Neuville testar utan problem, i Rally Liepaja vill Elias ha revansch, 226 anmälda till MSR med nestorn Jårs anmäld och racingsummering med dubbelseger för Björk.
Skönt att ta del av rapporter om att Thierry Neuville inte är värre omskakad efter kraschen i Chile än att han redan är igång med test tester med i20 WRC. Närmast väntar Rally Portugal men nu bara sex dagar efter rullningen, var det test inför Sardinien i mitten av juni som gällde för belgarna. Tester som avlöpte väl och där det mest spännande var om kraschen satt några psykiska eller fysiska (Neuville skadade sitt ben lätt) spår. Vid testen avstod Nicolas Gilsoul och istället var det parets ”grusnotåkare” Julien Nyal som satt i högerstolen. Dessbättre visade sig inga men alls hos Neuville som konstaterade.
– ”I feel really good”!
– Jag hoppade in i bilen och direkt kom känslan tillbaka, exakt som i de två senaste tävlingarna.
Fö Hyundai kopplas Portugal och Sardinien ihop då man måste använda samma drivlina i bägge tävlingarna. Till sin glädje menade Neuville att den set up för Sardinien som testades kändes väldigt bra och skulle även kunna funka på Portugal med liknande sträckor. Lite extra tyck har han på sig då det blev seger i båda 2018. Segern i fjol på Sardinen över Sebastien Ogier är något som han betecknar som en av karriärens höjdpunkter. Inför power stage skilde 0,8 sekunder och när allt var klart stod Hyrunadi-åkaren som vinnare med 0.7…
I och med nollan i Chile rasade Neuville från första till tredje plats och nu är planen att återta tronen. Med fjolårets resultat i ryggen känns det inte helt omöjligt.
*
Kommande helg är det omstart för ERC och grus med tuffa lettiska Rally Liepaja. Det svenska bidraget i klassen ERC3 Junior, Elias Lundberg/David Arhusiander har haft en lite motig inledning med Opel Motorsprots Opel Adam R2. Inför helgen ligger paret femma i klassen och med 42 poäng upp till ledande spanjoren Efren Llarena. Lite mindre avstånd till tredje placerade Jean Baptiste Franceshi, hit skiljer bara13 poäng.Norsk/svenska duon Sindre Furuseth/Jim Hejrpe ligger fyra, nio fler poäng än Elias. I helgen vill Opel-paret ha revansch för den klena nionde platsen på Kanarieöarna men det blir ingen lätt uppgift, klassen är nämligen idag dubbelt så stor som 2018.
– Det är riktigt roligt med sånt rejält motstånd, efter det senaste resultatet på Kanarieöarna är vi nu sugna på ett bra resultat i Lettland, säger Elias och fortsätter.
– Nu är det vårat ”hemmaunderlag” grus som gäller och det är på grus vi har störst chans.
Så är det och i serien återstår efter helgen bara två tävlingar och för Elias dessvärre båda på asfalt, Italien och Tjeckien. Med andra ord har ledaren asfaltspecialist Llarena redan lite guldläge. Nu hoppas svenskarna få lite hjälp av vinnarna från 2017 och -18, Tom Kristensson och Henrik Appelskog. Inte personligen men deras erfarenheter fins lagrat i Opel-teamet berättar Elias.
– Det finns gott om rutin även om stora delar av tävlingen går på helt nya sträckor.
Inför helgen har han och David verkligen lagt ner mycket id på att förbereda sig.
– Nu ser vi verkligen fram emot tävlingen, säger en taggad Elias.
*
När anmälan stängde till KAK Midnattssolsrallyt kunde stolta arrangörer räkna in 226 namn. Stor intresse med andra ord även om de sex klasserna i Regularity inte verkade locka så många, bara 31 anmälda. Med andra ord lär alla ”snittfartåkare” komma med i startlistan medan det blir gallring bland fortåkarna. Totalt vill man släppa iväg 180 bilar vilket betyder att runt 50 åksugna inte lär få starta. Bland de sista att anmäla sig var värmlänningen Arne Rådström som sätter sonen och J-WRC-profilen Dennis till höger i den nybyggda Volvo 262:an.
Kul är också att se att Bromöllaboende Jårs Damberg som inte bara var med om att återstarta rallyt, utan faktiskt är den enskilt största anledningen till att KAK numera kan glädja sig åt att ha ett så massivt intresse för MSR. Nu vet jag inte om det är min sak att föreslå detta, men jag hoppas att arrangören ser till att Jårs och Volvo 164:an kan köra sträckorna runt Örebro utan att behöva betala anmälningsavgift. Ett minst sagt litet tack för allt han och fru Britta gjort för MSR och klassikerrally i det här landet…
Att börja snacka favoriter innan det gallrats i listan känns meningslöst men att EM-ledande Mats Myrsell med sin Porsche tillhör vinnarkandidaterna är tämligen klart. I helgen totalsegrade Mats med 911:an i Lundasprinten utanför Östhammar. Meriterande men väldigt tajt seger före Jan Wikström i en Toyota Corolla WRC, 1,8 sekunder efter de tre åken.
*
En nyhet för året i Sydsvenska Rallycupen är att inte alla klasser kör i alla tävlingar. När det är dags för South Swedish Rally om två veckor körs delvis parallellt ”Sydrallyt” som deltävling i SSRC för klasserna Ungdomsrally, Grupp E och VOC/Grupp F. Tre sträckor bjuds det på (bjuds och bjuds, det kostar 1900 kronor) som totalt mäter 35 kilometer. Intresset är stort och i dag när anmälan stänger den 22 maj är där 40 anmälda.
*
Med bara tre tappade sträckvinster av 15 möjliga tog Jan Kopecky hem första segern i första starten med nya Skoda Fabia R5 EVO. Att Skoda dominera på hemmaplan i Tjeckien är inget konstigt, både tvåan Filip Mares, trean Jan Cerny och fyran Jakes Miroslav körde bilar byggda i Mlada Boleslav. Nästa framträdande för ”The new Polo-killer” blir i WRC Rally Portugal och då med Jan Kopecky och Kalle Rovanperä som chaufförer.
*
Känner mig ofta ännu mer otillräcklig än vanligt när det är helger med stort svenskt intresse runt om i världen. Egentligen helt omöjligt att täcka allt och därför får det bli en lite nedkokad summering. På Autodrom Most tog Jimmy Eriksson årets första poäng i ADAC GT Masters. Bra kval slutade med en nionde och en tolfte plats för Zakspeed-föraren.
– Vi fick en riktigt bra start på helgen på den fria träningen men tyvärr har vi just nu ett ganska litet fönster där bilen fungerar optimalt, och i kvalen lyckades vi inte riktigt få in däcken i det fönstret, berättar Jimmy.
– Vi måste helt enkelt se till att starta lite längre fram än vad vi gjorde i helgen!
*
Premiär på WTCR-pallen var det för Johan Kristoffersson när man körde på Zandvoort. Fyra i heat 1, tredje plats i andra omgången för att avsluta med att bli sjua blev raden för Arvika-sonen hos Sebastian Loeb Racing. Avancemang i tabellen till 15:e plats inför nästa deltävling på Nürburgring för Volkswagen-föraren.
Ännu bättre gick det för Thed Björk som vann två av de tre heaten med sin blå Cyan Racing Lynx-bil. Därmed är Björk tvåa i tabellen efter Esteban Guerrieri, Honda. PWR Racing hade även de en bra helg och på femte plats i listan ligger nu Mikel Azcona. Teamkompis Daniel Haglöf har en bit upp och ligger på en tjugonde placering.