Ny polsk tävling för Tom K. som uppvärmning till SSR, nytt pris över Åsum-gänget, Nybro störst i helgen, mer om ”social samvaro”, över 500 rallyåkare i helgen, Oliver gör RX-comeback i Höljes, ung FIA-grek omkom och grattis i efterskott Opel-lover!

Tom Kristenssons drag att med hjälp av polska Kowax 2BRally Hyundai kliva ner ett pinnhål i rallykarriären och göra en återstart med mindre press på de på lördag 31-åriga axlarna, har visat sig vara exakt det som behövdes. Starter i Tjeckien respektive Polen har bjudit på framgång och nu kommer nästa chans för Tom och Andreas Johansson.

Det blir start för oss i ”Rajd Podlaski” som är premiär för Polska grusmästerskapet och detta som bra förberedelse för SM och South Swedish Rally som körs helgen efter, avslöjar Tom idag.

Foto: Kowax 2BRally

När han, Mats Andersson och Kowax-teamet hade sitt stora event i Hörby inför säsongen kördes det med helt nya Hyundai i20 N Rally2 och med vilken Tom tänkt sig fortsätta säsongen. Så blir det inte berättas det idag utan han fortsätter med samma R5-i20 som han använt i de båda rallyna hitintills. 

Beslutet gör det möjligt för oss att få fler mil och därmed fler tävlingar tack vare att vi både kan hålla nere kostnaderna, men även underlätta för teamet. 

Bilen som ska användas är välbeprövad och som Tom upplever som väldigt lättkörd även om de allra sista hästkrafterna saknas mot den nya Rally2-versionen. För honom är det viktigare att få till en bra helhet och vilket nu ser  ut som han lyckas med. 

Jag är så otroligt glad och stolt över att vi får till en så här pass bra säsong och kan bibehålla en bra nivå, fast det är en väldigt svår tid med ekonomin och partners.

Kowax och personalen där har också jobbat hårt för att Tom och Andreas ska komma ”rätt i matchen” och som då sett till att skapa de extra tävlingar som inte fanns med från början.

Detta kommer att fortsätta och i både Polen som Tjeckien lär det dyka upp nya möjligheter vilket innebär lite förändringar i vår kalender och strategi på grund av detta, förklarar Tom lite hemlighetsfullt.

Att få ihop detta paket i den här utsatta tiden där samarbetspartners brottas med många olika svårigheter har inte varit enkelt förklarar Tom avslutningsvis.

Jag är så otroligt tacksam till alla som gör min dröm möjlig! 

Rajd Podlaski kör 21-22 maj och sedan bär det av direkt till Älmhultr South Swedish Rally och även om det blir lite extra för Hörby-föraren med körning i SSR så är ändå EM-deltävlingen ”Rajd Polski” den 10-12 juni ett snäpp upp på statusskalan. Hit åker Tom och Andreas för att ta första fajten med det tuffa ERC-gänget.  Foto: Opel Motorsport

För Tom blir det dessutom återbesök till turistorten Mikolajki som tyvärr ligger ruggigt nära gränsen till Belarus och förra gången var 2018 när han och Henrik Appelskog körde till sig segern i ERC Junior U27 med Opel Motorsports Adam R2.

Återigen har Kristianstad Kartingklubb hyllats för sina insatser och igår var det på hemmaplan i samband med den stora galan anordnad av näringslivet i Kristianstad. Här fick gänget på Åsum Ring ta emot utmärkelsen ”Årets Magnet” som utsågs av Orangea Staden. Motiveringen var : Genom ett uppoffrande och skickligt arbete och genom en välfungerande organisation har årets pristagare skapat en anläggning som gett ringar på vattnet. Bara att lyfta på kepsen och konstatera att sällan har väl en jury haft mer rätt än så här, stort grattis!

*

Icke utan att Nybro AC med ”Zabra Rally” är de som dragit det längsta strået vad gäller antalet anmälda under Valborgshelgen. Medan statusfyllda MAS RallycupGotland fått ihop strax över hundra tävlande så kontrar smålänningarna med 160 rallybilar på lördag. I Nybro är det Bilsport Rallycup, Klassiska Rallycupen, RM för Historiska och så 1300 Rallycup som kör de fyra sträckorna på totalt 35 kilometer. Lite över 70 klassiker finns i tävlingen  och där jag hajade till när jag såg Åke Jacobssons namn, tidigare Emådalens MK och numera Kristdala. För cirka sex-sju år sedan parkerade Åke den WRC Ford Focus han då kört under flera år och sedan har det tråkigt nog varit heltyst kring smålänningen. Nu görs det comeback med en Appendix K Opel Kadett GSi. Kan inte garantera det, men jag tror att detta varit Åkes dröm ända sedan första tävlingen med Saab V4:an

Foto: Tommy Svensson

I BRC och striden om totalseger är det mycket Volvo som gäller och någon i trion David Lindström, Lars Engström och Håkan Tagesson kan mycket väl få största pokalen med sig hem. Såvida inte Lunds snabba B-förare Terese ”Tessan ” Lennartsson åker ifrån alla killarna med sin vassa Opel Kadett GSi…

När 1300 Rallycup eller mer populärt ”Sukkacupen” tappade sin cupledande galjonsfigur Ola Strömberg på grund av hans och SBF:s olika syn på den gröna Suzukin,  känns det som att lite luft gått ur den numera lite klassiska cupen. Till Nybro kommer det tio Suzuki-åkare varav en, Lovis och Kenneth Jansson från Botkyrka kör i ”Ungdomsrally”. Cupen har aldrig varit någon större skånsk angelägenhet och den trenden fortsätter då enbart nordvästskåningarna Per-Henrik och Håkan Ekholm kör under ”rödgul flagg”.

*

De senaste veckorna har frågan om det lite klena antalet anmälda debatterats flitigt. Många bra förslag på hur man kan vända trenden har också kommit fram men i mina ögon tyvärr även motsatsen. Något som fick både kommentarsfälten och min mejlkorg att fyllas, var om det är vettigt eller inte med långa serviceuppehåll även i korta tävlingar. Att döma av de som yttrade sig på Facebook så var detta ”nytänk” absolut värt att följa av andra arrangörer än Älmhult. Långa serviceuppehåll innebar mer social samvaro menades det på vilket då uppenbarligen ansågs som mycket mer värt, än möjligheten att komma hem och tid  riskera att krocka med tidningsbudet. Många menade då man ändå tagit den här dagen till rally så spelade det mindre roll om tävlingen blev utdragen, det viktiga var att man kunde umgås med andra på serviceplatsen var en vanlig åsikt.

Foto: Tommy Svensson

Mot detta reagerade en arrangör från Mellansverige som mejlade mig.

Jättekonstigt att man vill umgås under tävling men inte efteråt, skrev han.

Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan från stressat rallyfolk om hur länge det dröjer till prisutdelning. Då hänvisas till hur långt man har att åka till hemmet och därför bör prisutdelningen ske skyndsamt. Medge att detta går stick i stäv med långa servicuppehåll? 

Svårt att säga emot på detta och själv har jag upplevt exakt samma sak massor av gånger under de över tjugo år som jag haft förmånen att dela ut priserna vid TV-Svängen. Ofta jag stött på irritation för att vi vill vänta in målgång för åtminstone största delen av startfältet, innan priserna fördelas. SMK Hörby har även diskuterat att inte starta prisutdelningen förrän alla gått mål med en förhoppning att mer än de närmast sörjande är åskådare när alla hårt kämpande C-förare får sina priser. Än har vi inte lyckats fullt ut med detta men ambitionen finns och med tanke på hur positivt så många nu ser på möjligheten att stanna kvar och socialisera istället för att jäkta hem, kanske det ändå går att förverkliga. Förvisso får då A-förarna vänta kvar ett par timmar för att C-klasserna ska ha kört färdigt men vadå, den här dagen till detta…  

*

Lite konstigt när det gäller ”Hot potatos” så finns det många åsikter som kommer till mig, men väldigt få för att inte säga inga vågar skyltar med sina namn. ”Jag vill gärna kunna köra fler tävlingar i Småland” som en förare uttryckte sig eller arrangören som var orolig för att hans åsikter skulle ge mindre startfält till hans tävling. En  annan anonym röst i arrangörsleden skrev till mig och undrade. ”Det har ju varit mycket snack om varför tävlingarna har så mycket mindre anmälda än tidigare. Givetvis är det så att många klubbar ”lider ekonomiskt”, man har sina fasta kostnader men p.g.a pandemin inte kunnat arrangera några tävlingar= noll inkomster-bara utgifter. Det är inte alls konstigt att alla vill vara med nu när ”tåget går” med följd att det är 4-5-6-7 tävlingar samma helg att välja bland. Att det sedan  har blivit väldig många SM tävlingar gör ju inte saken bättre. Det har ju även varit en massa synpunkter på startavgifter och någon klok hade ju räknat på vad det kostar att vara med och köra en vanlig DM-tävling. Helt klart är det inte startavgiften som belastar mest (trots gnäll), däremot är väl däcken den stora boven? Med mindre startande är ju risken istället att man måste höja startavgiften för att arrangören skall få till en nollbudget. Alla vet att den stora boven när det gäller kostnader är vägåterställning, resten av kostnaderna  har man ju bra koll på redan innan tävling. Det jag nu undrar över är, du har en tävlingsklar bil och vill vill gärna köra, hur väljer du? Deltager du i olika cuper? – Låg startavgift? – Inte så långt att köra till tävlingen? -Tävlingen har tradition med väldigt fina sträckor och bra arrangemang? Skulle vara kul att veta hur de tävlande tänker?? ”

*

Hänger på detta och ser att Ericsson Motorsport analyserat kommande helg och då hittat att 552 svenska kör rally innanför våra gränser under lördag och söndag. Detta fördelas på sex tävlingar och där då Nybro är störst med 160 ekipage medan närbelägna Nässjö och ”Nässjörundan” lockar minst med 30 bilar. Till detta ska då läggas 12 svenskar i danska premiären för Volvo Euro Cup och så ett i ”NM-runden” Rally Sørland.

Foto: JC Raceteknik

Här är Isac Reiersen och Johan Johansson ensamma svenskar med JC Racetekniks Ford Fiesta Rally4. Det som vore intressant att få se hade varit hur samma helg såg ut före pandemin? Nu visar det enbart dagsläget och vem vet, före 2019 kanske siffran varit det dubbla, vad vet jag… 

*

Till World/Euro RX i Höljes gör Oliver Solberg comeback vilket står klart när Peter Hedström knutit honom till team. Att det blir med en Hyundai som Oliver gör comebacker inget att förvånas över, dessutom samma bil som Peter själv körde ifjol. Sist det begav sig för Oliver med rallycross var  på Höljesbanan under All Star Magic Weekend 2020, där han i den avslutande finalen pressade pappa Petters beprövade Citroen DS3 Supercar till en tredjeplats i finalen. Nu får Oliver en helt uppdaterad Supercar till ”Magic Weekend”.

Foto: Hedström Motorsport

Det här ska bli riktigt kul, vi har nu gjort mycket jobb med detaljer på bilen efter vår egen filosofi vi haft från PSRX-bilarna. Tillsammans med Peter och hans teams erfarenhet kring bilen kommer det att bli riktigt bra, berättar Oliver.

Teamchef Hedström är också nöjd med upplägget.

Det slog mig att Oliver skulle passa perfekt för Hyundai i Höljes, så jag ringde och han nappade direkt, berättar Peter.

Därefter gick allt fort och tillsammans med Petters mekaniker har vi tagit bilen ytterligare ett stort steg framåt i utvecklingen!

På vägen mot målsättningen (seger) körs just nu test på banan i Höljes avslöjar Oliver.

Vi kommer testa idag och i morgon, det är seger som gäller, det kommer bli tufft, men vi kommer med en bra bil till tävlingen!

Olivers teamkamrat hos Hedströms Motorsport i Höljes blir den Uppländska raketen Anders Michalak, som kör en av teamets VW Polo Supercar. 

*

Före den magiska helgen är det den 13 maj premiär för RallyX (tidigare RallyX Nordic) på samma bana. Värmland är först ut och sedan följer sex deltävlingar i Strängnäs, finska Kouvola och Lettiska Riga. Hårdsatsande JC Raceteknik kommer med tre förare till Höljes, Sondre Evjen och Philip Gehrman gör full satsning i Supercar, medan Jimmie Walfridson ansluter i Supercar Lites.

Foto: JC Raceteknik

–  Vi har en spännande säsong framför oss, med målet att köra hem mästerskapsmedaljer, säger teamchef Joel Christoffersson.

*

I dag drabbades grekisk motorsport av en tragisk händelse då Costas Takidellis omkom i en trafikolycka utanför Aten. Costas tappade kontrollen över sin Ford på en regnvåt bro och störtade ner på en korsande motorväg.

Foto: FIA

Förutom föraren fanns ytterligare tre personer i bilen som alla skadades svårt. 19-åringen vann i fjol Panhellenic Cross Car Championship EKO Racing Dirt Games och var även en av de som kämpade i uttagningen till FIA Rally Star.

*

Gå direkt till skamvrån!

Så känns det faktiskt för mig när jag igår missade att hylla en av mina största rallyhjältar, Ari Vatanen när han fyllde 70 år. På den tiden när rally var rally på riktigt kunde man omöjligt utan att älska den hårdsatsande finnen. Åtskilliga kraschade bilar kantade vägen fram till VM-titeln 1981 med Ford Escort som efter detta även innefattade några år med både Opel Ascona/Manta 400. Efter detta blev det Grupp B-Peugeot och därefter många Dakarstarter och segrar. Foto: Tommy Svensson

Numera tillbringar Vatanen sin tid i vingården i Frankrike och senaste gången jag träffade honom var i samband med Rallye Monte Carlo 2016. Då käkade vi både frukost och lunch ihop ute på sträckorna i VW Motorsports flådiga ”Hospitality-anläggning”. Att vi fann varandra är inget konstigt, så är det alltid med Opel-lovers ”world wide”…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *