Mäkinen har tid, Rådström favorit i ERC Junior3, Lindholm får snacka med pappa, Tobias Brink fortsätter, Linneman till EuroRX, Saarinen med Skodadebut i Lima, VW 1500 S får många gilla och vad ska Johan K. berätta…
I en intervju med DirtFish luftar Tommi Mäkinen sitt missnöje med att Hyundai genom Andrea Adamo bytte ut Sebastian Loeb mot Craig Breen bara dagar före starten av Rally Sweden. Mäkinen är lite tveksam till detta och menar att detta är på gränsen till det sportsliga.

Nu är Sveriges WRC-bidrag alltid speciellt så efter att detta nu är kört, hoppas Toyota-basen att Hyundai kör med en mer kontinuerlig line up. Säga vad man vill, men onekligen är Adamo en man som har förmågan att röra om i grytan. Själv har jag lite svårt att se det osportsliga i förarbytet är det tillåtet enligt regelboken så är det, ”case closed”. Adamo är inne på samma linje och konstaterade kort.

– Verkar som Tommi har mer tid att fundera på mina förare än vad jag har med att fundera på hans kommentarer…
Verkar också mer och mer som att M-Sport Ford och Hyundai är två team som delar mycket samma tänk i WRC. Då inte bara hur det nya reglementet borde utformas, utan även i den här frågan får Adamo stöd av Richard Millener som enkelt konstaterar.
– Hade jag haft samma möjlighet skulle jag ha gjort samma sak!
*
Den 26-28 mars är det dags för ERC-premiär 2020 och då som vanligt med ”Azores Rallye” långt ut i Atlanten. Tror inte jag far med osanning om jag påstår att ERC blir lite hetare för varje år även om det fortfarande är tunt med nordbor som åker den åtta tävlingar långa serien. Jag kan ha missat någon, men i år verkar det som att Dennis Rådström och Johan Johansson blir ensamma med den blågula flaggan på bilen. Efter tre säsonger i Junior-WRC byter värmlänningen fokus och kör i ERC Junior 3 med en Ford Fiesta R2T från tjeckiska Orka Rally Sport.

En bil som paret kände på för första gången i ”race mode” i Rally Sweden. En”test” som gick väldigt bra och där Torsby-föraren var snabbaste R2-bil och före hela gänget i Junior-WRC. Till saken bör kanske tilläggas att deras bil kördes på Michelin-däck medan J-WRC som vanligt använde Pirelli. Plus att vinnaren här, Tom Kristensson hade full poängpott i J-WRC att fundera på och därför körde taktiskt på slutet. Med tre sträckor kvar kunde Dennis passera och gå mål med 27 sekunders marginal.

Nu lär han och Johan bli lite av favoriter i ERC-klassen även om jag ännu inte sett någon anmälningslista. Men med tre säsonger i J-WRC bakom sig är där inte många som kan visa upp samma erfarenhet som svenskarna. Inte bara detta utan man har även flera gånger i J-WRC visat hur snabba man är. Egentligen är det bara lite stolpe ut som gjort att ännu ingen guldmedalj hängts runt deras halsar. Har dock en känsla av att detta kommer att ändras i år.
*
Med WRC-aktuella Craig Breen i startlistan steg temperaturen ytterligare i ERC och frågan är om ryssen Alexey Lukyanuk ska lyckas återta EM-titeln. I fjol snuvade britten Chris Ingram honom genom en nästan osannolik uppgörelse i den ungerska finalen. Känns dock lite oklart om Ingram lyckas göra en lika bra insats i år. Dels har han deklarerat att han helst vill köra WRC3 och ser ännu ett år i ERC som en nödlösning, dessutom brottas han precis som i fjol med ”lack of budget”. Till detta ska tilläggas att serien spetsats till med Breen och nya MRF-kompisen Emil Lindholm och nu kommer även den snabbe tyska poliskonstapeln Marijan Griebel. För hans vidkommande är det C3 R5 som gäller och då en bil som sköts av i sammanhanget välrenommerade Sainteloc Racing. Griebel har en bakgrund i ERC med två tidigare guld, 2016 i R2-klassen och 2017 i R5 för juniorer. Precis som de övriga gör Griebel debut på Azorerna vilket blir en helt ny upplevelse för Emil Lindholm. Kan dock tänka mig att pappa Sebastian ger lite tips då han kört här tre gånger under sin aktiva karriär. Visserligen runt 20 år sedan men sträckorna är nog sig lika vilket pappa Lindholm säkerligen minns då han aldrig kom i mål på den portugisiska ön.
– Pappa var här i sin ungdom så jag får ha ett snack med honom plus att jag ska kolla på in-car filmer från tidigare år. Mycket mer kan jag inte göra för att förbereda mig, menar Emil.

En annan Emil kan snacka med är Lars Stugemo som genom sitt företag HiQ är en av hans samarbetspartners. Stugemo körde på Azorerna 2016 och där då Henrik Appelskog skötte noterna i den Sunnyside Experience anmälda R5-Fiestan. Minns jag inte helt fel så var det en strapatsrik tävling för ”Solside-duon” som slutade på 20;e plats totalt.

