Munster och Fourmaux för M-Sport Ford, konstig kritik, Meeke kör ”Dakar”, nya japaner på väg till WRC, inte många som förstår WRC:s nya poängsystem, BILAM betalar noterna i SSRC, Rådström gör ”dörr-debut” på hemmaplan, Ekström-Bergkvist-Seel svenskar i Dakarrally och historiska Monte värnar ”som det var”!

Den här gången hade både mina källor och ryktena rätt (då även jag) när man placerade Adrien Fourmaux och Gregoire Munster som förare hos M-Sport Ford för WRC 2024. Hos fransmannen fortsätter Alex Coria som notläsare medan Munster från Luxemburg, anlitar belgaren Louis Louka för samma jobb. Inget nytt, Louka har läst noter åt Munster ända tillbaka till tiden när han kämpade med Tom Kristensson i ERC Juniors med Opel Adam R2.

Att rabbla deras meritlista känns lite onödigt då ingen hittills satt några större avtryck med Ford Puma Rally1,  Munster har bara kört bilen i tre tävlingar. Bäst gick det i ”CER” med en sjätte plats. I pressmeddelandet skriver M-Sport, ”Paret representerar M-Sports fortsatta engagemang och etablerade historia av att fostra framtida talanger till kommande rally- och mästerskapsvinnare. Sedan starten har M-Sport etablerat ett arv av att identifiera unga talanger inom rally och ge dem möjligheter att utvecklas och blomstra till toppförare i WRC.”. Teamchef Richard Millener kommenterar 2024 års line up.

Till kommande säsong tar vi ett nytt och annorlunda grepp jämfört med de senaste 12 månaderna. Att utveckla och hjälpa unga talanger att bevisa för  sig själva är ett spännande sätt att tackla en WRC-säsong.

Foto: M-Sport

Millener ser också stora möjligheter för sin ”crew” att placera sig bra i VM-tabellen, då båda köra hela serien vilket inte så många gör till nästa år.

Vi har fortfarande alla ingredienser för att leverera resultat och teamet är motiverat att börja om igen med ett nästan tomt papper…

De båda Puma-åkarna kommer att begå sin premiär i Rally Monte Carlo och då med Pumor i hel ny design. En design som Millener lovar blir något extra.

Unik, hisnande och som lanseras på Autosport International Show fredagen den 12 januari.

*

Dröjde inte länge förrän kommentarsfälten fylldes på sociala medier och där de flesta tråkigt nog räknade ut M-Sport helt för 2024 med en så tunn line up. Det som fascinerar mig mest är att de tyngsta kritikerna mot M-Sports tanke på att lotsa in nya förare i tyngsta klassen, det är samma röster som annars gnäller över att det är samma gamla namn i klassen år efter år.

Foto: Tommy Svensson

För mig är det en omöjlig ekvation att få in nya namn, men som ändå bör ha minst tre-fyra säsonger i WRC bakom sig. Inte bara kört utan även kunna visa upp pallplatser, först då känns man enligt kritikerna värdig en plats i Rally1. Dessutom verkar det slå ner som en bomb hos den här gruppen, att rally på VM-nivå kostar pengar. Man vänder sig nämligen även emot att de båda ”köper sig in” och frågan är på vilket planet man befunnit sig de senaste 40 åren? Kan inte säga exakt, men att det i dagens rally på toppnivå finns mindre än halvdussinet som tävlar med lön, resten får själva skaffa fram erforderlig budget. 

*

Foto G Rally Team

En som inte vill betala för sig och därför inte längre är aktiv i någon WRC-klass är Kris Meeke. Han väljer istället att köra tävlingar där någon sponsor betalar för kalaset och nästa stopp för ”The Ulsterman” blir ”Dakarrallyt”. Här kör 44-åringen en OT3 för ”G Rally Team” ihop med Wouter Rosegaar i klassen ”Challenger”. Detta blir Meekes andra start i Dakar…

*

Toyota Gazzo Racing väljer en delvis annan väg för att hitta nya förare och anordnar först WRC Challenge Fuji Speedway på hemmaplan i Japan. Här fick 70 kandidater tävla mot varandra, därefter gjordes en slutlig validering i Finland med sex förare där till det var Shotaro Goto och Takumi Matsushita som blev de utvalda.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Nu väntar en omfattande utbildningsperiod fokuserad på körning, noter och fitness innan de båda flyttar från Japan till Finland. Målet blir att de ska börja tävla i nationella rallyn i Finland och Europa från sommaren och framåt, i framhjulsdrivna Rally4-bilar (tidigare användes Renault Clio Rally4). Som support har duon ingen mindre än Mikko Hirvonen och Jouni Ampuja. Deras föregångare i Rally4, Hikaru Kogure och Yuki Yamamoto, kommer 2024 att nästa år ta steget upp till Rally2  och kan man då  misstänka med Toyota Yaris GR?

*

Häromdagen erkände jag att WRC:s nya poängsystem för Rally1-åkarna låg över mitt förstånd, fick helt enkelt inte ihop det. Nu visar det sig att jag inte är ensam och både Jari-Matti Latvala och Ott Tänak delar min åsikt. Så även Oliver Solberg som i en intervju med SVT säger.

Jag har inte förstått mig på det nya poängsystemet! 

SVT försökte bena upp det hela och i stället för att få poäng vid två tillfällen, efter tävlingen och den avslutande powerstagen, ska det delas ut poäng vid tre tillfällen. I den nya modellen kommer det att delas ut poäng efter lördagen och sedan börjar man om på nytt inför söndagens specialsträckor. Men för att få ”lördagspoängen” krävs att man tar sig i mål på söndagen. Latvala tyckte det blev i onödan komplicerat och även Tänak drog samma slutsats.

Historien har visat att komplicerade grejer aldrig har fungerat!

Foto: Honza Fronek/Skoda Motorsport

Oliver som kör i WRC2 som inte ingår i det ”nya systemet” konstaterar belåtet.

Jag glad att jag kör med det gamla…

*

I dag meddelar SSRC (Sydsvenska SprintRallyCupen) att BILAM går in som huvudsponsor, inte direkt överraskande då man även varit aktiv i föregångaren.

Tidigare år har vi delat ut prischeckar till vinnarna men inför kommande år vill vi att fler ska få ta del av vårt sponsorskap till SSRC. Vi har beslutat att stå för framtagandet av noterna till varje deltävling, vilket betyder cirka 350 kronor per ekipage och deltävling, berättar Fredrik Bjerngren, vd BILAM.

För den som startar i alla tävlingar betyder det 2 800 kronor i minskade kostnader och behöver därför enbart betala tävlingsavgift till arrangören, meddelar Thomas Borssén från SSRC.

BILAM driver reservdelsbutiker och bilverkstäder i Småland, Skåne och Halland. Därmed hänger SSRC på det som MAS Rallycup var först ut med, fria noter.

*

Fredagen den 5 januari inleds prologen till Dakarrallyt 2024 i Alula, Saudiarabien för att sedan avslutas i Yanbu den 19 januari. Däremellan körs 12 sträckor och när jag kollade startlistan så kunde nästan översta raden lika gärna vari hämtad från en WRC-tävling för 15-20 år sedan.

Både Sebastien Loeb och Carlos Sainz finns med och så även med WRC i ryggsäcken, Nasser Al-Attiyah och Yazeed Al Rajhi. ”Ökenräven” själv, Stephane Peterhansel gjorde sitt första ”Dakar” 1988 och är nu en del av Team Audi Sport där han även har med sig Mattias Ekström/Emil Bergkvist.

Foto. team Audi Sport

Båda tävlar med Audi RS Q E-Tron E2 och för svenskarna är detta fjärde starten i öknen. Helkvinnligt är det i #321 X-Raid Yamaha Supported Team där tyskan Annett Quandt sköter ratten medan Annie Seel sköter kartläsandet. Hennes lista över genomförda tävlingar i öknen både med bil och mc är lång, till och med längre än hennes imponerande ”skadelista…

*

Igår avslöjade Christer Hedlund från GK Door Team att han och Stefan Ahl skulle köra MAS Rallycup med R5-Polon och där premiären är i Värmland och ”Finnskogsvalsen” den 13 januari. Anmälan stänger den 4 januari och i dag är där strax under 30 anmälda. Ser då att ”Chribbe” får sällskap av ännu en Polo från ”Dörr-teamet”. Föga överraskande att senaste medlemmarna, Dennis Rådström/Johan Johansson väljer att köra första tävlingen i nya omgivningen på hemmaplan (Dennis bor i Torsby).

*

Knappat har WRC hunnit lämna Monaco innan det är dags för ”Rallye Monte-Carlo Historique” med start den 31 januari och målgång 7 februari. I rallyt hyllar man något som tråkigt nog många klassikeråkare har så svårt för, att förvalta ett historiskt arv. Istället för att ”förbättra och utveckla” historien för att få till ”vinnarbilar” står Automobile Club de Monaco med båda fötterna fast förankrade i ”som  det var då”. Därför är endast de biltyper tillåtna som någon gång fram till 1983 deltagit i rallyt. Att de ska vara besiktigade enligt Appendix K är en självklarhet.

Kollar i listan över godkända bilar och noterar att enda ”240:an” som godkänns i rallyt är modellen 242 GT. Däremot fungerar alla PV, Amazon, 140, 1640 och P1800, även 343:an välkomnas. Lite svårare att räkna upp alla Opel som ACM gärna ser i rallyt men här är listan, ”OPEL : Olympia \ Rekord – Sprint \ Kapitan \ Kadett A – B – coupé – D 1300S \ Commodore – GS – GSE \ GT \ KadettB Rallye \ MantaA 1600 – 1900 \ MantaB GTE \AsconaA 1600 – 1900 \ AsconaB 2000 – 400 \ KadettC GTE . Man håller till exempel även fast vid olika startplatser runt om i Europa som sedan sammanstrålar i Monaco. Startplatser som gör comeback 2024 är Glasgow och Milano medan Bad Homburg och Reims är med sedan tidigare. Efter väl förrättat värv når man Monaco och i enlighet med tradition, kommer galakvällen och prisceremonin att äga rum på kvällen onsdagen den 7 februari i den prestigefyllda Salle des Etoiles på Monte-Carlo Sporting Club (mörk kostym). Anmälningsavgiften är satt till strax över 57 000 svenska kronor och än så länge har inga svenskar nappat vilket däremot flera danskar och norrmän gjort. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *