Mille gör J-WRC-debut i Umeå, Rally1 ifrågasätts alltmer, Flodin har testat snöskyfflarna inför SM- premiären, KRC kan tänka sig ”Std. B”i egen klass, dubbla Opel-segrar i helgen, Ekström sträck-vann efter gårdagens problem och Opel Corsa för Helin
Efter att SMK Hörbys Tom Kristensson i par med Joakim Sjöberg vann Junior WRC 2020, har det varit klent med svenskt deltagande i ”Junior-VM”. En ljuspunkt var dock att Toms klubbkompis Julia Thulin lotsade estländaren Robert Virves till VM-seger 2022. När serien för 2024 drar igång med Rally Sweden blir det dock med minst en svensk bil i startfältet innehållande Katrineholms Mille Johansson/Johan Grönvall från Arvika.
– Helt klart en barndomsdröm som går i uppfyllelse. Från att ha varit och kollat på rallyt sedan man var liten och drömt om det, till att det nu blir verklighet är helt otroligt. Det ska bli riktigt fränt och kul att göra detta, säger Mille Johansson.
– Det ska bli riktigt kul. Rally Sweden är en tävling jag alltid har velat åka. Jag har också stått vid sidan av vägen som åskådare flertalet gånger när det gick i Värmland, och tänkt tanken att en dag ska jag stå där på startlinjen. Så nu när det väl händer så är jag laddad till max, menar Grönvall.
I fjol körde paret i ERC Juniors med Rally4-Fiesta och nu blir det en ett snäpp vassare Fiesta för paret och i J-WRC kör alla Ford Fiesta Rally3 från M-Sport Poland. För att förbereda sig inför Umeå väntar ett gediget testprogram i en fyrhjuldriven Ford Fiesta R5, som anpassats för att efterlikna Rally3-bilen.
– Vi förbereder oss med flera tester i en fyrhjulsdriven bil för att få in så mycket mil som möjligt innan Rally Sweden, eftersom det blir en helt ny bil för mig. Att gå från en 2WD- bil till en fyrhjulsdriven är ett stort steg och det kräver att jag känner mig trygg för att kunna prestera på topp, säger Mille.
Än så länge är Umeå-starten tänkt som enda i J-WRC och blir därför mest en chans att visa upp sig för hemmafansen.
–Vi är med för att se var vi står fartmässigt, men vi är ödmjuka, eftersom det blir första VM-tävling och första gången i fyrhjulsdrivet, avslutar Mille.
Vilka mer som kör i VM-premiären för juniorerna är ännu inte officiellt.
*
Att Rally1-bilarna är ifrågasatta är absolut ingen överdrift och från många håll kommer nu krav/önskan att FIA omprövar sitt vad man kallar ”katastrofbeslut”. Ett beslut som kritiker menar äventyrar hela VM-serien och med bara åtta bilar i premiären Rallye Monte Carlo är det svårt att säga emot. Kikar man i backspegeln kommer också extra bränsle på den eld som vill se Rally2 som ny huvudklass med eller utan”Plus”. 1994 fanns motsvarande 22 bilar i ”WRC-klassen” där Francois Delecour vann med Ford Escort RS Cosworth före Juha Kankkunen Toyota Celica. Nytt märke som trea, Carlos Sainz med Subaru. Kenneth Eriksson kompletterade nästan bilparken som femma med Mitsubishi. Längre ner och som elva bästa Lancia Delta Integrale med Maurizio Verini bakom ratten. Ändå fem olika tillverkare representerade mot dagens 2,5 (Ford är 0,5) och tyvärr går det inte att jämföra samma år i Rally Sweden då tävlingen inte ingick WRC.
Läser hos DirtFish om ” Är slutet nära för de snabbaste rallybilarna i sportens historia?”. Många inklusive mig själv säger säkert tack och lov om det vore så, andra exakt tvärtom och menar att sporten då backar. Dagens tre team säger också att de blivit lovade att dagens reglemente med Rally1 ska gälla till och med 2026. Uppenbarligen har något nytt kommit upp som gör att saken nu är uppe för diskussion. Bland annat vill man återigen döpa om ”toppklassens bilar” till WRC mot dagens mer anonyma Rally1. Tiden är också knapp med bara elva månader om ett nytt VM-reglemente då ska tas i burk. Men väljer man att stanna vid Rally 2 så kan detta knappast bli något problem, bilarna finns ju redan. Dagens tre VM-team är inte så förtjusta då deras investeringar i hybrid i princip blir värdlösa den dag Rally2 eventuellt blir toppklass. Men skriver DirtFish”, har du sett bidraget till nästa veckas Monte Carlo Rally? Åtta Rally1-bilar och den siffran måste vara den största drivkraften för förändring”. Den tunga rallyrösten tror inte heller på att det kommer att bli några nya team med Rally1-bilar, istället blir i bästa fall dagens tre kvar.
Ett förslag som sett dagens ljus är att FIA ska tvinga teamen att köra med tre bilar plus en extra med en yngre förare. Ett förslag som först känns bra men när M-Sort Ford redan förklarat att man inte har resurser för mer än bilarna åt Adrien Fourmaux och Gregoire Munster faller förslaget i mina ögon. FIA:s arbetsgrupp medDavid Richards och Robert Reid har kommit fram till att med Rally2 skulle minst 25 konkurrenskraftiga förare köra om VM-medaljer. I deras värld skulle priset på en Rally2-bil begränsas till 300 000 euro och inte ha mer än 300 hästkrafter. Plus att alla Rally2-ägare måste kunna uppgradera sina bilar till en rimlig kostnad. Alternativ som också diskuteras, är att ”trimma ner” dagens Rally1-bilar för privatteam så att de mer överensstämmer med reglementet fram till 2016. Ett orosmoment är också FIA själv, som enligt källor diskuterar om det kan kallas för VM med bara 2,5 tillverkare som är aktiva…
*
Patrik Flodin och Göran Bergsten genomförde sitt genrep inför ”Hälsingerallyt” både genom att testa bil/däck men även att snöskyfflarna fungerade i helgens ”Finnskogsvalsen”.
