Mikkelsen testar ihop med Toksport, WRC-guru analyserar Rally Sweden, Johan/Mikaela klara för Extreme E och fin vinter väntar i Jämtland.

Då rätades ett frågetecken ut inför Andreas Mikkelsens WRC2-comeback och då det om vilket team/bil 33-åringen ska köra. Idag testar han nämligen i Portugal inför det som troligen blir debuten, ”WRC Vodafone Rally Portugal” i mitten av maj och då är det nya Skoda från Toksport det handlar om. Tillsammans med Marco Bulacia och Gus Greensmith som redan tidigare varit klara för till Skoda Motorsport som är nära knutna Toksport WRT, plågar ”AM” nya bilen på som vanligt, tuffa grusvägar i Portugal. Nu återstår att se om det blir Torstein Eriksen som åkte med i fjol eller om det blir någon annan?

Foto: Privat

Då satt han i Andreas Skoda i tio tävlingar plus nästan lika många på hemmaplan med Frank Tore Larsen. Totalt alltså rally i stort sett varannan helg vilket är minst sagt imponerande.

*

Den i min bekantskapskrets som har mest erfarenhet av WRC-tävlingar runt om i  världen plus massor av ERC och lokala rally är utan tvekan östgöten Jens Johansson. Tidigare med bas i Belgien flängde Jens runt så ofta han hade möjlighet för att kolla på intilliggande rally och även efter flytten tillbaka hem, har detta fortsatt. I år har han hunnit med tävlingar i såväl Värmland, Lima och så klart Rally Sweden. Från Umeå vill han gärna dela med sig lite synpunkter.

Foto: Robert Ekblom

Arrangemanget i det stora hela är på en riktig hög nivå. Det som vi åskådare ser mest av, är de insatser som görs av hundratals entusiastiska funktionärer ute på och intill sträckorna. Då menar jag verkligen alla men önskvärt vore dock fler toaletter på publikplatser/parkeringar.

Red Barn Arena är en av de bästa arenor jag sett ute på VM och det beror främst på följande: närheten till en riktigt bra eller del av  specialsträcka, närheten till bostadsområden och Umeå centrum, målgång på en utslagsgivande specialsträcka, bra kringaktiviteter och lagom stort.

Foto: Robert Ekblom

Umeå sträckan verkar varken speciellt rolig eller svår, men ingen kan väl påstå annat än att den är utslagsgivande. Den funkar bättre än många andra ”publiksträckor” eller Power Stage i VM och den ska man absolut behålla.

Cyril Abiteboul gjorde helt rätt med teamordern på söndagen, allt annat vore ”tjänstefel”. Har man varit teamboss hos Renault i F1 har han varit tvungen att ta mycket svårare och mer kontroversiella beslut än det som togs i Umeå.

FOTO: Pierre Skytt

Oliver Solberg gjorde allt rätt och ingen (Veiby är riktigt bra på snö) var ens i närheten. Den bästa tävling han gjort hittills i karriären.

Sträckorna kan bli bättre i framtiden. Den kanske mest utslagsgivande var Brattby och den kördes pâ en riktig ”skitväg” med decimeterdjupa spår och lössnö.  En stor del av kritiken/problemet är att det ofta är absolut spikrakt i en hel kilometer (ibland ännu mer). Dessutom saknas ofta riktig isbotten eller så ligger där någon decimeter hårdpackad snö ovanpå. En del av detta kanske man kan lösa med bättre plogning.

Jens berättar vidare och kommer då även in på säkerheten.

Vi var åskådare på samtliga sträckor i årets tävling, åkte igenom de flesta med bil och det är en snarlik tendens i stort sett överallt.  Kanske med den skillnaden att sträckorna närmast kusten, Sävar och Västervik, hade lite mer synlig is. Det finns en del att förbättra vad gäller säkerheten, men det och lite andra tips om förbättrade publikplatser, alternativ och förändringar av befintliga sträckor skickar jag till arrangören.

Även på de tävlande har Jens synpunkter.

FOTO: Pierre Skytt

Till sist, även om man tappat Tänak är Hyundais Neuville/Lappi/Breen/Sordo en mer homogen uppställning än den man hade 2022. Det funkade inte alls mellan Neuville och Tänak och det förstörde nog väldigt mycket. Att byta ut Oliver mot Craig Breen var helt rätt beslut om man vill att tredje bilen ska kunna fightas om pallplatser, alternativt vara i ett läge där man kan använda den ”strategiskt” för att hjälpa en toppförare som Neuville. Ska man på allvar slussa in en (ung) förare från WRC2 klassen in i Rally1 tror jag att det enda rätta är en fjärde bil, typ Katsuta hos TGR. Pierre-Louis Loubet är riktigt, riktigt bra (kolla hans CV i WRC2/3) men hans första två säsonger var en katastrof vilket är bevis nog för hur svårt det är just nu i WRC.

*

Nu är det officiellt att även Mikaela Åhlin Kottulinsky och Johan Kristoffersson kör en ny säsong i Extreme E. Precis som tidigare blir det med Rosberg X Racing som den värmländska duon ska ta sig an strapatserna runt om i världen. Klara sedan tidigare är skånskan Klara Andersson och Nasser Al-Attiyah från Qatar som kör med ABT Cupra-teamet.

*

På lördag är det rally i Jämtland med framflyttade Reaxcer-Rallyt, ingående i Nedre Norras rally-DM samt Klassiska Rallycupen. Ungefär lika delar klassiker som modernare bilar i startfältet som det utlovas får fina vägar att åka på.

I fredags var Pål Grande ute och inspekterade sträckorna och var mycket nöjd med vad han såg.  Bedömningen var att vägarna kommer att hålla bra och därmed även tävlingsdäcken, förklarar Jämtlands MK.

Resten av veckan blir kallt ända fram till tävlingsdagen. Det ser därmed ut att bli lite julkortstämning efter sträckorna!

*

Redan idag kan jag meddela, ingen Motorbloggen onsdag…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *