Mikkelsen uppges starta i morgondagens Dakar, hårda klappar från Toyota, SSR-beslut vållar oro och snart påbörjas 12:e bloggåret!
På Twitter kom idag en nyhet som jag inte lyckats hitta någon bekräftelse på, men enligt franska ”Rallye Sport” har Andreas Mikkelsen fått en försenad oväntad julklapp i form av start i morgondagens Dakarrally. Detta sedan hans mångårige co-driver Ola Fløene plötsligt stod utan förare efter att Mitch Guthrie testats positivt för Covid-19. Det helnorska teamet kör i ”Buggy-klassen” och är anmälda av Red Bull Junior Off Road Team USA.
*
I år kom jultomten i en Toyota och i säcken hade han ett antal överblivna WRC Yaris av årets modell.
De som hade varit extra snälla var Sebastien Ogier och Ott Tänak som fick varsin för sina VM-titlar i Yaris. Grundaren av Toyota Gazoo Racing Tommi Mäkinen fick också packa upp en hård klapp från högsta Toyota-chefen Toyoda som tack för att han övertalades att återigen dra igång rallyverksamheten efter den tråkiga FIA-uteslutningen i början av 2000-talet.
Då startade Mäkinen hemma i Puuppolla för att senare flytta till Estland och Tallin. Nu sluts cirkeln och TGR har koncentrerat verksamheten till Jyväskylä där 150 personer bygger och servar rallybilar. En fjärde julklapps-Yaris förväntas hamn hos Jari-Matti Latvala för att komplettera hans drygt 20 bilar stora rallysamling. Här finns till exempel Marcus Grönholms Toyota från Rally Finland 1992 men även den som Juha Kankkunen körde i Rally Sweden 1996. En av musée-bilarna tar Latvala fram om två veckor då han är anmäld till Arctic Lapland Rally tillsammans med Juho Hänninen.
Att fortsätta tävla är viktigt för 36-årige Latvala som aldrig föreställt sig som teamchef vid den här åldern utan fortsatt sett sig som utmanare till VM-titelen.
– Jag måste få lova att köra, omöjligt att döda föraren inom mig, förklarar han.
*
Blev en del reaktioner på ”förändringarna hos South Swedish Rally” vilket är högst förståeligt. Även om merparten av de reaktioner som nått mig ställer sig på tävlingsledarens sida, så finns det också de som helt går på regelboken. Någon friare tolkning av denna finns inte enligt dessa, utan regler ska följas till punkt och prickar. Andra är mer toleranta och ser hellre sunt förnuft som ledstjärna även om det rent formellt strider mot regelboken. Blir ingen kul uppgift för de som nu ska hantera denna Förbundsanmälan, antingen friar man och därmed också öka chansen för att South Swedish Rally körs som planerat i maj. Antingen detta eller väljs de mer rättrognas linje och man går helt på vad reglerna föreskriver. Foto: Tommy Svensson
Ett beslut i den riktningen är självklart väldigt svårt att ifrågasätta men priset kan bli så högt att South Swedish Rally går i graven efter 46 år i rallysportens tjänst. Inget kul val…
*
Detta du just nu läst var Motorbloggen nummer 3 732 och om några timmar går jag in på mitt tolfte år som bloggare. Antalet inlägg visar också att jag i princip bara erbjudit 30 bloggfri dagar/år vilket säkerligen en del tycker är i minsta laget, medan andra tycker tvärtom och gärna skulle kunna läsa varje dag. Målsättningen är att nå 4 000 sedan får vi se men om hälsan står mig bi inträffar målet i så fall om ganska exakt ett år. Under de här åren har jag fått många nya vänner och då menar jag inte enbart de 3150 på Facebook utan även många fysiska och mejlvänner runt om i världen. Med detta önskar jag ett bra avslut på 2021 men framförallt villiga önska alla ett mycket bättre 2022!Foto: Tommy Svensson
Gott Nytt År!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.