Neuville piskad att vinna på hemmaplan, ERC:s startordning värd att kopiera, Fløene lämnar Mikkelsen men utan ”hard feelings”, Wilke/Bengtsson välkomnar publik till HGP, Kruse kör Toyota i ”Violen” och reviderade SM-regler gör att ”Jocke” ensam vinner SM !
Om knappt fyra veckor finns WRC för allra första gången i Belgien med Renties Ypres Rally Belgium. Centralort är staden Ypres eller på flamländska Leper i Västflandern och att det är en klassisk tävling är inget att snacka om då det i år blir den 56:e upplagan som körs. Foto: Skoda Belgium
”Kungen av Ypres” är Freddy Loix som vunnit här elva gånger och senast var 2015 med en Skoda. Något sämre i senaste upplagan 2019 då han slutade fyra samtidigt som Craig Breen vann med en VW Polo R5. Vet inte om det är unikt men hela pallen bestod faktiskt av Polo-åkare, förutom då Breen så blev nuvarande World RX-åkaren Kevin Abbring tvåa och Kris Princen trea. Någon svensk vinnare i Ypres finns inte däremot har dansken Henrik Lundgaard vunnit här med K-AM 781, Toyota Corolla WRC. Samma bil som Ole Poulsen använde i Rallylegend San Marino 2019. Närmast att vinna av svenskar var Per Eklund och Hans Sylvan som 1980 tog 16 sträcksegrar med en fabriksbil från British Leyland Cars, Triumph TR7 V8. Tyvärr slutadet det dock med ”Accident” för värmlänningen. Bättre gick det för teamkompisarna Tony Pond/Fred Gallagher som tog sin ”Traja” till seger efter mer än sex timmars rallykörning.
Nu är det dock lite oroligt i trakterna där rallyt ska köras och oron handlar om vädret. Mellan hårt översvämmningsdrabbade Dinant och Ypres skiljer bara 15 mil. Även om det inte är någon syndaflod som väntar för Västflandern är det ändå regn i stort de närmast tio dagarna, att vänta.
Samma väder har rått sedan i måndags då Hyundai inledde testerna och självklart är det hemmafavoriten Thierry Neuville som fått inleda. Utan tvekan årets viktigaste tävling för Neuville, inte bara för att fortsätta hålla VM-drömmen vid liv utan ännu mer för att behålla ansiktet inför den rallytokiga publiken. Allt annat än seger är ett misslyckande och därför tänker inte han eller Martijn Wydaeghe heller lämna något åt slumpen, utan det är 110 procent fokus på vinst. Men så klart ser avståndet till Sebastien Ogier gigantiskt ut med sina 52 poäng men som man säger, hoppet är det sista om överger…
*
Nu spelar nog inte startordningen så stor roll på de luriga belgiska asfaltsträckorna även om det alltid är en liten nackdel att komma längre bak i fältet. Detta sedan framförvarande bilar genat och då även spritt ut en massa lera, grus och småsten i kurvorna som kan komma som obehagliga överraskningar. Just startordningen har alltid varit en snackis i WRC och mest gnäll över detta har skett på franska, vilket inte är så konstigt då både Sebastien Loeb och Sebastien Ogier är de som i kraft av att ofta leda mästerskap fått gå ut först. Jag förstår inte varför man inte hänger på med samma system som används i ERC vilket jag upplever som mycket mer rättvist än i WRC där ledaren alltid startar först inledningsvis. I ERC kör man ”Q-Stage” direkt efter shake down och placeringar där avgör startordningen. Snabbast på kvalet väljer först, tvåan därefter och så ner till 15:e tid som då får ta den plats som är över. Skulle man då välja fel startposition så finns där ingen att skylla på mer än sig själv. Dessutom har jag aldrig jag noterat ett enda gnäll från EM-åkarna och när nu WRC-promotorn även tar tar över ERC och planerar att införa en del nyheter från VM-serien, så kanske det även är läge att göra motsatsen och plocka bra grejor från ”lillebror”…
*
Ända sedan Ola Fløene gjorde comeback hos Andreas Mikkelsen har det varit klart att sista halvan av säsongen skulle innebära kartläsarbyte. Ola har kontrakt med Red Bull Off Road Team och Dakarrally vilket han nu kommer att fokusera på. Ola kommenterar det hela på Instagram.
– Andreas och jag har känt varandra sedan 2006 och ingen känner mig bättre än han, så ”no bad feeling here”!
Mikkelsen i sin tur tackar Ola för hjälpen och önskar honom lycka till med Dakarsatsningen och avslutar med.
– We gave it our best!
Vem som ska ersätta WRC:s äldsta fortfarande aktive kartläsare är oklart men det finns en del ”arbetslösa” notläsare att välja bland. Främst tänker jag då på Anders Jaeger som ersatte Ola i WRC-Polon 2016 och satt där permanent till 2019 innan återigen Ola klev in vid Andreas sida. Men där finns fler och någon spekulerar i att duktiga norskan Veronica Engan skulle kunna vara ett namn i Skodan. Två saker talar för, språket och att hon redan är anställd av Andreas team, Toksport WRT. Ola kan dra sig tillbaka med gott samvete då Mikkelsen leder WRC2 och efter Rally di Roma Capitale bara är en enda poäng efter ledaren Alexey Lukyanuk. Nästa anhalt för Mikkelsen är Ypres och sedan bara en vecka efter det är det ERC, Tjeckien och ”Barum Rallye Zlin”.
*
I fjol tvingades Hässleholms GP ställas in men inte av samma anledning som de flesta andra tävlingar på grund av Covid-19. Istället var det några boende/företagare på Garnisonen som inte vill ge tillstånd vilket då och så klart även med inverkan av rådande pandemiläge, gjorde att man ställde in. Foto: Simon Rehnström
Nu är detta dock avklarat och ordförande CG Wilke och tävlingsledare Jonas Bengtsson bjuder på söndag på en ny kortare bansträckning inne på den klassiska militäranläggningen.
–Det är en snarlik bana men den sista biten är annorlunda. Vi har valt att göra så för att inkräkta så lite på de boende och företagen som också finns här ute vid banan, förklarar Wilke som även betonar sin tacksamhet till personerna som har anknytning intill banan.
Tacksam är han även för att lättnaderna i restriktionerna gör att man kan välkomna publik på söndag.
– Vi har möjligheten att ha publik vid utan restriktioner, enligt de lagar som gäller för evenemang som sker utanför en arena. Det ska bli hur kul som helst!
Om inte myndigheterna släppt för publik tror Wilke att man fått ställa in även i år.
– Jag tror att det hade kunnat bli svårt att genomföra om det hade varit några restriktioner för publik…
Att säga att den skånska återstarten för rally varit som Jonas Kruse brukar säga, ”glass och ballonger” är en mild överdrift. I Anderslöv kom runt 40 bilar och till Svampabanan bara 25 men så illa är det inte alls i Hässleholm. Runt 80 anmälda är trots allt en bra siffra men kikar man i bakspegeln så är det ändå betydligt färre än de två senaste åren. 2018 kom 116 rallyåkare till Garnisonen medan det i fjol bara var 100 bilar och nu alltså cirka 20 färre. Bland de som saknas är senaste segraren Joachim och Adam Grahn, Simrishamns MK och istället finns i mina ögonen en kvartett favoriter. Norrmannen Rune Danneborg kör söndagens vassaste bil en Ford Fiesta WRC16 och har vunnit här tidigare.
Foto: Tommy Svensson Tuffaste utmanare blir med all säkerhet hemmaåkaren Rolf Grybb, Citroén R5 och så snabba danskarna Marco Gersager och Steen Johansen, båda med Skoda R5. I 2WD-gänget vilar så klart ett tungt favoritskap på nykorade Svenske Mästaren Joacim Kristiansson från Hörby med sin röda Opel Corsa. Hårdast motstånd lär komma från klubbens egna Jonas Olsson, Ford och Ebbe Nilsson Golf. Tre omgångar körs på Garnisonen och den första drar igång klockan 11.00.
*
Dagen före, lördagen den 31 juli är det dags för från i våras framflyttade ”Violenrallyt” i Flen. Senast klubben körde tävlingen var 2017 vilket nu börjar märkas på klubbens ekonomi skriver man. När dessutom en del förare inte ännu betalat sina avgifter ställer det till bekymmer.
– Vi saknar fortfarande inbetalningar från flertalet tävlande, dessa önskar vi såklart betalar in sin startavgift då våra utgifter börjar uppmärksamma sig ju närmare vi kommer tävlingsdagen.. Roadbooks, noter, tracking, rescuebilar på varje sträcka m.m, vädjar Flens MS.
Startavgiften är hög, 3300 kronor men i linje med vad andra arrangörer också räknat fram när det inte går att sälja program som dessutom ger intäkter i form av annonser.
– Vi förlorar pengar på utebliven programförsäljning då vi tyvärr inte kan erbjuda ett ”normalt” rally med publik!
Serviceplatsen och start/mål-området i Flen kommer att till skillnad från Hässleholm, vara helt avstängd och publikfri.
Att klubben med 150 anmälda ändå fruktar ett ekonomiskt bakslag sticker man inte under stol med och skickar därför ut ännu en vädjan.
– De som önskar bidra med något får mer än gärna göra det via vår Swish: 1236116727. Så vi kan fortsätta arrangera tävlingar i framtiden med!
I Flen blir det debut för Team NYBE:s Jonas Kruse och Maja Bengtsson i den helt nyanskaffade Grupp H Toyota Corollan. Länge ryktades det att Jonas och Maja skulle köra en nybyggd Volvo 940 något som ändrats under resans gång. Tävligen i Flen blir lite uppvärmning inför SM-premiären, Rally Killingen om ytterligare två veckor. Svårt att tippa totalsegrare men i kvartetten Lars Stugemo, Kjell Sandberg, Johan Rudengren och Per Göthberg tror jag priset hamnar. Ännu svårare i 2WD ochjag vill absolut inte lägga någon press på Jonas och Maja. Kanske kan någon av Patrik Dybeck, Robert Anderson eller Jan Björe vara ämne för klasseger.
Borde så klart även plocka in enda skåningen i klassen, far och son Pontus och Peter Berglund från SMK Hörby. Minns jag inte helt fel blev man bästa RWD i Nyköping för några veckor sedan, varning utfärdad.…
Störst klass i Flen är Appendix K med 27 deltagare och där jag sätter ljuset på forna tiders snabbe Volvo-åkare Kim Sevius. Nu kommer dock inte Kim från Åmål med någon obskyr Volvo 240 utan väljer en hederlig och riktig klassiker i form av Volvo PV 544 Sport.
*
Fick en del återkopplingar efter gårdagens inlägg om hur många SM-vinnare där fanns i 2WD-klassen. Visade sig att man i början av maj reviderat reglerna och då bland annat om det som hände i söndags skulle bli verklighet. Nu är reglerna så att när alla resultat är exakt lika, så är det den med kortast totaltid i första deltävlingen som blir ensam mästare. Foto: Tommy Svensson
Med detta blir alltså Joacim Kristiansson/Maya Rangoft etta medan Johan och Christer Holm får trösta sig med silvermedaljer. Jag kan nog tycka att där är en miss i informationen när inte ens huvudpersonerna är medvetna om regeländringar efter att säsongen startat. Nog borde man kunnat annonsera detta på SRM:s egen hemsida men där det idag fortfarande är de regler som gäller före maj/-21. Bara ett par rader i rutan för regler, så hade allt klydd undvikits…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.