Norsk delägare i KMS-teamet, Göransson vill upprepa RallyX-succén, Karting-Alfred testar för racingbil och Kia stiger på skalan…

Länge har KMS-grundaren Tommy Kristoffersson avböjt när intresserade förhört sig om att gå in som delägare i det segerrika f.d STCC-teamet, numera rallycross. Men nu har Tommy öppnat dörren för norrmannen Erik Veiby, pappa till Ole Christian som haft en sits i teamet det här året. Det var också genom detta de två lärde känna varandra, berättar norrmannen för Värmlands Folkblad.
– Jag tyckte det verkade spännande. Tommy har en massa know-how och rallycrossporten växer. Samtidigt är det här så stort att jag inte kunde göra det som ett sponsorprojekt utan ville vara med på riktigt.
BloggKMSNu engagerar sig inte Veiby för att säkra sonens framtid i teamet utan minst lika mycket för att se till att Johan Kristoffersson ska få en bra grund att utvecklas ifrån.
– Det är lätt gjort att tro att jag gör det här för att säkra en sits för Ole, men det kommer inte i första hand. Vi har gjort en affärsmässig investering för att jag tror Johan har förarkapaciteten för att vinna VM. Han imponerar rått på mig. Dessutom är han en otroligt bra förebild för Ole, fortsätter norrmannen.
Veiby lär ha som man säger ”plånboken i ordning” då han är välkänd i norskt näringsliv som delägare i betongvaruindustrin KB-gruppen, vilken omsatte 3,5 miljarder norska kronor i fjol. Veiby har även hjälpt fram Andreas Mikkelsen till sitsen i IRC-Skodan som i sin tur banade väg för ratten i WRC-Polon. Dessutom var Veiby en av drivkrafterna bakom det norska VM-rallyt, Rally Norway 2007.
Tommy Kristoffersson förklarar varför han nu öppnat upp för en ny kraft i KMS-teamet
– Jag har haft flera erbjudanden om delägarskap, men det har aldrig känts rätt tidigare. I det här fallet var det ingen tvekan. Erik är en person som står för det han säger och hans kontaktnät är omfattande, säger Tommy Kristoffersson.
Veiby berättar också att även i fortsättningen är det Tommy som bestämmer den dagliga verksamheten, men att man nu även är flera som fattar de viktiga besluten.

*
Richard Göransson gör i Turkiet sin andra start i rallycross-VM:s stora klass. Blir kanske svårt att upprepa succén från premiären i Italien där Richard slutade sensationellt tvåa med sin Olsbergs MSE-Fiesta.BloggRichard
Det är något färre startande nu än i Italien men å andra sidan är kvaliteten på startfältet ännu högre, konstaterar Richard.
– Kommer att bli stentufft i toppen men en fantastisk motivation för att få till ännu en bra helg.
Även om målsättningen är att upprepa succén från premiären är Richard realistisk.
Två pallplatser i rad vore en dröm men lite realistisk måste jag vara. Först och främst är målet att se till att göra varje moment bättre än jag gjorde i Italien och ta ytterligare steg framåt.
– Resultatmässigt är det fortfarande att gå vidare till semifinal som är det tydliga målet och väl där kan allt hända.

*
Ett av de klassiska ”svenskrallyna” i Tyskland är ADMV Lauisitz-Rallye i BoxbergBloggLausitz men årets upplaga nu till helgen har bara lockat tre svenskbilar av de runt nittio anmälda. Algot Öberg, Subaru, Kjell Friberg, Citroen och så entusiasten småländske Hasse ”Gas” Gustafsson med sin Toyota Starlet, i den historiska delen av rallyt.
Mest långväga gästen är Dubai-föraren Rashid Al Ketbi som jag faktiskt sprungit på i Rally Sweden. Al Ketbi tävlar för i rallysammanhang det udda namngivna teamet Skydive Dubai Rally Team. Vet inte vad ”himmelsdykning” har med rally att göra men det vet förhoppningsvis Al Ketbi som kör en ny R5-Fiesta.
Norrmannen Anders Gröndal som man nog får nämna i förhandssnacket om segern, har sällskap av Bjørn Bækkevold och Arnt Gustav Olsen. Hemmahoppen står till familjen Gassner, Hermann och Hermann junior båda i Mitsubishi.

*
BloggAfredPå tisdag är det en stor dag för Kristianstad Karting Klubbs Alfred Nilsson då han när uttagen till att kämpa om ett test i en riktigt racingbil. Detta efter sin seger i J60-klassen vid Prins Carl Philips Racing Pokal Lidköpings Motorstadion den 18 augusti. För Alfred blir det hela dock lite problematiskt om han skulle vinna testet som körs på Gelleråsen då han bara är tolv år.
De som är för unga för att köra får ändå vara med och ta del av testdagen, berättar Thomas Johansson promotor för Prins Carl Philips Racing pokal.
Man kommer bland annat att få åka med prinsen runt banan och ta del av en hel del information som de kan komma att ha nytta av i framtiden, framför allt kommer de att få en upplevelse som ger dem ytterligare motivation att gå vidare i sina racingkarriärer.
Listan på pristagare i Prins Carl Philips Racing Pokal 2014
Klass J60: Alfred Nilsson, 12 år, Tomelilla MK, Eddie Toftebom, 11 år, Borås FMCK, Emil Johannesson, 12 år, Lessebo MK
Klass KF Junior: Anton Haaga, 15 år, Team 13, Hugo Nerman, 15 år, Helsingborgs Kartingklubb, 
Ludvig Delvret, 15 år, Uddevalla MK
Klass KZ2: Freddie Carlsson, 20 år, Åmåls MK, Daniel Lindholm, 16 år, Skellefteå MS, Kevin Sundahl, 18 år, Växjö MS
Wild Card: Christoffer Karlsson, 25 år, SMK Örebro

*
August Krokström körde hem SSK:s ”största” klass VolvoCupen med ett imponerande facit, där han har gått i mål i samtliga tävlingar i år. Han har tagit sju segrar och en tredjeplats på elva starter och samlat ihop 892 poäng. Detta i kombination med att VolvoCupen är SSK:s största klass gjorde honom till SSK:s bästa poängplockare och han utropades till mästare både i VolvoCupen och SSK. Tvåa i VolvoCupen blev Daniel Malmborg 720 poäng. Trea blev Erik Halvorsen, bara 6 poäng efter Daniel. Fyra var Jan Johansson 660 poäng och femma kom årets rookie, Anton Eliasson, på 540 poäng.

*
Till sist måste jag ta med att Kias varumärke blir allt starkare. Vet inte om detta har med att SMK Hörbys kassör Bertil G. efter år av en tröstlös vandring i dödsskuggans dal eller mer korrekt, vandrat runt i Saabträsket sedan sextiotalet. Nu är det koreanskt som gäller och Bertil är delaktig i att Kia tagit stora kliv som ett av världens mest värdefulla varumärke enligt analysföretaget Interbrand.
Av de 100 mest kända och värdefulla av världens varumärken har Kia klättrat nio placeringar sedan förra året och ligger nu på plats 74. Det senaste året har varumärkets värde ökat med 15 % till 5,4 miljarder dollar. Den största framgångsfaktorn för bilföretaget var när man beslutade att design (? min anmärkning) skulle vara den centrala drivkraften för bolagets framtida tillväxt. Chefdesigner Peter Schreyer startade sitt arbete med omdaningen av Kia 2007 och sedan dess har varumärket ökat sitt värde med 480 %.
BloggSaabDesign och design, snyggare än t.ex en Saab 90 är en Kia så klart…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *