Ny design på WRC-Cittran, första RM på grus, ingen lokal STCC-förare, Ramona laddar och sugen på att pimpa trädgården?
Till WRC Rally Portugal kommer Mads Östberg, Kris Meeke och Khalid Al Qassimi köra sina DS3 WRC i ny kostym. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team har plockat bort guld, lagt till svart och grått (pyttelite grönt på bakspoilern och runt lamporna är väl ungefär vad man kan acceptera…) vilket gör att bilen ser nästan helt ny ut. Inte bara dekoren är ny, fronten är ”redesignad” vilket enligt fransmännen ”delivers greater aerodynamic efficiency”.
För att kunna skilja bilarna åt har förarna själva fått välja färg på taket, vilket i Östbergs fall betyder grått. Meeke valde att åka med vitt tak medan Al Qassimi har rött ovanför hjälmen.
I Portugal kommer även DS3 WRC med lite mer nyheter mot tidigare år, bland annat med nydesignad front plus helt nya stötfångare och skärmbreddare allt för att förbättra väghållningen i höga hastigheter.
– Citroén har inte slutat utveckla DS3 WRC, tar man nyheterna från januari och lägger till det som vi nu visar är detta de största förändringarna sedan bilen blev homologerad 2011, berättar Yves Matton, boss hos Citroén och tillägger.
– Vår framgång i Argentina med våra förare som 1:a-2:a har gjort att alla är ännu mer motiverade!
*
En bra bit från WRC till helgens RM-tävling, Majpokalen i Norrköping. En i sammanhanget rekordkort tävling, bara knappt 3,7 mil lång men ändå med samma prislapp som övriga betydligt längre deltävlingar, 2500 kr plus noter vilket ger 500 spänn ytterligare. Nu ska nog inte arrangören hängas för detta utan detta lär stå inskrivet i RM-reglerna enligt en som är insatt i ämnet. Men ändå 3000 kr för fem sträckor varav en dessutom körs två gånger, kanske inte så konstigt att intresset för RM är, om inte iskallt så svalt.
Totalt har Majpkalaen lockat 92 anmälda men där bara hälften kör om RM-poäng och av dessa 19 i den klassiska delen medan 29 har åtminstone något nyare bilar. Ur skånsk synvinkel är det min klubbkompis Thobias Svensson med småländske notläsaren Stefan Pettersson som får försvara de röd/gula färgerna. Golfåkaren ligger trea i Grupp E och åtta totalt i RM-tabellen för Seniorer och vill nu öka på poängskörden. Fick en bra start i Sandviken och ledde klassen i Östersund när det blev takkänning nästan med slutmålet i vindrutan. Att det är seger som räknas förklarade Thobias igår innan avfärd.
– Nu är det grus, nu ska de andra få åka på för att hänga med!
Leder både Senior och Grupp E gör Skutskärs Martin Eliasson före klubbkompisen Niklas Ledin.
Ett halvskånskt ekipage finns också med, Vetlandas Robert Bertilsson med Kristianstadboende men med licens i Vetlanda Palle Palmgren i högerstolen. I deras fall är det bara att ta sig i mål för att det ska bli full pott då man kör i Grupp F FWD med Volvo S70 och som vanligt ensamma i klassen. Kan inte utan lida med de få som valde att hoppa på försöket att bygga rallybil av Volvo 850/S70, för hur man än vänder och vrider på detta, så någon succé har bilen absolut inte blivit i ralllyskogen. Har inte full koll på hur många bilar som byggts men mer än en dryg handull kan det omöjligt vara. Innan bilen kom ut som rallybil i samband med bråket SBF/VOC Mekonomen Rally menade folk som begriper, att just den här Volvo-modellen var ingenting för rallyfolket. Bara att inse att de verkar ha haft ganska klart för sig…
Att det ska var så svårt att få fart på tjejernas eget RM-tävlande. Bara tre kör i Norrköping dessutom och helt i linje med rådande klassraseri i två klasser., trimmat och otrimmat.I Trimmat kör Lina Jonasson och Mia Emilsson medan Jessica Larsson väljer att åka VOC-940. Onekligen tråkigt att det inte är bättre uppslutning då det finns betydligt fler tjejer som kör, men av någon anledning lockar inte RM alls. En idé för att få fler startande i Tjej-RM vore kanske att bjuda på både start och notavgift?
I Norrköping samlas även Suzuki-gänget som på lördag är 17 stycken.
*
Det blev till slut 161 som anmälde sig till Midnattssolsrallyt och för första gången har arrangören beslut att att inte gallra, alla får starta.
– Vi har ändrat struktur och upplägg av både tävlingen och organisationen och målet för årets tävling har hela tiden varit att alla anmälda ska få tävla, säger Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.
Han menar även att det finns runt 20 vinnarkandidater och normalt sett borde någon av de fyra Audi quattro-åkarna vara med i toppen. Tom Axelsson, Erik ”Eken” Johansson, Janne Pettersson och Arne Bäckström heter ”jeep-åkarna” som alla fyra säkerligen strävar efter seger.
Arrangören har försökt lyfta fram Regularity och härfinns många kul bilar som t.ex Citroën SM och Triumph TR2.
Pontus Tidemands pappa Thomas förr fruktad Volvoåkare gör nu comerbck i ”Uppvisningsklassen” så klart med en Volvo 240. Här kör även Bror Danielsson, Escort och Per-Åke Ring, Opel Ascona 400.
*
F.d STCC-föraren och GT-mästaren numera Ljungbyhedbaserade Micke Ohlsson debuterar i det klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring den 14-17 maj. En bana Micke känner väl efter att de senaste åren fokuserat på mytomspunna Nürburgring Nordschleife med ambitionen att kunna genomföra den satsning som nu blir verklighet.
Han gjorde sin första start för Audi Race Experience, teamet skåningen kommer att köra för i 6-timmarsracet VLN7 i fjor, vilket slutade på en fjärdeplats i klassen.
ADAC 24-timmars på Nürburgring Nordschleife är världens största långloppstävling, med cirka 800 förare fördelade på 200 bilar. Ohlsson kommer att tävla i den snabbaste klassen, SP9, där ytterligare två svenskar kommer till start; Andreas Simonsen (Black Falcon #2, Mercedes SLS GT3) och Edward Sandström (Audi Sport Team WRT #28, Audi R8 LMS Ultra).
– Det här blir den största utmaningen för mig under mina år som racingförare, menar Micke.
Audi Race Experience tävlar med två stycken Audi R8 LMS Ultra, där Ohlsson alltså rattar den ena tillsammans med Niki Mayr-Melnhof (Österrike), Rod Salmon (Australien) och Ronnie Saurenmann (Schweiz). I systerbilen återfinns tidigare Formel 1-föraren Alex Yoong, tillsammans med Franky Cheng (Kina), Marchy Lee (Kina) och Shaun Thong (Kina).
*
I helgen är det premiär för STCC på nya arenan Skövde Flygplats och för första gången i ”modern” tid finns ingen förare från nordostskåne med i startlistan. Först var det Jens Edman, Kristianstad (bilden) som satte färg på serien i slutet av nittiotalet och några år framåt, både med Volvo, Ford och Peugeot. Efter honom klev ”målarpågen” från Knislinge Johan Stureson in på STCC-arenan och med hjälp av Seat, Peugeot och slutligen BMW jagades det segrar. När Johan la hjälmen på hyllan var det i fjor dags för Mattias Lindberg från Vankiva att träda fram som en i Team Kia. Seger i premiären på Ring Knutstorp är mitt mest bestående minne från Mattias fjolår. Men i år är det tomt på gridden och av för mig naturliga skäl känns det därför inte riktigt lika hett, sorry men så är det.
Nu får vi inrikta oss på V8 Thunder Cars som är Mattias Lindbergs nya serie och där han kör den lite udda Dodge Chargern för Åhusteamet Memphis Racing. Mattias är full av tillförsikt trots bara 70-80 varv i sin nya racebil. inför premiären är målsättningen trots den ringa rutinen hög.
– Om jag inte kommer topp tre blir jag besviken. Trivs jag på banan vilket man oftast känner redan på träningen, då siktar jag på vinst!
*
I Sköve är det även premiär för RallyX-SM och där Lundabon Linus Leise i elfte timmen fick en chans att i Hedström Motorsports Skoda Fabia Supercar kliva in i serien. I fjol körde Linus med licens i Tomelilla Mk i Supercar Lites och växlar nu upp. Då var han nära medalj men en krasch i finalen på Solvalla satte stopp och att nu få den här chansen ville inte 24-åringen missa.
– Hela vintern har gått och jag hade inget färdigt, så den här chansen känns mycket bra, jublar Linus.
I Supercar är regerande mästaren Sebastian Eriksson och fjolårets silverman i Supercar Lites, Kevin Eriksson, de hetaste namnen i startlistan. Bland utmanarna märks bland annat Lukas Walfridsson, som är klar för de två första tävlingarna i serien med en Renault Clio för Helmia Motorsport.
Supercar Lites har regerande mästaren Kevin Hansen som favorit att försvara titeln. Utmanas i första hand av Eslövs Tobias Brink (bilden). Yngst i gänget är William Nilsson från Tomelilla, bara 15 år.
– Rallycross är det häftigaste jag vet, det är mycket action och tajta race. Jag siktar på pallplatser, jag har en väldigt bra känsla i bilen, menar William inför premiären.
*
När vi är inne på Rallycross så börjar det även närma sig premiär för Ramona Karlsson med sin Scirocco Supercar. I veckan har man kört de första testerna i Höljes och efteråt var Ramona nöjd.
– Det kan inte bli bättre!
Hon syftar då inte så mycket på körningen som på jobbet som välkände Ingvar Gunnarsson lagt ner på att göra Sciroccon till en riktig vinnare i EM-cirkusen.
– Killarna har gjort ett fantastiskt jobb och även om det är en ny bil för mig fick jag ganska fort en bra känsla, menar Ramona.
Nu är det fullt jobb för att få allt på plats inför EM-premiären i Belgien nästa helg.
*
Känner du för att rädda en Kadett A eller vill du bara pimpa din trädgård? I så fall finns lösningen väldigt nära då jag är i färd med att avyttra en del av min Kadett-samling. En ovanlig Opel Kadett L 63:a (tror jag, har glömt kolla reg.beviset) i den klassiska fägen Laupiz-blau. Stå inte i ljuset för dig själv, slå till så blir livet mer komplett!
*
Med tanke på den jobblista som Nyhetschefen presenterade för mig i eftermiddags så är chansen att det blir en blogg i morgon lördag minimal. Inte heller finns där någon chans att besöka Hästveda Folkraceklubbs andra tävling för året på Harabackens Motorstadion. Samma sak med min egen klubbs Bilorientering Hörby-Rundan på kvällen med runt 20 anmälda, no way. Istället blir det den stora modellutställningen i Linderöd och en del annat där jag ska spendera dagen. Plus så klart fotboll och så den spännande tredje semifinal matchen IFK Kristianstad-Ystads IF.
Trevlig helg