Norsk rallyhelg, Helin/Seel bästa svenskar i Lausitz Rallye, Abris vann med lite flax Novemberskölden, Moberg bäst i Strängnäs och Tom K. klipper Adam-navel…
Norske Ford-åkaren Anders Grøndal med Roger Eilersten vid notblocket visade vem som är kung i tyska Lausitz Rallye. Efter flera års segrar tvingades han i fjor bryta och överlämna tronen till snabbe Skoda-föraren Mathias Kahle. Men bara tillfälligt visade det sig och nu är ordningen återställd med Grøndal som segrare av den 20:e upplagan.
Återigen var det Kahle som var mest angelägen att vinna och det först efter sträcka 10 som norrmannen kunde ta över ledningen och sedan tog tre raka sträcksegrar. Något som gav en marginal på runt tjugo sekunder till Kahle. Trea slutade ERC-rutinerade tysken med det coola efternamnet, von Thurn und Taxis och Albert i förnamn, dock runt två minuter efter toppduon.
Danskt på sjätte plats genom Kristian Poulsen/Ole Frederiksen i en R5-Skoda medan landsmännen Michael Sørensen/Claus Amstrup i en äldre S2000-Skoda körde in som tia.
Nu var inte Grøndal ensam med norsk flagga på bilen utan längre ner kom Arnt Gustav Olsen (12), Even Moan (13) och Bjørn Bakkevold (14)
Svenskarna i rallyt, Algot Öberg och Jacob Jansson fick båda ge upp efter problem med transmissionen. Surt för Jansson som låg trea totalt när han bröt på fredagen.
I den historiska delen blev det Opel-entusiasten Stefan Helin med Annie Seel i högerstolen i Asconan som fick den lättaste hemresan.
– Det gick ju bra det här och vi blev trea totalt i en tuff men kul tävling, konstaterar Stefan belåtet.
– Detta trots kylarproblem och en kraschad Porsche på tvären som sinkade oss lite. Svårkört i mörker med glykol på vindrutan…
Stefan berättar vidare om uppkörda grusvägar där han valde en defensiv körstil för att spara Asconan och på asfalten var det inte mycket bättre
– Mycket grus och jord uppdraget så här blev det extremt halt…
Han vill även ge Annie en eloge för att hon hoppade in i sista stund.
– Notläsningen var fantastiskt bra, likaså insatsen från Lucas o LP samtidigt som Lotta Lundqvist hejade på hemifrån!
Vann tävlingen gjorde Holger Knöbel med en Volvo 242 före Tomas Schulz, BDA Escort. För att ni ska förstå hur tufft det var, så hade Helin en marginal ner till fyran på runt en kvart. Dessutom körde Heikki Viljanen en Audi quattro S2 och att vara så nära en Opel måste för honom nästan kännas som en seger…
Janne Vestlund/Anita Jansson tvingades bryta med Volvon efter bakaxelras och så även favoriten Jari Latvala, Toyota GT4.
*
Inget snack utan att det var en norsk helg i rallyeuropa då det blev norsk seger även i DM-avslutningen Rally Denmark. På sträckorna kring Kjellerup blev det Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen som gick upp i en ledning efter sträcka tre och som man sedan aldrig släppte. Den norska R5-Fiestan var i en egen klass och tvåan Ib Kragh i Citroëns motsvarighet var till slut över en och en halv minut efter Fiestan. Dock kunde Kragh och kartisen Freddy Petersen nöja sig med att säkra DM-guldet.
Trea slutade Kenneth Madsen, Suzuki Swift Maxi ytterligare 20 sekunder efter och som fyra Kim Boisen, BMW.
DM-guld blev det även för Marco Gersager/Jeannete Kvick i deras Opel Corsa OPC och även seger i nya Opel Corsa Cup.
Adam-Cup tvåan Jacob Madsen/Line Lykke Jensen fick inte till ett bra säsongsavslut när men den här gången körde en R2-Adam. På sträcka sju packade växellådan ihop samtidigt som man fick en punktering.
– Vi hade inte några reservdelar för att kunna reparera och när tävlingen inte betydde något för oss så parkerade vi, berättar Madsen som redan säkrat DM-vinsten före finalen.
*
Precis som jag förutsåg tog Kullings Bengt ”Abris” Abrahamsson med unge Tim Lagerstam som bisittare hand om totalsegern i Novemberskölden. Hans R5-Mitisubishi passade bra på de hösthala sträckorna men det var ändå inte förrän ledande Volvoåkaren Johan Axelsson tvingats bryta på sista sträckan som segern säkrades. Det var dock inte mer heller, för bara 1,4 sekunder skilde till bästa 2WD-åkare Daniel Wall/Lina Jonasson. Tvåa blev Markus Börjesson, Älvbygden medan BRC-slutsegraren Håkan Tagesson kör sin som trea. En seger han nu snodde mitt framför näsan på David ”Plombo” Lindström som fick bryta med trasigt insugningsrör. Plombo lärde sig också att skosnören inte fungerar när man ska fixa ett trasigt sådant…
Bäst I B-klassen var Christoffer Gustafsson, sjua totalt i BMW:n medan Skogsåkarnas Oscar Gustafsson var värst i C. Tvåa här blev Kristianstads Jörgen Hildingsson vilket också innebar att han vann klassen i BRC.
Att Volvo 240 i Appendix K-utförande är en bil som inte är långt efter sina Grupp H-bröder visade Mats Karlsson genom att köra in som nia totalt, halv minuten före Kjell Franssons vassa Renault Alpine.
I den äldre Appendix K-klassen var det Saab i topp genom Peter Sanell medan slutsegraren i BRC, SMK Hörbys Rune Nilsson fick nöja sig med att bli fyra i hop med sonen Elias. Bilderna från Nässjö kommer från Henrik Åkesons kamera, utom den på Hildingsson.
*
I sista tävlingen i Trendab Rallycup blev det hemmaföraren Rikard Moberg, Mitsubishi som var bäst i vätan på Strängnäs Motorstadion. Michael Holmgren Gnesta MK kom tvåa men är säkert ändå nöjd med totalseger i Trendab Rallycup.
Lars”Ludde” Davidsson fick till tre snabba tider och kunde inkassera en säker vinst i A förare 2 WD och två kom inte helt oväntat Tobias Söderqvist AMF Årsunda. Trea blev Patrik Larsson Gnesta MK.
I B 2WD var det Citroën i topp genom Ola Wredh, Örsundsbro och i C, Stefan Andersson, Västerås. Nu väntar bara prisutdelningen i Trendab Rallycup den 25 november i Västerås.
*
Om någon vecka startar East African Safari Classic Rally och då tar återigen Mattias Adielsson plats som kartläsare men den här gången åt självaste Stig Blomquist som vann tävlingen i fjor. Det är med Team Tidö som Stig ska försvara segern och detta i en Porsche från Tuthill.
Rallyt verkar ha tappat lite av sin glans då startfältet är nästan halverat mot i fjor, bara 36 bilar startar i år. Förutom Stig och Mattias kör även Roger Samuelsson/Robin Friberg för Team Tidö och med Porsche 911 som bil.
Sista svenskbilen körs av Jan Hagman/Christer Carlsson och även dom kör Porsche men i egna teamet Riflex Sport. Starten sker den 23 november och målgång den 1 december.
*
I dag presenterar norska Toyota Team Historic lite av sin planering för 2018 som inleds med två ”testtävlingar” på hemmaplan innan man kommer med två eller tre bilar till Rally Sweden Historic.
Sedan väntar Vimmerby och Midnattssolsrallyt där målsättningen är fyra Toyotor i startlistan och kanske med Jari-Matti Latvala i en av dessa.
En stor grej blir även att man i samband med WRC Rally Finland ska göra en hyllning legendarisk teamchefen Ove Andersson och Toyota Team Europe (TTE). Samma gäng som tog sig an MSR kör sedan direkt efter Rally Finland till Lathi Historic Rally.
*
Nu börjar Tom Kristensson sakta men säkert klippa navelsträngen till tyska Adam Cup inför den betydligt större uppgiften Junior-ERC 2018 i Opel Motorsports R2-Adam. I går lämnade ”träningsbilen” Hörby för ny adress i Danmark där Anders Hartwig ska ta den till nya framgångar.