*

Kan väl inte påstå att jag trillade baklänges av förvåning över att det blev fjolårets STCC-tvåa, tillika en bärande del i Brink Motorsport, Tobias Brink som sätter sig i teamets tredje Audi. Nu är SMK Hörby-föraren revanschsugen inför sin fjärde säsong i klassen berättar han.
– Jag tänker inte sticka under stol med att jag gärna ser mig själv överst på pallen när målflaggan faller i finalen och förutsättningarna finns definitivt där i år, menar Tobias.
– Samtidigt så är jag delägare till teamet och min huvudsakliga uppgift är att säkra så att alla tre titlar hamnar hos Brink Motorsport. Hamnar Fredrik (Blomstedt) eller Hannes (Morin) i en bättre position än mig under säsongen är jag inte sen med att supporta dem till en titel. Som sagt, det viktigaste är att titlarna hamnar hos oss.
Även om det är drygt två månader till premiären på Ring Knutstorp jobbas det hårt i Eslöv på mer än ett sätt.
– Vi har redan inlett tävlandet och utmanat varandra i ett träningsprogram där vi främst fokuserar på löpning över en mil. Sista dagen varje månad är det upp till bevis då vi jämför våra tider och det har startat bra för mig, konstaterar en belåten Tobias.
*

Rallycross på VM och EM-nivå är ingen av danskarnas största scener. Undantaget är Ulrik Linneman som planerar full säsong i Euro RX med en helt ny Ford Fiesta Supercar. Något han avslöjade vid en spektakulär visning på hemmaplan.
*
Som vanligt 2019 undantaget när man fick ställa in, så levererar Lima MS perfekta förhållanden för LBC-Ruschen på lördag. Tävlingsledare Sune Rickardsson visar med sin bild med all tydlighet att det är fantastiska vintervägar som möter de 150 ekipagen.

-Fina vintervägar med rejäla snövallar i skogen och tjock is ute på sträckorna, lovar media ansvarige Pär Backman.
Start och mål är på Ungärde Skola, där första bil startar klockan 10:00 och sedan är det frågan vem som är allra starkast.
– Det finns många starka kandidater där Anton Eriksson, Christoffer Haglund och Jari Liiten är några heta namn, enligt Backman.
Själv tycker jag att de båda Skoda-debutanterna Peter Appelskog och sent anmälde Jari Saarinen blir intressanta att kolla närmare på. Samt så klart min klubbkompis Julia Thulin som sköter notläsandet åt Jonna Eson Brådhe i R5-Mitsubishin.

Ett annat intressant namn i 4WD-klassen är duktiga rallycrossföraren och Höljesvinnaren Sebastian Eriksson. LBC-Ruschen är försenad premiär för både 1300 Rallycup och Supercupen.
*
Samtidigt i Långviksmon norr om Örnsköldsvik kör Rallyklassikerna fem sträckor på totalt åtta mil i ”Örnskölden”. Lite över 40 klassiker är anmälda och där jag speciellt applåderar de bägge entusiasterna Yngve Gustavsson, Sigtuna och Lars Larsson, Kopparberg. När man framhärdar att köra med VW 1500S, en bil som är lätt frånkörd av klasskompisarnas vassare bilar, då har man man verklige förstått vad tävlande med klassiska rallybilar handlar om.

Att visa upp det rallylandskap som fanns i mitten på 60-talet där ”Femtonhundraessen” var en bil som dominerade startfälten, är värd alla ”gilla” som finns. Långtifrån den tävlingshets som om man följer sociala medier i dag, dominerar den här delen av rallytävlande. Här debatteras hårklyverier om hur långt gränser i reglementet kan töjas, allt för att tjäna någon sekund per kilometer på merkostnad av kulturbevarandet. Tänk så trevlig det istället hade varit om fler följt i Yngve och Lars spår med sina rullande museum, istället för parollen ”vinna eller försvinna”. Bara min tanke alltså…
*
Passar bra att runda av med att årets Midnattssolsrally bjuder på 22 mil specialsträcka. Tävlingen körs som vanligt från onsdag till lördag, 8 juli till 11 juli, men i år utökas specialsträckorna rejält och omfattar hela 220 kilometer, vilket är 37,5 procent längre än 2019. Totallängden har också ökat till 1100 kilometer, 22 procent längre än förra året. Inbjudan till årets tävling kommer att publiceras på Midnattssolsrallyts hemsida den 28 mars och anmälan öppnar den 11 april.
*

Avslutar med att spännande saker är på gång för Johan Kristoffersson/Volkswagen Dealer Team Bauhaus. På onsdag ska nyheter presenteras i Nacka men så här långt är det locket på. Får jag spekulera så är det antingen att Johan fortsätter i WRC3 med fullt program med KMS-Polon eller så är det comeback i World RX. I bästa fall en kombination av bägge spåren!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson.