Mikkelsen har inte gett upp WRC med Polo, VW-Capito fick lämna F1, World RX-tvåan vill åka mer rally, Glenn O. fick stipendie och så olika en kommun kan se på motorsport…

BloggMikkelsenJag var inte helt ute och cyklade när jag parade ihop Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger med Polo R WRC 2017 och i norska VG bekräftar han planerna att kanske  redan till Rally Sweden ha parkerat R5-Skodan och istället köra nya Polon.
Jeg håper at Skoda-kjøringen blir et enkeltløp, og at jeg allerede til Rally Sverige kan komme på banen med en VW Polo. Det avhenger av at 2017-modellen av VW Polo blir typegodkjent, såkalt homolegering. Hvis det går i orden, så ville det være veldig bra. Men da handler det selvsagt også om å få inn sponsorpenger for å drifte det, avslöjar Andreas till VG.
Han säger också att planen att verkligen slåss om VM-guld nästa år spolierades av VW:s plötsliga avhopp. Nu får detta vänta till 2018.
Om allt går i lås blir det ändå ett avbräck från VW-åren då Polon om den blir tävlings klar vill säga, kommer att köras som mer eller mindre privat team. Vem som då ska driva teamet vet inte Andreas och ser kommande säsong som enbart ett sätt att skaffa rutin med de nya vassare bilarna inför guldsatsningen och säger till VG.
Nå vil 2017 for min del handle mye om å holde meg varm i kjøredressen og å finne et sete i riktig team for å kunne fighte om VM-gull i 2018.
Andreas är knuten till EVEN Management där högsta chefen Erik Veiby beskriver situationen när en av de absolut snabbaste WRC-förarna inte fått en ratt, menar han är helt ”surrealistisk”. Han säger också till VG att EVEN:s mål var att göra Andreas till världsmästare 2017 men håller med om att detta nu får vänta till 2018.
Något som stärker misstankarna på att Polon trots allt kan komma ut under 2017 är att Volkswagens bokade hotellrum i Torsby avbokats och fördelats på övriga team. Dock har det framkommit att ”VW-folk”  letar nytt boende i Värmland. Låter ändå lite positivt kan jag tycka.
Ska man också tro på vad Autosport skriver och varför borde man inte det, så växer ryktet om ett helnorskt Polo-team med Andreas och Mads Østberg som piloter. Nu kör Andreas Skoda i WRC2 i Rally Monte Carlo och från Østbeg lär där inte ha kommit någon anmälan alls till premiären. Enligt källor ska Mads dock köra Rally Sweden och antingen med Polo eller med en Fiesta från M-Sport.
På tal om M-Sport så verkar det mer eller mindre bekräftat att Elfyn Evans tar över Ott Tänaks stol hos DMACK.

*
BLOGGCapitoEfter sin minst sagt framgångsrika karriär som ”top dog” hos Volkswagen Motorsport tog så Jost Capito i våras det lite överraskande steget att byta jobb till Formel 1 och McLaren. Capito handplockades av teamets styrelseordförande Ron Dennis, tillika ägare av 30 procent av aktierna men det var då det. Nu är Dennis ute i kylan och hans ordförandeskap upphör i mitten av januari 2017 och samtidigt eller ännu tidigare egentligen har även Capito gjort sitt hos det anrika F1-teamet. Ryktet påstår att det var enbart Dennis och hans allra trognaste supportrar som ville ha över WRC-rutinerade Capito. Med vakthunden borta är nu Capito vad amerikanen säger enbart ”dead meat”.
Kritikerna i McLaren-leden menar att Capitos anställning var förbryllande då hans tänkta arbetsuppgifter redan gjordes av Eric Boullier och så har det fortsatt även efter den 1 september när Capito anlände. Igår den 19 december meddelade så McLaren kort att Jost Capito har lämnat sitt jobb och att inga andra kommentarer kommer att lämnas.
Det svänger fort i motorsporten lite av vad det hela går ut på, men i det här fallet tror jag nog att Capito tycker att kurvhastigheten blev allt för hög…

*
BloggKristoffersson2När Magda Andersson i går presenterades som ny förare hos Marklund Motorsport ökade så klart nyfikenheten över vad som kommer att hända med andra halvan årets lyckosamma projekt Volkswagen RX Sweden, Kristoffersson Motorsport. Direkt efter delningen i för någon vecka sedan meddelade far och son Tommy och Johan Kristoffersson att man hade lite bollar i luften för säsongen 2017 men utan att precisera vilken sorts bollar. Så här långt verkar ändå målet vara att fortsätta i egen regi och i World RX men om den julklappen inte blir verklighet så har Johan erbjudande från andra VM-team.
Värmlands Folkblad har känt general manager Tommy på pulsen och frågat hur det ser ut men där han tråkigt nog bekräftar att det ännu inte finns något konkret. Huvudmålet är fortfarande att hitta en bra VM-ratt åt Johan och så här långt är den alltså inte funnen.
Det går åt rätt håll och det ser bättre och bättre ut. Men många saker måste falla på plats, det är inte lätt att få allt klart på en dag, säger han till VF.
Om Johan hittar en extern sits eller om det är möjligt att kombinera är det inte omöjligt att KMS gör comeback i STCC där man varit väldigt framgångsrika genom åren. Än mer glädjande när man som jag har rally allra närmast hjärtat är planerna på att låta Johan försöka köra mer rally och då allra helst Rally Sweden.
Vi tittar på om det är möjligt att få till. Men det hänger mycket på hur det blir med det andra, det är viktigast att sätta konceptet med rallycrossen först. Sen får vi titta på de andra bitarna…BloggKristoffersson
Redan har Johan två rally i ryggen och detta i EVEN Managements Super 2000 Skoda. Allra senast var det i årets Rally Sweden med Patrik Barth i högerstolen. Att han har kapacitet att bli minst lika duktig i rallyskogen som i rallycross eller racing är ställt utom alla tvivel. Med lite mer rallymil i kroppen hade Johan definitivt varit en förare som kunnat kämpa först om SM-guld och sedan runt hörnet kunnat utmana Pontus Tidemand, Emil Bergkvist och Fredrik Åhlin i R5-klassen. Visst hade det varit kul?

*
BloggGlennRotary i Torsby har uppmärksammat VD:n för Svenska Rallyt AB Glenn Olsson och utsett honom till årets Rotarystipendiat. i NWT läser jag att Glenn inte bara är drivande i Rally Sweden utan även brinner för sin hembygd kring Östmark, bland annat hjälpt till att fixa en mobil drivmedelstation, ny lanthandel och även gjort Östmarksdagarna till en riktig folkfest.
Egentligen var Glenn på plats för att snacka Rally Sweden och därmed blev stipendiet en liten kupp
Det här var verkligen en riktigt rolig överraskning, sa en tacksam rally vd efter utdelningen till NWT.
Under föredraget förklarade han hur enkelt det var att Torsby blir nytt rallycenter, enda stället där det fanns flygplats nära specialsträckorna. Han berättade också för NWT att målgången i rallyt blir helt unikt i WRC.
Vi erbjuder något unikt. Tidigare har segraren firats tre gånger, direkt efter målgång, med teamet på serviceplatsen och vid prisutdelningen. Här blir det ett enda stort firande som sänds direkt i tv. Det här upplägget kommer att bli standard inom rally-VM i framtiden.
På tal om framtiden berättade han också om farhågorna med ytterligare en riktigt mild vinter. Om detta skulle inträffa är han rädd att WRC i Sverige blir historia. Känns absolut inte bra, så snälla skicka ner snö och kyla över Värmland...

*
Medan Älmhults kommun har intagit en ny märklig och direkt fientlig inställning till motorsport är det helt andra tongångar hos grannen Ljungby kommun. Efter lång väntan, runt två år och många turer är det nu klart att Ljungby MK får tillstånd att bygga en helt ny motorbana fyra kilometer norr om Ljungby.
Det är ett historiskt beslut för motorklubben. Klubben är sedan 1930-talet och den gamla banan som låg utanför Lagan lades ner på 50-talet. Men nu äntligen får vi möjlighet att bygga en ny, säger Hans Karlsson, ordförande i Ljungby MK till Smålänningen.
Marken på 25 hektar kommer att ge en bana som är runt kilometer lång och där många olika grenar förväntas få utrymme.
Att det tagit så lång tid beror på att marken ligger precis där det planerats för höghastighetståg men nu har Trafikverket gett tummen upp. Även grannen en Brukshundklubb har inte längre några invändningar mot banan. Ett fåtal grannar har även de haft synpunkter och hävdat att naturen tog skada av anläggningen, en uppfattning som kommunen inte delade. Tvärtom har man bedömt att naturen just här ”inte är av något särskilt betydelsefull slag”. Tänk vilken skillnad där kan vara från kommun till kommun hur man ser på motorsport!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *