Mikkelsen utan kartläsare (?) som ny hos Toksport, Säffle MC ny SM-arrangör, Latvala vill vara en ”kombo”, Oliver fyra på WRC2/3 rankingen, Johan K. ensam svensk, nytt märke i World RX och succé för Peugeot-test!
Idag levererade Andreas Mikkelsen ”sad news” i sin personliga vlogg ”My life”, att samarbetet sedan 2016 med co-driver Anders Jaeger nu är avslutat. Att det var ett tungt beslut att förmedla förstod man då Mikkelsen bitvis var riktigt rörd när han förklarade anledningen.
– 2021 kommer troligen att bli ett av mina jäktigaste år med mycket resande och då kände Anders att detta inte fungerade för honom med familj och så.
Det tråkiga beslutet kom för bara någon dag sedan och för Mikkelsen var det ingen kul julklapp. Han förstod dock sin väns beslut och menade att han respekterade det fullt ut.
– Att ha en kartläsare utan samma motivation som jag själv nästa år hade inte alls varit bra, därför var de trots allt bättre att beslutet kom nu, menade norrmannen.
I stort sett bestod mer än 80 procent av inslaget av en lång hyllning från Mikkelsen till Anders och han tvekade inte när han sa.
– Vi två tillsammans är ett av WRC:s absolut bästa par, så helt klart är detta stor förlust för mig!
Nu har Mikkelsen ganska exakt en månad på sig att hitta en ny co-driver vilket han också menade inte blir lätt. Dessutom är han helt övertygad om att han och nye kartisen sitter i en WRC-bil 20221.
– Inte enkelt att hittat någon som kan fylla Anders skor och som dessutom har samma höga ambition.
I karriärens början var det Ola Fløene som satt bredvid Andreas från 2006 till 2012. Därefter var det finländaren Miko Markkula som tog över och även åkte de fem första tävlingarna med Andreas i Volkswagen Polo WRC. En andra plats i Rally Sweden var det bästa resultatet innan Volkswagen menade att han inte riktigt höll måttet och istället gjorde Fløene comeback på Sardinien. Det var också med honom som det blev första WRC-segern i Spanien 2015. Samarbetet avslutades sedan efter tredje platsen i Wales innan Jaeger klev in i Polon till Rally Monte Carlo 2016 vilket gav en andra plats direkt. Nu letar alltså Mikkelsen ny kraft i högerstolen i den Skoda Fabia från Toksport WRT som han ska köra i WRC2 i hop med WRC3-tvåan Marcu Bulacia Wilkinson. Hade inte Ola Fløene varit fullt upptagen med sina ökenrally hade det trots allt känts ganska klockrent att återupprätta samarbetet och paret provade ju i Ungern och då blev det seger direkt i ERC-tävlingen.
Blir lite fundersam när Toksport samtidigt med Andreas vlogg lägger ut att det är just Ola Fløene som ska ersätta i Skodan…
*
Har fått flera indikationer på att Tingsryds deltävling i nya Sprint-serien med SM-status inte skulle komma att köras. I dag kom så besked att Säffle MC tar över rollen som fjärde och näst sista deltävling i serien och den 5 juni körs SCMC, Seffle City Motor Challenge.
– Riktigt kul att få förtroendet att arrangera en tävling med den digniteten som det är. Vi i Säffle har aldrig haft en SM-deltävling i vår historia tidigare, förutom JSM några gånger då bland annat Torphs Memorial 1989, säger Fredrik Erixon ur tävlingsorganisationen och styrelsen för Säffle MC.
– Det är även jättekul att kommunen verkligen är med på det här också, vi lovar att när tävlingen blir av kommer den att bli något alldeles extra.
*
Med Jari-Matti Latvala som ny chef för Toyota Gazoo Racing väntar nog en delvis annorlunda vardag för alla som jobbar i WRC-teamet. Tidigare basen Tommi Mäkinen är känd för mycket, men kanske inte för att vara en mjukis eller den som backar när han tycker sig ha rätt. Latvala däremot har alltid ansetts vara en väldigt sympatisk och lojal förare vilket bland annat visats genom att alltid ta sig tid för såväl fans som medarbetarna kring sin bil.Foto: Tommy Svensson
Att han har en gedigen grund att stå på är odiskutabelt och han är faktist även den förare som varit längst i WRC. Premiären i VM-serien gjordes år 2002 med en Ford Focus WRC och detta i Wales Rally GB. En tävling han sedan vann två gånger, 2011 och -12 och båda med en Ford där Miikka Antilla skötte notläsningen. Att Latvala dessutom har Rally Sweden som lite favorittävling är inte så konstigt, här tog han första WRC-segern 2008 och därefter har det varit Latvala/Antilla överst på pallen ytterligare tre gånger. 35-åringen har dessutom vunnit i Värmland med tre olika märken, Ford, Volkswagen och Toyota. Foto: Tommy Svensson
Med detta har han också haft erfarenhet av olika teamchefer, först M-Sports Malcolm Wilson, sedan Jost Capito hos Volkswagen och slutligen Tommi Mäkinen i Toyota där även Latvala var en av de som var med från början för att utveckla Yaris WRC till en vinnarbil. Det som Toyotas högsta bas Akio Toyoda såg hos Latvala är inte bara hans 18 WRC-segrar utan än mer att han har förmågan att med förarens ögon plocka det bästa från varje team han kört i. Till finska Rallit.fi har Latvala även kommenterat sina före detta chefer och först då Malcolm Wilson.
– Med Malcolm var det bara att komma överens för att sedan ta i hand så var saken klar. Det behövdes inga kontrakt och avtal, en handskakning räckte.
Med Jost Capito och Volkswagen var det lite annorlunda då VW-basen aldrig engagerade sig i det tekniska.
– Capito sa alltid att det var värdelöst att ha med honom när det kom till teknik, det fick ingenjörerna sköta ihop med förarna. Han litade blint på att alla gjorde sitt bästa.
Med fyra VM-titlar visste Tommi Mäkinen hur en rallyförare fungerar.
– Gjorde man ett misstag kom aldrig Tommi och gav dig någon skuld…
Nu hoppas Latvala kunna kombinera alla dessa egenskaper till sig själv i jobbet med att ge TGR ännu fler framgångar. Efter julhelgen börjar allvaret berättar han för den finska rallysajten.
– Då åker jag först till Jyväskylä och sedan vidare till anläggningen i Talin. Jag vill träffa alla, prata med dom och därefter börja bygga vidare.
Att komma till redan klart vinnarteam underlättar och det finns ingen anledning att börja tänka helt nytt menar Latvala i intervjun.
*
Nu när året börjar närma sig slutet så dyker olika ”listor” upp där man rankar diverse saker. I dag kom DirtFish med en lista på ”Topp-10 i WRC2/3”. Blev faktiskt överraskad över att man satte Jari Huttunen allra överst men juryn menar att Hyundai-förarens år varit outstanding med tolv rallystarter och där han och Mikko Lukka varit på pallen i alla, plus då segern totalt i WRC3 är motiv nog för att sätta honom överst. På andra plats hamnar Fords påläggskalv Adrien Fourmaux och då före WRC2-vinnaren Mads Østberg.
Som fyra hittas Oliver Solberg och där juryn menar, ” hur länge dröjer det innan något av de två dominerande WRC-teamen bestämmer sig för att man måste ha honom i en av sina bilar”. Bara att hålla med, hur länge dröjer det innan Oliver och Aaron Johnston sitter i en WRC-bil och med veckans besked att han knyts till Hyundai så är det nog en sådan som är mest aktuell…Foto: Tommy Svensson
Femma är Andreas Mikkelsen och för hans del menar man att framtiden nu ser mycket ljusare ut än vad den gjorde för bara någon månad sedan. Som nia vill juryn ha Pontus Tidemand där dom anar en viss besvikelse trots att ha var med i toppstriden i WRC2 ända fram till sista sträckan i Monza. Juryn tycker ändå att Pontus borde gjort mer av säsongen om ambitionen att komma tillbaka till WRC-klassen fortfarande finns kvar.
*
En annan lista och mer omfattande har Autosport satt upp med de 50 bästa förarna i samtliga 19 grenar som finns under FIA:s vingar. Här sätter juryn inte helt överraskande Lewis Hamilton överst och med Max Verstappen som tvåa och Formula E-vinnaren Felix da Costa som trea. Bästa rallyförare och ingen överraskning heller är Sebastien Ogier på nionde plats. Mer överraskande är att Thierry Neuville rankas högre än Elfyn Evans, 23:a respektive 28:a. En enda svensk på listan, Johan Kristoffersson med segern i World RX landar på 49.e plats.
*
Mer rallycross och World RX där det till nästa år kommer ett helt nytt märke i VM-serien. Det är irländaren Ollie O´Donovan som bestämt sig för att köra utvalda tävlingar med en Proton Iriz RX Supercar. Fö 13-år sedan vann 54-åriga Ollie det brittiska mästerskapet och nu vill han åter ut hetluften och då i både World och Euro RX. Bilen har utvecklats av Tony Bardy Motorsport och Mellors Elliot Motorsport.
– Det är en spännande dag och enklaste sättet hade naturligtvis varit att köpa en färdig bil men vi ville göra något annorlunda för att sticka ut från mängden, kommenterade O´Donovan.
– Jag har känt Tony länge och han är en av de bästa männen i branschen. Att länka hans erfarenhet med MEM-besättningen har varit en fantastisk sak, och vi har skapat något fantastiskt tillsammans.
I utvecklingsarbetet har även Marcus Grönholm varit inblandad.
*
I går hade Brian Madsen Sport sin testdag på Emmaboda Flygfält där hågade kunde prova både nya Peugeot 208 Rally4 men även en Citroên C3 R5 fanns på plats. Dagen blev succé enligt Brian Madsen.
– Det har gått fantastiskt bra och cirka 25 förare har kört 28 mil test med 208:an då både i Danmark och Sverige, berättar Madsen.
– Jag hoppas få leverera fyra-fem 208 Rally4 till Sverige under 2021!
På plats fann även Juniorvärldsmästare Tom Kristensson som passade på att prova rivalen till den Fiesta Rally4 som han körde J-WRC.
– 208:an gick bra men det är jättesvårt att avgöra om den eller Fiestan är bäst, tror istället det beror väldigt mycket på körstilen vilken som passar bäst, menade Tom.
Med sig till Emmaboda hade han även sin ”coach” Mats Andersson som var mest spänd på att få en titt på Opels nya Rally4 Corsa. Men någon sådan hade inte Madsen hunnit få fram, utan det blev även för Adam R2-föraren att sätta sig i en Peugeot.
– Väldigt ovant med turbomotor och det tog lite tid innan jag kom underfund med hur bilen skulle köras, förklarade Mats.
– Men sedan gick det riktigt bra…
Nu väntar bara Brian på att få fylla i orderblocket och sedan börja levererar bilar.
*
Tyvärr har jag fått problem med min mail: tommy.svensson@kristianstadsbldet.se och för er som behöver komma i kontakt den vägen är det istället tommy.s.svensson@telia.com som gäller någon dag framåt.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33