Hörby-Klara leder RX-SM, Kevin H. bäst i World RX-premiären, Mikkelsen med för ”snälla noter” i Rom, många WRC-rykten, oklart om Jocke är ensam ”Svensk Mästare” efter Tierp, Nordström tog VEC-debuten, Liiten på åkhumör i Jämtland och Joel tog första VM-poängen.
Att det blev en helsvensk pall när World RX hade premiär i Barcelona med Kevin Hansen som vinnare före storebror Timmy och Johan Kristoffersson som trea var så klart fantastiskt bra. Men kollar man på rallycross genom skånska glasögon så förbleknar detta mot att SMK Hörbys Klara Andersson gått upp i SM-ledning efter helgens tävlingar i Västerås. Inför denna var det Björn Alvarsson och Erno Antikainen som toppade i 2150-klassen men när dammet lagt sig så kom ingen av de båda till final.
Istället var det Klara som ville mer med sin BMW med Volvo-motor. Vann både kval och semifinal och tog även starten i finalen före David Hjertberg. Men ut mot andra varet missade Klara lite i startkurvan samtidigt som jagande Hjertberg prickade en optimal linje och kunde ta sig förbi i kurva två. Det lilla misstaget blev kostbart och Klara kom aldrig så nära Hjertberg att hon på allvar kunde utmana om seger. Men med en andra plats och många poäng inkörda leder hon nu på 152 poäng inför den avslutande Superfinalen i Arvika.
–Det känndes bra med bilen och körningen och försökte vara i min egen bubbla och köra mina race och minimera misstagen, summerade nya SM-ledaren.
Trea efter Klara slutade Anton Eriksson Therus och att det är BMW som gäller i klassen är helt klart, alla sex i finalen körde BMW.
I 2400-klassen vann SM-ledande Jim Jansson från Arvika med en Subaru före Andreas Israelsson, BMW och Kevin Eriksson, Skoda.
Tomelillas Alexander Jeppsson kämpade sig till en andra plats bland juniorerna och bara Filip Martinsson var före. I Supercar Lites var hemmaföraren Martin Enlund vassast före Martin Jansson, Rasbo medan Oskar Andersson, Vimmerby slutade trea.
Klassledaren Nils Andersson som ingår i KMS-teamet hade en tuff helg ändå fick ha med sig poäng från en fjärde plats i finalen. Poäng som innebär il ledning inför finalen på hemmaplan i Arvika.
– En bana jag kan i alla fall men allting kan hända och det såg vi inte minst den här helgen, menade Nils efteråt..
– 20 poängs ledning är en rejäl marginal med bara en tävling kvar, men Martin Enlund har chans att ta sig förbi, men minst silver är säkrat fast jag tycker vi är värda att få ta hem en guldmedalj till Arvika!
*
Som jag inledde med så var det total blågul dominas i Barcelona och allra mest vajade flaggan för Kevin Hansen som tog sitt livs andra seger. Första gången var det lite till skänks när Niclas Grönholm uteslöts i Abu Dhabi 2019. Den här gången däremot var Kevin bäst i finalen.
– Det här betyder så mycket och jag har jobbat så hårt i flera år, och är så glad, menade Kevin medan mamma Susanne och pappa Kenneth njöt av stunden.
Segern mot Johan Kristoffersson i semifinalen var det som efter ”hjul mot hjul” gjorde att Kevin fick stå i första startled i finalen bredvid Timmy. Trots att de båda är bröder var det stenhård fajt hela vägen över mållinjen som korsades först av Kevin.
Inte för att förta någon segerglädje från Kevin men ändå var Kristoffersson helgens vassaste förare med fyra kvalsegrar i KYB EKS/JC Audi S1. Men när dataloggningen inte var inkopplad i Q1 innebar detta uteslutning och noll poäng
– Jag skyller inte på någon, dataloggningen var inte inkopplad och vi tappade 50 poäng, förklarade Johan som nu laddar för Höljes den 20 augusti.
*
Det blev till slut Skoda-seger i ERC Roma di Capitale efter att Giandomenico Basso ryckt förbi länge ledande Hyundai-föraren Andrea Crugnola. I mål efter 13 sträckor och över två timmars körande skilde bara 36 sekunder.
Stenhårt om tredjeplatsen där ny Skoda gled in med Norbert Herczig bakom ratten. Bara 0,3 sekund skilde till fyran Efren Llarena medan mer topptippade Andreas Mikkelsen slutade åtta. Då hade han och Ola Fløene hela helgen haft problem med set upp på sin Skoda vilket också resulterade i en lättare avåkning på sista sträckan.
Under rallyt trodde Mikkelsen att han hittat problemet för utom de med inställningar på Toksport-Skodan.
– Vi har alldeles för snälla noter…
Ole Christian Veiby/Jonas Andersson tuggade på med teamets egen Hyundai men på söndagens första sträcka var det sluttuggat. En sten i fronten punkterade kylaren och game over.
Än tyngre för Alexey Lukyanuk som sladdade i ett träd så illa att sträckan fick stoppas. Såg en in-car video från händelsen och kyligare kartläsare än Alexey Arnautov får man leta efter. När han märker att C3:an börjar dj-las och småträden fälls med högersidan, tittar Arnautov bara lite lugnt upp från noterna och konstaterar, ”nu ställer Alexey till det för oss igen”.Till saken hör att efter kraschen antändes det det torra gräset under bilen, något som besättningen plus en granne lyckades släcka innan brandkåren anlände. Inte heller Oscar Solberg kom i mål och på näst sista sträckan skedde en lättare avåkning som dock kostade massor av tid. När så en drivrem gick av på sista sträckan så var också helgen förstörd för Hennings son och Ken Torn vann klassen för Rally3-bilar. Nu är det en hel månads paus innan det är dags för i fjol inställda tjeckiska stortävlingen Barum Czech Rally Zlin.
*
Med mer än hälften körda av WRC:s tävlingar börjar nu ryktesfloran växa sig allt starkare i ”Vem kör vad 2022”. De stora namnen har alla sina rattar klara men sedan är där ett gäng som fortfarande väntar och hoppas och bland dessa finns Craig Breen och Teemu Sunninen. Fortsatt menar M-Sports Richard Millener att trots de klena resultaten, så är Sunninen är aktuell för att köra nya Hybrid-Puman till nästa år. Han nämner även Gus Greensmith och Adrien Fourmaux som högst tänkbara förare i teamet även 2022. Att varken ägaren Malcom Wilson eller teamchef Millener vill se ännu ett mellanår är dock klart och lika klart är att man gärna vill ha en etablerad toppförare i Puman vid sidan av ett mer osäkert kort. Här nämns Craig Breen som drömmer om att få köra full säsong med WRC-bil och då kan en Puma vara ett bra alterntiv. I synnerhet som det i Finland ryktas att Jari-Matti Latvala har snackat med Sunninen att komplettera i de tävlingar som Sebastien Ogier inte kör till nästa år. Hos Hyundai är det tjockt om förare som vill in i tredjebilen och jag rankar chanserna med Oliver Solberg först sedan Craig Breen, Dani Sordo och så Jari Huttunen. I ryktesfloran nämns faktiskt inte Andreas Mikkelsen som tidigare pekats ut som het för M-Sport. Att teamen inte tittar på honom tror jag inte och vem vet, kanske Latvala vill knyta sin gamle VW-kompis till sig som komplement till Ogier?
*
Utan att gå in på detaljer så blev ändå upplösningen av första Asfalt SM mer än lovligt rörig. Enligt uppgifter till mig så var det jättesvårt att följa dramatiken i Tierp via ”livetiming” som inte höll måttet. Något som jag varken kan hålla med om eller förneka då jag inte hade möjlighet att engagera mig alls. Men senare på kvällen kollade jag SM-resultaten via SRM:s hemsida och hittade då att både Joacim Kristiansson vinnare av Nat. 2WD och Johan Holm gjort samma sak i Grupp F och att båda hade ”1” framför sina namn.
Detta skrev jag också om i Motorbloggen att de båda delade SM-guldet men det dröjde inte länge förrän jag blev upplyst att så var inte alls fallet. Kollade återigen SM-tabellen och nu hade plötsligt Holm fått ”2” framför sitt namn. Precis som många andra blev jag förvånad över detta och gick in i reglerna för att kolla hur särskiljning skulle ske om två förare hade samma poäng. Det otroliga är att i de två första punkterna i förfarandet har båda två fått exakt samma antal poäng vilket man kan säga resulterat i ”dött lopp”. Punkt 3 i reglerna säger, att då delas SM-medaljen vilket också gjordes i första skedet. Detta ändrades dock under resans gång och i dag är Kristiansson ensam Svensk Mästare enligt tabellen. För säkerhets skull besökte jag SM-segraren för att få rätsida på saken, så Jocke är du ensam vinnare eller delar du guldet med Holm?
– Ingen aning faktiskt, kom det från SMK Hörbys Opel-förare.
Nästa fråga, när får du besked om hur det blir?
– Ingen aning faktiskt!
Jocke försökte få mig att förstå och förklarade att det från arrangörens håll lär finnas ytterligare en punkt när förare ska skiljas åt. En punkt som säger att den med snabbaste totaltiden i finalen blir svensk mästare.
– Gäller detta så är det jag och Maya (Rangtoft) som är ensamma om SM-guldet, gäller det som står i reglerna på hemsidan då delar vi guldet, konstaterar Jocke lite uppgivet.
Fortsättning lär följa i saken men att Stefan Kristensson och Rickard Nilsson är ensamma guldmedaljörer i 4WD är däremot odiskutabelt. Tror inte någon som varit inblandad i SM-serien utan håller med om att där fanns en hel del barnsjukdomar det här första året. Till nästa år måste nu regelmakarna sätta sig ner och verkligen göra hållbara men framförallt att samma regler gäller oavsett vilken tävling som körs. Tänker på att Uddevalla hade ett helt eget upplägg med en slutlig final medan resten av serien körde enligt RS-tänk. Likaså om sträckan som körs, är att betrakta som ”Specialsträcka” där påkörda hinder inte kan prickbelastas och inte heller felkörning. Är det däremot ”Specialprov” som körs, är detta ytterligare en aspekt att ta hänsyn till…
*
På Tierp Arena kördes även första deltävlingen för Ted Malms baby ”Volvo Euro Cup” med totalt 20 ”VOC:are” på startlinjen.
Efter sex heat visade sig Isac Nordström/Annie Hellstadius vara snabbast, 8 ,5 sekunder före Kullingskollegorna Tim Lagerstam/Mathias Savela. Sista par som fick plats på pallen var Joel Bergkvist/Anton Bergkvist, Katrineholm strax över 20 sekunder efter Nordström. Enda skåningen i A-B-klassen var Christer Jönsson med Johan Fransson vid sin sida och tävlande för Svedala MK. Kombon bar till åttonde plats bland de elva som tog sig runt. I C-klassen var det ännu tajtare och Tobias Åström/Johan Johansson, från hemmaklubben hade bara 7,8 sekunders marginal till Gestrikes Noah Grönkvist/Lucas Ivarsson Olsson. Ted Malm själv för dagen utan fru Katharina i högerstolen utan där ersatte Anders ”Drutten ” Östberg. En lite svagare första sträcka gjorde att andra platsen försvann och nu fick skåningarna nöja sig med att bl trea, 11,3 efter vinnaren. Även skånskt som fyra i form av Simrishamns Kristoffer Bengtsson/Per Carlsson. Nästa deltävling för VEC blir i danska mästerskapets ”Sydhavsrally” samma helg som SSR eller den 27-28 augusti.
*
När det var återstart för rally i Jämtland med ”Light on Sprinten” var Patrik Flodin och Göran Bergsten lite i fokus med den vassa Volvo 940:an. Ett elfel redan efter SS1 gjorde dock att Ilsbo-duon hamnade bland de brutna där man hade sällskap av 17 andra olyckliga.
Lite udda att alla bröt med ”Tekniskt fel”, har det rått stiltje i rallygaragen så att materialet inte var i trim eller? Jari Liiten och Mikael Kjellgren gjorde dock ingen besviken och hade även tillbringat kvalitetstid i garaget vilket innebar seger, 16,5 sekunder före Stig Andervang/Robin Eriksson. Jättehopp sedan till trean Patrik Dybeck med WRC2-rutinerade David Arhusiander vid sin sida, 1.52,6 skilde till Liiten. Då hör det till saken att Dybeck från Gävle kör 2WD-Corolla mot de andra som var före so malde 4WD. Den dammiga och väldigt varma tillställningen innebar två sträckor som kördes två gånger och där Appendix K faktiskt var största klassen med 19 startade. Jämtland MK:s Saab-åkare Sture Persson konstaterade från åskådarplats.
-Det behövdes en Volvo på långt över 200 hk för att spöa en 50 år gammal Saab V4a då Östersundaren Niklas ”Nibbe” Nilsson med Volvon var före Tommy Wikström sedan han åkt på ett ånglås på första sträckan och parkerat en god stund.
Nu blev Wikström trea och det Saab-frälste Sture missade var att Rallyklassikernas Ragnar Glav/Conny Jansson tog sin A-Ascona till platsen närmast vinnar-Volvon. En sällsynt start gjordes av Patrik Sandell/Björn Lindberg med den fina Ford Escort BDG:n. På första sträckan tappades nästan tre minuter och på andra en halv, sedan lossnade det för den amerikanska RX-stjärnan och i de två sista var han outstanding.
*
När Formula E drog till London så innebar det första VM-poängen för Tomelillas Joel Eriksson och detta i sin sjätte start. På lördagen slutade Joel på 16:e plats och så på söndagen blev det en historisk tionde placering.
– Det känns förstås jättekul att få med sig en poäng härifrån, min första VM-poäng i motorsport, menade Joel som kör för Dragon /Penske Autosport.
– Mitt mål under de här inhoppen i Formel E har varit att just få med mig en poängplats; det är lite grann som en seger för oss just nu. Det var ett väldigt händelserikt race, men vi gjorde det så bra vi kunde med våra förutsättningar!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.