Neuville stabil i WRC-topp, Mikkelsen ”out”, Kalle Kruda i WRC2-ledning, Bakkerud vass i Hell, Magda sexa och V8-succe på Ljungbyhed!
Med en sträcka kvar att köra av WRC Rally Italia Sardegna dag, 44 kilometerlånga Monte Lerno 2 är det fortfarande Thierry Neuville som leder. Tre raka sträcksegrar 7-8-9 gav en stabil grund för dagen och nu har Hyundai-åkaren 12,9 sekunder tillgodo på Jari-Matti Latvala. Ett häftigt regn på sträckan ställde till det och så även för Neuville.
– De första sex, sju kilometerna var ”very tricky” och jag försökte undvika de värsta vattensamlingarna, berättade Neuville vid målet på SS14 för wrc.com och la till.
– Trodde vi skulle tappa ännu mer tid!
Tvåan Jari-Matti Latvala har nu drygt tolv sekunder upp till belgaren och verkar vara lite tyngd av stundens allvar. Tar inga risker, den här gången ska han bara i mål verkar vara taktiken. Även han drabbades av regnet.
– Sikten var minimal, i synnerhet på de snabba partierna, och så var vägen väldigt hal, berättade han.
Sebastien Ogier håller tredje platsen men nu över minuten bak, tid han aldrig kan köra in på de fem återstående sträckorna av rallyt. Dessutom verkar det som Polo #1 har problem.
– Vet inte riktigt vad som är fel, men bakändan är väldigt ostabil och riktigt okomfortabel att köra, förklarade Sebastien med en sträcka kvar av dagen.
När det samtidigt rapporterades att VM-tvåan Andreas Mikkelsen kraschat på ”a high speed place” har inte Ogier någon som helst anledning att ”pusha”. Mads Østberg startade direkt efter Andreas och kunde berätta att Polon såg ut att ha rullat men han var inte helt säker.
– Båda var ute ur bilen och verkade helt OK, rapporterade Mads som nu har en stabil fjärde plats att vårda.
Att det är en ”ny” Mads eller bara en ”ny” Fiesta som kör på Sardinien är uppenbart. Det har till och med blivit en sträckseger så här långt för honom och Ola Fløene, långa SS12 Monte Lerno 1 passade Fiestan och Mads. Tvåan på sträckan var Latvala, två sekunder bak. Nu har man dessutom häng på Ogier som bara är tio sekunder före när samma sträcka ska köras ännu en gång…
Henning Solberg ligger stabil sjua och detta i ”ingenmansland”. Har långt upp till sexan och lika långt ner till åttan.
*
Båda finska hoppen i WRC 2, Temu Suninen och Esapekka Lappi körde bort sig på SS12. Extra tråkigt för Lappi som ledde klassen men som tre kilometer in på sträckan kraschade. Då hade redan italienska skrällen Scandola, även han i Skoda gjort samma sak.
Nu leder min gamle favorit Karl ”Kalle” Kruda i den DMACK-sponsrade Fiestan klassen och detta helt överlägset. Tvåa är Julien Maurini och detta hela 1.45,8 efter Kalle. Trea är Armin Kremer och fyra Skodas sista fabriksförare Jan Kopecky. Norrmannen Marius Aasen råkade ut för punktering, tappade tid och är nu sjua efter tolv av dagens femton sträckor.
*
Ford-föraren Andreas Bakkerud har varit bäst när Rallycross-VM nu är i norska Hell för en ny uppgörelse. Hans Focus verkar passa perfekt på den nordligaste banan i VM och Andreas kan nu sova gott i natt med visheten att en seger på hemmaplan finns inom räckhåll. Tvåa så här långt är Timur Timerzyanov med bästa Peugeot i händerna på Timmy Hansen som trea. Sebastien Loeb fyra och så Petter Solberg först som femma.
– Vi har pole position i Q3 söndag morgon, berättar Petter som så klart inte var helt nöjd att ligga så långt efter, 22 poäng färre än Bakkerud.
– Jag ska då försöka göra mitt allra bästa för att glädja mina fans, team och sponsorer, lovar Petter.
Än värre är det för VM-ledande Mattias Ekström som kör in först på en nionde plats och tio poäng färre än sin värste rival om VM-guldet, Solberg.
*
Magda Andersson från Hörby visar än en gång att hon vill vara med i toppen i EM-delen för Touring Cars och resultatraden i de tre kvalificeringsheaten, 4:a- 4:a och 7:a ger henne en sjätte plats efter lördagen. Viktigare är att Magda är före EM-ledaren Fredrik Magnussen som ligger sjua, fyra poäng efter Magda. Leder gör Philip Gehrman, nio poäng mer än Hörby-tösen.
’
I helgen körs det WTCC borta i Ryssland och där regnade det kan man säga. Något som drabbade Polestar Cyan Racings Thed Björk och Fredrik Ekblom. Placeringarna är blygsamma 14 och 15 för de blå Volvo-bilarna.
Istället är det superpopulära i Ryssland, Lada Sport som dominerar med fantastiska resultatraden 1-2-3. Nicky Catsburg var snabbast före Gabriele Tarquini och Hugo Valente.
Annars inledde svenskarna bra så länge det var torrt och Björk var i topp-fem i de två första passen. Sedan kom ösregnet som en spann vatten från himlen och Moscow Raceway mer eller mindre dränktes. Precis som tidigare under säsongen verkar inte Volvon fungera i blött och därav de blygsamma kvalplaceringarna.
– Vi håller tummarna för torrt underlag i morgon, men vi kommer självklart arbeta vidare på blötinställningarna inför tävlingarna, hoppas Fredrik Ekblom.
Nu verkar inte Volvo ha vädergudarna på sin sida för det utlovas mer regn, om än i något mindre omfattning än under lördagen. Helgens första tävling börjar 11:15 och sänds live på Eurosport.
*
I dag drog jag till Ljungbyhed och V8 Thunder Cars event ihop med ”Power meet”. Kan direkt säga att detta var en mycket trevlig tillställning med mix av racing, dragracing, show och utställningsbilar. Träffade en f.d STCC-profil som delade min uppfattning och menade att det var många år sedan samma stämning fanns i ”Kungaklassen”.
– Det behövs varken exklusiva bilar eller TCR-reglemente, det som behövs för succé ser vi här idag, härligt, menade profilen.
När jag dök upp på det gamla flygfältet så var det dags för Legend Cars första heat och något som jag inte alls hade några större förväntningar på. Har lite svårt för biltävling när det inte är ”riktiga” bilar som tävlar. Men här hade jag tokfel för Legends var riktigt roligt att kolla på med tuffa, jämna fajter. I heat två blev det även riktigt dramatiskt när Toni Ahlquist lyckades rulla sin bil i första kurvan efter start.
I V8 Thunder Cars som var min ”mission” då detta var en ren ”tjänsteförrättning” var det Bryntesson Motorsports Mattias Lindberg från Vankiva som var ”main target”. Grabben och regerande mästaren börjar bli stor och hade nu till och med lagt sig till med skägg. Snackade och plåtade honom före heat 1 där han förklarade att nya Mustangen var en helt anna bil än den gamla Camaron han körde i premiären på Mantorp.
Vid sidan av Mattias så var det så klart även Åhusteamet Memphis Racing där Mattias körde i fjor som jag hade i sökaren. Bossen Rickard Bergren for omkring som en skållad råtta var över allt och ingenstans, men på något vis hade han ändå koll på läget. Memphis-teamet tog hand om segern i första racet genom Andreas Wernersson och även tredje platsen. Där slutade Alexander Graff.
Emellan de bägge Memphis-bilarna kom så skäggprydde Lindberg från Vankiva som var så nära, så nära att komma förbi Wernersson. Men i mitt otränade racingöga verkade det som att den vita Camaron hade bättre fart än Mattias blå Mustang.
*
Tyvärr fick jag åka hem innan race 2, Silver-VOC:en skulle tvättas och lastas inför morgondagens äventyr i Eslöv. Som alla vet är detta inget som görs i en ”hannaväning”. Därför har eftermiddagen gått åt till ”åtgärder före race” för mig. Nu är dock allt klart och ”Eslöv here we come”.
Med detta i fullt fokus blir det inte tid över till någon Motorbloggen söndag. Vi ses på måndag!