Nittio C-förare i Dackefejden och sista dubbdäcksinlägget för säsongen!
Vilket intresse bland C-förarna för Wäxjö MS rallyklassiker Dackefejden, åttioett ekipage bara i den trimmade klassen och totalt nittio tävlande i C-förare. Men vänta vad är detta, nittio C-förare? Ja självklart är det inte årets Dackefejd jag snackar om utan den som kördes 1989. Där fanns det här imponerande startfältet och hela tävlingen lockade en bit över tvåhundra startande.
Går vi till helgens äventyr i Simrishamn kan man då se skillnaden. Här var fem bilar i C-förare grupp H 2WD, alltså sjuttiosex fler i Växjö. Vad är det som hänt? Någon mycket mer kunnig än jag i ämnet, vet säkert varför det ser ut som det gör. Är det dyrare nu än för tjugotvå år sedan? Säkert är det så, men det var inte billigt då heller, så detta kan knappast vara hela sanningen. Kan det vara att det är krångligare att börja med rally nu än då?
Gjorde en snabb koll bland de startande i C-klassen och hittade faktiskt bara ett enda namn som man fotfarande kan hitta i startlistorna, Asarums Volvoåkare Kenneth Gillberg. Då som nu var det 240 som gällde. I A-klassen återfanns helgens segrare i TEKNOS Classic Rallycup i Simrishamn, Sven-Åke Angerd från Norrahammar. Men då var det inte Ford Escort för Sven-Åke utan Mazda 323 i A-förare grupp N 2000-.
Här hade han sällskap av hemmaåkaren Göran Jonasson i en Lancia Delta. I en likadan Lancia men med mer power under huven satt Åke Jacobsson, då tävlande för Mönsterås. Han utmanades av bland annat Ingvar Carlsson i en Mazda.
Ett namn till finns i startlistan som måste nämnas, Ryds friske Jan Kristiansson, självklart var det 240 även då för Jan.
Noterar även att skåningen KåGe Schildt som väntat blev omvald till ordförandeposten i Svensk Bilsportförbundet. Ett bra val!
I helgen åkte sommardäcken på Subarun och passade naturligtvis på att kolla skicket på dubbdäcken. Kan med gott samvete punktera den lögn/undanhållande av sanning/ dumhet som bland annat testinstitutet Testfakta spred. Här skrek man ut ” efter 50 mil hade dubbdäcken tappat hälften av dubbarna”. Vems ärende man gick då har jag ingen aning om, men stenkorkat var deras så kallade ” testfakta”. Fakta är istället att mina Hakka-däck rullat cirka 5000 mil på två år. Mycket barmarkskörning självklart och mönsterdjupet var nu runt fem millimeter och av de fyra däckens totala antal dubb på cirka 500 stycken, hade tre dubbar försvunnit. Rätt, tre dubbar av femhundra var borta. Sug på den Testfakta!
Till sist så erkänner nu Saab att man har ekonomiska problem. VD Jan-Åke Jonsson och ordförande Victor Muller tillstod vid Saab:s egen vårvisning i Nacka att det var lite dåligt med pluring i börsen för tillfället. Samtidigt går Volvo som tåget och nyanställer. Nej förresten nu blev det väl ändå fel? Det är väl Saab som går som tåget, alltså står ofta stilla eller går inte alls och definitivt inte enligt tidtabell…