Mikkelsen firar 60:e WRC-starten, ERC-vinnare skrotade nya Fiestan, Pontus fick kylproblem, Sandell vann i Detroit, Conny ryter till och ikväll snackar Tina rally!
– Ett extremt ”vanskeligt løp”!
Så beskriver Andreas Mikkelsen kommande WRC-tävling Neste Rally Finland i en intervju i en norsk tidning. Finland blir Andreas 60:e WRC-start och i jubileumstävlingen menar han att han är jätteglad om han kommer på pallen. I par med Ola Fløene, de båda har kört 45 av de 60 tävlingarna i hop håller Volkswagenduon andra platsen i VM-tabellen. Tyvärr med väldigt små chanser att avancera, framför ligger som bekant ”oslagbare” Sebastien Ogier. I år har det ändå blivit fem pallplatser av sju möjliga, ett minst sagt hyggligt schema och Andreas håller med.
– Så här långt har säsongen varit väldigt bra. Nu ser jag fram till sista halvan av VM och är fullt inställd på att försvara andra platsen.
I fjol slutade Andreas fyra i Finland, bästa placeringen hitintills där. Han menar att det är extra tufft i Finland då i stort sett alla konkurenterna har god kännedom om sträckorna.
– Även jag har lärt mig en del efter att ha kört här förr så jag tror att jag kan vara med och slåss i toppen, fast att komma upp på pallen blir tufft!
– Med ”legendariske Ouninpohja-etappen” åter i rallyt kryper det i kroppen av förväntning, berättar Andreas.
– En vanvettig snabb och krävande sträcka, speciellt de första 20 kilometerna er väldigt krävande. Hög fart på bred väg där hoppen avlöser och detta i över 200 km/t betyder att noterna måste stämma till hundra procent…
– Jag har lika stor respekt för Ouninpohja som jag gläder mig att köra den, säger Andreas förväntansfullt.
*
Volkswagen har testat i fem dagar kring orten Jämsä för det som Jost Capito beskriver som “Formula One in the Forest”. Med snittfarter på över 120 km/t fortsätter nu “speed weeks” in the FIA World Rally Championship (WRC)” som inleddes med Rally Polen. Där visade Polo R WRC hur snabb den är och inget tyder väl heller på förändring till helgen.
*
Lika nöjda med Polen var inte Hyundai som märkte skillnad att köra med fyra bilar istället för tre. Basen Michele Nandan är positiv i jakten på andra platsen i Märkes-VM och så är även Thierry Neuville.
– Årets höjdpunkt och jag hoppas vi kan plocka fler poäng, hitta mer fart och få ännu bättre känsla i bilen!
I Hayden Paddons Hyundai passar co-driver John Kennard att fira 30 år som notläsare i VM och detta dessutom med premiär i Finland 1985. Paddon menar att sträckorna påminner om hemmavägarna på Nya Zeeland.
– Många snabba partier och mycket hopp och även atmosfären kring tävlingen är lik, menar ”the KIWI”.
Att kartläsare Kennard firar sitt 30:e år i WRC kommenterar Hayden med.
– Han gjorde sitt första WRC-rally innan jag ens var född!
*
”Inga träd växer till himlen”,” ena dagen röd andra död”, man kan plocka hur mycket gamla ordspråk som helst när det kommer till vinnaren av ERC Rally Estonia Alexey Lukyanuk och hans första test idag med nya WRC-Fiestan. Tre kilometer in på teststräckan tog Finlandsäventyret slut för Alexey och på facebook skriver han.
”Så, Rally Finland är slut innan det ens startat. Jag var lite för snabb över ett hopp och misslyckades att rätta till farten och linjen för nästa kurva, berättar Alexey. Känns helt overkligt men så är det och jag är så ledsen över hur jag gjort människor besvikna som trott på mig. Tycker så synd om alla i vårt team och inte minst alla fans!”.
Skadorna på WRC-Fiestan blev omfattande och när även buren gav vika så verkar loppet vara kört för ryssen. Enda chansen är att M-Sport lyckas trolla fram ny bil innan besiktningen på onsdag vilket verkar väl tufft. När man läser Malcolm Wilsons tröst på Twitter förstår man nog också att det är kört.
–Vi är helt förkrossade över Alexseys öde, han hade potential ”to do so well”!
*
Från Skoda Motorsports servicetält gjorde Pontus Tidemand och Emil Axelsson tummen upp inför första testdagen i Finland. Någon timme senare var det tvärtom tummen ner sedan kylaren gått läck på R5-Fabian. I änden på en bogserlina fick Pontus åka tillbaka till service för kylarbyte.
*
Nu börjar det bli mycket känt folk som nämns inför 2016 Dakarrallyt och nu spekuleras det i att både Sebastien Loeb och Petter Solberg ska göra Mikko Hirvonen sällskap. Medan Hirvonen kör en X-Raid Mini förväntas Loeb köra Peugeot 2008 DKR, en bil som han redan hunnit testa. Citroén har gett klartecken om han vill köra.
Solberg förväntas även han vara aktuell med Peugeot. Till Autosport säger Petter.
– Jag har pratat om Dakar som något som intresserar mig, men det det ska definitivt vara med rätt bill och rätt team, ska jag tävla ska det vara ”properly”.
Hirvonen blir glad när han får höra ryktena.
– Kommer dom till Dakar skulle det vara riktigt coolt att åter få tävla mot dom!
*
Bortsett från de två sista varven på lördagens final blev Patrik Sandells Detroit-resa och Red Bull Global RallyCross succé. redan på fredagen visade jämten att han var på gång med sin Kobalt-Fiesta och tog sig enkelt genom finalstegen. Därmed var det klart med final bredvid mästerskapsledaren Ken Block vilket så slutade med brusten drivaxel.
I deltävling sex på söndagen på Belle Isle Park, teamet gjordes en grundlig genomgång av bilen och återigen stod Sandell i första led i finalen.
Tio varv senare stod Patrik som vinnare av sin första Global RallyCross-seger.
– Vilken helg, teamet har jobbat jättehårt hela helgen och känslan när jag körde över mållinjen var obeskrivlig, så överlycklig helt enkelt. Vi har jobbat stenhårt för det här, efter att ha haft stolpe ut i några deltävlingar där vi haft ledningen kunde vi nu äntligen knyta ihop säcken och ställa oss överst på pallen, hälsar Patrik.
Mer svenskt blev det när Sebastian Eriksson körde in som trea med sin OMSE-Fiesta. Däremellan klev Scott Speed upp på andra platsen i en Volkswagen.
*
Sällan har väl en prispall befolkats av mer värdiga ”vinnare” än när Jesper Håkansson, Magnus Hedman Tobias Groth och Jörgen Andersson ställde sig där efter helgens EM i Karting. Självklart är det så att hela Kristianstads Karting Klubb och även andra som gjorde det hela möjligt ute på Åsum Ring borde trängas på pallen, men den här kvartetten har säkerligen gjort lite mer än övriga. Imponerad är ett alltför klent ord att användas av mig sammanhanget men jag kommer inte på något annat så det får duga!
*
Nu ryter rutinerade Conny Hansson i Kullingstrofén till och ämnet är den nya ”flugan” hos rallyförarna att gena precis överallt. På Motorsport i Värmland skriver Conny, ” Det som är det absolut största problemet för oss som arrangör är gening som i detta väder gör att det blir oerhört kletigt på vägen i genade kurvor, då jord trycks upp på vägen och bildar en formidabel geggamojja. Kommer inte SBF till skott med ett nytt däckreglemente, där gening bestraffas mer, är jag snart beredd säga upp mej som rallyarrangör.
Mvh Conny Hansson funktionär i Kullings MS”.
Återigen sätter Conny fingret på en extremt öm punkt och som jag tror snart innebär att många vägägare inte längre låter oss låna deras vägar. Helt klart är det mer eller mindre omöjligt att få förarna att frivilligt avstå att tjäna extra väg. Istället måste där till helt andra krafttag, som till exempel snällare däck. Ett annat sätt är så klart att sätta ut hinder där det genas, men detta kräver väldigt mycket från arrangören. På Ouninpojha sätter man ut smidiga hinder, frågan är dock hur länge de får stå i fred? En plastsergeant är trots allt inte på långa vägar så avskräckande som en vattentunna eller en stenhård rundbal…
Conny skriver också om ett annat problem och jag måste säga att jag håller med honom i hans agerande, ”Det förekom tyvärr en avåkning som resulterade i att det visades rödflagg. Denna situation utmynnade i uteslutning ur tävlingen av 2 st ekipage. Ärendet är anmält till förbundsbestraffning”. Hur kan man passera en ”röd flagg” utan att stanna, mycket svårt för mig att förstå…
*
Ikväll är det frågan om man inte ska ägna sig åt att lyssna på radions P4:a-kanal där Tina Thörner håller i ”Karlavagnen” och nu uppmanar hon alla med, ” Ikväll viger jag all tid åt att prata om rally, rally och åter rally. Vill veta vad du har för relation till sporten. Är du en av dem som tävlat inom sporten? Eller är du ett fan som följer alla tävlingar? Vad är det med rally som gör att man blir så fast? Mejla oss på karlavagnen@sverigesradio.se eller ring in och delge dina tankar! 099-110 90. Vi startar kl. 21.40 men slussen öppnar redan kl. 21.00 så välkommen att ringa in.”.
Garanterat kul lyssning när Tina snackar om sin favoritsport!