– Det gick riktigt bra och vi fick en bra genomgång av allt. Även snöskyfflarna fungerade perfekt, säger Patrik med ett skratt.
Att målet är att försvara guldet från ifjol med GK Door Teams Polo R5 är sjävklart och att få starta nästan på Patriks hemmaplan är så klart extra kul. En kvarts bilkörning skiljer mellan Ilsbo och Hudiksvall.
– Det snövarnas inför helgen och jag är medveten om att det kan komma att bli tuffa förhållanden att gå ut först på vägen, menar Flodin.
–Även konkurrensen är tuff. Men vårt mål är att ta så många poäng det går, även om seger självklart alltid är ett mål och att placera sig högt i resultatet under alla tävlingar kommer att bli viktigt, eftersom varje poäng kommer vara avgörande i slutet av säsongen!
Vädret pekar på en del snö i veckan över Hudiksvall, men under lördagen lyser en stor sol men smällkallt, 14-18 minus…
*
Fick direkt svar på frågan från igår där jag inte fick ihop ”sex världsmästare ” i SM-premiären.
Av vissa beskylldes jag för att sakna respekt för kartläsarna insatser, då det var Joakim Sjöberg (här med Tom Kristensson) och Johan Johansson som var de två felande länkarna. Detta är totalt felaktigt vilka även alla som läser Motorbloggen, borde vara medvetna om. Försöker alltid nämna även kartläsarna även om det inte sker alltid, det medger jag.
*
Det lär finnas många gamla rallybilar som bara står i garaget och väntar på bättre tider. Då tänker jag inte på Appendix K-objekt utan mer andra typer av rallyåk som inte är möjliga att få in i FIA:s regelverk. Till exempel ”Standard B ” som var min och V4:ans ljuspunkt i rallyvärlden på 70-talet. Detta har gjort att Klassiska Rallycupen och Torbjörn Jernberg funderat lite på att inlemma en ”Inbjudningsklass” i cupen för just Std.B. ”Man hör ofta att det står många äldre rallybilar undanställda i garage, och skulle det bara vara lättare att tävla så skulle många komma fram igen. Inte minst pratas det om gamla standard B Saabar.Det vore mycket intressant att få till en diskussion om detta, så kom här med lite feedback.
Skulle någon verkligen komma till start om vi, exempelvis Rallyklassikerna, provade med att köra en inbjudningsklass för gamla standard B Saabar och varför inte andra Std. b bilar, typ Opel Kadett 1200?Dessa lite motorsvagare bilar har ju idag svårt att hävda sej, så det kanske vore en ide? Vänligen återkom om du har en sådan bil och kan tänka dej att sätta fart på den och tävla. Du som känner en kompis som känner en kompis som säger att han vill tävla med sin bil, be din kompis att han hör av sej. Det blir lätt att man säger att det skulle komma fler bilar, men du som verkligen skulle komma, det är med dej vi vill diskutera. Vad behövs för att få ut dessa bilar? Så kom igen och öppna diskussionen. Hälsningar Torbjörn”. Ett trevlig initiativ även om jag är lite skeptisk att det finns tillräckligt många gamla Saabar som kan vara aktuella, trots allt runt 30-40 år sedan klassen försvann…
*
I helgen har två tävlingar båda vunnits totalt av 2WD-bilar och där den gemensamma nämnaren är Opel Corsa. I lördags var det Daniel Röjsel som körde hem ”Tractive Winter Rally” och igår gjorde så Rasbos Mats Thorszelius om samma bedrift i ”Skutskärsratten”.
Segern satt dock hårt inne för Mats och kartläsare Jenna Djurström då bara 0,9 sekunder skilde till tvåan i Volvo 940, Daniel Edman/Hans Ädel, Sandvikens MK. Bästa 4WD återfanns på tredje plats, hemmaföraren Jan Wikström/Mattias Kågström med Ford Fiesta R5. Storfavoriten Jari Liiten/Mikael Johansson var i topp med Skodan fram till sista sträckan. Här försvann över tre minuter och då även segern.
*
I går var en dag som Mattias Ekström/Emil Bergkvist helst av allt vill glömma i Dakarrallyt då man tvingades ge upp med trasig Audi. När allt så fixades under natten gav det extra bränsle åt svenskarna som vann dagens sträcka med nästan tre minuter före Audi-kollegan Stephane Peterhansel. Trea var välkände World RX-föraren Guerlain Chicherit och så rallyledaren Carlos Sainz som fyra. Spanjoren toppar 24 minuter före Sebastien Loeb och så Toyota-åkaren Lucas Morales som trea.
Ekström/Bergkvist är nu nere på 18:e plats med nästan fem timmar upp till Sainz.
*
Avslutar med ännu mer Opel och då att Lucas Helin, Tibro sålt sin Opel Astra Grupp F för en ny satsning på Danska Mästerskapet i hop med Mikael Kjellgren.
För detta ändamål är han nu lycklig ägare till Sveriges första Opel Corsa OPC byggd för danska ”National 2”, en bil som tidigare kördes av Jan Jacobsen i Holstebro. Premiär lär bli på Jylland i ”Yding Rally” den 20 april.
Opel👍🏼