Neuville gick förbi Evans i Argentina, Pontus tog tredje raka, Grahn vann Hässleholms GP men Robin och Sandra var dagens överraskning, Åhlin vann i gen i BRC och Rallyradion in action.

BloggNeuvilleYPF Rally Argentina blev en riktig nagelbitare och inte förrän på allra sista sträckan lyckades Hyundais Thierry Neuville pressa sig förbi DMACK-teamets Elfyn Evans. Även om det nu bara blev en andra plats för Evans är det ingen tvekan utan att det var här och nu som britten fick sitt verkliga genombrott genom att ha varit i ledning fram till att sista sträckan kördes. BloggEvansHär var dock belgarens Hyundai snabbare och i mål skilde det bara 0,7 sekunder till Neuvilles fördel.
Jag gav allt!
Vi hade inte dom fräschaste däcken kvar eftersom jag ”was pushing” på de två sträckorna före, berättade en utmattade segrare direkt vid målgång.
Även om vi inte hade lycktas vinna så hade vi ändå gjort vårt absolut bästa!
Trea, 29,9 sekunder efter slutade Ott Tänak medan M-Sports guldhopp Sebastien Ogier blev sämst av Fordarna ( så klart var Mads Østberg längre bak efter att ha brutit dag två med trasig bakvagn, blev nia) som fyra. Men nästan minuten bak Tänak visar att fransmannen inte är oslagbar…
Femma slutar Jari-Matti Latvala som haft ett jobbigt rally vilket även sexan Hayden Paddon kan skriva under på. Först rullning och sedan gick servostyrningen sönder på sista sträckan.BloggMeeke
Ännu tuffare var det för Kris Meeke som lyckades rulla två gånger i samma tävling. Den första fixade meckarna och efter detta blev det två sträcksegrar men på SS14 var det ”game over” efter en ny och ännu häftigare takkänning.

*
BloggTidemandPontus Tidemand och Jonas Andersson hade ”en dag på jobbet” och vann WRC2 med över tio minuter tillgodo på Juan Carlos Alonso, även han i en Skoda. Därmed ökade Pontus ledningen i mästerskapet inför Portugal som är den första obligatoriska tävlingen. Där är frågan, sitter Andreas Mikkelsen i en WRC2-Skoda eller i en WRC-Hyundai, eller nöjer han sig med att bara köra reccen?

För att inte förta spänningen i  SVT:s eftersändning ikväll så avvaktar jag med djupare analys av YPF Rally Argentina till i morgon.

*
BloggGrahnDet blev aldrig någon riktig fajt om segern i Hässleholms GPJoachim Grahn/Rickard Nilsson med R5-Fiestan var lite för dominerande från det första till det tredje och sista heatet. Tre sträcksegrar innebar att man tog hand om CG Wilkes fina vandringspris för alltid då detta blev Grahns tredje seger i tävlingen.

Joachim Grahn/Rickard Nilsson vann Hässleholms

En seger som satt perfekt, dels som ett kvitto på att bilen funkar som den ska, dels extra push inför nästa helgs tyska stortävling Rally Sulingen.
Känns riktigt bra, summerade Jocke.
Nu har vi dessutom bevisat att vi kan vinna oavsett vilket håll Wilke väljer att köra här inne på Garnisonen…

Lars Stugemo/Kalle Lexe sltuade tvåa totalt i Hässleholms GP
Den som satte mest press på Grahn var Lars Stugemo/Kalle Lexe men med tanke på att det var första gången man körde med asfalt set up på nya R5-Skodan tog Lars enligt honom själv, det alltför försiktig i första heatet. Tappade 12 sekunder till Grahn och det var där inte råd till.
Redan i andra heatet var vi nere på styvt sex sekunders skillnad och det började kännas bättre och bättre, konstaterade Stugemo.
I sista körningen kapades ytterligare sekunder, tre för att var lite mer noggrann vilket innebar 22 sekunders differens i mål till Grahn.
Trea totalt och detta i sin första tävling med en 4WD-bil kom Kenneth Kolbe med co-driver-proffset Jeanette Kvick i högerstolen på den av GN Motorsport hyrda R5-Fiestan. Att Koleb/kvick kan vara med i toppen visade man genom att bara vara 0,7 sekunder efter Stugemo.

*

Robin Svensson/Sandra Wybrands vann 2WD i Hässleholms GP.

Fyra totalt och kanske den som svarade för tävlingens största bedrift kom SMK Hörbys Robin Svensson med sambon Sandra Wybrands. I fjor bröt paret i samma tävling med drivaxelbrott på Super 1600-Peugeoten. Sedan har både bilen och besättningen stått i malpåse men nu var det dags att borsta av dammet. I god tid före säsongen beställdes nya grejor till bilen från Frankrike men dessa har på något sätt Postnord lyckats försnilla. Hoppet var det sista som skulle överge men i fredags gav man upp hoppet att få de saknade delarna och istället påbörjades i går eftermiddag en MacGiver-reperation. Klockan 22.00 var MacGiver klar och bilen lastades för färd mot Hässleholm utan att ha provkörts en enda meter. Under dom förutsättningarna och med ett års frånvaro från tävling borde inte Robin och Sandra kunnat vara med när den nordiska asfalttoppen gör upp kan man tycka.
Men allt detta struntade man i och trots en rundpall direkt på första provet var paret bara tiondelar efter snabbaste 2WD-bil. Resten är historia och i mål var Hörby-ekipaget 3,3 sekunder före Mars Lundahl/Marie Eriksson från Svedala med BMW:n.
Det gick ju riktigt bra, pustade Robin ut efteråt.
Hade några moment, på samma ställe dessutom men annars kom jag snabbt in i körningen igen…
Sandra i högerstolen gillade inte riktigt ”momenten” men insåg att det inte var någon mening med att få honom att slå av lite grann just där.
Det kan man ju inte, detta går ju på tid och bromsar man så förlorar man tid så klart, kontrade Robin.
Bästa hemmaförare blev Jonas Olsson/Julius Harrsten som tog Kit-car Puman till en tredje plats bland 2WD-åkarna och detta för en annan hässleholmare Rolf Grybb/Tobias Grybb. Femte 2WD blev Joachim Kristiansson/Anders Björnmyr och detta före bästa danska 2WD-bil i händerna på Johnny Pedersen/Rene Kristiansen (bilden).BloggJohnny
Därmed sätter jag punkt för Hässleholms GP för i dag, i morgondagens blogg lovar jag mer ”godis” från Nordens största asfaltsprint.

