Ny final för Asfalts SM, Wilke flyttar ”GP:et”, nu klara linjer för tävlingar inom SBF, Kruses kloka tankar om Oliver i WRC, Hyundai utan grönt ljus för hybridbil och #FkkCancer jobbar vidare!

Att det är oroligt i det mesta med hänvisning till Covid-19 är nog alla överens om men idag kunde ändå Svenska Rally Mästerskapen presentera ny finalarrangör till nya Asfalts SM istället för som tänkt i Halmstad och SM-veckan.

Vi kommer att lägga finaltävlingen av Asfalts-SM i Växjö. Datumet, som inte krockar med SM-veckan, blir något tidigare, den 19 juni och tävlingen kommer att köras på inhägnat område inne på flygfältet i Uråsa utanför Växjö, säger Patrik Persson från SRM.

Tävlingen döps till ”DRIVE VXO Asfalt SM-final” och Asfalts-SM kalendern blir nu enligt följande: 4 april Jönköping, 8 maj Uddevalla, 22 maj Tierp, 5 juni Säffle och avslutningsvis Växjö 19 juni. Imorgon kväll öppnar förtursanmälan till Asfalts-SM där det finns möjlighet att anmäla sig till hela mästerskapet. 50 platser finns och förtursanmälan är öppentill 21 februari. 

Förtursanmälan gäller garanterat plats till ovan tävlingar i Asfalts-SM, men som tävlande måste du även anmäla dig ”som vanligt” till arrangören också, berättar Sara Mejving från SRM.

*

Om det var positiv inledning på Motorbloggen igår så är det lite mer åt andra hållet idag. I fjol kämpade Hässleholms MK stenhårt för att kunna genomföra sina planerade tävlingar, Hässleholms GP, Tema Hallen Grussprint och så klubbens klassiker Snapphanerallyt och då som SM-tävling. Först fick ”GP:et” stryka på foten efter problem med tillstånd från boende på Garnisonen. Därefter flyttades ”grussprinten” till november för att till sist ändå få ställas in. Kvar blev ”Snapphane” som ändå mitt i pandemin genomfördes men först efter diverse krångel och då som publikfritt.

Foto: Tommy Svensson

  I år hoppades HLMK och ordförande CG Wilke precis som alla andra på ett lugnare år, men som vi alla vet blev det inte så. Först att få lida för detta i deras kalender är Hässleholms GP berättar Wilke.

Hässleholms Mk väljer med hänsyn till rådande pandemi och den smittspridning med restriktioner som följd av detta, att flytta Hässleholms GP från 2 maj till 1 augusti. Detta för att då förhoppningsvis kunna genomföra tävlingen även med publik, eftersom detta är en utav de största publik-tävlingarna vi har.

Med dagens besked ser HLMK:s kalender ut så här för 2021.

Temahallen Grussprint 5 juni – SM sprint i Halmstad under SM veckan 3 juli -Hässleholms GP 1 augusti. – Exakta Creative Snapphanerally 10-11 september.

*

Inte alls  svårt att förstå klubbens beslut efter att ha läst gårdagens och av många efterlängtade klara besked från Svenska Bilsportförbundet. Under rubriken ”Idrotten fortsatt på paus” skriver man: ”Med rådande pandemi och rekommendationer så vill vi från Svensk Bilsport förtydliga våra rekommendationer centralt avseende tillstånd för tävling, 

1, Alla födda 2002 och senare får träna utomhus och inomhus, läs mer här:https://www.rf.se/Nyheter/Allanyheter/nufarallabarnochungatrana/

2, Alla födda 2005 och senare samt ”elit” (de som har det som huvudsakliga sysselsättning samt tävlar på högsta internationell/nationell nivå), är undantagen förbudet

I dialog med RF så är vår hållning att vi som förbund ej rekommenderar att någon utfärdar några tillstånd till tävling om de ej inbegriper punkt 2 ovan.Självklart är dialogen med myndigheter avgörande samt de rådande lagar som nu finns framtagna.”. 

SBF fortsätter med att hänvisa till,  ”Tävlingar utomhus kan genomföras för personer födda 2002 och senare vid enstaka tillfällen eller för dem som har sin idrott som huvudsakliga sysselsättning (elit) och på högsta internationell/nationell nivå. Det innebär i idag att; Vårt förhållningssätt som förbund är att rekommendera att tävling kan i nuläget endast arrangeras om myndighets tillstånd beviljas och det är på högsta nationella eller internationella nivå. Barn födda 2005 eller senare tillåts tävla vid enstaka tävlingar. Detta gäller till ny information har presenterats.

Den grupp som går under benämningen VVS (väg, vatten och skog) där förbund med likartade frågor kring, exempelvis stora tävlingsytor och tillfälliga arenor ingår, fortsätter sitt arbete tillsammans med Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten. Fortsatt gäller i alla sammanhang att följa de restriktioner som myndigheterna uppmanar till.”. 

Med andra ord är det som jag uppfattar gårdagens besked i princip stopp för SBF-tävlingar för deltagare äldre än 16 år oavsett hur sedan andra tolkar regelverket. Kanske har jag missuppfattat eller …

*

Gårdagens jättesnackis var så klart Oliver Solberg och Aaron Johnstons oväntade start i en WRC-Hyundai i Arctic Rally Finland. Reaktionerna har varit många och för en gångs skull vad jag uppfattat, enbart som positiva. I den kören stämmer jag in i likhet med SVT:s expert Jonas Kruse som kommenterade nyheten med.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

– Att det är ett för tidigt inhopp i WRC är nog vi alla överens om. Risken är förstås att Olivers självförtroende kan få sig en knäck vid ett dåligt resultat eller vid ett större misstag. Men, å andra sidan, pappa Petter Solberg sa ju inte nej den gången han fick chansen i Safari Rallyt när Tomas Rådström bröt foten.

Kloke Jonas vill inte på något vis kritisera starten men är tydlig med, att ingen press får läggas på Oliver. Något även Hyundaibas Adamo varit väldigt tydlig med  inte kommer att göras från hans håll.

 Ingen kan ha några krav på 19-åringens tider på rallyt. Han har bara en dags test med bilen innan rallyt men han måste se detta som ett femdagars test, menar Jonas.

Andrea Adamo är dock lite bekymrad och då inte över Oliver utan mer för pappa Petter. Adamo svarar på Twitter när Petter med glimten i ögat menar att starten sker på hans ansvar.

Jag är mer bekymrad över att hantera dig (Petter) än Oliver!

Behöver jag tillägga att Adamo la till en stor ”smiley”…

*

Detta får mig att tänka på hur svenska media kommer att hantera rally framöver om det blir så att Oliver skulle få en permanent plats i WRC? Tidigare har man alltid gömt sig bakom ”vi har ingen i VM:s högsta klass och därför väljer vi att inte bevaka rally”. Tänk nu om Oliver går hela vägen, vad ska man då skylla på…

*

I går berättade jag att Toyota hoppas kunna köra test med nya hybridbilen för 2022 redan i nästa månad och även M-Sport ligger fas med Latvalas team. Däremot är Hyundai inte riktigt med i matchen och har ännu inte påbörjat en Rally1-bil för säsongen 2022. Enligt uppgift väntas det i Alzenau på grönt ljus från Seul vilket ännu inte getts. Till DirtFish säger Andrea Adamo att han inte har några kommentarer mer än att han påbörjar jobbet samma dag han får klartecken att göra så.

Foto: Hyundai Motorsport

Samtidgt önskar han Toyota och M-Sport lycka till med sina bilar. Ingen hemlighet att Hyundai hela  tiden varit tveksamma till att nya hybridtekniken i rally är vägen framåt. Att han och ingenjörerna redan nu är på efterkälken är Adamo mycket väl medveten om, men hans händer är bundna som han förklarar till DirtFish.

– Jag är Andrea Adamo, en liten italiensk immigrant som bor i Tyskland som försöker göra sitt bästa i motorsporten. Jag är inte den som skickar mail till Hyundais styrelse och påpekar att det finns en ”deadline” för detta!

Det som finns i Alzenau idag är två ”hybridkit” som FIA mer eller mindre tvingade de tre teamen i WRC att köpa. Nu börjar folk bli oroliga att det koreanska märket är på väg från WRC på grund av att FIA varit allt för angelägen att visa att detta är ”den nya och gröna vägen” för rally. Om ve och fasa detta skulle bli verklighet, så måste man nog tillstå att FIA skjutit sig själv i foten. I bästa fall finns då bara Toyota och hårt ekonomiskt sargade M-Sport kvar i WRC 2022. Å andra sidan kan det kanske bli så att Hyundai taggar ner och blir en än viktigare aktör i WRC2 med nya Rally2-versionen av i20. Då i fas med det som jag länge påtalat vore bästa vägen för Rally-VM att gå, mot lite mer beskedliga Rally2-bilar (gamla R5) både säkerhetsmässigt, ekonomiskt och inte minst sportsligt med fler bilmärken och samtidigt fler potentiella vinnare än dagens knappa handfull….

*

I fjol planerades för en riktig superhelg för motorsporten i Belgien med powerstage för WRC Ypres RallySpa Franchorchamps i en paus i World RX-tävlingen på samma ställe. Nu gick båda åt h-e på grund av Covid-19 men tanken på att göra samma sak i år finns fortfarande. FIA:s Rallybas Yves Matton menar att detta är helt rätt väg att gå med att samköra olika mästerskap för att locka ännu större publik och menar.

Jag tror att vi måste tänka på ett koncept i framtiden som samlar fans och miljöer från båda grenarnaDet skulle inte vara bra enbart för fansen, utan också för arrangörerna. Att minska kostnaderna kommer att vara en utmaning i framtiden och jag tror att det bara vore vettigt att kombinera två sporter som rallycross och rally. 

Någon superhelg blir det troligen inte i år då WorldRX körs på Spa redan den 22 maj medanWRC inte kommer på besök förrän i mitten av augusti. Men med tanke på Covid-19 läget är det full möjligt att det blir nya datum för båda VM-serierna.

*

För någon vecka sedan presterade Sunnyside Experience/#FkkCancer/Lars Stugemo en ny version av en dekal för att visa att man stöder cancerinsamlingen och då med en ännu klarare koppling till rally. Nu tar man detta ännu ett steg upp i samarbete med numera Önnestadsbaserade Apex.se.  ”Yo – fantastiska nyheter. Idag lanserar vi stolt vår egen #FkkCancer FIA Underwear i samarbete med Apex. Köp underkläderna, se fantastisk ut och visa ditt stöd för #FkkCancer.

Pris i svart: 795 :- + 200 :- till #FkkCancer.

Pris i vitt: 695 :- + 200 :- till #FkkCancer.

Gå med i rörelsen #FkkCancer – en obarmhärtig och positiv rörelse för att samla in pengar för att döda cancer. Hittills har vi samlat in 200-Ksek. Verkligen fantastiskt. Tack för stödet alla och tack Apex – flat out. Köp den här, och gör det nu:

https://apex.se/undertroja-fia-fkkcancer

#FkkCancer #StaySafe #BeHappy #SoonWeRallyAgain OBS: Underkläder levereras utan Aktivera på armen.”

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *