Mille byter till Pirelli inför ”Barum”, Reiersen ansluter i Rally Grimstad, Carlbergs Opel i händerna på Arvid C. och skarp reaktion SM-åskådarens synpunkter på karta/P-platser…

I helgen startar förutom Calle och Torbjörn Carlberg även Mille Johansson/Johan Grönvall i Barum Czech Rally Zlín”. Detta görs med italienska Team Munarettos Skoda Rally2 men med en liten skillnad mot tidigare, Mille kommer att köra på Pirelli istället för som tidigare Hankook. 

Foto: Kristian Lindberg

I 26 bilar stora klassen för Rally2/R5 ska svenskarna försöka klättra från nuvarande sjunde plats och utöka de 42 poäng man samlat ihop. Intressant är att Skoda dominerar totalt i ERC och av de 20 främsta kör tolv bilar från Mlada Boleslav. Bäst utan Skoda är trean Mads Østberg/Lucas Carlsson som använder Citroën C3 Rally2. I WRC2 är Toyota Yaris GR Rally2 populär medan den inte alls slagit igenom i ERC. Bästa Toyota körs av Roope Korhonen som fyra och näst bäst är Eyvind Brynildsen efter sin seger i Värmland vilket ger tionde plats. Jon Armstrong tillhör M-Sports Ford-team och gör detta så bra att han håller sjätte plats, tolv poäng före Mille och Johan.

Just nu pågår tester inför helgen och en som verkligen ville känna var gränsen går var hemma och Skoda-föraren Tomás Kurka. Nu vet han…

*

Även om Volvo Euro Cup är lite av dominant i i Norska Mästerskapets asfalttävling ”Rally Grimstad” den 23 augusti, är där ändå ytterligare över 40 andra eller totalt 71 anmälda.

Foto: Kristian Lindberg

Så här långt känns det som en uppgörelse mellan Frank Tore Larsen/Lars-Håkon Lundgreen, Polo och Isac Reiersen/Stefan Gustavsson, Skoda.  PG Anderssons ordinarie lots, Anders Fredriksson sköter i Grimstad kontoret i Jens Hvaals Skoda. Morten Erik Abrahamsen byter från Adam Grahns Ford Fiesta Rally3 till Skoda med Roger Rustand bakom ratten. I Grahns Fiesta sätter sig istället Marcus Sundh som tråkigt nog är ensamma i klassen. 

*

Om jag förstår rätt så kommer Opel Motorsport med en helt ny Opel Corsa Rally4 till Calle och Torbjörn Carlberg till helgens ”ERC Barum Czech Rally Zlín”. En slutsats jag drar efter att ha tagit del av 15-årige värmlänningen Arvid Carlssons inlägg på Facebook.

Idag körde jag och David (Arhusiander) första gången med vår nya rallybil, en Opel Corsa Rally 4. Den bil som Calle Carlberg kört tidigare i år. 

Arvid fortsätter.

Idag fick vi tillsammans med Stohl Racing en riktigt bra första test. Bilen kändes superbra, väldigt lättkörd och mycket starkare än Peugeot R2. 

Arvid befinner sig i Tjeckien och ska köra ”PET” inför helgens ERC-rally vilket passade bra då Stohl Racing redan är på plats.

Testerna är väldigt lärorik inför kommande asfalttävlingar i höst, fyra-fem tävlingar är inplanerade för oss höst varav två på grus.

Dessa är då ”Rally Paide” i Estland och ”Rally Cecis” i Lettland men där med sin ”gamla” R2-Peugeot berättar Arvid och läger till.

Vi hoppas även köra två-tre tävlingar på asfalt i Mellaneuropa med Opel Corsa…

*

Måste vara något jag gör fel, för fortfarande hittar jag ingen SM-ställning för ”Standard/J-SM Standard”. Efter deltävling tre, ”Silverratten” är det tomt sånär som ”0” hos Karljohan Ingesson och Johan Pettersson som båda brutit i Hässleholm respektive Karlstad

*

Exakt som jag trodde så blev det skarp reaktion på gårdagens inlägg där rallyåskådare hade synpunkter på programkartan och avsaknaden av publikparkeringar under ”KR Snapphanerally”. Direkt kontrade tävlingsledaren sedan 40 åt tillbaka, CG Wilke och menade, citat” Idag tycker jag att det blev ett  ”lågvattenmärke” för bloggen”. Nu brukar jag inte sätta munkavle på folk med åsikter även om dom inte överensstämmer med mina egna och så gjordes inte heller i går. Så länge det inte är personliga påhopp eller grava osanningar känner jag inte att rally utvecklas, om ”yttrandefriheten” bakbinds.

Wilke utvecklade ”lågvattenmärket”.

Hur kan du låta en åskådare av alla tusentals komma till tals med sådana synpunkter, som att kravet för att få SM, är att det finns utmärkta P-platser för åskådare?

Hässleholmaren fortsätter.

Det är väl ändå för våra riktiga kunder, dvs de tävlande, som vi gör tävlingen. Om vi då på en fin sträcka inte får till en parkering (inte alla bönder som vill släppa in bilar på en klöveräng, som de skall slå för andra eller tredje gången), så skall vi enligt åskådaren, inte ha med denna sträcka??

Här kan jag faktiskt hålla med Wilke, att hitta sträckor är i sig ett tufft jobb. Ska även möjlighet med publikparkering vara en parameter blir det åtminstone i Skåne, nästan en omöjlighet. 

Även kartan i tävlingsprogrammet som var med fyrfärg och i A5-format kommenteras.

Att ha synpunkter på huvudkartan är  helt ok. Men kan man inte med hjälp av detaljkartorna hitta småvägar in till sträckan, då är det ”knoppen” det är fel på, inte kartan.

Wilke skickar även en lite ironisk hälsning till SM-koordinatorn Jonas Kruse.

För din del Jonas så får vi då kanske stå över SM 2027, i alla fall om vi skall följa åskådarens ”kloka ord”?

Vad gäller kvaliteten på översiktskartan finns där dock en viss samsyn med åskådaren. 

Även om huvudkartan inte är lika stor och tydlig som sträckkartorna så kan man ”navigera” fram till  sträckorna och sedan använda dessa för detaljupplysning. Men visst var den stora karta vi hade med tidigare A4-program bättre…

På Facebook kommenterades ”åskådaren” även av Johan Valette som är med och producerar progammet.

En liten blänkare gällande kartorna och de digitala programmen. Vad jag kan se så är storleken på texten där lika stor som i motorbloggen. Alla bilar idag har väl ett GPS system (kanske inte Opel) där man tar ut orten som man skall köra till och sedan leder den besökaren dit så även rallybesökarna. Försäljningen av de digitala programmen till DM/SM/EM tävlingar har gjort att klubbarna fått en ny stor inkomstkälla som inte funnits innan, vilket vi tycker är fantastiskt då startavgifterna redan är så höga för de aktiva att de har snart nått en smärtgräns. Besökare som reser långt till tävlingarna behöver ej åka omvägar för att köpa program/karta eller söka upp en bensinmack som det inte finns så ”många” kvar av. I dag är det runt 40 anmälda till TV svängen där det förr var 140 anmälda. Istället för att stjälpa borde alla hjälpas åt så att vi får fler tävlande vilket ger bättre återväxt och mer publik i skogen. Allt gott. #rallysportenmot2000talet”.

Bara en undran hur TV-Svängens antal anmälda en månad före att den stänger,  påverkas av digitalt program? 40 bilar är långt fler än normalt vid den här tiden och som jämförelse har SM-finalen ”South Swedish Rally” med digitalt program idag bara sju anmälda. Dessutom stänger anmälan där redan den 28 augusti, tio dagar före TV-Svängens sista dag…  

2 svar på “Mille byter till Pirelli inför ”Barum”, Reiersen ansluter i Rally Grimstad, Carlbergs Opel i händerna på Arvid C. och skarp reaktion SM-åskådarens synpunkter på karta/P-platser…

  1. Hej bara en grej översiktskartan var skit, och alla som är ute o kollar på rally har faktiskt inte nya bilar med GPS 😡(oj det blev två grejor)
    Jag antar att det inte skall vara ett tvång att ha en ”modern” bil för att få kolla på rally eller

  2. Jag tycker Wilke har helt fel inställning när han benämner de tävlande som ”rallyts riktiga kunder”. De är ju deltagare som bidrar till evenemanget som publiken får glädjas av, fokusera på att göra SM till en produkt som kan engagera och intressera fler så kommer mediaintreset och exponeringen på köpet och statusen höjs. Jag vet att både Apex-Åberg och Kruse har vettiga tankar i ämnet och jobbar för nya tankebanor hos arrangörerna men det verkar inte ha slagit igenom än.

Lämna ett svar till Mikael Fransson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *