Mikkelsen lämnar Even M., Oliver jagar tredje USA-segern, drama på ”Great Orme”, Hörbybor hyllar Tom och minerad mark…

Kommande WRC Rally de Espania får som bekant Andreas Mikkelsen följa som åskådare då Andrea Adamo hos Hyundai valt att låta Sebastian Loeb återigen ta över hans bil. Ingen hemlighet heller att Andreas haft det motigt under året med en andra plats i Argentina som bästa placering plus två tredje platser, Sardinien och Turkiet. Detta innebär ändå en fjärde plats i VM-tabellen men tyvärr utan någon som helt möjlighet att avancera uppåt. Mer troligt är att han trillar bakåt då Kris Meeke och Elfyn Evans är bara några poäng efter och som båda kör i såväl Spanien som finalen i Australien.  Dessutom står Andreas utan kontrakt för tillfället då avtalet med Hyundai går ut vid årsskiftet. Att Adamo redan gjort klart för 2020 med Thierry Neuville, Dani Sordo och Sebastien Loeb kan vara en fingervisning om att tiden med ljusblå bil kan vara över för Andreas.

I dag presenterade dessutom Even Management nyheten att dom och Mikkelsen går skilda vägar från nästa år. Den norska talangfabriken  berättar om tio år av ”exciting ” rally men nu har man beslutat att vända blad.

Vi har tillsammans bestämt att tiden har kommit när det är dags för Andreas att ta hand om sin egen karriär, berättar Evens grundare Eric Veiby.

Vidare berättar Veiby om vilket fantastisk resa  man haft ihop med både ”ups and downs” och även att Mikkelsen var förste förare att skriva kontrakt med Even Management. Veiby avslutar.

Vi önskar Andreas lycka till i framtiden och vi är övertygade att vi snart ser honom på pallen igen! 

Mikkelsen själv skriver under på att beslutet är gemensamt och hur viktigt det var för honom att en gång komma in under teamets flagga. Första året körde han i South Swedish Rally med en grupp N-Subaru.

Dom trodde på mig 2009 och gav mig chansen att verkligen satsa på det jag ville allra mest, menar Andreas.

Har varit en fantastisk resa!

Med detta väntar en helt ny värld för honom och Anders Jaeger efter nyår. 

En utmaning som jag upplever både fascinerande och samtidigt lite skrämmande men hur som helst tror jag ändå att jag kan fixa det!

Därmed blir där en lucka i Evens line up som efter årskiftet består av Ole Christian Veiby, Johan Kristoffersson och Esapekka Lappi. Blir spännande att se vem Eric Veiby väljer att fylla ut platsen efter Mikkelsen, kanske kan det bli en svensk… 

*

WRC2-premiären blev inte riktigt den succé för Oliver Solberg som säkert många både trodde och hoppades. En strulande Polo, skit på vägen och en lömsk vänsterkurva förstörde helgen i Wales för den nyblivne körkortsinnehavaren från Värmland. Nu är detta historia och återigen har han och Aaron Johnston tagit klivet över Atlanten för att köra rally med Subaru Motorsports USA.  Traditionsenligt avslutar  ”Lake Superior Rally” säsongen med sträckor i den vackra nationalparken vid Ottawa. Här bland gula höstlöv och blöta grusvägar ska Oliver jaga sin tredje seger i mästerskapet. 

Vilket äventyr året har varit och jag kan knappt fatta att det snart är slut, menar Oliver.

Att han gillar sin blå Subaru är inget han hymlar om, tvärtom.

– Jag älskar bilen, den är så kul att köra!

Rallyt kommande helg är på okänd mark för honom men annars är det ett av de mest kända i hela ARA-serien. Redan på 70-talet kördes tävlingen men då under namnet ”Press on regardless rally” och ingick även i Rally-VM både 1973 och -74.

Vet att sträckorna är ganska snabba och breda plus att vädret kan vara helt ”crazy”. Har fått höra att det även ska förekomma snö, berättar Oliver men tillägger snabbt.

Jag bryr mig inte om väder, jag vill bara köra. Om det är lerigt och regn bryr jag mig inte, kommer precis från Wales så…

*

På tal om Wales så var då så klart mycket drama som aldrig når utanför de innersta kretsarna. Ett sådant fick Mats Andersson från Eslöv erfara då han som vanligt var med Tom Kristensson som stöd i guldfajten i J-WRC.

Med ett guld i Brittiska Mästerskapet 1999 så var Wales och utmaningarna där lite som Mats egen byxficka vilket han då så klart även förmedlade till Tom. Men där blev även luckor i stöttandet och i en sådan beslöt sig Mats och Toms mentor Christer Håkansson att ta sig till klassiska sträckan ”Great Orme”, sista på lördagen. När bilen parkerats väntade en lång och stärkande promenad till toppen för att få in det otroliga panoramat med sträckan och så havet precis nedanför. Håkansson är mer än normalbegåvad så han insåg snabbt att det inte var värt mödan att gå hela vägen till toppen, utan valde en mer lättillgänglig publikplats. Däremot travade Mats hela vägen upp till toppen för att med svetten lackande få beskedet.

– Stage cancelled!   

Orsaken till detta var mer än udda i rallysammanhang, dykarna kunde inte gå i vattnet på grund av allt för hård vind. Det är nämligen så att sträckan bitvis går så nära havet att man av säkerhetsskäl har dykare beredda, om någon åker av och hamnar i vattnet. För Mats blev det istället för rallybilar, så att fick han njuta av utsikten plus massor, massor av frisk luft…

*

På fredag väntar en stor dag för både Hörbybor och fans till VM-tvåan Tom Kristensson. Att det är en stor händelse är inte så konstigt då vad jag vet senast  någon från Hörby tagit en VM-medalj var 1973 då Bo Persson var med i det VM-vinnande bordtennislaget i Sarajevo. I samband med IK Lågans handbollsmatch mot topplaget Vinslöv kommer alltså Tom att hyllas för sina bedrifter i Junior-WRC av såväl SBF/RU som av sin egen klubb SMK Hörby. Vill du dela detta minnesvärda ögonblick är det bara att ta sig till Lågehallarna i Hörby klockan 19.30 den 18 oktober. I pausen cirka 20.00 sker hyllningen. 

Att ”utbrytare” inte är populära hos varken SBF eller andra RF-förbund är inte speciellt märkligt då deras mål är att på ena eller andra sättet göra specialförbunden överflödiga. Men att det var så ”tätt med minor i marken” som det uppenbarligen är blev jag klok över efter att jag skrivit om Hasse Söderströms långlopps projekt STEC. Ska inte redogöra för alla minor som exploderat, men att det var en så pass infekterad fråga överraskade mig storligen… 

*

Då är det bara fyra dagar kvar… 

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *