Nedräkning inför WRC i Polen, FIA beklagar Slavov tragedi, 40 till slut i SM-Sprinten och fina Oplar!
I veckoslutet blir det ny WRC-tävling den här gången nästan på ”hemmaplan” för en skåning med LOTOS Rally Poland. Att dessutom Pontus Tidemand/Emil Axelsson återigen kliver in i nya Skoda Fabia R5 gör så klart inte saken sämre. Återkommer i ärendet, med tips och annat.
*
I dag kom där officiell kondoleans FIA European Rally Championship till den bulgariska föraren Todor Slavovs efterlevande.
– Extremt tragiskt, konstaterar FIA:s Jean-Pierre Nicolas som 2012 överlämnade ”The Colin McRae Flat Out Trophy” till Slavov efter R3-segern i Bulgariska Mabanol Sliven Rally som då ingick i IRC som senare övergick till ERC.
Slavov vann då IRC-klassen med en Renault Clio och slutade dessutom sensationellt fyra totalt med sin 2WD-bil.
Fortfarande är det oklart vad som hände när han åkte av med sin Super 2000 Fiat. Ett ögonvittne berättade att Slavov kom för fort in i kurvan och åkte ner för en hög slänt och kraschade. Med hjälp av åskådare och någon sorts lokala hemvärnsmän fick man ut de båda i bilen genom att klippa upp bland annat buren. På det lokala sjukhuset tog man direkt beslut att skicka de två med helikopter till huvudstaden Sofia för specialist vård. Något som tragiskt nog inte räckte för Slavovs del, medan co-driver Peter Lijev nu är utom fara.
Bilen hade Slavov hyrt av det turkiska teamet Pegasus Racing och det var inte första gången det gick överstyr för Slavov med Fiaten. I bulgarisk media kan man läsa
” The ”Abarth Grande Punto S2000”, however, seems to be cursed as the Bulgarian pilot had to face death with it twice before – and he lost the third encounter.”.
Nu var han inte känd som någon vildhjärna utan tvärtom menar den turkiske teamchefen och tror att något hänt med bilen.
– Todor körde alltid försiktigt och jag har ingen som helst aning om vad som hände, men knappast ett misstag från honom, menar den förkrossade Slavov Gatev.
Hemstaden Varna är i chock där Todor varit stadens kandidat som ambassadör för kampanjen European Youth Capital 2017, vilket också syntes på hans rallybil där stora loggor gjorde reklam för Varna.
*
Fick lite återkopplingar efter bilden på olycksbilen och bland annat Anders Wiktorsson tänker till. ”Såg den otäcka bilden från den hemska olyckan i Bulgarien på din blogg. Liknande olyckor med framhjulsdrivna bilar på asfalt har ibland förklarats med kalla bakdäck med påföljande dåligt fäste. Kanske dags för däckvärmare… i asfaltrallyn.”.
Finns säkert mycket som kan göras för att förhindra eller åtminstone försvåra att fler sådana här olyckor händer framöver. Men till ”syvende og sist”, asfaltrally är inget att leka med. Jag måste säga att jag är glad över att Rallyutskottet håller stånd i sitt förbud mot detta här hemma.
*
Fick även kommentarer om detta med ”Uppvisningsklass” och från välkände Micke Lindh kom ett positivt utlåtande, ” Uppvisnings/testklass låter perfekt tycker jag. Jag själv som Tävlingsledare i Rally Edane har säkert fått 10 st förfrågningar av förare som vill testa bilen som föråkare. Vi har sagt nej till alla då vi har egna förare som är med arrangörsstaben som kör föråkare och har viktiga uppgifter att sköta. Så en ”öppen klass” / uppvisning / test- klass hade varit perfekt.”.
Nya SGA:n Tommy Vestlund är inte riktigt lika övertygad men gör inte heller tummen ner, ” Vi såg ju det under MSR. Själv är jag inte intresserad av det men varför inte.”.
*
Är man lite elak skulle man kunna säga att kommande helgs SM i Rallysprint i Sundsvall räddades med konstjord andning. När anmälningstiden gick ut var där bara 28 anmälda men när tiden förlängdes lockade man till slut ytterligare 12 förare. 40 anmälda är lite färre än vad Borås/Toarps MK fick ihop 2014 och väsentligt färre än premiäråret i Halmstad. Båda åren avgjordes tävlingen på asfalt till skillnad mot i år då det är grus som gäller.
Jocke Grahn/Rikard Nilsson var bland de som hängde på när anmälningstiden förlängdes. Med detta ingår Simrishamns MK paret automatiskt i favoritgruppen i 4WD-klassen med sin nyrenoverade WRC-Focus. Fast frågan är om inte vassa Robin Friberg med R5-DS 3:an får räknas som allra största guldkandidat, förlåt Mats Jonson och Ingemar Svensson…
*
Opel-Spottare finns som bekant överallt och en av de mest trogna är Ulf ”Brandis” Nilsson med fru Ulfva. Ulf skriver, ”Jag o Ulfva är i Karlskrona för att fira Ulfvas 50 årsdag. Efter att ha varit på Marinmuseet gick vi till Albinsson o Sjöbergs bilmuseum. Där fanns två fina Oplar.
Kadetten inköptes ny 1965 av en dam i Göteborg. När höger omläggningen kom 67 ställde hon in bilen, då hade den rullat 281 mil! Den mätarställningen har den idag också!
Rekorden har gått 2035 mil, orginal däcken sitter fortfarande på.
Trevlig sommar önskar Ulf o Ulfva!”.
Kan det bli vackrare? Samtidigt som mejlet kom sprack himlen upp, värmen steg och ingen tvekan, han där uppe gillar också produkter från Rüsselsheim…