MSR-ledare Andervagn fick ge upp, Emil 216 steg upp och Mikaela vill vinna igen!
Då är Midnattssolsrallyt i full gång men för mig är det svårt att greppa vad som egentligen händer i Västerås då jobb på hemmaplan krockar. Kollade efter fem körda sträckor och i”huvudklasserna” då menar jag alltså de riktiga klassikerna av årsmodell 1965 eller äldre är det lite överraskande Ekenäs Cortina-åkare Marrko Taipale som är snabbast, tät följd av en annan Cortina i händerna på Leif B Andersson (tack för bilden Pierre Skytt). Trea och ledare av ”Amazon-klassen” är KRC-profilen Nisse Bergquist med sin Volvo Amazon och fyra totalt i ”klassiker-klassen” Haninges hårdsatsande Per-Arne Sjöstedt med sin nya vita Saab Sport. Självklart är han också ledare av minsta klassen B1 med 1.43 och detta efter bara fem sträckor. Minst sagt imponerande!
*
I ”supportklasserna” var det precis som många förväntade sig Stig Andervang i topp men på SS6 var det roliga slut när motorn i den fina Escorten rasade. Kartläsare Göran ”Spex” Lönnmark kommenterade på faceboook.
– Motorn gav upp vilket skit!
Istället tog Tobias Johansson i Audi quattron över ledningen och detta före 240-ryttaren Mikael Wisti, 23 sekunder efter Dala-Audin. Trea är så nästa quattro i händerna på Arne Bäckström, därefter ny 240 och detta genom Arne Rådström.
Noterbart är att sist på topp-tio ligger Janne Sellholm och är därmed bästa Opel i fältet. Fyra placeringar längre ner och 15 sekunder långsammare hittar vi Björn ”Nalle” Johansson.
*
Redan på andra sträckan försvann skånska hoppet Jörgen Andersson med motorproblem på Kadetten. Nu återstår bara de bägge Hässleholmarna Jan Grip, Saab V4, 17:e i klassen och Christer Carlsson med ”MR HLMK” Claes-Göran Wilke i högerstolen. Amazonåkarna i Carl-Magnus Skoog-replikan har dock inte riktigt samma speed som Bergquist i klasstoppen, utan man ligger för tillfället sist i klassen. Även här är det Pierre som är fotograf.
Måste även säga att jag lider med stackars Porsche-åkande Mullsjöbon Gunnar Bergström som fick gashäng direkt efter start inne på Rocklundaområdet med sin 911 Targa. Den ”facelift” Gunnar fixade då var definitivt inte snygg. Noterade också att Mr Safety själv eller Mats Jonsson också hade problem på Rocklunda. Om det var den vassa Porsche 924:an eller något annat som orsakade bowlingstriken med grindar och traktordäck vill jag låta vara osagt. Rune Nilsson var dock påpassligt framme och tog bild på efterföljande nödvändig service.
En sträcka återstår av dagens etapp.
*
Nu är reccen avslutad för (jag kortar namnet) Ypres Rally och igår blev det till och med lite turistande för rallygänget. Man tog de 216 stegen upp till toppen av Lakenhalle en Belfort som är Ypres mest kända landmärke och byggdes år 1304. Därifrån summerar Emil Bergkvist uppladdningen.
– Rallyt kommer bli otroligt tufft, särskilt i juniorklassen där alla kör otroligt fort. Vi kommer göra allt vi kan för att hänga med från första sträckan.
– Tävlingen är oerhört snabb med tuffa vägar där alla kommer gena så mycket det går för att räta ut och korta vägen. Det kommer komma upp mycket grus på vägen och förhållandena blir oerhört svåra om det regnar.
*
Detta med att gena upptäckte polacken Aleks Zawada kan var lite farligt under reccen. I fjol ledde han juniordelen just i Ypres och visste därför hur viktigt det är att gena i böjarna. Den här gången genade han dock lite för mycket och planterade träningsbilen långt ner i det belgiska diket…
*
I helgen väntar en ny utmaning för Mikaela Åhlin-Kottulinsky då andradeltävlingen i Audi TT Sport Cup avgörs på stadsbanan Norisring i Nürnberg. Även den här gången samkör man med DTM.
En bana som Mikaela har goda minnen ifrån då hon förra året vann när hon tävlade i Volkswagen Scirocco Cup. En seger som gjorde värmlandstösen smått historisk när hon som första kvinna under VW-koncernens 17-åriga racinghistoria lyckades vinna en deltävling i en enhetsklass.
– Det är en god historia även för mig, och självklart är jag oerhört stolt över min vinst, men nu är det 2015 och jag ser fram emot helgen med en speciell känsla. Det är mycket spänning och pirr i magen, berättar hon.
*
Nu ska det analyseras i startlistan inför lördagens SSRC-tävling i Skillingaryd…