*
Bloggåhlin2Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen är med stora kliv på väg mot att vinna Brittiska Rallymästerskapet, BRC detta efter att idag säkrat andra raka segern. Efter lördagen hade Skoda-åkaren 21 sekunders ledning i Pirelli International Rally som kördes i den klassiska Kielder-skogen. En ledning före Osian Pryce som jagade svensken desperat men fick aldrig någon riktig kontakt. Därmed försvarade Fredrik både fjolårssegern och mästerskapsledningen plus att man även tog de fem bonuspoängen.
Före start spekulerades det om att norrmannen Eyvind Brynildsen med Anders Fredriksson till höger skulle kunna hota värmlänningen. Det hotet eliminerades dock direkt på sträcka ett efter att transmissionen på Fiestan packat ihop.
Inte heller för Eyvinds landsman Oscar Solberg med Patrik Barth som kartläsare gick det helt enligt planerna. Sexa efter första dagen i Junior-klassen men klättrade sedan till fjärde plats.

*
BloggAdieslssonDen här gången lyckades det för Mattias Adielsson/Andreas Johansson och paret körde in som fyra totalt i den slovakiska mästerskapstävlingen Rally Presov.
Vi hade tempo under dagen för en pallplats i den här tuffa konkurrensen, berättar Mattias.
På sträcka nio var vi bara 0,4 sekunder från sträckseger och detta mycket tack vare ett toppjobb från teamet TRT Rally Sport!
I den blå/gula R5-Fiestan var Mattias 59 sekunder bak vinnaren Pavel Jalousek junior, även han med en Fiesta. Upp till tredje platsen hade svenskarna bara runt 13 sekunder.

*
I första avdelningen av Asia Pacific Mästerskapet blev det indisk seger genom MRT-teamets Gaurav Gill med välkände Stephane Prevot vid sin sida. I Rally of Whangerei blev mästerskapsförsvararen vinnare med två minuters marginal före teamkompisen Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen, båda i Skoda R5. BloggVeibyVeiby var länge i ledning men tekniska problem som innebar reparation på en transportsträcka strax före slut med åtföljande sen ankomst till TK:n innebar att det blev en andra plats.
Vilken debut och nu ser jag verkligen fram emot resten av säsongen här nere, konstaterade Even Management-åkaren efter målgång.
Lite längre hopp till trean från Trollhättan Robert Blomberg och Lars Andersson. I sin debut med rally på andra sidan jordklotet måste en tredje plats om än 17 minuter bak vinnaren vara en klar framgång, både för besättning och den Weng-byggda R5-Mitsubishin. Sämre gick det för den andra svensk-bilen med Jari Kettomaa som chaufför då han fick bryta.

*
BlogRadioI morgon den 1 maj körs Lill-JumbonFalköpings Motorstadion över tre sträckor och bland de över 120 anmälda finns ”Rallyradion” med Per Johansson bakom ratten på Jonas Sandgrens Grupp H Volvo. Som självklar kartläsare fungerar Sebastian Bourghardt. Anledningen är att Jonas känner stor tacksamhet mot allt jobb som radioduon lägger ner och detta är då ett sätt att visa det.
Jag gör detta för att visa min uppskattning för allt dom gör för oss när vi kan lyssna på dom både på tävling och när man ligger i garaget o tokskruvar, berättar Jonas.
En extra krydda blir att Per och ”Sebbe” kommer att sända live på sbf.play från bilen under tävlingen med både incar-film och kommentarer.
Det ska bli fantastiskt roligt att få åka rallybil igen, säger Sebbe.
Vi är ute och sänder så mycket radio och tv från tävlingar att man inte hinner tävla själv, så det är helt fantastiskt att vi fått denna möjligheten att tävla i Falköping.
Paret har tävlat sparsamt men i slutet av 90-talet var Per en av de snabbaste förarna i Volvo Original. Sebbe har som merit att ha varit kartläsare åt SM-åkaren Kristian Johansson.
Vi är enbart här för att ha roligt, vi har aldrig åkt i bilen tidigare och tänker lämna tillbaka den i befintligt skick. Men visst hade det vart kul att vara före någon av de andra förarna på någon sträcka, avslutar kartis Sebbe.
Bland favoriterna i övrigt kan nämnas i 4WD-klassen, Håkan Svensson, Andreas Thelaus och inte minst alltid snabbe Björn Persson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *