Mikkelsen i Polo-comeback, Johan K. hyllas av DirtFish, Kvick åker Hyundai Kroatien, Corona stökar i Historic-EM, Oliver S. till Safari, Joel och Skoog blir teamkompisar samt Rally Sweden från belgisk horisont!
Beror lite på hur man ser det men senast Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger körde ”på riktigt” var Wales Rally GB i början av oktober. Efter detta har det varit tre mer ”jippobetonade” starter i bland annat Monza Rally Show för den norska Hyundai-duon.
Nu är det däremot dags för comeback men inte med Hyundai utan med Volkswagen Polo R5 i belgiska Herock Spa Rally. En tävling som körs redan nästa helg med 20 specialsträckor och på i området som sedvanligt, halvtaskig asfalt. Bilen Andreas ska köra i Belgiska Mästerskapets andra deltävling kommer från välkända Pieter Tsjoen Racing. Omställningen från WRC till R5 lär inte vålla Andreas några större problem då han för runt tio år sedan var flitig i R5-föregångaren, S2000 och då med systermärket Skoda. Kompletterade så med tre starter i R5-Skoda 2017 innan han fick kontrakt med Hyundai i WRC.
Knappt 60 startade men av dessa kör 16 i R5-klassen så även om Andreas är skyhög favorits lär det ändå bli en riktig värdemätare nästa helg. Är också helt säker på att han inte för en sekund gett upp hoppet om en återkomst i WRC, men min känsla säger samtidigt, att detta inte lär bli hos Hyundai. Han och Andrea Adamo verkar inte klicka så där jättebra…
*
Ken Block aviserade häromdagen att det blir start med ”Dear Cossie” på Nya Zeeland och deras WRC-bidrag. Redan nästa helg är det dags för debut i Rally Mexico och nu har han utvidgat sitt rallyprogram till än så länge sju tävlingar. Tillkommit har Sol Rally Barbados 29-31 maj, Southern Ohio Forest Rally 19-20 juni, Nitro World Games USA, Rally Legend San Marino 8-11 oktober och så Gymkhana Grid USA.
*
För tio år sedan startades en rallyskola i Cascade Mountains, WA DirtFish Rally School med ungefär samma inriktning som likande ”skolor”. Nu har detta utvecklats till Nordamerikas mest framgångsrika förarutbildning plus att man även själva tävlar aktivt under namnet DirtFish Motorsports. Ett nytt steg togs i början av året då ”Grusfisken” lyckades locka över WRC-profilen Colin Clark till sig som kommentator i sina sändningar från WRC. På hemsidan bedrivs också pigg nyhetsrapportering med tonvikt på rally och rallycross och häromdagen fanns ett inslag med Johan Kristoffersson i huvudrollen. Rubriken ”Varför Kristoffersson är motorsportens mest underskattade förare” gjorde mig klart nyfiken. Att detta är verklighet är jag den förste att skriva under på, för vilken annan förare kan visa upp ett så brett register som 31-åringen från Arvika? Möjligtvis skulle Mattias Ekström kunna placeras i samma fack men sedan är det nog slut även om man lyfter blicken långt utanför Sveriges gränser. Skribenten David Evans jämför med Sebastien Loeb och Lewis Hamilton som båda lyckades vinna elva race under samma säsong. Samma sak för Johan men med skillnaden att han gjorde så med 12 starter, Loeb däremot startade i 15 tävlingar medan Hamilton hade hela 19 F1-race på sig för att samla in elva segrar. I artikeln utnämns Johan till ”King of mixed conditions and ice-cool master of pressure situations”.
När så Volkswagen drog sig ur World RX 2018 blev det totalt spårbyte till WTCR med Sebastien Loeb Racing där Johans insats i finalen på Sepang lyfts fram. Här startade han som 22:a i ”a wet night race” och där andra sedan fegade, där tvekade aldrig Johan utan passerade hela fältet på bara några få varv. Reportern lyfter också fram hans lojalitet till Volkswagen som Johan också menar är viktig, när andra bilmärken knackat på dörren hemma i Värmland. Likaså sticker inte Johan under stol med hur mycket han har Petter Solberg att tacka för under åren tillsammans i World RX. Med detta färskt i skallen ska det bli väldigt intressant att ta del av vad som ska hända med Johan under 2020. På onsdag kommer svaret vid mediaträffen i Nacka där jag hoppas kunna närvara.
*
I helgen körs INA Rally Kumrovec ingående i Kroatiska Mästerskapet. Här gör österrikiske talangen Alfi Kramer R5-debut och precis som i höstas med danskan Jeanette Kvick som kartläsare. Alfi har bytt ut sin Opel Adam R2 mot en Ford Fiesta R5 men som drabbades av ett elfel modell större före start. I stället blev det Hyundai i20 R5 som ska få göra tjänst.
– Två sträckor som körs tre gånger på lördagen och de är ”sindsygt” krävande, berättar ”Kvicken”.
– Smala ”getstigar”, ojämna och fyllda av hål, många blinda krön där vägen svänger direkt efter plus många ställen där bilen hoppar!
Att perfekt set up blir viktig har man redan förstått om man ska slåss i toppen vilket Kvicken hoppas att man ska göra.
– Ambitionen finns sedan får vi se hur långt det räcker…
Rallyt startar ikväll med en Superspecial där notskrivning sker på nästan RS-sätt, till fots.
*
Corona fortsätter att stöka till och nu har man i Italien utfört generellt publikstopp för vissa arrangemang medan andra får ställas in helt och hållet. Till det sistnämnda sällar sig deltävling två i Historiska Rally-EM, ”35 Sanremo Rally Storico” som skulle ha körts 2-4 april. Arrangören har dock bestämt att tävlingen flyttas fram till ännu icke bestämd datum. Premiären i Spanien med Rally Costa Brava körs dock som planerat nästa helg. Fem svenska ekipage är anmälda, Christer Hedlund/Johan Johansson Ford Escort, Anders och Inrid Johnsen Porsche, Pelle Palmquist/Mikael Kjellgren Ford Escort, Thomas ”Lången” Pettersson/Thomas Nilsson, Ford Escort och så i en lite mer ovanlig rally-Ford, Bertil Molander/Claudia Vorwerk som kör med en Mustang. Från Norge kommer Birger Gundersen/Pål Christian Iversen och Valter Christian Jensen/Erik Pedersen, både med BMW M3. Det finländska inslaget består av pappa Latvala, Jari med Asko Sairanen i en Toyota Celica GT-4 plus Sverre Norrgård/Ari Koponen, BMW 2002 Ti. Mest meriterade i startlistan hittas bland kartläsarna där Fabrizia Pons sköter notläsandet åt ”Lucky” medan Denis Giraudet gör samma sak i Jean-Francais Mourgoues BMW.
*
Med detta blir det lätt att hoppa över till Oliver Solberg då Giraudet åkte en del i hans Subaru i fjolårets Amerikanska Mästerskap. Men i Safarirallyt 16-19 juli lär det bli som vanligt Aaron Johnston som sätter sig i Olivers Polo R5. Rallyts motsvarighet till värmlänningarnas Glenn Olsson, CEO Phineas Kimathi berättar hur stolt han är över att Oliver går i pappas fotspår och kommer till Kenya.
– Oliver är väldigt förväntansfull över att få köra i Kenya, berättade Kimathi efter träffen med familjen i Monte Carlo.
Finns nog stor chans att Oliver lyckas bättre i Kenya än vad pappa gjorde, två starter och två femte platser blev resultatet 1999 och -00 för honom när rallyt ingick i WRC.
*
Joel Eriksson fick förnyat kontrakt med BMW där han får kommer att tävla med Schubert Motorsport i ADAC GT Masters. Därmed är det för första gången upplagt för en fajt mellan Tomeillabröderna, då storebror Jimmy redan är klar för samma serie men i Zakspeed-teamet. Joel kommer att dela en BMW M6 GT3 med australiensaren Aidan Read och kommer att mixa GT-seren med tester i Formula E.
– Det här är ett ganska speciellt tillkännagivande för mig, säger Joel.
– För det första är jag glad att få fortsätta jobba med BMW, som stöttat mig i min karriär under de senaste fyra åren. För det andra ser jag verkligen fram emot att, för första gången, få köra mot Jimmy. Det blir en prestigefylld kamp!
I samma mästerskap kommer den skånska brödraduon att möta Henric Skoog som även han snart är i ”race mode”. Skoog kommer också han att köra för Schubert Motorsport och där landsmannen Erik Johansson blir avbytare i BMW #10.
– Det är väldigt kul att både jag, Erik och Joel har hamnat i Schubert Motorsport den här säsongen, menar Henric
– Det blir ett riktigt svenskteam!
*
Avslutar dagens ”nyhetssändning” med ett brev som Belgienboende Jens Johansson skickat till Motorbloggen , Glenn Olsson, CEO Rally Sweden. Åsa Edlund Jönsson, chef SVT Sport och Anna Nordkvist, generalsekreterare SBF. Jens med gedigen bakgrund i motorsport, säg en tävling eller tävlingsgren så nog har Jens varit med. Alltså vet han vad snackar om till skillnad från de FB-tyckare som aldrig själva lyft ett finger för att få ens en liten sprint till att bli verklighet. Jens skriver och märk väl, att detta är hans egna tankar även om jag i mångt och mycket ställer mig helt bakom.
” Nu har det gått några veckor sedan Rally Sweden 2020 och dammet har lagt sig efter det mest osäkra arrangemanget i historien. För mig som väldigt entusiastisk, erfaren och kunnig åskådare känns det som om jag bara måste ”hjälpa till” genom att vädra mina tankegångar runt vårt VM-rally. Jag bor sedan många år i Belgien och arbetade tidigare inom internationell motorsport. Under mina 25 år deltog de olika teamens förare i cirka 400 tävlingar och lyckades förutom nationella titlar i Belgien, Tyskland och Frankrike vinna motocross – VM 2001, 2002, 2012 (Suzuki) och WTCC 2006, 2007 (BMW). Till detta kan läggas ett antal lag och märkes-VM, men det bryr sig bara de som vinner om.I Belgien har vi möjlighet att via kabel se (gratis) public service TV från i stort sett alla kringliggande länder (Holland, Tyskland, Storbritannien, Frankrike + ngn kanal från Spanien och Italien). Via parabol och Canal Digital får vi också in hela svenska utbudet.
Rally Sweden
Det finns en ENDA anledning till att vi har ett VM-rally i Sverige; väglaget = snö och is (vill man krångla till det finns det andra parametrar som gör att det aldrig blir ett VM-rally i t.ex Kanada, men det ska vi inte gå in på här). Torsby och Karlstad kan inte mäta sig med Monte Carlo eller Porto, bilförsäljningen har inga stora volymer, publiken är stor men kan inte jämföras med Mexico och Portugal. De senaste åren har jag som åskådare hunnit med 6-7 VM-rallyn per år (totalt runt 100) och det man slås av utomlands är det stöd man får från ”allmännyttan” och bilsportförbunden/motororganisationer.
I Monte sköter ”gendarmeriet” om all parkering och publiksäkerhet och det fungerar fantastiskt bra, i Portugal ser polisen till att deltagarna kan ta sig fram utan problem, i Tyskland gör ADAC allt, samma sak i Wales Rally GB men med andra organisationer etc. Pâ 70, 80, 90-talen var polisen ute på vägarna i Värmland, militären hade första hjälpen tält; var har det här tagit vägen? En så enkel sak som att dirigera trafiken i korsningen vid Likenäs på söndaglunch (krävs 2 poliser), skulle spara både tid och miljö. Vid MTB-tävlingarna på Prästtomtaskjutfält (känt i rally kretsar) i Östergötland ifjol hade militären ställt upp med ett första hjälpenteam och blev faktiskt livräddare vid ett hjärtstopp. Här finns det massor att göra och här måste SBF hjälpa arrangören att trycka på hos de myndigheter som faktiskt behövs för att genomföra ett VM-arrangemang. Sverige gjorde ifjol en Vinter OS ansökan, kan SBF dra nytta av SOKs lärdomar? Skid-VM i Falun 2015, skidskytte-VM i Östersund 2019; hur löste man där logistik, sponsorfrågor etc? SBF kan göra mycket mer !
SVT
SVTs sändningar frân rally-VM är världsunika (YLE får ursäkta)! Att en publicservice kanal sänder rally-VM är en omöjlighet i övriga Europa. Hos oss sänder RTBF (franskspråkiga Belgien) live från powerstage och i samma sändning ett kort sammandrag från hela rallyt. ”That’s it” såvitt jag kan förstå och se här nere. Draghjälpen svensk rallysport i allmänhet (tänk SM – veckan) och Rally Sweden i synnerhet får av SVT måste utnyttjas bättre. Återigen, här kan och borde SBF göra mer och bara så att ni förstår; SVT Sport är i absolut världsklass!
Vinterstudions kommentatorer och experter Wiberg, Hellman, Hård, Blomqvist, Ojala, Ferry, Niklas Nordh, Ola Bränholm etc kan faktiskt mäta sig med BBCs Gary Lineker, Alan Shearer, Gaby Logan, Sue Barker. Även om det kanske låter långsökt, i slutändan drar all svensk idrott/sport nytta av SVTs kvalitet och kvantitet av sändningar. Grattis Åsa till långtidskontraktet med IBU.
SBF
Kort och gott; gör mer !
Framförallt det som nämnts ovan, att lägga kontakter hos myndigheter och näringsliv som förhoppningsvis kan ge ngt konkret över tid. Försvaret är (tack och lov) i en expansionsfas och att öva i skarpt läge vid ett stort evenemang som Rally Sweden kan man säkert dra nytta av. Poliser finns det väl inte tillräckligt av ute i landsorten, men samma där; försöka kan aldrig skada. Att ett förbund ber om hjälp är en stor fördel gentemot en ”individuell/privat aktör”.
Väder och väglag
F-n vet hur det ska gå till, men snö och is är ett måste!
Personligen tror jag att ett ”out of the box-tänk” är nödvändigt och INGA idéer är för galna för att ta en titt på. Om Falun och/eller Östersund vore mer snösäkra skulle en flytt vara en självklarhet. Att rallyt måste vara kvar i Värmland beror kanske på att största problemet är att organisationen är ”trött” och styrs av en ”det går inte-mentalitet” (ofta = för hög ålder pÅ personer i organisationen). Återigen, det finns ingen stjärnglans kring Karlstad (eller Torsby heller) så det får inte jämföras med Monte Carlo vad gäller antalet mil transport sträckor. Kan transporten av rally bilarna lösas via ett nytt tidigare oprövat system? Remote service och/eller ceremoni start i ???? Foto : Tommy Svensson
Detta är skrivet i all välmening med en förhoppning om att ni och alla andra som verkligen aktivt kan påverka Rally Sweden och svensk rallysports framtid. Gör absolut allt ni kan för att rallyt och sporten ska bli ännu starkare inom en snar framtid.
Med vänliga hälsningar/Jens Johansson”
Frågor på detta!
*
Trevlig helg
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson.