Mille en av två svenska favoriter i Grekland, KMS backar tillbaka och kör med el-Polo i Höljes, stort ”Lifestyle Event i Båstad och Subaru lyfter bussåkandet…
Ofta klagas det på att svenskt rally tappat fart men i helgens ”EKO Acropolis Rally” är det faktiskt svenska favoriter i två av de tre klasserna. I WRC2 är det Oliver Solberg som räknas som storfavorit och i Junior-WRC är det Mille Johansson som bär på samma favoritskap. Mille med värmländske kartläsaren John Grönvall ligger tvåa i juniorernas VM men på samma poäng som ledaren Taylor Gill.I en av kalenderns absolut tuffaste utmaningar med 17 specialsträckor på dammiga, steniga och extremt krävande vägar, hoppas Katrineholmaren kunna rycka upp i ensam ledning.

Mille har i de båda första tävlingar haft tekniska problem på sin Fiesta Rally3 men ändå tagit flest sträcksegrar av samtliga tävlande vilket ger delad ledning. Därmed har han och Johan skaffat sig ett starkt utgångsläge inför andra halvan av mästerskapet.
– Som jag ser det så är det mellan mig och Taylor Gill som mästerskapet står, menar Mille som fortsätter .
– Helgens strategi är att vara före honom, vare sig det handlar om en första eller femte plats!
Mille säger sig inte tänka så mycket på mästerskapet även om han erkänner att chansen att vinna mästerskapet är stor, vilket Johan håller med om.
– Det är långt kvar, så det gäller att hålla huvudet kallt och ha fullt fokus från start till mål som vanligt…
Junior-WRC har tappat tre tävlande sedan premiären i Västerbotten och är i Grekland bara nio Ford Fiesta Rally3 från M-Sport Poland finns på plats.
– En av de tuffaste tävlingarna med extrem hetta och väldigt steniga vägar. Klarar man sig utan punktering och tekniska bekymmer så kan man i princip glida i mål som segrare, konstaterar Mille.
Men att bara ta sig i mål är en utmaning i sig, poängen kommer då i andra hand, menar Mille.
– Vi vill främst ta oss i mål för att säkra poäng. Men självklart vill vi lämna Grekland som VM-ledare
Nästa tävling för Mille och Johan blir redan helgen därpå, när ERC-deltävlingen ”Rally di Roma Capitale” körs i Italien 4–6 juli.
*
Om en och en halv vecka 4-6 juli smäller det i ”Höljes-kiosken” när World/Euro RX med ”hang arounds” drar till nordvästra hörnet av Värmland.

I hård konkurrens med Kristianstads-Stolthet eller Lasse Stefanz som spelar upp till dans på fredagen klockan 21.00, är det så klart RX-VM med ”Supercars” som drar mest publik. I fjol fick elbilarna lite på tafsen när FIA även släppte in mer konventionella motorer i klassen och Kristoffersson Motorsport var föregångare med sina Polos med motorer från Horse Powertrain. Känt är dock att elbilarna fick ett visst övertag på banorna vilket nu föranlett Arvika-teamet att skifta fokus och återvänder till sina elbilar, Volkswagen RX1e.

– Vår ambition är att alltid ge oss själva bästa materialet för att utföra vårt jobb,säger teamets VD, Tommy Kristoffersson.
Inför premiären i Portugal hann man inte med att lyfta ut bilarna från sina containrar i Arvika utan där körde Johan Kristofferson (5:a) och Ola Christian Veiby (3:a) med fjolårsbilarna. Till Höljes kommer dock KMS att utnyttja en ny paragraf i tävlingsreglementet, vilken tillåter byte av teknologi.
– Elbilarna har mest stått i en container så vi vet inte riktigt hur vi står oss i konkurrensen redan till Höljes. Våra konkurrenter har haft två år på sig att utveckla bilarna, så vi har ett stort jobb framför oss för att hinna ikapp, säger Tommy.
Reglerna medger bara ett byte så nu är det ”all in” på el resten av säsongen för ”Kung-Johan” och Veiby som i Höljes får sällskap av en tredje elbil med Gustav Bergström som gör comeback i sin Volkswagen RX1e.
– Gustav satsar helt på sin banracingkarriär, men nu när det passar i tävlingsschemat så gör han ett inhopp.
I fjol lyckades Bergström ta två finalplatser och en plats på pallen.
*
I helgen är det lyx och flärd eller som arrangören ”The Aurora” själv kallar det, ”Scandinavia´s Premier Car&Lifestyle Event”. Det handlar alltså bland annat om sport/lyxbilar både gamla och nya samt en uppsjö av kända namn som Prinsessan Sofia, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, Armando Duplantis, Christian von Koenigsegg och inte minst Mikaela Åhlin Kottulinsky.

Allt inramat av de fantastiska omgivningarna i klassiska Norrvikens Trädgårdar i utkanten av Båstad. En i teamet bakom ”TheAurora” är i rallysammanhang välkände Emil Axelsson som speciellt vill lyfta fram gamle konkurrenten i Junior-WRC 2006, Luca Betti.

– Luca bygger nu Kimera som gör kanske världen just nu coolaste retro variant på Lancia 037 i klassisk Martini-strajpning. En bil som rallyfantaster nu har möjligheten att uppleva live i Båstad, berättar Emil.
Detaljerat program hittas på hemsidan ”theaurora.se” som startar på fredag den 27 juni klockan 11.00 och avslutas på söndagen den 29 juni klockan 16.00. Även här som det går att beställa biljetter förväg.
*
Att transporteras med hjälp av buss (eller tåg) är absolut inte min starkaste gren. Kanske hade det hjälpt om Skånetrafiken bytt utseende på sina gula bussar och tagit efter Subaru USA:s idé om hur en frän design kan se ut. Medge att det är fräckt…

*
I morgon är det dags för en riktig tipsutmaning, att tippa slutställningen i Grekland känns lite som ”rysk roulette” med snudd på fulladdat magasin…

Ja det är ett otroligt kvitto på svensk/norsk rallyframgång att Solberg är favorit till att vinna WRC2 klassen i Grekland endast 24 år gammal!