Norsk ledning i South Swedish Rally, Ramona imponerar i WRC-debuten på grus medan tipset går åt h-e…

BloggJerkerMitt tips inför South Swedish Rally har redan gått åt h-e till stora delar. Min vinnare Mats Jonsson ligger sexa en dryg halvminut bak ledaren Eyvind Brynhildsen. Nu har Mats haft oturen att få spåra och med all lösgrus som fanns på fredagens tre första sträckor var det sladdigt för ”Gamla Bettan”. Klart att Mats kan ta in en halvminut men jag tror det blir tufft om inget händer där framme.
Min tvåa Jerker Axelsson försvann på sträcka två och där fick jag rycka in och lyfta upp ATA-banden så att han kundee plocka ut sin ”bromsskiveskadade” Mitsubishi.
– Á, men Jerker för f-n jag hade ju dig som tvåa och så bryter du direkt, förklarade jag besviket och fortsatte.
– Glöm inte att jag trodde på dig!
Jerker tittade betydligt mera besviket upp på mig och konstaterade.
– Det gjorde jag också…

*
Blogg940Hamnade alltså i det luriga vägbytet efter ”autobahn-delen” och där var det en hel del action. Först ut i spenaten, men bara lite var ”Mr President” Lars Servin som förbil. Sedan var det ”close but no cigarr” som engelsmannen säger innan östgöten Henrik Gustafsson fimpade cigarren och dängde vänster bakhjul rätt i den småländska graniten. Bakaxeln mådde inte alls bra efter detta kan jag upplysa om…
South Swedish Rally. Litauern Ignas Taeletsvicius rullade på sträcka 2Sedan var det ganska lugnt tills litauern Ignas Taletavicius laddade på med Renault Clion precis när vägvakten/klubbkompisen (SMK Hörby skötte sträckan) Erik Andersson stal min uppmärksamhet. Självklart blev det en praktrullning när jag hade kameran på magen. Clion var färdigrullad långt innan jag hade kameran i skjutläge så det blev bara bilder på efterspelet. BloggOscarNäste man att utmana ödet var Växjös Oskar Nilsson som vräkte in 940:an med våldsammt felställ och hade ungefär lika stor chans att rädda situationen som när jag missade vänstern i Ekratten 2010. Nu var där och för Oskars del alltså en dj-la tur, plats i vägbytet så med hjälp av en fullgasvändning kom han rätt igen.

*
Vad har då imponerat på mig första dagen? Ja ”Ola NordmanBrynhildsen så klart och skulle inte förvåna mig om han blir fjärde norrbagge att vinna SSR. De tidigare är Henning Solberg, Andreas Mikkelsen och så Mads Östberg senast 2010. Vad är minsta gemensamma nämnare för dessa tre? Jo alla finns mer eller mindre med i WRC, vilket kan båda gott för Eyvind…

*
Ramona Karlsson måste väl i det här läget ha täppt igen truten på belackarna? Ligger trea i SM-klassen i sin första grustävling med WRC-Skodan. Om detta inte är bevis nog på hennes kapacitet så vet jag inte riktigt vad som krävs av henne och Miriam? För att få ”experterna” vid sidan av sträckorna, i sina ofta lätt rostangripna Volvos att fatta hur duktiga tjejerna är krävs kanske först totalseger i SSR och sedan SM-guld, vad vet jag…

*
Pontus Tidemand är alltid en som imponerar och så även Fredrik Åhlin som verkar ha hittat tillbaka till ”raceläge” istället för ”skrotarläge”. Bara en dryg sekund skiljer värmlänningarna åt i sin R2-Fiestor, däremot trodde jag att man skulle vara närmare toppåkarna i Trimmat 2WD, Leif Peterson & Co. Femton sekunder skiljer till Göteborgarens fördel.

*
BloggRickieRickie Borgström förklarade innan start.
– Klarar man fredagen, så är det lungt resten är inte alls så lurigt som idag!
Nu klarade Rickie dagen och ligger femma med svåger Hans ”Kräbbleboda” Johansson som åtta. Placeringen efter har Asfaltskungen Mats Andersson i Opel Astra. Lite besviken blev jag över att Mats bara lyckades sätta fjärde bästa tid i klassen på den asfalterade publiksträckan…

*
Trodde stenhårt på Johan ”Kalle” Green och tippade honom som trea vilket inte Kalle riktigt kunde förstå?
– Trea, jag ska ju vinna!
Nu blev det inte all så, istället blev det ett ”taklägg” direkt för Golfen på sträcka ett…

*
Mats Lundholm inledde (precis som han lovade när vi träffades före start) försiktigt med den nybyggda Mercedesen. En anledning var gasproblem på ”Shakedown”.
– Fick ett par riktiga ”moments” när högerfoten hamnade under gaspedalen på väg bort till bromsen, berättade Mats.
– Problemet är att den där dj-la pedalen gasar både när man trycker ner och som när jag fastnade, drar uppåt. Full gas när man ville bromsa kändes inte så kul…

*
Som vanligt skulle jag kunna fylla bloggen med hur mycket som helst men väljer att avsluta och ladda inför lördagens tv-sändning. Vi ses i smålandsskogen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *