Mycket kring Rally Sweden/vädret, Historic ställs in, stöd Tom K. och bli varm, Breen till ERC för full säsong, Abbring till Euro RX, ny hos Brink Motorsport och Allven kämpar i Monte!
Det händer så mycket nu kring Rally Sweden och vädret att jag inte knappt kan bestämma om det är lönt att överhuvdtaget skriva något. I samma ögonblick som jag publicerar kan där är komma nya bud och allt är plötsligt inaktuellt. Vill att ni har detta i skallen och inte tänker att det är jag som har noll koll, om nu det skulle bli så här. Klart är att Rally Sweden Historic ställs in helt och hållet vilket knappt kan ha överraskat någon med tanke på väderläget.
Sedan kallade Glenn Olsson ”CEO of Rally Sweden” till presskonferens i Karlstad för att berätta om läget. Nu befinner jag mig som bekant ännu i Hörby så vad som sades där i detalj har inte nått mina öron. Tidigare under dagen gjorde han däremot en intervju för SVT där han konstaterade att det var ett pressat läge och att alla jobbar intensivt för att rädda rallyt,
– Alla vill att det ska bli en tävling, sen återstår att se hur den kommer att se ut. Vi har aldrig varit i ett så här svårt läge före rallyt. De här situationerna har uppstått under själva rallyveckan tidigare, berättade Olsson för SVT och la till.
– Skillnaden i år är att vi inte haft någon köldperiod.
Enligt mina källor i Värmland så åker ”as we speak” FIA-folk sträckorna för att med egna ögon bilda sig en uppfattning. Även WRC-teamen förväntas inspektera förhållandena innan något beslut tas om ändring av upplägget.
Viktigt är dock, att ännu har inga beslut tagits om ändring av sträckor, tidsplan eller liknande. Det som kan avgöra hur det blir i nästa vecka, är om man bedömer sträckorna som körbara trots avsaknad av snö/is. Det som verkligen oroar är att ingen sammanhängande period med minusgrader är i sikte. Nya besked lär komma under morgondagen kan jag tänka och inte minst teamen är nyfikna. För dom innebär läget att man inte ens vet var, hur och när man kan testa eller framförallt, för vilka förhållanden. Något normalt vinterrally lär det under några omständigheter ändå inte bli 2020.
– Vi har ju gjort ett avtal att det ska vara ett vinterrally, men nu är det som det är och vi försöker göra det bästa av situationen, konstaterar Olsson.
När man tar del av debatten verkar det hos vissa precis som att årets väderläge är det normala, när sanningen är precis tvärtom och under de 70 år som rallyt körts har det bara ställs in två gånger. Först 1974 på grund av bränslekrisen sedan 30 år tillbaka, 1990 var det vädret som även då stökade. Med andra ord är detta inget som drabbar Värmland varje år, något som man annars lätt kan tro när man läser gruppen med åsikten ”Flytta rallyt norrut”.
Så klart är detta på pappret väldigt enkelt men i verkligheten något helt annat. Även om det skulle låta sig göras är jag tveksam till att det fixas på en fikarast. Är helt säker på att det skulle krävas ett par år av uppstart innan en helt ny rallyorganisation skulle få FIA/WRC-godkännande. Frågan är då var rallyt skulle köras under mellantiden, från att man monterar ner i Värmland och bygger nytt i ”Snöland”? Något som också en del verkar vilja förtränga är vilken hög status Rally Swedens organisation åtnjuter hos dom som verkligen har koll. Ständigt toppbetyg från FIA plus när en tung röst i sammanhanget uttalar sig, mediaveteranen hos wrc.com och nu i Dirtfish,Colin Clark.
– Organisationen i Rally Sweden är bland de allra bästa, bara att hoppas att vädergudarna ler åt dom snart!
*
En som verkligen tror på vädergudarna är Tom Kristensson som ligger i startposition för att inleda J-WRC med Rally Sweden. Att Hörbyföraren även tror på kyla är uppenbart när han annonserar ut ”Rally Sweden Supporter Pack”. Helt nödvändigt om du vill ” Stay warm and show the rest who you support”. Du som är sugen, klicka in på Toms helt nya hemsida ”Tom Kristensson Motorsport”.
*
Ett litet ljus i WRC-mörkret fick Craig Breen och Paul Nagle när de plötsligt annonserades som ersättare till Sebastien Loeb i Rally Sweden. I dag kom en ny ljusglimt för irländaren när indiske däcktillverkaren MRF tillkännagav att man kör full säsong i ERC med Breen/Nagle och en Hyundai i20 R5. Nu blir det inte folket i Alzenau som får ansvar för bilen utan italienska BRC Racing Team. Tidigare har MRF mest förknippats med Asia Pacific Championship där det indiska gummit kört hem nio titlar. Bland annat genom Pontus Tidemand om jag minns rätt. MRF menar också allvar med satsningen även om man vet att det kommer att bli tufft.
– Vi är hängivna till rally sedan länge och nu vill vi lära mer. Trots allt är MRF Indiens nummer ett när det gäller premiumdäck och pionjärer i indisk motorsport, menar MRF-höjdare Arun Mammen.
Redan ifjol deltog Breen i tester för MRF och är nu så klart glad över denna nya rallychans.
– Blir ett stort äventyr att komma tillbaka till rallyn som jag inte kört på många år plus några för mig helt nya, konstaterar Breen.
För ERC blir irländarens comeback ett lyft och automatiskt blir han även favorit i de flesta tävlingarna. Redan 2011 inledde Breen sin 4WD-karriär med Fiesta och då i föregångare till ERC, IRC vidare med Peugeot 207/208 T16 innan WRC-karriären tog fart för att sedan ställas på ”pause”.
Är medveten om att ERC inte är riktigt hett hos oss men egentligen borde det vara tvärtom. Helt ärligt så är ERC egentligen det som i den bästa av världar, WRC borde vara. R5 är huvudklassen men till skillnad från WRC så lyfter man även fram 2WD-åkarna som i WRC kör lite i ”dödskuggans dal”. I ERC koras Europamästare precis som i R5-klassen vilket jag tycker är ett sympatiskt drag. Dessutom är serien ofta väldigt jämn med flera olika vinnare och det är därmed nästan altid omöjligt att tippa i förväg vem som ska få ”korka upp”. Kul hade det varit om en ERC-tävling körts i något Nordiskt land, nu är Polen och Lettland närmast.
*
En av Hyundais tidigaste testförare var holländaren Kevin Abbring som även fick flera starter med så väl WRC i20 som med R5-varianten under 2015-16. Premiär var faktiskt i Rally Sweden 2015 efter att Dani Sordo cyklat omkull och skadat foten vilket resulterade i en elfte plats i ett snöigt Värmland. Nu väntar en ny utmaning för 31-åringen nämligen Euro RX med franska GCK och i en helt nyutvecklad Renault Clio RS RX.
– Målet är att vinna hela mästerskapet, slår Abbring fast.
*
Normalt sett så brukar det vara svårt att i början av februari känna sug efter grusrally men med årets vinter är detta åtminstone enklare. Anmälan till premiären för både rally på barmark och Bilsport Rallycup, Rally Anderslöv har nu öppnat. Tävlingen körs den 4 april och anmälan stänger den 26 mars. Elva anmälda så här långt, allra hetast och först att anmäla sig var Mats Lundholm/Cindy Brüggeman som kommer med en Volvo 240 för Appendix K-klassen. En liten tår fälls då Mats tidigare kört Opel Ascona…
*
Sticker in lite racing och då att Fredrik Blomstedt i år kommer att ansluta till STCC TCR Scandinavia och Brink Motorsport.
– Jag ser verkligen fram emot att köra STCC igen och vi siktar högt, målet är att ta hem teammästerskapet och förarmästerskapet tillsammans, säger Blomstedt.
28-årige Blomstedt slutade trea i debutsäsongen 2017 och nu är det dags för comeback.
– Vi har haft kontakt med Fredrik sedan hans starka debut i STCC 2017, en säsong där han fick många att höja på ögonbrynen, säger teamchef Ted Brink.
Blomstedt segrade i sista STCC-tävlingen han körde under finalen på Mantorp Park 2017 och han hoppas på att kunna starta sin comeback i samma stil.
– Teamet har definitivt kapaciteten till att utmana om den absoluta toppen, något de speciellt bevisade förra året med teamtiteln, menar nya ”Brinkaren”.
Blomstedt kommer att köra en av Brink Motorsports tre bilar i STCC 2020 tillsammans med Hannes Morin och en ännu ej avslöjad förare. Fortfarande är det dock höljt i dunkel vilket bilmärke som kommer att parkeras i Eslövsgaraget.
*
Dagens rapport från Rallye Monte Carlo Historique och Dan Allven/Sven Johansson i #174 Volvo 122S. ”Hej igen vänner. Återigen har vi färdats i Volvon, som gör som namnet säger: Jag rullar och det gör den med den äran, helt otroligt för en 55 år gammal bil. Hon spinner som den katt som jagar den skållade råttan. Hela startfältet består mer eller mindre av proffs, vi tillhör den mindre delen. Även om vi gissar vilt hur man skall hålla rätt hastighet vid rätt tidsläsning så ligger vi inte sist, hur det nu kan komma sig. Jag skulle tro att det hör ihop med hela mitt levande, där jag egentligen ännu inte fattat hur man har hamnat i detta rally? Jag överlåter till expertisen att utröna denna fråga.
I morse (måndags) startade vi kl. 09.51 och anlände i mål här i Valence kl. 21.01 alltså ett riktig oavlönat dagsverke med tusentals vridningar på alla spakar. Tävlingsledningen har skruvat upp tempot, så det finns knappt tid att äta, gå eller springa på toaletten men vi har klarat alla kontrolltider. Däremot jobbar nollorna och ettorna emot oss skulle tänka mig, att dom försöker lära oss veta hut, men det tror jag inte dom klarar. Vi får leva med detta datorbråk helt enkelt. Jag nämnde ju tidigare, att vi höll på att krocka med en tant på väg till mjölkinköp och idag hände tyvärr en olycka där en tävlingsbil kolliderade med en vanlig trafikant. Vet inget om utgången eller om personen i fråga skulle iväg och köpa mjölk eller ägg?
I morgon, tisdag, är det uppstigning igen i ottan för avfärd mot Monaco och tre specialare på vägen och vi har nu klarat av tio sträckor utav 15 där minimum är elva för att få målgång. Vi jobbar på i vårt anletes svett och gör så gott vi kan och kanske lite till även om det inte hjälper. Ca. 20-30 % av de startande har brutit och det hjäper ju oss att avancera i prislistan. Ännu är vi med i ”sändningen” som är slut på onsdag morgon. Ni som är pensionärer kan ju hålla båda tummarna och ni andra kan ju hålla en, så att vi får målgång plus vi får ett mål mat till slut. Han som inte vet hur det fungerar, men på något konstigt sätt gör det ju det ändå. Dan.”.
Idag sprack den danska dominansen av rallyt då tvåan Lars Hindsgaul/Arne Pragh fick problem på första sträckan. Fiat 128:an föll som ett sänke genom resultatlistan och inte förrän på 45 plats stannade paret upp. Under dagen har man plockat två placeringar, men 43:a är ju stor skillnad mot den andra plats man startade med. Med två sträckor kvar håller fortsatt Henrik Bjerregaard/Jaromir Svec ledningen med Escorten den danska Escorten, 50 prickar före spanjoren Hierro-Zorrila. Se på f-n, har där inte smugit sig in en Volvo 242 på tredje plats i händerna på tysken Norbert Drexel och Christian Roessler. 150 prickar upp till danskarna i topp. Även norskorna Torhild och Tine Hallred har använt Monte-hissen och ligger nu på 26:e palts, tio prickar mindre än landsmännen Bjørn Erik Indahl/Kjell Kristoffersson. Allven/Johansson har faktiskt förbättrat sig och har nu 12 medtävlare bakom sig. Allra sist är Patricia Lambert med svenska kartläsaren Anna Sylvan. Deras Fiat Moretti 850S är placerad som 248:a och med 401 340 prickar eller 343 050 upp till dansken med ledartröjan. Rallyt avslutas i morgon ned bara två sträckor innan det magiska ”let get this party started” ner i Monaco…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.