Nokia hoppar av WRC ändå fler bilmärken på väg in och åter lugnt i Suzuki-Cup!
För ett drygt halvår sedan kunde FIA belåtet presentera NOKIA som förste sponsorn till WRC för 2012. Ett kontrakt som enligt välunderrättade källor skulle ge serien runt 30 miljoner SEK. Men tyvärr, nu hoppar den finska mobiltelefontillverkaren av WRC och dessutom utan att ange något riktigt skäl till beslutet. Redan till nästa deltävling på Nya Zeeland står Rally-VM alltså utan huvudsponsor. Något för FIA att bita i!
Då är det mer glädjande att konstatera att fler biltillverkare verkar vara sugna på att gå in i WRC med eller utan Nokia som huvudsponsor. På nätet har under en tid florerat rykten att både Toyota och nu även Lancia på allvar ska ha planer på WRC framöver. Redan om några månader räknar jag kallt med att VW Motorsport kör första tävlingen med Polon och om nu övriga rykten stämmer ser Rally-VM ut att gå en ljus framtid till mötes.
Tänk, kanske redan 2014 ser vi en startlista i WRC med Citroën, Ford, VW, Mini, Toyota, och Lancia. Kanske t.o.m. Skoda, Renault, Peugeot, Fiat och Opel kastar sig in i WRC skulle nästan vara som på gamla goda tiden alltså på sjuttio och åttitalet. Drömma kostar ju ingenting…
Någon som vet var Patrik Sandells Skoda tagit vägen? Har ännu inte hört varför den uteblev från Rally Croatia i helgen. Läser däremot att asfalttävlingen vanns av Juha Hänninen före Herman Gassner Jr, båda i likadana Skoda S2000 som Sandell skulle ha kört. Favorittippade tjecken Jan Kopecky hade stora däckproblem och fick nöja sig med en enda sträckseger…
Noterar att det återigen verkar vara frid och fröjd i Suzuki-Cup och att Ola Strömberg återupptagit sitt engagemang. Fick idag en rapport från deltävlingen Götenerundan och där kunde man utläsa att SMK Hörbys Andreas Andersson vann juniorklassen och även leder i totaltabellen. Samma sak för Niklas Petersson, vinst i Götene och ledning i cupen. Måste säga att jag tycker det är oerhört starkt av alla i cupen att svälja eventuella misshälligheter och lägga stoltheten åt sidan för att istället se till att cupen lever vidare. Tänk om alla hade haft samma sunda inställning och då snackar jag inte bara inom motorsporten!
På konstiga vägar fick jag tag i en video från premiären av Global rallycross i Charlotte. Kan väl bara konstatera att där inte var så där värst stora likheter med Svampabanan och Charlotte Speedway. Enbart publiken verkade större än hela Österlen samlade på ett enda ställe. Dessutom saknades det grus på banan vad jag kunde se, men ändå bjöds det på härlig action. Däremot gillade jag verkligen inte att dom knuffade Subaruföraren David Mirren av banan!
Var på besök hos ”gummimagaren” idag och mitt besök sammanföll med att en svart ”premium-klasse” i det översta segmentet med V8, skinnklädsel och rubbet gled in i hallen, en enkel pyspunka skulle fixas. Nu visade det sig dock inte vara så enkelt där var nämligen hål i fälgen. Ett dj-ligt litet hål men ändå stort nog för att luften sakta kunde pysa ut. Hålet satt på insidan vilket gjorde att inte ens den mest nitiske och snåle garantihanterare skulle kunna påvisa oaktsamhet från ägaren. Det var helt enkelt materialfel på ”premium-klasse fälgen”. Nu var inte bilen helt ny men betydligt nyare och med betydligt färre mil än både sambons Toyota och Silver-VOC:en och där, där är inga hål i fälgarna…
Idag var tårtan uppäten hos trafikfixarna i Kristianstad och nu är omskyltningen åter korrekt för att ta sig till Nya Boulevarden. Tackar vi speciellt för!