Mikkelsen ut och Loeb in hos Hyundai, dålig kronkurs ger ERC-Adielsson problem, snabbt ”DM2”, svenskt i ”Trabant-land” och fina Oplar!

Kan väl inte påstå att jag blev direkt överraskad när det i dag kom besked om ändringar i Hyundais line up inför kommande Rally Portugal. Ut går Andreas Mikkelsen och in kommer succémannen från Chile, Sebastien Loeb. Teamchef Andrea Adamo förklarar draget med Hyundais ambition att förstärka ledningen i Märkes-VM. Lite svårt att kritisera Adamos  beslut efter norrmannens klena resultat hittills, där andra platsen i Argentina är enda ljuspunkten så här långt. Trots enbart fyra starter mot Mikkelsens fem ligger ändå Loeb före i VM-tabellen, visserligen bara tre poäng men ändå. Med detta blir det Thierry Neuville och Dani Sordo i hop med Loeb som bildar Hyundai Motorsport i Portugal.  

Inget lätt beslut, men vi måste utvecklas som team och då utnyttja vår ”crew line up” maximalt, menar Adamo och lägger till som ytterligare belägg för sitt tuffa beslut.

När har man har  förare att tillgå som vi faktiskt har, gäller det att agera direkt!

Att Loeb är Adamos man är ingen hemlighet och att han nu tar alla chanser att utnyttja fransmannen är inte så svårt att förstå. Tredje platsen Chile stärkte också Adamo i sin tro, tyvärr då på Mikkelsens bekostnad. Adamo fortsätter.

Vi försöker hjälpa Andreas att hitta självförtroendet igen vilket jag är säker på kommer att lyckas när han startar på Sardinien, precis som det gjorde i Argentina.

Loeb verkar nöjd med att plötsligt få köra Rally Portugal som inte var med på hans ursprungliga plan.

Ett oväntat besked men det känns riktigt bra och jag är säker på att kunna leverera ännu ett bra resultat för Hyundai.

Vad detta nu betyder för Mikkelsen och hans kartläsare Anders Jaeger är lite svårt att sia om. Bland de internationella ”rallyexperterna” på Twitter verkar de flesta ha full förståelse för beslutet. Välkände WRC-profilen Colin Clark påpekar hur okänsligt Adamo agerar men hyllar honom samtidigt för att han vill leverera en VM-titel till Korea. Clark skriver.

Han (Adamo) tar de sportsliga besluten och så antar jag att advokaterna får hantera det andra…

Samtidigt med detta sägs det visserligen obekräftat, att Jari Huttunen fått klartecken för ytterligare en start i finska mästerskapet med WRC-Hyundai. Först nu i Riihimäki Ralli och sedan i mitten av juni med Pohjanmaa Ralli. Konspiratoriskt lagda finländare ser nu framför sig en start för Huttunen i Rally Finland och där dessa två ”SM-Ralli” är perfekt warm up inför hemma-VM.  

*

Vad gäller kommande ERC och Rally Liepaja måste jag rätta mig själv för gårdagens felsteg i texten om Elias Lundberg. Efter helgen i Lettland återstår tre deltävlingar i ERC 3 Junior och inte två som jag skrev. Dessutom är en av dessa tre grus, nämligen Rally Poland sista helgen i juni. 

Efter två körda deltävlingar i juniorklassen för R5-åkare ligger göteborgaren Mattias Adielsson på sjätte plats. Enbart spanjorska Emma Falcon ligger efter den blå/gula Cittran. Nu är detta inte helt jämförbart då båda två enbart kört en deltävling medan övriga i toppen kört två. Undantaget är tredje placerade José Maria Lopez som fick ihop 37 poäng med segern på Kanarieöarna. Leder gör Chris Ingram  med en seger och en andra plats. För Mattias och kartläsare Andreas Johansson är det nu runt två månader sedan man senast satt i Sainteloc Racings C3 R5.    

Riktigt skönt att få sätta sig i tävlingsbilen igen, konstrar Mattias.

Vi har med oss mycket positiva saker från Azorerna och hoppas att vi nu kan flytta fram våra positioner några steg. 

Nu blir Rally Liepaja ingen ny erfarenhet för de båda, redan för fyra år sedan körde man rallyt med den R2-Peugeot som då kördes i privat regi. En viktig skillnad är också, att då var det en vintertävling. 

Det är bra att vi har varit här tidigare och kört tävling, vet lite mer om vad som väntar och kan förbereda oss på bästa sätt.

I morgon onsdag väntar test på lettisk mark för Mattias som även fått ett nytt och lite oväntat problem, den dåliga svenska kronkursen. 

Vi som så många andra har det väldigt tufft med ekonomin, men vi kämpar på och utan våra trogna samarbetspartner hade vi aldrig lyckats komma så här långt i vår karriär eller i årets serie, förklarar han.

Det här med den just nu mycket svaga kronan gör att allt har blivit dyrare än vad vi kalkylerat med. När jag började med rally trodde jag väl aldrig att Eurokursen skulle kunna påverka oss, men allt hänger ihop och ska vi tävla i Europa så är det dessa förutsättningar som gäller… 

*

På lördag körs ”DM2”, alltså deltävling två i Danska Mästerskapet med Rally Kjellerup mitt på Jylland. Knappt 90 anmälda och där Kristian Poulsen går ut först med sin Skoda R5. Med #2 ger sig så Ib Kragh i väg  och sedan enda förare med svensk flagga före sig i startlistan, Roland Poulsen med Varberg som bostadsort. Både han och Kragh kör Skoda medan första 2WD är lite otursförföljde Kenneth Madsen ger sig iväg som fjärde bil med den häftiga Suzuki Swift Maxi 2000 Evo.

Har skrivit det förut, är imponerad över hur snabbt danskarna får  en så här stor tävling avklarad. Första start är klockan 12.01 och mindre än fem timmar senare rullar (förhoppningsvis) samma bil mål på Arena Midt Kjellerup. Då har man avverkat sju ”hastighedsprøver” på totalt 83 kilometer.

*

Samtidigt i Tyskland är det även där deltävling två för deras mästerskap och så även för ADAC Opel Rallye Cup. Detta sker i AvD Sachsen-Rallye i Trabantens hemstad Zwickau. Start på fredakväll och målgång kvällen efter och där har det körts runt 15 mil asfalt

Två svenskbilar i det drygt 70 bilar stora startfältet, SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson och så i ”Adam-Cup”, Sebastian Johansson/Jesper Elfver. När Hörby-Victor  gjorde utlandsdebut i ADAC Saarland-Pfalz Rallye för två månader sedan blev det succé och klasseger direkt. Nu väntar dock tuffare motstånd och där hemmahoppet Sepp Wiegand kan bli svårslagen. 

Sebastian Johansson ligger trea i cupen för Adam-bilar efter premiärtävlingen där ledningen innehas av finske Erik Pietarinen. En förare som delar tiden mellan Adam och R5-Skoda på hemmaplan.

*

Många minns säkert när den unge brittiske racingföraren Billy Monger blev av med båda benen efter en Formel 4 krasch på hemmaplan för två år sedan. Efter detta har Monger kämpat för att komma tillbaka och i helgen visade han med besked vilken duktig förare han är trots sitt handikapp. När det kördes Euroformula Open på klassiska Pau vann Monger  men först efter att ha åkt av och krökt styrningen, men lyckades ändå fullfölja för att till slut kliva upp på pallen som vinnare. Efter fyra race ligger Monger sexa i mästerskapet.

*

Efter knivhuggen i helgen angående Opel med motorras respektive, i hemska gröna kläder känns det befriande att kolla på bilderna från Lollo. I Westom-Sprint kördes den här betydligt vackrare Kadett 2,0E av Säffles Jukka Kovalainen. Även om jag föredrar ”klassiker” i orignallack så är det helt okej när man väljer att hålla bilen i samma design som när Opel Euro Händler Team dominerade i slutet av 70-talet. Fem poäng av fem möjliga.

Blir alltid lika glad när jag får återkoppling frå läsare och har man dessutom då Opel-koppling blir det ännu roligare. Stefan Nyström vet hur man gör en Motorbloggare glad och skriver. ” Liksom du har jag ett förflutet som aktiv i rallysvängen, med OPEL naturligtvis! Här några nostalgiska bilder med kort tillhörande historia. Första bilden tagen i första kurvan på första debutanttävlingen AT-hus Trofen 1975 och kartläsare är Mats Walen. Vi tävlade för Kvarnvingarna i Mjölby men bodde i Linköping vid denna tid. Enligt obekräftade uppgifter ska bilen ha varit den Rally Kadett -68 Ruben Börjesson vann ”Rally-Vm” för poliser med. Bilen tjänstgjorde under C-förarperioden.  Rally Kadetten var väl kanske inte den robustaste konstruktionen bland bilar. Även om man var kvar på vägen höll den ju inte alltid ihop och försök att gena lite i någon kurva resulterade oftast i att framvagnen blev kvar i kurvan. Kommer också från tiden ihåg att någon (Anders Kulläng, min anm) sa att om Kadetten inte ser ut som en glasstrut i baken har det inte gått tillräckligt fort!  

Andra bilden på Ascona A var en betydligt bättre konstruktion. Bilden tagen vid Finspångsrundan 1978 och kontoret sköttes denna dag av Micke Nilsson. Som synes har ju de smala och fulldubbade ”cykeldäcken” gjort entre och kostnaderna för att hålla en rallysatsning igång börjat drivas uppåt. Inte jämförbart med dagens dock, men ändå tufft hålla tävlandet igång. Dagen resulterade i en femteplats bland B-förare Klass Special. Även om bilen var en Standard A- bil var det lättare få poäng i special, då det alltid var betydligt fler bilar i den klassen. Håll tillgodo och hoppas Opel åter kan få en ny storhetsstid i rallyskogen!”

Det må plockas fram nya häftigare WRC, R5, R2-bilar eller Volvo 940 med ”femtioelva-ventiler”, lika bra rally än det var på den här tiden går inte att hitta i dag. Tack Stefan!!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *