När Opel vann Monte, ”fun” med is och slicks, Ogier vill vinna på hemmaplan, raacingstjärnor till RX on Ice och vad ska Ekströms berätta?

För att få lite perspektiv på livet så är det i dag 36 år sedan Walter Röhrl utklassade en hel flock Audi quattro och vann Rally Monte Carlo med sin Opel Ascona 400. Nu hävdar ju gnällisarna att segern berodde på att det för ovanlighetens skull var ovanligt varmt i tävlingsområdet 1982 och att det var det som avgjorde till tyskens fördel. Nu vet ju alla att detta var mest skitsnack vilket Walter med kartläsare Christian Geistdörfer även visade senare under året. Ett år som slutade med att paret blev världsmästare och detta med bara driv på bakhjulen men med oslagbar ”Opel-power”…

*
Idag startade WRC-året officiellt när ”reccen” inleddes för Rally Monte Carlo och under första dagen har bland annat klassikern Col de Turini notats.
Helt torrt så när som på några korta bitar med is och blöta, berättar Nicolas Gilsoul från Thierry Neuvilles ”recce-bil”.
Men vi förväntar oss ungefär fyra kilometer is efter Col de Fontbelle. ”Sounds like fun”!

Uppenbarligen har jag och Nicolas olika uppfattningar om vad som är kul. Att sladda runt med slicks på svinhala alpvägar med branta stup och detta i en WRC-Hyundai är definitivt inte alls vad jag likställer med ”fun”…

*
En som däremot troligen håller med är Sebastien Ogier som menar att säsongsöppnaren är en riktig höjdpunkt.
I min hemmatävling vill jag alltid göra mitt allra bästa och utmana för toppresultat, menar Ogier.
Världsmästaren slår också fast att alla teamen har ” a winning car and a winning driver” och att 2018 blir om möjligt ännu jämnare och mer svårtippat än tidigare år. Fast vet inte om jag håller med om detta, Ogier har fyra raka segrar sin hemmatävling, den senaste 2017. Förutom detta ytterligare en vinst, när Monte ingick IRC 2009 och kan bli en ny i helgen..
Vi måste jobba hårt, konstaterar Ogier.
Premiären menar han alltid är samma tuffa utmaning med sina extrema förutsättningar.
Från torr asfalt till ren snö och is på samma sträcka. Helt klart är det inte enkelt men det är också detta som gör att ett bra resultat här känns extra bra…
Om Monte alltid varit tufft så har i år arrangören vässat detta ytterligare genom att köra erkänt svåra sträckan ”Sisteron” baklänges, dessutom i mörker.
Kan inte bli mycket svårare än så här men detta är Monte. Alltid en utmaning och i år från allra första sträckan!

*
Hayden Paddon står över Monte Carlo och ger sig in i WRC-leken först i samband med Rally Sweden. Inget självvalt utan ett beslut från Hyundai-bossen Michele Nandan. För att inte tappa formen med sitt stympade WRC-program har därför Nyazeeländaren beslutat sig för att köra fem deltävlingar i mästerskapet på Nya Zeeland. Paddon sticker inte heller under stol med att han är mer än lite missbelåten med upplägget och vill helst köra alla deltävlingar.
Självklart vil jag det. Nu blir det dock inte så i år och då måste försöka göra det bästa av situationen, menar ”The Kiwi”.
Det bästa i hans fall innebär att han kör med en Hyundai i20 AP4+ byggd för att passa in i Asia Pacific-mästerskapet, ungefär som en R5-bil.
Långt ifrån idealiskt men jag måste få körtid, förklarar han.
Även testerna inför de WRC-tävlingar han ska köra har minimerats, en enda dag är vikt för Paddon inför till exempel Rally Sweden. Efter detta väntar ett tre månader långt upphåll för honom innan det är dags för Rally Portugal. Trots detta försöker han hitta små ljuspunkter.
Jag borde få bra startposition i Portugal tack vare detta…

*
Kommer han att avsluta sin unika karriär? Kommer han att fortsätta med sina dubbla spår med både DTM och World RX eller koncentrerar han sig på en av serierna 2018?
Så inleder Mattias Ekström när han skickar sin inbjudan till pressträff i Red Bull Hangar-7Salzburg Airport måndagen den 29 januari klockan 13.00. Som extra effekthöjare skriver Mattias.
Nu är beslutet fattat!
Vad är det då för beslut som tagits av 2016 års World RX-vinnare och om jag får tro något så blir det nog en fortsättning med rallycross och med Audis support. Varför skulle annars Audi vara angelägna om att det sjösätts ett ”ERX” för eldrivna Supercars om man inte hade intresse i den just nu kanske allra hetaste delen av motorsporten? Tvärtom känns det ju faktiskt med DTM där intresset från fabrikanterna, numera bara tre BMW, Mercedes och Audi verkar lite ljummet. Nu får vi hålla oss till tåls till den 29 januari men att ta del av detta live har jag ingen möjlighet till, har visst fotojobb i Glimåkra samtidigt

*

Det blir storfrämmande till Scandinavian RallyX on Ice när de amerikanska racingstjärnorna Josef Newgarden, regerande mästare i IndyCar och Helio Castroneves, trefaldig vinnare av Indianapolis 500 ansluter. Tråkigt nog väljer de amerikanska stjärnorna bort Sverige och tänker köra i deltävling tre, Ål i Norge den 24 februari och i samma land finalen i Gol den 3 mars.
Har haft möjligheten att köra många olika typer av racerbilar på olika banor men aldrig provat något i likhet med detta, menar Newgarden.
Castroneves fyller i.
Känns helt overkligt att tänka sig racing med ”spikar i däcken”!
Det här kommer att hjälpa till att fylla en lucka i min tillbakablick när jag väl slutar med racing…
Bland de 23 som anmält sig till serien finns Robin Larsson och Kevin Eriksson. Men även Global rallycross-föraren Oliver Eriksson kommer och som teamkompis har han NASCAR Trucks-ledaren Austin Cindric.
Den kompletta listan ser ut så här:
Supercar Lites Entry List
Josef NEWGARDEN USA (ÅL ONLY)
Hélio CASTRONEVES BRA (GOL ONLY)
Robin LARSSON SWE
Mats OSKARSSON SWE
Anders MICHALAK SWE (ÖST, HÖL ONLY)
Cyril RAYMOND FRA
Oliver ERIKSSON SWE
Hampus RÅDSTRÖM SWE
Ben-Philip GUNDERSEN NOR
Conner MARTELL USA
Austin CINDRIC USA (ÖST, HÖL ONLY)
Pelle WILÉN SWE
Petter LEIRHOL NOR
Alexander WESTLUND SWE
Cole KEATTS USA
Vasiliy GRYAZIN LVA
Jami KALLIOMÄKI FIN
Sondre EVJEN NOR
Alexander LIE NOR
Troy DOWEL AUS
Jimmie WALFRIDSSON SWE
Jonathan WALFRIDSSON SWE
Kevin ERIKSSON SWE

*
Då stannade räkneverket på 54 bilar i SM-premiären Rally Vännäs och bland de allra sista att anmäla sig var Anderstorps-boende dalmasen Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson. De två senaste åren har Daniel kört den svenska Ford-importörens R2-Fiesta till SM-brons i Junior-SM men uppenbarligen är det samarbetet avslutat. Istället är det nu Opel som gäller för Daniel (klipsk kille den där Daniel) och i Vännäs är det Corsa Maxi 6 Kit Car som ska ta honom till nya framgångar. Bilen är den enda av sitt slag i Sverige, dessutom tog den Daniel och Nicklas till ett brons i Sprint-SM 2015.
Målet är även i år SM för juniorer (18-25 år), men Daniel erkänner också att det finns andra planer. Ända sedan segern i debuten i Trimmat 4WD i Lima (bilden) förra vintern med minimala förberedelser har målet varit att köra en R5-bil menar han att målet därefter varit att på allvar köra i högsta klassen i en R5-bil.
Det målet tar längre tid att nå än vad vi räknat med och säsongen väntar inte på oss. Då känns det naturligt att parallellt köra SM i en annan bil och klass där vi kan hålla igång körningen samtidigt som våra samarbetspartners återigen får medverka i en minst lika bra och seriös satsning som de senaste åren, säger Daniel.
Daniel utesluter däremot inte ett klassbyte under säsongen. Då troligtvis i några av de större tävlingarna utöver SM.
Vår övertygelse är att vi skall nå vårt mål att åka i Trimmat 4WD till sist!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *