Mikaela ny Red Bull-atlet, nytt i SSR-toppen, fullt (?) i premiären för Rally-SM och Petter quiz igen!
I dag kunde Mikaela Åhlin- Kottulinsky inte utan stolthet presentera att hon blivit uttagen av Red Bull för att ingå i deras satsning på olika idrottspersonligheter i programmet ”Red Bull Athlets”.
Här finns 800 idrottare men där värmländskan är enda tjejen med racingbakgrund dock inte ensam om att utöva motorsport. Här finns Formel 1-stjärnorna Daniel Ricciardo och Max Verstappen representerade, rallyåkande världsmästarna Sébastien Loeb och Sébastien Ogier, nyblivne World RX-mästaren Mattias Ekström och även kanske en kommande, värmlänningen Sebastian Eriksson.
– Det känns jättestort för mig och jag vet att Red Bull Sverige också är jättestolta, kommenterar Mikaela till Värmlands Folkblad sin nya status.
Nu innebär detta inte att hon kommer att kunna leva i sus och dus eller att hennes racingframtid är säkrad men stödet från Red Bull är en stor hjälp menar hon.
– Men nu har jag med mig dem i ryggen. Kommer chansen att ta en plats i DTM i framtiden och de vill vara med så gör det mina chanser ännu större. Deras mål är också att jag ska sitta där en dag, säger hon.
Till 2017 hoppas hon kunna sy ihop ännu en säsong i ADAC GT Masters och är positiv.
– Nästa år kommer jag att sitta i en R8 LMS, jag vet bara inte i vilket team än…
*
När South Swedish Rally hade årstämma i början av november blev det lite omändringar i toppen. Eldsjälen nummer ett och vågar jag påstå ”Mr South Swedish Rally” Lars Mattsson fick en ny befattning och är numera VD för bolaget South Swedish Rally AB. På hans gamla stol sätter sig istället ”ICA-handlaren i Påryd” och ordföranden i Gullabo RC, Marcus Johansson som numera är styrelseordförande. På bilden som är från slutet av 80-talet sitter Lars Mattsson till vänster om vinnarbilden på Per Eklund och även de flesta andra är välkända namn än i dag i organsitaitonen.
Tre helt nya namn kom ini styrelsen och där det är extremt glädjande att se två tjejer bland dessa, rallyprofilerna Anna Larsson och Linda Söderström. Sist in av de nya är Volvo 940-åkaren Leif Lindahl som även ska ansvara för rallyts marknadsföring och sponsorjakt. Ett av de absolut viktigaste jobben i SSR som tråkigt nog fick redovisa ett ganska stort ekonomiskt minus efter 2016-års upplaga. Något som måste vändas redan 2017 och där då Lindahl blir en viktig kugge i den processen. Övriga i styrelsen för SSR är Bo Bengtsson, Bengt-Göran Grenander och Gert Bengtsson.
Från årstämman kan också rapporteras att det råder positiv stämning inför nästa års tävling som även den kommer att utgå från Karlskrona. Som deltävling i Rally-SM blir upplägget i stort som i år men med skillnaden att det bjuds på betydligt fler SS-mil än i de senaste årens versioner. Allt för att höja statusen inte på bara Rally-SM utan även på SSR och som en styrelsemedlem uttryckte det.
– Visionen är att SM i framtiden ska bli supportklass i SSR!
Ett helt rätt tänk och det man då syftar på är jobbet att få tillbaka forna tiders internationella stjärnglans som när tävlingen ingick i Rally-EM. Även om man inte lockade de allra största utländska stjärnorna så fanns där ändå en hel del fortåkare som passerade under guldåren på 80- och 90-talet (bilden är det SMK Hörbys BeGe Bergström som 1994 vräker fram sin Mazda inför storpublik på Österlen). Till exempel från Norge Petter och Henning Solberg, Jens Søgard och Valter Jensen. Från Finland kom Lasse Lampi, Timo Heinonen, Jani Pasonen och friskusen som 1989 fick bryta i ledning, Mikael Sundström i den gula Camel-Mazdan. Ska så klart inte glömma bort alla våra egna internationella stjärnor Björn Waldegård, Stig Blomquist (bilden från tiden hos Talbot Lotus), Kenneth Eriksson, Thomas Rådström, Per Eklund, Stig Andervang, Kalle Grundel, PG Andersson ej heller meste SSR-vinnaren Mats Jonsson. Those were the days…
Dock har man lång väg att vandra och det som borde ligga närmast till hands att jobba med vore att få ERC-status på rallyt. Tyvärr något som ter sig i stort sett omöjligt med tanke på den prislapp promotorn Eurosport har satt på tävlingarna i den serien. Här är Sverige inte med matchen utan det är istället i ekonomiskt starka länder (obs. ironi) som Grekland, Slovakien, Estland och Lettland som har råd att ståta med ERC-tävlingar. För oss skulle i stället räddningen vara en nystart av NEZ eller det spännande projektet som danske Volvo-föraren Johannes Fraas försöker få till stånd, en ny rallyserie i vår lilla del av världen.
Känns som att SSR är på rätt väg med sin nya ”line up” där ungdomlig entusiasm matchas med rutin/erfarenhet från de lite äldre medlemmarna i organisationen. Att man sedan jobbar med att få till stånd ett samarbete med Svenska Rallyt AB är även ett steg i rätt riktning. Dessutom ytterligare bevis på att man tar det här med ett stort svenskt sommarrally på lika stort allvar som när Anders Johansson, Mauritz ”Macke” Elofsson, Bengt Sturesson, Sven-Åke Rosén och Per Wigren gjorde när man drog i gång det hela 1976…
*
Från SSR som innebär start för barmarkssäsongen i Rally-SM i slutet av maj 2017 till SMK Söderhamn som svarar för SM-premiären med sin Rally-Sprint ingående i SM-veckan 4-5 februari är steget inte så långt. Redan nu kan man se att arrangören får ett i SM-sammanhang tämligen udda problem att hantera. Det är nämligen för många anmälda redan idag med 87 namn i anmälningslistan och ännu återstår en dryg vecka innan man ”drar repet”. Det är maximerat till 80 startande och detta innebär gallring enligt Tävlingsinbjudan ” Överstiger antalet anmälda vid anmälningstidens utgång 80 st. har SMK Söderhamn, Rallyutskottet och SBFs kansli fri gallringsrätt. Rallyutskottet och arrangören har rätt att utse ”Wild Cards”.
Till saken hör att av de 87 namnen saknas idag många av de som ”normalt” kör Rally-SM, till exempel är varken Mats Jonsson eller Joachim Carlström anmälda som båda kämpade i toppen i år. Ska det sedan även tillkomma ”wild cards” så lär det bli tufft att gallra. En som dock sitter säkert inbillar jag mig är Fredrik Åhlin som planerar ett inhopp på svensk mark men i vilken bil är inte klart. Verkar i alla fall inte bli den R5-Fiesta han använt i BRC som idag annonseras ut för priset 155 000 euro.
Noterar glädjande att de bägge småländska 4WD-åkarna Robin Adolfsson och Robert Scholander planerar att ha sina kraschade bilar klara för start i februari. Ser också att både Mattias Ledin och Kristian Johansson har ”TBA” i kolumen för tävlingsbil. För Ledin har jag ingen aning men hos Kristian står väl valet mellan nya ”Golf-fyran” eller nyinförskaffade japanske ”SM-vinnaren”?
Japanskt är det även för Robin Sandberg som till nästa år sätter Pecka Svensson i en Toyota Corolla. Spännande att se vad den hårdgasande smålänningen kan åstadkomma med en bil som driver i ”fel ände”? Fast vi som minns honom i Saab 9 3:an tror nog inte att omställningen blir så stor, även då kunde man förledas att tro att det fanns bakhjulsdrivna Saabar…
*
En som kört åtskilliga SM-tävlingar är smålänningen Cemoni Ohlsson och som i helgen skänkte en miljon kronor till fyra idrottsföreningar i Tranås. Tyvärr kunde inte Cemoni själv medverka vid Tranåsgalan då han drabbats av lunginflammation som påverkade hans redan kända lungcancer berättar Vetlandaposten. Sjukdomen tog honom hårt men nu är det på rätt väg upplyser han i tidningen och den gamle rallyåkaren har även börjat jobba lite smått. Det var föreningarna Tranås AIF hockey, Tranås FF, Tranås Bois bandy och då även hans egen motorklubb Team Skogsåkarna som fick ta emot 250 000 kronor vardera. Pengar som är tänkta att placeras i en fond i föreningarna för att delas ut som stipendium.
– Vilka som ska få det bestämmer styrelsen i respektive förening. Hur stor summan blir beror på avkastningen, förklarar Cemoni för VP.
Nu blev även Cemoni själv hyllad på galan då han väldigt välförtjänt fick ta emot näringslivets hederspris, något som uppskattades.
– Kul, det känns att jag har gjort något, tackade Cemoni blygsamt.
Faktiskt av ren slump så när jag letade efter ”lagbilden” till South Swedish Rally dök där upp en bild från när Cemoni piskade sin röda Fiat Uno Turbo i Sjöbo-Svängen, tror det är 1986. Tänk 30 år sedan och det känns som igår…
*
Intresset för ”The big Petter Solberg quiz” har varit minst sagt stort ändå publicerar jag det även i dagens Motorbloggen för att ge alla chansen att vara med. Samtidigt med detta så har Petter & Co äntligen gett sig iväg från Heathrow mot finalen i Argentina, detta efter 14 timmars flygförsening. Nu är det inte bara de vanliga mekanikerna som är med utan även vinnarna av sponsorn Bertel O. Steens mekaniker-tävling. Tycker dock att Glimåkraboende Staffan Andersson, tvåa från vänster ser lite trött ut, måste vara luftombytet från Göinge till London som spelar in…
Då kör vi quizzet igen och deltager gör du genom att vara på de här fem frågorna och skicka svaren i ett mejl till ”motorbloggen@kristianstadsbladet.se”. Då har du chans att vinna Petter Solberg-prylar, tröjor, signerad keps och nyckelband. Därför glöm inte att ange tröjstorlek ”S-M-L-XL” om du nu skulle vinna just en tröja. Svaren vill hag ha senast den 25 november oc hglöm inte din postadress. Lycka till.
Fråga 1. Petter Solberg har tre VM-guld i motorsport dessutom i två olika grenar vilket han är ensam om än så länge. Petter blev Världsmästare i Rallycross 2014 och 2015 men vilket år körde han hem samma titel Rally-VM (WRC)?
1. 2005 X. 2003 2. 2008
Fråga 2. Petter och Pernilla har en son som är riktigt duktig i crosskart, vad heter han?
1. Oscar X. Henning 2. Oliver
Fråga 3. Petter Solberg har även kört South Swedish Rally och detta 1998 då rallyt hade start och mål i Kristianstad. Vann gjorde Mats Jonsson och Petter blev tvåa, men vilket bilmärke tävlade Petter med i SSR -98?
1. Subaru X. Ford 2. Toyota
Fråga 4. Hur många World RX-finaler har Petter hitintills bakom sig, en ledtråd han har kört 36 tävlingar?
1. 29 X. 32 2. 19
Fråga 5. När Petter bildade Petter Solberg World Rally Team 2009 valde han att rallytävla med, ja vilket märke?
Ford X. Citroén 2. Peugeot
*
Dagens bilder: James Holm – Tommy Svensson – Petter Solberg World RX Team