Mille och Johan kämpade sig till pallen i Ungern, dansk seger i RS-premiären, Toms 940 ”dansade”, Tom- seger i Simrishamn och lyckad ”April-Sprint.
Idag blir det lite spretig och delvis en Motorbloggen som saknar en hel del som jag velat skriva om, men detta på grund av omständigheter som jag inte rår över…
*
Börjar iallafall med att Mille Johansson/Johan Grönvall som svarade för en heroisk insats i ERC-debuten” V-Híd Rally Hungary”. I början var Katrineholmaren i Opel Corsa uppe på tredjeplats men sedan började det strula för #37. En motor som misstände följt av punkteringar gjorde att man föll till åttonde plats. Upp gav man dock aldrig och sakta men säkert jobbade man sig tillbaka till en tredjeplats i ERC Juniors. Lite över bragdmedalj på detta är min åsikt.
Efter mycket omkastning blev det Max McRae/Cameron Fair som tog full pott med Peugeot 208 Rally4. Tvåa som även han hade strul, slutade estländaren Jaspar Vaher/Sander Paul med Fiesta. Alfred Kramer jr och Jeanette Kvick Andersson kostade på sig en rullning på sträcka sex och tappade massor av tid. Men även hos österrikaren fanns lite dl-anamma vilket gav en sjunde plats i klassen. Tråkigt för Calle Carlberg/Jørgen Eriksen som länge var tvåa med Opel Motorsports Opel Corsa. Farhågorna att rallyt i Ungern kunde bli ett europeiskt svar på ”Safari” besannades och dess värre även för Calle. På sträcka tio brast länkarmen fram och det var bara att packa ihop med 36 sekunder upp till McRae i topp.
Även i ERC-klassen blev det rörigt där de båda Toyota-åkarna Mikko Heikkillä och Martins Sesks ledde men fick bryta. Först Mikko som tappade vänster framhjul på samma sträcka som även blev Calles fall. Med två sträckor kvar så ledde Sesks med mindre än tio sekunder men på näst sista kom han bara knappt åtta kilometer innan det bar till skogs och ”game over”. När så även Hayden Paddon med Hyundai hade hjul som pekade åt alla håll, tappade tid blev det lite överraskade rumänen Simone Tempestini som stod som vinnare. Bara 17 sekunder efter kom Mathieu Frasncechi, även han med Skoda. Deras trippel fullbordades med Miklós Csmos som trea och så Paddon som fyra. Som 19:e bil rullade danskan Ditte Kammersgaard in som skötte noterna hos Bogdan Cuzma.
*
Från de stora arenorna til de lite mindre, SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint” premiär för Södras ”Öppna RS-DM”. Med vårvindar friska i ryggen blåste det danska storfrämmandet, Kenneth Madsen/Louise Bang Hartwig hem segern. Ingen blev direkt förvånad då Madsen de senaste åren dominerat mästerskapet ”Dansk Super Rally”. Men det började inte så bra berättade Kenneth.
– Valde fel däck i första heatet vilket straffade sig direkt med blott en tredje tid. När vi så bytte till mjukare gummi i de två andra heaten lossande det och jag kände mig därefter inte alls orolig.
Segermarginalen blev 6,6 sekunder till vinnaren 2022, Hässleholms Rolf och Tobias Grybb som körde in på exakt samma tiondel i de två avslutande heaten.
– Jag är helt nöjd med tanke på att jag haft ryggskott och inte kört en meter med bilen alls i år, berättar Rolf.
Han har inte heller några större ambitioner för säsongen utan nöjer sig med att köra vissa tävlingar, plus att hans Citroën R5 fortfarande är till salu. Att hänga på den flerfaldige danske mästaren så här bra, gjorde honom nöjd.
– Absolut och att få däng av sådan duktig chaufför i en av de alla bästa bilarna, det är inget jag skäms över!
Den som hade bäst hängde på Madsen var fjolårsvinnaren Stefan Kristensson, Östra Grevie med kartläsare från Venestad, Rickard Nilsson. Inför sista körningen skilde bara 2,1 sekund vilket duon lovade att försöka köra in och la därför på helt nya däck fram.
