Mikkelsens Skoda gick bara på tre, enduro är riktigt häftigt och rekord i RS-premiären!
Det var inte överladdning från Andreas Mikkelsen som gjorde att han fick nöja sig med andra platsen i Rally Islas Canarias. IRC-mästaren fick istället motorproblem och Skodan gick bara på tre cylindrar på sista sträckan. Bittert för Andreas som nu missade sin fjärde raka IRC-seger och första på asfalt. Kollade eftersändningen på Eurosport och det var ingen tvekan utan att norrmannen var riktigt, riktigt besviken, tror till och med där kom en tår på kinden…
Nu vann tjecken Jan Kopecky precis som jag tippade. Nu var detta väl ingen större sensation, Kopecky vann tävlingen även ifjol och lär bli en svår utmanare för Mikkelsen och Hänninen framöver. Nästa IRC-tävling körs på Irland den 6-7 april och hit förväntas betydligt fler S 2000-bilar komma än i helgen.
Kollega Bosse steg upp tidigt för att följa Australiens GP och kunde sedan berätta att det var en rätt trist Formel 1-premiär. Vann gjorde Jenson Button före regerande mästaren Sebastien Vettel som gjorde ett smart depåstopp och klämde sig förbi ”polepositioneraren” Lewis Hamilton. Kimi Räikkönen gjorde en starkt insats och körde upp sig från artonde startposition till sjunde med sin Lotus. Fick en kommentar häromdagen på bloggen att det inte var så konstigt att Kimi var sur när han mötte media i samband med Rally Sweden. Nu är det inte mediakontakten som jag hängt upp mig på. Utan istället när småkillar står med autografblocket i hand och han inte bevärdigar dom med en blick, det är då jag tycker att världsmästarens sociala kompetens behöver utvecklas…
Som bloggläsarna vet så är motorsport med mindre än fyra hjul inget för mig, fast det finns undantag. I dag var jag på ett Juniorelitläger i enduro ute på Hovdalafältet under ledning av sjufaldige världsmästaren Andreas Eriksson ( dessutom en mycket sympatisk man, här har du lite att lära Kimi! ). Det måste jag säga, enduro verkar vara en riktigt kul motorsport och hade jag bara haft minsta fysiska förutsättningar för att åka motorcykel över stock och sten, då hade Silver-VOC:en hängt löst. Nu är det inte så men faktum kvarstår, enduro är häftigt!
Även förra inlägget i funktionärsfrågan engagerade med kommentarer och mejl vilket tyder på att frågan känns angelägen för mer än mig själv. Vissa ville göra gällande att min åsikt var att ”man skulle ha dåligt samvete för att man körde rally istället för att vara funktionär”. Helt fel, det är klart man ska köra rally annars är det ingen större mening att arrangera tävlingar och ragga funktionärer. Det handlar om att hitta balansen mellan egna körandet och att vara funktionär. Ju mer jag har analyserat debatten desto mer övertygad är jag att detta med ”förbud i hemmatävlingen” är rätt väg att gå. Kanske ska man inte ha förbud utan istället satsa på frivillig väg, den som avstår att köra inför hemmapubliken får en kraftig poängkompensation. Skriver som man gör på tv, ”to be continued”…
För några timmar sedan stängde anmälan till RS-premiären i Hörby ”Express-Specialen” på söndag. Tror till och med att det blev rekord i anmälningar, 75 stycken och där siste man att kasta in anmälan var hemmaföraren ”Tommy ”Stockholmaren” Andersson som tillfälligt tar över sonen Andreas Suzuki för en asfaltscomeback.
Tommy, ang. funktionärsproblematiken tror jag inte att problemet löses med förare/kartläsare. Det ligger mycket djupare än så. REKLAM, Reklam, reklam!!! Klubbarna måste få in nytt folk, nya medlemmar och unga. Nu ska jag inte säja 100%-igt att detta är problemet, men jag tror att det är nära sanningen. Det måste börja skrivas om motorsport och positivt. Detta kan endast skötas från klubbarna, eftersom ”dina kolleger” aldrig varit intresserade av ”bilåka”. I varje fall med väldigt få undantag. Kalle Svensson som rattar sin Mitsu Evo 34a, vet hur man vrider ratt, men stava till rotmos det kan han inte. Därför måste varje klubb utse ngn som kan hjälpa killarna och tjejerna med tävlingsrapporteringen. Har letat i NSk på SM-ledaren från Åhus.Finns en artikel!!! Finns det inte ngn vänlig själ som kan hjälpa pågen? Det underlättar säkert för att säkra fortsatt SM-satsning.
Jag kan utveckla det här långt, men fröet är sått!!!
Soliga och varma hälsning. Skoda-Nilsson
Hej Björn.
Finns nog många ingångar på det här problemet och dina tankar är nog så värdefulla. Tar inget ansvar för NSK men vi bevakar åtminstone Jonas fullt ut.
MVH
Tommy
Problemet är ett faktum men jag tror dessvärre att de aktiva inte är medvetna om det.
Tror du är på rätt väg, Tommy, men det finns en eventuell hake.
I vår klubb hade alla problem löst sig om inte de egna förarna fick köra hemmatävlingen och fick vara funktionärer istället.
Men jag tror att vi hade fått en annan tankenöt, nämligen förar/co-driver flykt.
Alla vill köra på hemmavägar, det finns väl till och med någon som bara plockar fram sin bil för just hemmavägar och nära & kära som åskådare (och kanske för att just slippa hjälpa till).
Säger inte att det är så men det finns en risk att en del börjar köra för någon ”Norrlandsklubb” dit man ändå inte kan åka en lördag för att vara funktionär.
Jag tror inte vi har så stort problem med klubbkänslan i just vår klubb men jag tror ändå att det hade blivit ett j-a liv om man inte fick köra hemmatävlingen.
En tanke, men jag vet inte om det ligger någon sanning i den nu, 2012.
Hej.
Nationen håller andan!
MVH
Silver-VOC:en