”Numedal-Kongen” vann igen, Huttunen slår ur underläge, svenskarna fick bryta, Andervang vann på ”Schrotter”, nya asfaltchans, Bilsport Rallycups prisutdelning=Stand up, Klara beredd på öknen och en verklig eldsjäl fyller 75 år.

Ole Christian Veiby med Gus Greensmiths ordinarie co-driver Jonas Andersson vid sin sida dominerade inte alls överraskande i ”NM2”, ”Numedalsrally”. Då var det ändå lite mer oväntat att Eyvind Brynildsen som haft det lite motigt ett tag, snodde andra platsen. Bara 19 sekunder skilde mellan Veibys Polo och Brynildsens Skoda. Lite plåster på såren blev det för Skoda-åkaren och Jørn Listerud efter att Veiby med fyra raka sträcksegrar lyfte av på power stage som nu vanns av Skoda duon. För Veiby var det en viktig seger då raden av triumfer i ”Numedal” är obruten sedan 2017. Han tog hem de två första sträckorna och redan där hade KMS-Polon sjutton sekunders ledning.

Foto: TERJE TYTLANDSVIK

– Det var taktiken att försöka markera för de andra redan från början, säger ”Numedal-Kongen”

En lite udda resultatlista då det på Topp-5 är fyra Polo R5 och där Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen slutade trea medan Johan Kristofersson/Johan Johansson körde in som fyra. 

-Jag var här för att komma i tävlingsmode och få fart i kroppen inför Extreme E nästa helg. Så sett blev det absolut så bra det kunde bli, menade Kristofferson.

– Jag kan inte vara annat än nöjd och samarbete i bilen funkade utmärkt  bra med tanke på att vi aldrig tidigare kört ihop, funderade faktiskt aldrig på detta…

Ny Polo som femma, Marius Aasen/Marlene Aasen Engan innan Anders Grøndal/Veronica Engan Gullbaek kom för att bryta Polo-övertaget med sin Skoda Rally2.

Foto: Privat

Bästa 2WD-åkare blev Steve Røkland/Jørgen Eriksen, Peugeot R2 som gick in på tionde plats totalt. näst snabbast var Ola Nore Jr/Rune Eilertsen, 33,5 efter med en Opel  Adam R2. Isak Reiersen/Lucs Karlsson slutade trea,  minuten efter. Två svenska bilar på listan över brutna, på SS3 lämnade Ulf Backlund/Ola Persson in medan Mikael Hallqvist/Ronnie Maxe kom två sträckor längre innan deras äventyr var över.

Foto: TERJE TYTLANDSVIK

I mål med rallyts äldsta bil kom Tommy Kristoffersson/Per Andersson på en sjunde plats i klassen med Volvo 142:an.

*

Jari Huttunen som på pappret har nackdelen att köra med en av de allra äldsta R5-bilarna som fortfarande är inblandade i toppen på olika mästerskap.

Foto: Huttunen Racing

Hans Skoda är från 2017 men med rätt chaufför spelar  materialet uppenbarligen mindre roll. I ”Jyväskylän Talviralli” var det stenhårt mellan honom Teemu Asunmaa som rullade in som tvåa, sex sekunder efter med Skoda av senaste utförande. Lauri Joona var sedan 15 sekunder efter medan Juha Salo var snudd på halvminuten långsammare som fyra. Skoda dominerade och först på sjätte plats bröts dominansen med Niclas Grönholms Citroën, dock 1.37, 0 efter.

Foto. Mille Motorsport

Både Mille Johansson/Christer Carlsson och Lucas Willman/Johnny Olofsson tvingades bryta. Mille hade återigen motorproblem på sin Ford Fiesta Rally4 och bröt inför sista sträckan. In på denna kom visserligen Willman innan en avåkning förstörde helgen. De här nämnda får ursäkta men störst intresse knöts ändå till Kalle Rovnaperä som agerade föråkare med sin nyrenoverade Toyota Starlet.

Foto: Privat

Redan på andra sträckan var dock det roliga över för Kalle och publiken.

Kul så länge det varade men på andra sträckan gick en bärarm sönder och vi fick ge upp. Förhoppningsvis kommer vi att kunna göra fler starter med bilen framöver!

*

Blågult i topp var det däremot i ADMV-Rallye Lutherstadt Wittenberg 2023 där Stig Andervang/Lars Andersson med en solid insats vann. Stigs Skoda Rally2 EVO var nästan minuten före finske Petri Reinikainen. Tre raka sträckvinster på andra ”loopen” bäddade för segern. Tävligen avgjordes på grus eller som tysken säger ”Schrotter” där det även finns en egen cup som Stig har som mål att vinna. 

*

Nu är det tomt i tävlingskalendern här hemma fram till den 19 mars då Svedala MK tänker sig att köra ”Svedala RS”. Intresset är inte översvallande vilket knake inte är så förvånade då tävlingen körs utan DM-status. Med fyra dagar kvar av anmälningstiden har endast elva ekipage anmält intresse. Om nu klubben väljer att ställa in på grund av för får anmälda finns där en ny chans för ”avrostning” redan söndagen efter den 26 mars. Då arrangerar ASK/Hedeland (Roskilde) ”Rally Test” och som extra lockbete, fri start för svenska deltagare.

Der køres 2 pröver, ”Dyrskuepladsen” og en ”landevejsprøve” og det antal gange man har lyst til, hälsar Ole R. Frederiksen.

Mer info hittar man på:https://app.box.com/s/9bz7bl6j7w0m0rhpjezmpf045bv1iyv2

*

Lördagen före Roskilde är det Bilsport Rallycups tur att inleda 2023 med ”Rally Anderslöv” som idag har imponerande 123 anmälda. I går hade jag förmånen att vara inbjuden till cupens stora prisutdelning i Karlskrona och där avslöjades en spännande nyhet, David ”Plombo” Lindström tänker sätta Bilsport Rally&Racing-redaktören Mikael Johansson i sin Volvo 940.

Vet inte om detta är så övertänkt av Plombo, vi får se om vi fortfarande är kompisar efteråt, menade Johansson lite eftertänksamt. 

Paret är anmälda i rallyts största klass, A 2WD med 20 bilar där Tom Kristensson och PG Anderssson står för det tuffaste motståndet.

*

Återvänder till Bilsport RallyCup som i går hade sin 21:a prisutdelning i 50-års firande Albinsson&Sjöbergs lokaler. Mer rätt i de delar som innehåller det fina Porslin och Bil-museet och där Rallyutskottets ordförande Janne Rydh gärna ville posera vid samlingens höjdpunkt, en Opel Kadett A från 1965 med bara några hundra mil på mätaren. Många av de 150 gästerna ville gärna också bli fotograferade vid pärlan men någonstans måste jag dra gränsen, det blev bara Janne.

Foto: Tommy Svensson

På scen fanns som vanligt entertainerproffsen Roger Rooth och Mikael Johansson som närmast för tankarna till ”Stand up” och som presenterade pristagare i en nästan aldrig sinande rad. Ibland dök både en Rooth-kopia upp så också även Kung Carl Gustaf.

Foto: Tommy Svensson

Mest oväntat var att både Kenny Bräck och Marcus Ericsson tog sig tid att snacka lite borta från Indy-premiären i Florida. Den dom ville snacka med var så klart kvällens hemliga gäst, Opel-ikonen och evigt unge Björn ”Nalle” Johansson.

Foto: Tommy Svensson

Efter deras ”snack” tog ”Nalle” själv över och berättade intressanta (alltid intressant när Opel-profiler pratar!) saker från sitt digra rallyliv. Kan inte återge allt här men ni som läster ”Bilsport Rally&Racing” vet ungefär hur det lät. Nu var det ju inte Rooth, Kungen eller Ericson/Bräck som agerade utan skicklige imitatören tillika mycket motorintresserade, Göran Gabrielsson.

Foto: Tommy Svensson

 Däremot framträdde Mohedas rallyprofil Janne Kristiansson i egen hög person och överlämnade ett fint träarbete till Rooth som tack för allt han gjort för BRC. Att det på baksidan fanns en inristad bild på Rooths Saab V4 kändes bara helt naturligt. Uppmärksammades gjorde också vinnaren i cupens A-2WD-klass David ”Plombo” Lindström men inte bara för segern.

Foto: Tommy Svensson

Ännu mer för sitt intiativ att stötta cupens ungdomar och där det under åren från Plombo delats ut däck för över 400 000 kronor. Absolut väl värt att fira vilket också gjordes. Självklart fick även Stig och Margaretha Sjöberg ta emot jubel och blommor för allt de har gjort och fortfarande gör för motorsporten under 50 år.

Foto: Tommy Svensson

*

I går blev det klart att tidigare F1-stjärnan Heikki Kovalainen kör Extreme E i hop med norska Hedda Hosås i teamet JBXE. För SMK Hörbys stjärna Klara Andersson blir det första hela säsongen i Extreme E och som redan är känt är det med ABT Cupra XE som nyblivna 23-åringen tar sig an serien. Redan kommande helg är  det premiär och då i öknen i Saudi Arabien för henne och Nasser Al-Attiyah.

Foto: ABT Cupra XE

*

Då kom där äntligen livstecken från Midnattssolsrallyt när det bekräftades att tävlingsdatumen blir 29 juni-1 juli. I nästa vecka har det utlovas mer kött på MSR-benen

*

Idag hyllar vi SMK Hörbys mångåriga kassör, eldsjäl, stöttepelare och allt i allo Bertil Gunnarsson som fyller 75 år och för en gång skull kan man använda ”75-år ung”. Tvekar inte när jag säger att utan Bertils självuppoffrande engagemang, hade varken SMK Hörby eller våra tävlingar varit vad dom är idag. Inte bara SMK Hörby utan även i South Swedish Rally innehar Bertil en av nyckelrollerna. Om nu den positiva vågskålen blivit lite för tung så finns där även lite i den andra, till exempel kör han KIA och bakom detta finns även ett livslångt lidande med diverse olika Saab-modeller.Foto: Tommy Svensson

Att det därför var lite av högtidsstund är inte svårt att förstå när forna målvakten i Vanstad IF fick kliva in i den Opel Adam R2 som Tom Kristensson körde på hemmaplan för ett antal år sedan. Säg den lycka som är evig, snart fick dagens 75-åring åter sätta sig bakom KIA-ratten. Stort grattis Bertil!!!!!

*

 

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *