusseger och detta föra Andreas ”AP” Persson, Simrishamn. I C-VOC hade Simrishamnaren Fredrik Persson stoppat in ”R-bil entusiasten” Andreas Sigfridsson i 240:an och det blev en lyckad kombination. Seger, 18 sekunder före blekingen Robin Liljegren.
I Simrishamn hamnade Kristianstads Johan Kastenman i skogen med sin fina grupp H 240. Nu tog Johan revansch och vann B 2Wd före Hässleholms Jens Persson som debutkörde Jocke Kristianssons gamla gula Opel Corsa.
Vill passa på att tack Henrik Åkesson för de fartfyllda bilderna från Söderslätt.
*
En som inte fick tillfälle att lufta sin rallybil i lördags var Thord ”Todde” Johansson från Tollarp. Istället för att köra gul 940 tog han bättre hälften Helen med sig till kvartsfinal handboll mellan IFK Kristianstad och Hammarby. En tillställning som uppenbarligen föll Todde och Helen på läppen, entusiasmen var som synes total över den stora IFK-segern.
*
Om jag inte en gång fallit för rallybacillen när jag var ung så hade jag gärna smittats av Enduro-sjukan istället. I lördags var jag å tjänstens vägnar och bevakade Hovdalajakten i regi av FMCK Hässleholm. En sak är helt säker här är inget dj-la gnäll över dåliga vägar eller att det är uppkört. Hemmaföraren Fredrik Juhlin demonstrerar underlaget på sträcka 2.