Mikkelsen får fler WRC-chanser(?), Capito med nytt jobb, RallyX med Ramona, Leif Asterhag i Subaru och trotjänare uppmärksammad!

Det är mycket nu för Andreas Mikkelsen som precis avslutat de första testerna i Stephane Lefevbres Citroën C3 WRC som han ska köra i kommande Rally Italia Sardegna. Dessförinnan är det redan i helgen dags för honom att köra deltävling fem och sex i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia Rudskogen i hemma Norge.
Vid säsongspremiären var det Felix Rosenqvist som var gästförare i serien och nu är det Mikkelsens tur. Frågan är om Mikkelsen som gör Porschedebut, kan matcha Formel E-stjärnans resultat då han vann på Knutstorp?
Bakom spakarna på Porschen med det passande startnumret 911 tar alltså Mikkelsen plats.
Det känns fantastiskt kul att bli tillfrågad av Porsche om att få köra en av deras fabriksbyggda 911-racers i ett mästerskap med många riktigt snabba förare, menar han.
Att han är glad både över detta och att få chansen till WRC igen hos Citroën är också klart.
– Jag ser fram mot två utmanande race i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen. Det blir en perfekt uppvärmning före det tuffa VM-rallyt på Sardinien!
Även den unge förartalangen Dennis Olsen kommer till start på Rudskogen i en 911 GT3 Cup.
Det blir faktiskt första gången jag tävlar med bil i Norge. Jag har bara kört gokart på hemmaplan tidigare, berättar 21-årige Olsen.

Leder inför helgen gör Philip Morin, tre poäng före Robin Hansson och 11 före lite favorittippade Jocke Mangs.

*
BloggMikkelsenSamtidigt med detta avslöjas också att Citroën och Andreas diskuterar framtiden efter Sardinien och hur man ska kunna få till stånd fler inhopp. Yves Matton har redan förklarat att WRC-tvåan inte har något att bevisa för att få köra mer, allt handlar istället om möjligheten att få fram en bil till honom. Matton erkänner också att nästa helgs inhopp inte alls är tänkt som en engångsföreteelse.
Vi vill inte se förare som bara kommer in en enda gång men tillgången till bilar är svår att lösa. Det enda jag kan säga nu är att vi tar detta steg för steg…
Redan nu har Citroën maxantal bilar, fyra stycken men där den fjärde med Khalid Al-Qassimi bakom ratten även har sitt off-road tävlande att tänka på. Så varken han eller Lefebvre är tänkta att köra allt och det är detta som är Mikkelsens chans, vilket han är väldigt glad över att få.
Det är detta jag gått och väntat på, att komma tillbaka i WRC på toppnivå!
Till Autosport avslöjar han dessutom att det nu gäller att komma i absolut bästa läge för 2018 då årets säsong redan är förstörd.
Självklart önskar jag att få stanna kvar i WRC resten av säsongen och jag har redan testat både 2017 Polo och Hyundai så jag har ändå lite erfarenhet.
Frågan är bara vem som kommer att offras hos Citroën? Kris Meeke sitter trots allt säkert och så även irländaren Craig Breen, men hade jag hetat Lefevbre hade jag nog inte sovit så gott om natten. En öppning för honom kan bli att få ansvar för utvecklingen av nya R5-bilen och kanske, precis som Elfyn Evans i fjor, börja om i WRC2 och hitta tillbaka till sig själv…

*
BLOGGCapito kopia 3Skrev i går om f.d VW-bossen Jost Capito och att han var arbetslös, dock helt fel. Han fick nämligen nytt jobb inom Volkswagen igår och blir nu ”Director of Volkswagen R GmbH and Volkswagen Zubehör GmbH”. 58-åringen ska basa för avdelningen design och ”performance-oriented products”. Motorbloggen gratulerar till nya jobbet och önskar lycka till.

*
I morgon är det dags för deltävling två i Svenska Rallycupen med 160 startande i SMK Nyköpings Gästabudstrofén och med start och mål i Vrena.
Med 60 bilar i Trimmat 2WD är det svårt att hitta favoriter men nog måste vinnaren av premiären i Karlstad, Fredrik Eriksson räknas dit. Tuff kan f.d Mitsubishi-åkaren och dessutom med fördel av hemmaplan Eric ”Vrena” Johansson, Volvo 940 bli och så även östgöten Daniel Wall. Thomas ”Lången” Pettersson kan aldrig heller han räknas bort med sin välpreparerade Ford Escort.
I 4WD villar favoritskapet lite tyngre på Ludvikas Tobias Johansson skuldror än hos övriga. Vann i Karlstad och kan göra så även i Vrena. Tuff blir så klart Stig Andervang, den här gången åter i sin hembyggda Escort och inte WRC-Subarun. Kul comeback gör forne Toyota-profilen Leif Asterhag men nu i en Subaru.

*
BloggRamonaI helgen är det också dags för Rally X-Nordic och den här gången på Westombanan i Arvika. För Kil-boende Ramona Karlsson blir det inte så långt att åka när hon nu gjort comeback efter sin mammaledighet.
Redan under graviditeten ville jag så fort som möjligt tillbaka ut på banan igen, så för mig fanns det aldrig några frågetecken. Många runtomkring försökte övertyga mig att lägga av när jag blev mamma, men det gjorde mig bara mer sugen på att komma tillbaka. Att köra bil är det roligaste jag vet och det är en självklarhet i mitt liv, berättar Ramona.
Ramona ingår tillsammans med Jarle Nytrae och Frode Holte, i nya Team CircleX.
Teamet har sin bas hos Jarle Nytrae som är en riktig superentreprenör. Sen arbetar vi alla tre med att hitta gemensamma sponsorer och dela på de fasta kostnaderna. Allt för att kunna åka så mycket tävlingar som möjligt, berättar hon.
I helgen är Ramonas målsättning lite blygsam.
Målsättningen är att jag ska ta mig till semifinal och väl där kan allting hända. En finalplats i Arvika vore inte fel, även om jag vet att det blir tufft.
Att det blir tufft svarar bland annat rutinerade Peter Hedström för och som nu ska ha revansch på ”ungdomarna” Thomas Bryntesson, Oliver Solberg, Joachim Hvaal och Alexander Hvaal.
Leder gör superunga Oliver Solberg på 25 poäng med Thomas Bryntesson och Alexander Hvaal hack i häl.
Tävlingen sänds i SVT1 samt SVT Play klockan 15.00 till 17.45.


BloggERCI morgon drar ERC Seajets Acropolis Rally igång för att sedan avslutas på söndag. I dagens shake down var det ryssen Nikolay Grayzin som var snabbast, 0,8 sekunder före Kajetan Kajetanowicz. Nästa två sekunder långsammare körde ledare Bruno Magalhaes in och ytterligare långsammare var tillfällige ERC-inhopparen Nasser Al Attiyah.

*
BloggGruppHKommer alltmer bilder på bilar för ”Nya Grupp H”

*
BloggRubinI går var det lite högtidligt när SMK Hörby hade ordinarie styrelsemöte och utsåg en av klubbens grundare Bertil Rubin till Hedersmedlem. Nuvarande ordförande Magnus Helgesson, till vänster vill jag förtydliga överräckte beviset på detta till 84-årige Bertil. Inte bara många år i klubben präglar Bertils gärning utan han kan även ståta med att vara den som räddade klubben från nerläggning i slutet av 60-talet. Ingen ville då gå in som ordförande och nerläggningen var bara ett klubbslag bort när Bertil tog på sig rollen. Som man säger, resten är historia…

*
I morgon är det Pingstafton och den stora dagen för alla som ska gifta och även jag ska på bröllop (inte mitt eget…). Då har ni förstås redan räknat ut att någon Motorbloggen blir det inte i morgon, lördag.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *