När publiken får råda, Tidemand tvåa i WRC-gänget, rallyolycka i Skottland och Patrik snabbaste Volvo!
På wrc.com pågår just nu en omröstning om vem man tyckte gjorde den absolut bästa insatsen i Rally Sweden. Nio olika förare kan man rösta på och bland dessa finns så klart även Pontus Tidemand (klart och klart, som svensk är det självklart. men för en engelsman…). Leder omröstningen så här långt, den avslutas på onsdag gör inte helt oväntat vinnaren Sebastien Ogier med 39 procent av rösterna. Men och detta är glädjande, som tvåa ligger Pontus och detta bara med sex procent färre röster än VW-åkaren. Tredjeplatsen delas av Mads Östberg och Sebastien Loeb och tro det eller ej, bara sju procent av rösterna har landat hos duon. Tänk om Tidemand till slut röstas fram före en niofaldig världsmästare, måste vara en tröst, en jätteklen tröst men ändå en ljusglimt i mörkret efter den där dj-la toppackningen. Förresten en Opelpackning passar väl inte på en Fiestamotor…
Då har det hänt som vi alla hoppas inte ska hända, en åskådare som omkommit efter att en rallybil rullat ut bland åskådare. Olyckan inträffade i dagens Snowman Rally i de skotska högländerna, den första av åtta deltävlingar i Skotska Mästerskapet. Uppgifterna om tragedin är knapphändiga, men enligt uppgift ska ytterligare två personer ha skadats vid olyckan, dock ingen i rallybilen. Tävlingen avbröts omedelbart.
Det kvittar var, när och hur det inträffar, lika tragiskt och sorgligt varje gång och inte utan att man ställer sig frågan om det är värt priset att köra rally. Tack och lov är det sällan det sker så här svåra olyckor i sporten, men de händer och kommer tyvärr att hända även i framtiden. Med alla uppdaterade säkerhetsregler klarar sig oftast besättningarna i bilen bra, det kan vara värre att vara åskådare.
Så ärliga ska vi väl ändå vara och erkänna att visst är det ofta som publik står mer eller mindre farligt placerade. Här hemma är det klart bättre än i synnerhet de sydeuropeiska tävlingarna, men även här finns brister och den som påstår något annat talar inte sanning som jag ser det.
Att uppnå hundra procentig säkerhet i rally är i mina ögon omöjligt, men allt som kan göras för att publiken ska kunna se rally live ute i skogen måste göras. Själv är jag en varm anhängare av ATA-band och skulle gärna se mycket mer avspärrningar längs sträckorna. Är där avspärrat och skyltat med ”Förbjuden publikplats” är det trots allt ovanligt att hitta publik just där. Sedan finns så klart avarterna i rallyskogen som anser tvärt om och hellre plockar bort banden, men dessa konstiga individer är ju en helt annan historia…
Säffles B-förare Patrik Adolfsson svarade för en rejäl skräll uppe i Sundsvall. Patrik tvålade till samtliga och var i mål efter de fyra sträckorna, tjugosju sekunder före snabbaste A-förare Arne Rådström från Torsby eller MK Ratten. Trea totalt och tvåa i A-klassen slutade Thomas Lathi från Boden medan Emil Bergkvist verkade enkelt ha kommit över Ford-rullningen och slutade fyra totalt. Dock var han nästan halvminuten efter på sträcka ett, vilket helt klart kostade andra platsen i A-klassen. I morgon laddar man om med en ny deltävling i Sverige-Serien.
Andra deltävlingen i Klassiska Rallycupen, Örnskölden blev en tunn historia. Endast trettio bilar totalt ställde upp varav tre inte deltog i bland ”gammelbilarna. Dessutom bröt åtta i KRC där Ola Axelsson från Västerås var snabbast med sin 240:a. Tony ”Roten” Janssons Escort var den som var närmast men ändå en och en halv minut efter.
Pontus uppe i 30 % nu