– Hade kanske gått, men så pajade styrningen efter halva heatet och bilen blev fruktansvärt tungstyrd, berättar Stefan och Rickard fyller i.
–Faktiskt så att jag fick hjälpa Stefan i de tväraste kurvorna och hänga i ratten…
I efterhand visade det sig att ett fäste till styrservon på WRC Fiestan gått sönder, av allt att döma en ”gammal krigsskada”. Resultatet för fjolårsvinnarna blev nu en tredje plats.
Hemmaseger blev det genom Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft som körde snabbast i klassen för 2WD-bilar. SMK Hörby-duon hade 14 sekunder ner till klubbkompisarna Robin Svenson/Sandra Wybrands vilket var mer än ”Jocke” kalkylerat med.
– Robin är ruskigt snabb men den här gången blev det enklare än förväntat, konstaterade han belåtet.
I fjol hade Robin stora förväntningar på Asfalt SM men där växellådan satte stopp före premiären. Efter detta har Renault Clio R3:an vilat sig i form och att i en comeback ändå hänga på SM-tvåan ”Jocke”, visar att Robin och Sandra har vad som krävs. Med snudd på dussinet DM-guld har även Eslövs Mats Andersson vad som krävs och gjorde i söndags comeback med sin Opel Astra. I högerstolen som vanligt Hörby-kartisen Jörgen Jönsson och kombon hamnade på pallen som treor.
–Kul att vara tillbaka men lite rostig var man ju, summerade den f.d ”Asfaltkungen” där sonen Simon nu tagit över just den rollen.
Riktigt het var Lunds BMW-åkare Skawomir Bronk med Sandra Bergelv som ”skissläsare”. Tre raka heatsegrar gav seger i B-Trimmat plus nionde plats totalt.
Precis som vinnaren tog även Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren helgen som test inför kommande premiär i Dansk Super Rally. I torsdags kom de sista papperna till den nyinköpta Opel Corsa OPC så nu är allt klart för rally på Jylland. Fyra i klassen och med klar förbättring för varje heat stärkte Lucas. Lunda och BMW-triumf blev det även i samma klass, men för C-förare där Arne Oddshammar/Hanna Norden tog hem klassegern. Dessutom totalplaceringen direkt efter Bronk.
Hörby-seger blev det i A/B-förare Standard B där Karljohan Ingesson fick revansch efter kardanhaveriet i ledning dagen före i Simrishamn.
– Mitt fel, en bult var inte spänd som den skulle, erkände pappa Lars-Johan.
Nu var allt fastskruvat och då var ”Kalle” med Valentin Mårtensson överlägsen och tog tre heatsegrar. Detta trots att bärarmen vänster bak började bråka redan i första körningen, ändå bästa tid och marginalen till tvåan, Thomas och Ronnie Pettersson, Hässleholm blev 18 sekunder. Trea slutade hemmaföraren Henrik Levin/Jan-Åke Svensson och blev då även bästa ”VOC:are”. Klassegrar blev även Björn Nilsson/Nathalie Nilsson, Älmhult (C-förare Std.A), Michal Pinczakowski/K-G Eriksson, Älmhult (C-Förare Std.B), Oliver Larsson/Ola Stenberg, Sjöbo (A-För. Std.A) och så Håkan och Felix Bercic, Hörby (Appendix K).
Att tävlingen fick idel tummar upp gladde speciellt tjejerna i tävlingsledningen, Linn Wingren, Mia Nilsson, Eva-Marie Hasslöf, Anneli Nilsson och prisutdelande ordföranden Malin Lindström. Många tummar upp och applåder fick VIP-åkaren Tom Kristensson som lät sin Volvo 940 dansa framför de täta publikleden. Hans däckskrik och gummirök blev för många dagens behållning men Tom själv tyckte mest att det var lugn körning.
– Kontrollerat men kul, fast det var f-n vad det slet på däcken, jag trodde de skulle hålla längre, konstaterade Tom när han tittade på de blankslitna asfaltsulorna. Trots en bitvis isande hård vind lockade tävlingen på Industriområdet mycket folk, faktiskt mer än förväntat med tanke på vädret.
– Hörde till och med att korvgrillarna fick köpa mer för att mätta alla hungriga, konstaterade en belåten tävlingsledare Linn.
*
Dagen före blev även det Tom Kristenssons dag när han planenligt totalsegrade ihop med Andreas Johansson i ”Simrishamnsmixen”.
I Team SKÅAB:s Ford Fiesta R5 var de båda 40 sekunder snabbare än tvåan från MK Speed, Kenny Stavbom/Mikael Johansson i Hyundai. Tre sekunder mer tid behövde Mikael Lindquist, Norrköping med skånske Per ”Börje” Andersson i R5-Miragens högerstol.
Även på Österlen blev det seger för SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson, dessutom en sjätte plats totalt med Toyota Corolla. Sju sekunder mer behövde Simon Andersson/Carl Eriksson, Eslöv med Renault Clion.
Mellan de här båda rullade in B-Föraren från Älmhult, Wille Gad/Anton Johansson och då blev det så klart även klasseger med 940:an.Långväga gästen från Nyköping, Tobias Hult/Niklas Solenö tog sin Golf till seger före lite mer favorittippade Adam Grahn/Marcus Sundh. Tidigare hade Adam Simrishamns MK som klubbadress men har i år bytt till Älmhult och var tio sekunder efter som tvåa i C-Trimmat.
Som jag skrev i lördags så bet Österlen tillbaka och av de 70 startade bröt elva ekipage. Intresset för DM-premiären var mindre än förväntat, men Södras Rally SGA, Ola Schönström var ändå nöjd.
– Med enbart DM att tävla om så är detta nog vad våra sydliga arrangörer bör ta höjd för när man planerar resten av säsongen.
Ändå menade Ola att det fanns lite positiva tecken framöver.
– Tror att det kan bli lite mer bilar längre fram, men i dagens läge är det mesta osäkert!
*
Från Eskilstuna och ”April-Sprinten” berättar Pierre Skytt.
”Deltagarna öste beröm över Eskilstuna Motorklubb för sin inledande Sprintcups deltävling Aprilsprinten trots regnskurar och frisk vindar.
Att Katrineholms MKs Ulf Pettersson med sonen Charlie i högerstolen var snabbaste ekipage för dagen i sin Ford Fiesta R5 var ingen självklarhet då konkurrenterna nosade Ulf i nacken. Bara 1,4 sekunder bakom Ulf slutade SMK Lindes Kim Nyden med Jonas Sandin vid sin sida. Trea blev hemmaförare Pontus Florin med Filip Ekvall i Mitsubishi. Ett roligt inslag är att Klassiska Back och Sprintcupen inledde med tävling i Eskilstuna och 20-talet deltagare med bilar som uppskattades av den månghövdade publiken. En av dessa var Norbergs MCs Hans-Åke Söderqvist i sin Hundkoja som drog stort intresse.
– Man känner sig alltid så välkommen av Eskilstuna motorklubb, aldrig några problem om man har några frågor eller önskemål, Elin, Kjell och Susanne, ja alla man har med att göra är enkla och bra, sa Hans-Åke. Mikael Wisti med Hasse Carlsson från Fagersta i sin Volvo 240 stod högst upp på pallen när dagen vart till ända. Johan och David Rudström från Katrineholm blev tvåa före Dick Larsson med Tage Andersson från Rasbo MK som fick soppatorsk sista 200 metrarna och rullade i mål med visst tidstapp.
– Trodde motorn skar, sen hörde jag hur den gick men utan att svara på gas, rullade över linjen, tappade kanske andra platsen, säger Dick.
Vinnare i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen blev EMKs egen Robert Eriksson med Jonna Olson i Renault Clio R3 på hemmaplan. Robert fick en marginal till tvåan Janne Pettersson från SMK Nyköping på bara 0,6 sekunder. Bland C- förarna för trimmade bilar kom Svenska mästaren i Rallycross Oskar Hellström in som trea med EMKs Robert Andersson som bisittare. Oron innan start att banan inte skulle hålla måttet var obefogad. När 140 deltagare kör samma slinga tre gånger blir det en del spår. Men i stort sett alla tyckte banan höll fint.
– Riktigt fin bana, följsammare än den brukar vara, man fick ett fint flyt i körningen, tyckte Kolsvas Hannah Jakobsson som slutade 7:a i fyrhjulsdrivna klassen.”.