Neuville öppnade bäst, 12 förare i World RX plus tre, nästan R5 rekord i ERC, Lima årets rallyhappening, Anderslöv flyttar(?) och hur såg Saab ut i fronten?

Bara att konstatera att med rally på andra sidan Atlanten är man lite ”off” med de sju timmar förskjutning det är mellan Mexiko och Sverige. I natt kördes SS1 inne i Leon och då var det inte shake down snabbast Kris Meeke som hade mest bråttom på citygatorna eller genom den berömda tunneln. Istället var det WRC-ledaren Thierry Neuville som tog Hyundai #5 fortast genom sträckan. Det var dock tajt för bara en tiondel efter kom Toyotas Ott Tänak och lika mycket hade han sedan som marginal till Sebastien Ogier.
Halv sekunden skilde sedan till fyran Jari-Matti Latvala som i sin tur hade sista Toyota hack i häl med Esapekka Lappi bakom ratten. Som sjua och tre tiondelar efter sexan Andreas Mikkelsen kör så fjolårsvinnaren Kris Meeke in. in.
Alla är spända på hur Sebastien Loeb ska hantera nya C3 WRC och förhandstipsen varierar i allt från seger till sist i WRC-gänget. I Leon rosade inte ”Seb” precis och hade bara Teemu Suninen efter sig om man räknar de stora pojkarna. 4,7 sekunder skilde upp till Neuville och den niofaldige världsmästaren klarade precis att hålla Pontus Tidemand bakom sig med två tiondelar.
Pontus och Jonas Andersson var snabbast i WRC2, 2.4 före Kalle Rovanperä och med Gus Greensmith som trea. Förste ”Pontus-utmanare” Jari Huttunen snurrade med sin i20 R5 och tappade runt 15 sekunder till WRC2-toppen.
Väljer att hålla Rally Guanjuato Mexico här då det känns ganska meningslöst att skriva mer då allt är inaktuellt redan klockan 17.33 då starten går på SS2.

*
I dag presenterades anmälningslistan för World RX som startar i Barcelona 14-15 april. Bara tolv förare från sex team gör upp i Märkes-VM och sedan tillkommer tre till som bara räknar förarpoäng och bland dom finns Kevin Eriksson.
World RX line up ser ut så här
Johan Kristoffersson SWE PSRX Volkswagen Sweden Volkswagen Polo R
Petter Solberg NOR PSRX Volkswagen Sweden Volkswagen Polo R
Mattias Ekstrom SWE EKS Audi Sport Audi S1
Andreas Bakkerud NOR EKS Audi Sport Audi S1
Sebastien Loeb FRA Team Peugeot Total Peugeot 208
Timmy Hansen SWE Team Peugeot Total Peugeot 208
Kevin Eriksson SWE Olsbergs MSE Ford Fiesta
Robin Larsson SWE Olsbergs MSE Ford Fiesta
Niclas Gronholm FIN GRX Taneco Team Hyundai i20
Timur Timerzyanov RUS GRX Taneco Team Hyundai i20
Guerlain Chicherit FRA GC Kompetition Renault Megane RS
Jerome Grosset-Janin FRA GC Kompetition Renault Megane RS
Gregoire Demoustier BEL Sebastien Loeb Racing Peugeot 208
Kevin Hansen SWE Team Peugeot Total Peugeot 208
Janis Baumanis LVA Team Stard Ford Fiesta
Listan för Euro RX har ännu inte publicerats men så mycket är nog klart att det inte blir någon Magda Andersson i Supercar-klassen 2018. Pratade med pappa Håkan för några dagar sedan och som då var ganska pessimistisk.
Måste komma något helt oväntat inom bara någon dag, annars blir det time out för Magda, förklarade Håkan.
Bara att inse att vi har tagit oss bra mycket längre än vad som egentligen borde vara möjligt för ett litet familjeteam som vi, men nu går det inte längre.
Istället blir det nog fullt fokus från hela familjen Andersson på lillasyster Klara och satsningen på Junior-SM med den helt nya Volvomotor-försedda BMW:n. Trist är det onekligen och inte bara för Magda utan för hela sporten, att tappa en sådan färgklick!

*
I dag offentliggjordes startlistan till ERC-premiären Azores Airlines Rallye som uppvisar en fantastisk samling R5-bilar, totalt 35 förare sitter i sådan. Med detta tangeras rekordet från 2017 i Barum Czech Rally Zlín som hade två mer R5:or i sin ”entry list”.
Lite rekord är det också med anmälda i klassen ERC Junior Under 27 som samlat elva ekipage och bland dessa SMK Hörbys Tom Kristensson med östgöten Henrik Appelskog i högerstolen i Opel Motorsports Adam R2. Tom går ut med #46 på rutan och först i klassen startar teamkompisen Martins Sesks med #43 på sin Adam. Danska duon Simon Vallentin/Jeannette Kvick som i likhet med Tom har minimal ERC-rutin har tilldelats #50.
Regerande Europamästaren Kajetan Kajetanowicz finns inte med i listan men det gör däremot ryske kraschkungen Alexey Lukyanuk som går ut strax efter fjolårsvinnaren av rallyt, Bruno Magalhaes. Utmanar de här två gör en norsk bil och en svensk, Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen och Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg. Ett oskrivet blad är f.d Opel-åkaren Marijan Griebel som ute i Atlanten för R5-debut med en Skoda.
Totalt är där 60 anmälda till rallyt den 22-24 mars och av dessa är 54 registrerade för ERC. 22 nationaliteter finns anmälda och dom kör nio olika bilmärken. Märkligt nog inte en enda Volvo i listan, desto fler Opel…

*
Det räcker dock att ta sig till vinterns utan konkurrens största rallyhappening, Limas knökfulla ”LBC-Ruschen”. Med 234 anmälda är detta långtifrån ”SM-status” och nu ingår Sune Rickardssons succékoncept ”bara” i Supercupen och 1300 Rallycup.
Deltagarna kommer få uppleva kanonhäftiga vägar med mycket snö och is, lovar Lima MS.
Fem sträckor på totalt 90 km i den 16,6 mil långa tävlingen Start vid Ungärde skola klockan 10.00.
Att leta favoriter är svårt men skulle inte bli förvånad om SM-meriterade Jerker Axelsson som ”lånar” PTR-Skodan kommer att återfinnas i toppen. Motståndet är dock inte fy skam i den 30 bilar stora klassen eller vad sägs om namn som, Stig Andervang, Martin Lundquist, Patrik Åkerman och R Sport Swedens Johnny Andersson. Värre blir det för fjolårsvinnaren Daniel Röjsel som då provade 4WD för första gången och vann. I år får Daniel och Niklas Edvardsson inrikta sig på att ta Kit-Car Corsan till 2FWD-seger men jag är inte säker på att till exempel hemmahoppet och  RX-mekaren Andreas Levin med syster Therese i den vassa Nissan, är så pigga på att bli tvåa…

*
Även om det från en säker källa vill jag ändå påpeka att jag inte sett något officiellt meddelande, men BRC-premiären Anderslövsrallyt i regi av Trelleborgs MK ska ha ansökt om ny tävlingsdag i reserv. Istället för den ursprungliga 24 mars som vintern på Söderslätt spolierat är ny reservdag den 28 april, dagen före Hässleholms GP. Därmed tror jag också att Lasse Mattson & Co slipper den tuffa och tråkiga gallringen då troligen en del ”gruskåta” förare väljer att istället värma upp i Simrishamnsmixen eller Silverkongen som nu körs före Anderslövsrallyt.

*
Nu är det ju så många år sedan Saab försvann som bilmärke så jag har nästan glömt bort hur det verkligen såg ut i fronten på en trollhätteprodukt. Men var det verkligen så att bogseröglan fram, satt originalmonterad från fabrik?
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *