Evans ser framåt, Neuville först att vinna två WRC, uppsop från Hässleholms GP, Joel E. tog andra raka och Rolf ledde före Jim…
Att analysera YPF Rally Argentina är inte lätt och jag nöjer mig med att konstatera att jag nog inte är ensam om att tycka synd om Elfyn Evans som var så nära sin allra första WRC-seger. Ledde över den vildsint satsande Thierry Neuville fram till första spliten på power stage men då kom det där lilla misstaget som avgjorde allt. Bromsade tiondelen för sent inför en ”K-höger över bro”, tappade fart och tror jag, till och med touchade broräcket. Detta räckte för att blir tvåa 0,7 sekund bak Neuville.
– Vi har verkligen delade känslor efter detta. Helt klart är det en besvikelse att missa segern med så liten marginal men för att vara helt ärlig har vi inte haft en enda bra sträcka efter fredagen, menade Evans.
Fram till lördagen dominerade han och Daniel Barrit i klassens enda bil på DMACK-däck men sedan tog Neuville över medan Evans själv försökte ”push” för att behålla ledningen.
– Thierry körde verkligen bra, ingen kan ta detta ifrån honom men vi hade en hel del problem, vissa självförvållade andra inte, konstaterade Argentina-tvåan ändå inte alltför besviken.
– Där är massor av positiva saker som vi tar med oss från den här helgen bland annat ”att our speed was really strong!
Vinnaren Thierry Neuville blev också förste förare att ta två segrar i WRC 2017 och knaprade därmed in på poäng avståndet till ledaren Sebastien Ogier och tvåan Jari-Matti Latvala. M-Sports stjärna har efter helgen 102 poäng medan Latvala på 86 poäng bara är två poäng före nya trean Neuville.
– Det här har varit den värsta avslutningen på ett rally i hela min karriär och som tur är gick det min väg, konstaterade Neuville so mvar full av beundran över britten.
– Måste gratulerar Elfyn som gav oss en sådan match, vi tvingades ge allt och på sista sträckan gick det bitvis både på och över gränsen…
*
Bittert var det för Mads Østberg och Ola Fløene som ett tag var uppe på andra plats bak Evans men föll sedan tillbaka till fjärde, bara sekunder bak Neuville. Men en oturlig drift på SS14 knäckte höger bak och istället för pallen blev det till att bryta och starta om. I mål blev det en nionde plats för Mads och Ola.
– Detta var ärligt talet inte det vi kom hit för, men lördagens ”lille avkjøring” kombinerat med ett liten misstag från mig plus ”uflaks” gjorde att det inte blev bättre, menade Mads.
Ändå var han positiv och menade att han fått upp farten och att hans lilla privatteam visar sig fungera riktigt bra. Dessutom tycker Mads att det är kul att köra rally igen och ser framemot att åka till Portugal om tre veckor.
*
Lovade igår en liten summering av Hässleholms GP och då inte med någon tonvikt på olika klassvinnare eller så. Istället kunde man konstatera att av de över 130 anmälda så blev det till slut ”bara” 117 bilar som startade på Garnisonen. En del tunga avhopp bland annat från en av de mera kända norska namnen i tävlingen som ”råkade köra lite för fort” i veckan. En annan som fick avstå var unge Simrishamnsåkaren Oscar Ljung som i fredags ”kom i bråk” med en däckmonteringsmaskin. Maskinen svarade tillbaka och detta så kraftfullt att Oscar svimmade av. Det blev sjukhustransport för Oscar där det konstaterades knäckt näsben och hjärnskakning. Istället för att premiärköra med R2-Fiestan på asfalt fick han nöja sig med att vara åskådare på Garnisonen.
– Fortfarande lite yr i mössan, berättade Oscar som på tisdag ska på återbesök och då även näsan ska rättas till.
Något som ”plastpappan”, Grupp H-940-föraren Mårten Nilsson tyckte kändes lite onödigt.
– Du har ju redan ”fjälla” så det spelar väl inte så stor roll hur näsan ser ut!
För övrigt så rapporterades det att däckmaskinen klarade sig utan skador…
*
Sist i totallistan på 105:e plats hamnade normalt sett snabba hemmatjejen Victoria Lindh med ”dödskalle-Golfen”. Anledningen till den blygsamma placeringen var lite för lång tid på första körningen.
– Åkte av några hundra meter efter start, bromsade för sent vid chikanen och vi hamnade i diket och fick lyftas upp av publiken, berättade Victoria lite skamset.
Efter detta gick det bättre och i sista heatet sattes en topptid i GruppE-klassen. (Tack Thorleif för bilden).
*
Medan Victoria kunde fortsätta så gick det betydligt sämre för SMK Hörbys snabbe asfaltlåkare Tommy Nilsson. I första heatet kom hans ljusblå Honda snabbt i kapp en medtävlare som tyvärr inte flyttade på sig vilket gjorde Tommy så frustrerad att han istället för att komma förbi, knockade en halmbal och knycklade till vänster fram. I andra körningen skulle den förlorade tiden köras in och då gick det som det brukar, alltså åt h-e. Nästan precis framför den största publikplatsen klättrade Hondan upp på en betongsugga, tvåhjulade länge innan det gick över på taket. En två-varvs rullning på asfalt är sällan bra för bilar och så inte heller den här gången. Utan att vara utbildad bilplåtslagare vågar jag ändå säga att där krävs mycket kärlek innan Hondan är på banan igen. Har inte varit Tommys månad det här, först avåkning med pappa Peter i Simrishamnsmixen sedan rullning med Jörgen Andersson i Silverkongen och så nu detta. April 2017, inte bra…
Nu hade Tommy sällskap av ytterligare elva olyckskamrater och då även två klubbkompisar, Erik Andersson fällde en lyktstolpe med sin VOC-240 medan Ingvar Hansson borrade ner den orange BMW:n djupt i ett dike. Publikfavoriten Johan Kastenman, Kristianstad var den som åkte bredast med sin Grupp H-940 till åskådarnas förtjusning. Till slut blev det dock för mycket sladdande och ett stag till bakaxeln brast.
*
Det var inte bara totalsegraren Joachim Grahn som tog Hässleholms GP som ett litet träningspass inför nästa helgs tyska kraftrov, ”Rallye Rund um die Sulingen Bärenklaue”. För Jocke och Rickard Nilsson handlar det om att försöka förbättra tredjeplatsen i nya serien ”FIA Benelux Rally Trophy”.
För Tom Kristensson som körde som Föråkare med sin ”tränings-Adam” handlar det om att försöka ta över ledningen i ADAC Opel Rallye Cup där han ligger tvåa efter första deltävlingen. Ledaren Jacob Madsen som kraschade våldsamt i påskas kommer inte till start och enligt uppgift missar han troligen även nästa deltävling ”Sachsen Rallye”. Han är uppe och går med hjälp av en korsett för att stabilisera den knäckta ryggen och den ska bäras i sex veckor. I bästa fall kan Madsen köra deltävlingen i midsommarhelgen Rallye Stemwelden. Vid det laget kan Tom med lite tur ha etablerat en stabil cupledning.
Även för Eslövs Mats Andersson var söndagen ett led i förberedelserna inför Tysklandsresan. fast han var mest nervös över att se på när dotter Frida körde med farfars GSi-Kadett. Något som gav en fjärde plats i klassen.
– Inte alls kul att stå vid sidan om och kolla på Frida, hade varit bättre om jag suttit med i bilen, menade Mats.
*
Yngste deltagaren i Hässleholms GP var med största sannolikhet 13 årige Adrian Siren. I början av april fyllde Adrian år och igår var det premiär som kartläsare i pappa Eskos gröna Grupp E-Golf. Far och son Siren tävlar för Gullabo RC.
*
Firma CG Wilke & Co kan se tillbaka på ännu ett lyckat Hässleholms GP och dessutom ett med rekordstort antal besökare. Det var folk precis överallt och till min glädje såg jag inte heller någon som stod dumt placerad. Något som faktiskt förekommit tidigare år men nu kändes det som där var mer publikvakter än tidigare och som höll god ordning i leden.
Dock kvarstår min åsikt att Hässelholms GP inte skulle köras som en deltävling i RS-DM. Detta då den både vad gäller de tävlande och genomförandet av själva tävlingen skiljer sig radikalt från resten av DM-serien. Seedningen till exempel gör att det blir alltför många och i bästa fall omkörningar, men minst lika många förare som istället blir hindrade av långsammare kompisar.
Nordens största asfaltsprint står så stabilt att DM-statusen inte har något som helst med antalet anmälda att göra. Jag är helt säker på att Hässleholms MK hade fått precis lika många anmälda utan DM. Dessutom kunde Wilke och hans kamrater kanske gjort tävligen ännu häftigare om man slapp ta hänsyn till de speciella DM-reglerna. Bara ett tips alltså…
*
Det blev en andra plats för Ogiers Vinnar-Polo från 2016 när Raimund Baumschlager som förste privatförare körde den i österrikiska Wechselland Rally. Vann gjorde Herman Neubauer och detta 8,7 sekunder före Polo-åkaren. rallyt blev tufft med omväxlande underlag, torr och blöt asfalt och bitvis snö allt inbäddat i tjock dimma…
*
Det blev andra raka segern för Tomelillas racingstjärna Joel Eriksson när han även vann deltävling två i Formel 3-EM på Monza-banan i Italien. Joel började med att ta såväl dubbla pole positions som till slut gav en dramatisk seger.
Trots att detta var Joels första besök på Monza kunde varken mästerskapsrivalen Lando Norris eller Michael Schumachers son, Mick Schumacher bjuda tillräckligt motstånd.
– Det här är lite av en dröm som blir sann för mig, säger Joel efter segern.
– Jag har alltid velat vinna ett race på Monza; det är en så klassisk och stor bana, så det här är definitivt något speciellt. Det var ett väldigt bra lopp för min del och jag kände verkligen att jag hade kontroll på det, även om Lando kom ganska nära på slutet.
Joel leder fortsatt EM-sammandraget men det är tätt, bara en poäng före Norris.
*
I tyska Oschersleben kördes i helgen även premiären för deras motsvarighet till STCC och där skåningen Simon Larsson svarade för en stabil insats, slutade 27:a av de 44 TCR-förarna. Då hade han hunnit med att bli både avtryckt, påkörd och dessutom varit sjuk dagarna före.
*
Sätter punkt här för dagens blogg och kan avslöja att i mailkorgen har inkommit 67 motorsport relaterade mail sedan i fredags. Som ni förstår är det helt omöjligt att skriva om allt som händer i sporten hur gärna jag än vill. Det gäller för mig att sålla hårt bland infon för att inte både ni och jag ska drunkna i allt ”vetande”.
Istället avslutar jag med en bild från dagens stora ”Mopperally” i Bromölla där åtskilliga tvåtakts-fantaster fanns samlade. Bland dom som tog tillfället i akt att lufta sina Puch Florida var VOC-familjen Rolf och Jim Nilsson från Hörby. Pappa Rolf på den unika gula Floridan var halvsekunden före Jim (bilden) när man passerade Folkets Husgatan, hur det slutade har jag ingen som helst aning om men, tror båda överlevde…