Neuville spårar i Mexiko, Mikkelsen orolig för värmen, WRC2-Guerras hemma-CW gick upp i rök, SM-ledaren byter kostym och nu kräver jag vår till Skåne!

Medan Citroën Mexiko-testade i Algesiras i södra Spanien valde Hyundai Girona som utgångspunkt för sina grustester. Fokus för WRC-ledaren Thierry Neuville och sexan Andreas Mikkelsen (20 poäng skiljer mellan de båda) är att få till ett nytt bra resultat. Viktigt för Neuville för att hålla kvar tiopoängs avståndet ner till tvåan Sebastien Ogier och för Mikkelsen kanske än viktigare för att inte tappa mer mark i toppstriden. 20 poäng upp till Neuville är inte så värst mycket men i slutet på säsongen kan samma poäng innebära skillnaden mellan guld och ???.
För första gången får nu Neuville och Nicolas Gilsoul spåra och Sebastien Ogier blir inte riktigt lika handikappad som i Värmland när han går ut efter belgaren. Teamchef Michel Nandan tar handikappet med ro.
”A part of the game”, konstaterar Nandan.
Trots detta hoppas vi att kunna försvara mästerskapsledningen genom ännu ett starkt resultat.
Föraren av #5 Hyundai i20 Coupe WRC  är fylld av självförtroende efter segern i Rally Sweden, dessutom var det i Mexiko han tog sin allra första pallplats med Hyundai 2014. Han gillar speciellt den avspända lite lugnare atmosfären som råder i Leon där rallyt utgår ifrån och berättar.
Vi kom hit tidigare än normalt för att vänja oss vid den tunna luften och tidsomställningen, men även för att hantera årets första rally med värme. Lite mer njutbart än senast i Sverige…

*
Andreas Mikkelsen gillar Mexiko även om han menar att det är ett av seriens tuffaste tävlingar och som han kört tre gånger tidigare, alla med VW Polon. Speciellt är han orolig över att bromsarna kommer att ta stryk.
Man får ta det extra försiktigt i värmen då detta tar extra hårt på bromsen. Det är dessutom väldigt lätt att göra misstag här och med mindre motoreffekt på grund av den tunna luften krävs också en lugnar mer effektiv körstil, menar Mikkelsen som kommer stärkt av tredje platsen senast och konstaterar lite segervisst .
Vi känner oss klara för ännu ett bra resultat!

*
Precis som Citroën ändrar Hyundai sin line upp, ut går Hayden Paddon (fyra i Värmland) och in kommer återigen sympatiske Dani Sordo/Marc Marti som även han gillar Mexiko med sina stora likheter med hans eget hemland Spanien.

I spansktalande Mexiko är Sordo det närmaste hemmafansen kommer en egen WRC-förare och detta märks även när Hyundai #6 passerar den stora publiken som alltid kantar sträckorna. Med detta i ryggen plus en bra startposition efter att ha brutit i Monte Carlo ser Sordo framemot rallyt med tillförsikt. och Hans fokus blir  att hjälpa till att plocka märkespoäng åt Hyundai och med sitt stympade WRC-program har han inget med guldstriden att göra.

*
Rally Guanajuato México består av 22 sträckor och är totalt 344.49 kilometer långt. Rallyt startar med den berömda stadsträckan genom den långa i tunneln inne i centrala Guanajuato. Höjdpunkten är klassiska El Chocolate som i år kortats och mäter numera ”bara” 31,4 kilometer.
Tidsschemat ser ut så här plus sju timmar för svensk tid.
Torsdag 8 mars
20:08   SS1      Monster Street Stage GTO (2,53km)
Fredag 9 mars
10:33   SS2      Duarte – Derramadero 1 (26,05km)
11:21   SS3      El Chocolate 1 (31,44km)
12:14   SS4      Ortega 1 (17,23km)
14:02   SS5      Street Stage Leon 1 (1,11km)
Service
16:00   SS6      Duarte – Derramadero 2 (26,05km)
16:48   SS7      El Chocolate (31,44km)
17:41   SS8      Ortega 2 (17,23km)
20:05   SS9      SSS Autodromo de Leon 1 (2,30km)
20:11   SS10    SSS Autodromo de Leon 2 (2,30km)
Service
Lördag 10 mars
08:33   SS11    Guanajuatito 1 (30,97km)
10:11   SS12    Otates 1 (26,37km)
11:08   SS13    El Brinco (9,98km)
Service
14:21   SS14    Guanajuatito 2 (30,97km)
15:54   SS15    Otates 2 (26,37km)
16:38   SS16    El Brinco 2 (9,98km)
17:38   SS17    SSS Autodromo de Leon 3 (2,30km)
17:43   SS18    SSS Autodromo de Leon 4 (2,30km)
Service
20:26   SS19    Street Stage Leon 2 (1,11km)
Söndag 11 mars
08:18   SS20    Alfaro (24,32km)
10:08   SS21    Las Minas (11,07km)
12:18   SS22    Las Minas Power Stage (11,07km)

*
Det blev stor dramatik på PET-servicelplatsen för till WRC Rally Mexico när den stora hemmafavoriten Benito Guerras R5-Skoda plötsligt fattade eld. Riktigt vad som hände har jag inte lyckats utröna men på filmen sekunderna innan elden blossar upp, syns tydligt hur det rinner vätska från bilen ut på presenningen under. Vätska som jag utgår från var bensin men som inte alls verkade påverkar mekanikerna som istället jobbade på med bakdiffen.  Plötsligt slår det upp stora öppna lågor och då hjälpte det föga att man försökte släcka med de tillgängliga handbrandsläckarna.
Samtidigt som jag tittade på de dramatiska bilderna drar jag mig till minnes debatten och kritiken mot kravet på att det i servicebilarna här hemma skulle finnas en fem kilos eldsläckare. Motiveringen till kritiken var dels ”det brinner aldrig på en serviceplats” plus ” det finns eldsläckare i alla tävlingsbilarna”, därför var det också enbart löjligt med ännu en släckare i servicebilen. Nu säger jag inte att Guerras Skoda gått att rädda även om där funnits flera 5-kilos släckare i närheten men argumenten mot släckarkravet här hemma, framstår med ens tämligen korkade.
Inte ens när räddningstjänsten anlände till den brinnande Skodan vi snackar mindre än fem minuter efter att branden startade, lyckades man rädda bilen. Därmed är det också klart att Guerra får ”DNS” i sitt Mexiko-CW som tidigare haft en obruten rad med starter sedan år 2006. Att dessutom Pontus Tidemand fick en stark konkurrent mindre är i sammanhanget en lite tråkig bonus…

*
På nystartade och ambitiöst rallysatsande R-Sport Swedens hemsida kan man läsa ” We make your dreams possible” dock verkar det som att SM-ledaren i Juniorernas Otrimmade klass Jari Liiten mer känner det som att drömmen gått i kras. Igår kom där nämligen ett meddelade från Jari och kartläsare Mikael Kjellgren att man utan närmare motivering lämnar samarbetet med R Sport Sweden och dess grundare Johnny Andersson med omedelbar verkan.
Vi har redan startat planeringen och förberedelserna inför nästa SM deltävling i Älmhult och en av de viktigaste är att ha en bil att åka i, skriver Jari.
Förhandlingarna med att fortsätta med samma bil och upplägg som tidigare, har inte gått så som vi önskat och därmed måste vi se över och skapa nya förutsättningar att komma till start i South Swedish Rally i maj i ny kostym.
Bilen som Jari kört är Johnny fjolårs R2 Peugeot som då tog honom till en andra plats i SM bakom Anders Åberg. Att bilen varit en del i framgången går nog inte att bortse ifrån och med bara en enda SM-poäng tappad så här långt är Jari och Mikael med stormsteg på väg mot sitt första SM-guld. Något de båda också konstaterar.
Vi vill ju ogärna släppa denna ledning vi har i SM och hoppas på att hitta en lösning inom kort.
Lite konstigt är det att man inte mer preciserar vad som skurit sig mellan SM-ledarna och teamchef Johnny Andersson? Konstigt även att inte R Sport Sweden kommenterat faktumet att en av teamets två förare (Pontus Åhman kör den andra bilen)  i Rally-SM plötsligt lämnar. Det är kanske så att  Sverige och svenska rallyförare ännu inte är riktigt moget för att bedriva sporten på samma mer professionella  sätt som är betydligt vanligare utomlands, med team och hyrda bilar…

*
Fransmannen Bryan Bouffier hade ett motigt inhopp i M-Sports WRC-Fiesta i Rally Monte Carlo. Först skadades ordinarie co-drivern vid en krock under ”reccen” och han fick i alla hast kalla in ersättare. Sedan fick inte heller den flerfaldige polske och franske rallymästaren alls till det i halkan och slutade på en för honom besviken åttonde plats.
Efter WRC-inhoppet väntar Franska Mästerskapet på Bryan och detta kommer att attackeras med hjälp av en ny Hyundai R5. Inget märkligt med detta då faktiskt det var Bryan  som ihop med Juho Hänninen var först att testa WRC-i20 och detta redan 2013. Premiär om två veckor i Touquet i nordvästra hörnet av Frankrike i närheten av Calais.

*
I Touquet lär det ändå inte vara någon överhängande risk för snö även om det inte råder någon värmebölja ens i den delen av världen, idag plus 9 grader. Hur det går för gruspremiären i Anderslöv är desto mer oklart och nu vill det till att hela rallysverige håller tummarna för att det snart blir vår med sol och många plusgrader. 16 kilometer från Anderslöv ligger Skurup och härifrån skickade Roland Brorsson en bild på hur läget ser ut där just nu. Hyggligt med snö kan konstateras och snö som nu måste börja töa bort snabbt. Men de närmaste dagarna ser det tråkigt nog inte ut som att Kung Bore är speciellt samarbetsvillig, inte förrän i slutet på veckan börjar temperaturen sega sig upp mot 6-7 plusgrader. Dessvärre lyser en värmande sol med sin frånvaro största delen av de kommande tio dagarna. Vet inte om det hjälper, men nu kräver jag vår punkt slut…

*

Tro det eller ej men i morgon har min arbetsgivare tänkt att jag ska gå på kurs. Med tanke på den där YT-filmen med geten som lärde sig att släcka och tända ljuset i stallet finns det kanske en möjlighet att även jag kan lära mig något nytt. Dessvärre går detta ut över Motorbloggen då inte tid finns för detta, vi ses på torsdag.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *