N för Hyundai i WRC, vem väljer M-Sport, sträckan klar till Sprint-SM i Borås och hårdsatsande rallyjuniorer!
När Hyundai igår presenterade sitt nya WRC-team i tyska staden Offenbach noterade jag att bilen pryddes av ett stort ”N”. Fattade inget, kunde N:et står för teambossen Nandans efternamn, eller ”N” som i Neuville eller ”New”? Förklaringen var enkel N står för ”Namyang” där den nya WRC-I20:n testats fram. Just ”N” blev lite av presentationens snackis och ska alltså jämföras med BMW:s ”M”, Subaru har ”STi”, Ford kör med ”RS” och Volvo med ett enkelt ”R”. Vet inte om det är så sexigt med ”N” har svårt att hitta någon riktig motorsport koppling till ”N”, känns mer ”Neutral” eller om man ska var elak, Noll”…
*
När nu VW, Citroén och Hyundai har gjort klart med sina ”line up” inför 2014 är det bara M-Sport och Ford kvar. Blir det ”formulär 1A” för Malcolm Wilson, alltså Miko Hirvonen och Robert Kubica med stöttning av Evgeny Novikov? Eller blir det nytänk från det Cumbria-baserade teamet som huserar i pampiga Dovenby Hall (bilden)? Vad skulle det annars kunna bli om man funderar lite på lediga förare? Lite bakåt minns man ”galne men snabbe fransmannen” Francois Delecour som faktiskt körde en Fiesta till en sjätte plats i Monte Carlo Rallyt 2012, senaste WRC-starten. Eller ännu galnare italienaren Gigi Galli (bilden)som även han har ett gediget Ford-CW i ryggen och körde faktiskt WRC-Focus i Rally Deutschland 2007 då han åkte av och skadade sig så allvarligt att det inte var tal om come back. Inte förrän i årets jippotävling Rally Legends då det åter var dags för Galli att sätta sig bakom ratten den här gången i en WRC-Focus.
Känns kanske inte så fräscht med de här två ”veteranerna” istället ska Malcolm kanske kasta lite blickar mot ERC-åkarna. Snabbe Bryan Bouffier fick ju inte plats på Hyundai-vagnen, skulle detta kunna vara något? Eller löftet Craig Breen från Irland, ERC-mästaren Jan Kopecky och inte minst 34-årige finnen Jari Ketomaa. Tycker man att han är för gammal så är jättetalangen Esapekka Lappi, bara 22-år gammal ett givet mästarämne. Make your pick, Malcolm…
*
Nu är allt klart inför Sprint-SM i Borås till sommaren. Ordförande i Toarps MK Dan Järbyn har precis träffat kommunen och fått ”tummen upp för allt”.
– Sträckan är klar och tävlingen kommer att köras på gamla regementet I15:s område, berättar Järbyn.
– Ett perfekt ställe, exakt 950 meters promenad från Stora Torget i Borås, mer centralt kan man knappast tänka sig att köra rally…
Klart är också att tävlingscentra blir hos samarbetspartnern Hedin Bil i Borås.
– Fantastiskt ställe, helt nybyggt och allt passar jättebra till detta. dessutom blir det besiktning, en A-besiktning dessutom hos närbelägna Dekra!
Det som såg så mörkt ut när samarbetet mellan SIMAB och SBF kraschade har nu förbytts till klart ljus.
– Ska bli skitkul och alla är nu positiva till arrangemanget, hälsar Järbyn.
Tävlingsdag är inte spikad, det blir i vecka 27 och då troligen lördag eller söndag den 5-6 juli.
*
En extremt välförtjänt framgång fick snabba Hondaparet Erik Telehagen med co-drivern Nina Jonasson när man utsågs som en av fyra premiärstipendiater ur Anders Kullängs Minnesfond.
–Det är så ruskigt roligt att uppmärksammas på detta sättet, vi har jobbat hårt under året och det är kul när man märker att det har synts även på andra håll än här hemma i Småland, kommenterar Erik Telehagen stipendiet.
Anders Kulläng stipendiet innebär att under 10-12 januari hårdtrimmas vid Kulläng Driving School vid Klaråsen utanför Höljes. Trimning av sig själv med inriktning på hur man ska förvalta rallykarriären på bästa sätt. Körteknik, notläsning, fysisk träning och affärsmannaskap är ämnen som kommer att beröras. Nina är också jätteglad.
-Det ska bli riktigt roligt och framförallt så är det en jättechans att få träffa och bara ta in all kunskap som människorna bakom denna minnesfond sitter på.
För Erik och Nina väntar en satsning på Rally-SM 2014 med den inte bara snabbe utan även pålitlige Honda Civic Type-R, premiär i Östersund Winter Rally sista helgen i februari
–Vi kommer att försöka köra så mycket vi bara kan, även på hemmaplan för att hålla tempot uppe, berättar Nina
– Tävlingskalendern för året är ännu inte helt spikad men några deltävlingar i Sydsvenska Rallycupen kommer det även att bli.
Övriga Stipendiater i Anders Kullängs Minnesfond: Anton Brorsson, Östersund, Patrik Adolfsson, Säffle och Gustav Thorsell, Uppsala med respektive co-driver.
*
Ännu hårdare spänner SM-tvåan i Otrimmat 2WD Mattias Olsson sin rallybåge, för honom är det ERC och ”Junior-EM” som lockar. Vapnet blir en R2-Fiesta som just nu är under uppbyggnad. Sponsorjakten pågår för fullt men målsättningen är klar.
– Att köra alla sju deltävlingarna, säger Mattias.
Mattias väljer ERC för att det är en bra serie, med tuff konkurrens och mycket bra bevakning från TV och annan media. Premiär för EM-serien är redan i månadsskiftet januari-februari i Lettland. Redan veckan efter startar Rally Sweden och Mattias utesluter inte helt en start även på hemmaplan inför storpublik i Värmland.
– Vi kommer att prioritera EM-serien, men går det att lösa rent ekonomiskt så utesluter jag inte en start även i Rally Sweden.
Efter jättekraschen i näst sista SM-deltävlingen i Linköping är det nybygge som pågår hos Mattias och hans team. En ny Ford Fiesta i R2-tappning håller just nu på att ta form hemma i Kil.
– Det blir en likadan Fiesta som den förra då vii hittade mycket fart mot slutet av säsongen.
– Vi kommer att föra över inställningarna till den nya bilen så det blir lätt att snabbt hitta tillbaka till vinnartempo, avslutar den EM-satsande Fryksdalingen.
*
”Taxichaffisen” Ramona Karlsson meddelar att satsningen på att skjutsa runt marknadsförare och andra ”makthavare/pengasittare” i Stockholms jultrafik går bra.
– Gensvaret har varit mycket positivt och de företag jag träffar är intresserade, förstår verkligen potentialen genom den mediabevakning som rallycrossen har samt att sporten är centrerad på en arena, berättar Ramona.
– Det svåra kan vara att få till ett möte innan jul, då många ofta är stressade och har ett fullbokat schema. Så detta är ett perfekt tillvägagångssätt att hjälpa dem spara tid, samtidigt som jag får berätta mer om satsningen.
Det alla väntar på är såklart vad Ramona ska köra i rallycrossen? Hon vekar ha ett gott samarbete med Skoda sedan årets SM-succé, så kanske Skoda blir valet? Eller hur var det med Petter Solberg, kunde han plocka fram ytterligare en Cittra för uthyrning? Är Stecka Walfridssons Renault het eller iskall för Ramona? Andreas Eriksson har kanske en Fiesta över eller blir det värmländske grannen Tommy Kristoffersson som löser gåtan? Hemma i garaget står den Scirocco som Johan Kristoffersson körde i år och som nu samlar damm. För 2014 är det Polo som gäller för Johan och Ole Christian Veiby vilket dock inte innebär att Sciroccon är pensionerad.
– Den ska ut på banan igen, avslöjar teambossen i KMS Tommy Kristoffersson.
-Sciroccon uppgraderas i vinter och kommer att köras igen.
– Sedan vi presenterade vår satsning med Volkswagen Dealer Team är det många som har hört av sig och är intresserade att köra Sciroccon hela SM-säsongen och vi har redan nu dialog på en nivå som gör att vi känner oss trygga med att gå ut med den här nyheten.
Vem han ”dialogerar” med vill Tommy dock inte avslöja, sker det månne över ”taxiradion”…
*
Inte nog med att SBF lättade på ”HANS-lagen” mitt under säsongen nu släpper man även på att skydden ska vara FIA-godkända. Förbundet godkänner nu även SFI-godkänt FHR-system. Så här skriver SBF: Skyddet som i vanligt tal oftast benämns som HANS-skyddet har tidigare enbart kunna användas om skyddet haft en, av internationella förbundet FIA, godkänd certifiering, men nu väljer förbundet att även låta användning ske av skydd som är SFI-godkända.
– Den här frågan har varit aktuell under en längre tid eftersom det tidigt framkom påpekande om skyddens kostnad. Och med detta beslut så möjliggör vi en billigare lösning för förarna, men naturligtvis en lösning som inte försämrar säkerheten.
– SFI-skydden är också en klassad produkt som är testad, men med detta beslut öppnar vi upp marknaden. På sikt kan det ge en bättre valmöjlighet för vilket skydd en förare vill använda, säger Pär Karlsson, ansvarig för teknik, regler och säkerhet på Svenska Bilsportförbundet.”.
Svänger fort i motorsporten…