Mikaela/Johan körde hem Extreme E, Klara rullade våldsamt, SMK Hörby tog emot prischeck, mycket WRC-snurr när Lindholm placeras hos M-Sport och Mikkelsen hos Hyundai, Yaris GR testas inför ”Monte”, Gryazin/Rosell kör i WRC2 för Citroën, Monza Rally blev en chock, K-P Nordstrand hyllades på gala och fyra första SM-anmälningarna inkomna.
Johan Kristoffersson avslutade året med ännu en tung titel förutom vinnare av World RX när han och Mikaela Åhlin Kottulinsky snuvade Mattias Ekström/Laia Sanz på segern i Extreme E. Efter en dramatisk sluttävling i Chile kunde Johan pusta ut efter sin andra seger av Extreme E medan det var Mikaelas första.
– Både vi och Acciona förtjänade att vinna i år, men nu var det vår tur,menade Johan.
Inför helgen i Antofagasta, Chile, hade RXR några poäng att hämta in på ledande Acciona Sainz. Detta ordnade Johan och Mikaela under lördagen, där en vass körning av den värmländska duon ledde till seger i den näst sista deltävlingen. Till finalen på söndagen tog sig RXR med minsta möjliga marginal, som femte och sista team. I finalen fanns också Acciona Sainz, vilket innebar att det blev en helt avgörande uppgörelse i säsongens sista race. Här fick dock Carlos Sainz team problem där Laia rullade. För Mikaela handlade det då bara om att ta bilen i mål, oavsett hur sakta.
– Jag är så glad för Mikaelas skull, att hon fick göra det där, säger Johan.
Nu slutade RXR på 182 pong medan Aciona Sainz fick ihop 171 poäng. Trea blev Kevin Hansen/Molly Taylor med 155 poäng.
För SMK Hörbys Klara Andersson som inte hade Sebastien Loeb som teamkamrat utan här ersattes av landsmannen Adrien Tambay. Duon i ABT Cupra RXE nådde aldrig final och under lördagen slutade Klaras tävling med en våldsam rullning. Detta efter att Hedda Hosås kört in i hennes bil bakifrån. Lyckligtvis kunde Klara ”walk away” oskadad och under natten fixades bilen av mekanikerna. Allt slutade med att Klara fick nöja sig med att bli sexa i Extreme E-tabellen.
*
Igår var det julskyltning i Hörby och där mycket folk samlats trots en kyla ner mot nio minusgrader. Här tog Hörby Rotary tillfället i akt att dela ut resten av de pengar man fick vid sitt uppskattade ”Stjärnorna i Hörby”. Då valde man ut SMK Hörby och IK Lågan som i april fick ta emot 20 000 kronor vardera från Rotary-klubben.
Nu hade allt summerats och då fanns där ytterligare 10 000 kronor som nu kom klubbarna tillgodo. SMK Hörbys ordförande Lars Servin hade sällskap av stora delar ur styrelsen när han tog emot checken. Tråkigt nog hade inte IK Lågan någon representant på plats, så när deras stöd ska delas ut verkade igår oklart…
*
Så här långt är Toyota och Jari-Matti Latvala enda WRC-teamet som nog har sin line up för 2024 helt komplett. Elfyn Evans och Takamoto Katsuta kör full säsong medan Kalle Rovanperä och Sebastien Ogier kör ett antal utvalda tävlingar. Inte helt uttalat att man kommer att dela bil, kan finns enstaka tillfälle när Toyota kör fyra bilar om Kalle och ”Seb” väljer samma favorittävlingar. Hyundai är också enligt källor nära Alzenau nästan klara, Ott Tänak, Thierry Neuville kör full säsong. Esapekka Lappi väljer ett mindre WRC-program medan Dani Sordo kör ett ännu mindre.
Helt öppet är det enbart i M-Sport Ford där fransk media pekar ut Adrien Fourmaux som tämligen säker Puma-åkare för 2024, lite mer tveksamt för Pierre-Louis Loubet enligt samma franska källa. I lördags publicerade belgiska ”La Derniere Heure” uppgifter att nuvarande Hyundai-åkaren i WRC2, Emil Lindholm kunde ´vara ett namn vid sidan av Fourmaux.
Här uppges att man har starka indikationer på att M-Sport kommer med en fransk och en nordisk förare till premiären ”Rallye Monte Carlo”. Detta skulle då stämma bra med Fourmaux och Lindholm. Ett annat skäl som stärker detta är teamchef Richard Milleners tidigare uttalande, att M-Sport tänker om och väljer att satsa på yngre talanger istället för som i år, dyr rutin i form av Ott Tänak. Något som talar emot Lindholm är att det namnet aldrig kommit över Milleners läppar.
*
I samma artikel berättas även att Andreas Mikkelsen blir den som tar över Lappis Hyundai i20 Rally1 när han väljer att vara hemma med familjen. Lär dock inte bli så mycket körtid för Andreas om ryktet stämmer, då även Dani Sordo får tillgång till samma bil. Om Mikkelsen gör comeback hos de ljusblå som han körde för senast 2019, hamnar Teemu Suninen i kylskåpet. Bara timmar senare kom kanalen ”WRC TV Italy” med liknande uppgifter, men var där lite mer exakta med att Lappi och Mikkelsen delar bil. Detta skulle innebära sex tävlingar vardera medan Dani Sordo kör en tävling (troligen Portugal) i WRC under 2024. Kanalen är dock noga med att ännu är inget officiellt men också att uppgifterna kommer från trovärdiga källor nära teamet. I slutet av veckan påstår italienarna ska Hyundai Motorsport lätta på täcket. Oavsett så lär det dock inte dröja länge innan dimmorna skingras då anmälan till ”Monte” redan öppnat. När denna blir offentlig då om inte tidigare, måste alla namn vara klara.
*
I Franska Alperna pågår nu vintertest av Toyota GR Yaris Rally2 och bakom ratten sitter Stephane Lefebvre. Bilen är även anmäld som ”0-bil” i nästa helgs”Rallye National Hivernal du Dévoluy” som bjuder på asfalt som påminner mycket om kommande ”Rallye Monte Carlo”. Här finns dock ingen namngiven förare men Sami Pajari har nämnts i sammanhanget.
*
I dags släppte Citroën Racing sin officiella uppställning för WRC2 2024 och där man överraskande nog lyckats få över Nikolay Gryazin från Toksport och Skoda. Försa gången han får känna på Citroën C3 Rally2 blir i samma tävling där Yaris är förbil och där Gryazin och Aleksandrov Konstantin går ut som #1. Numret efter har deras nya temakompisar Yohan Rossel/Arnaud Dupand. Det blir Stellantis Motorsport/DG Sport som kommer att driva bilarna i WRC2.
Att Gryazin lyckats runda alla sportsliga hinder som den ryss han är, är något som många tycker är märkligt. Detta i ljuset av att hans landsmän i princip är bannlysta från allt internationellt deltagande. Sjävklart är Gryazin glad över att fortsatt vara inne i värmen.
– C3Rally2-familjen är verkligen ett nytt kapitel i min karriär och jag är verkligen nyfiken på att se hur säsongen kommer att bli, menar Gryazin.
– Jag har redan testat bilen och på asfalt kände jag mig riktigt bekväm. Bilen är lättkörd och passar min körstil.
Även om han bara känt på asfalt tror han att även grus passar honom och bilen perfekt och årets WRC2-fyra lägger ribban högt.
– Mitt mål kommer naturligtvis att vara att försöka vinna alla tävlingar men jag tror att vi kommer att behöva vara smarta, strategiska och göra vårt jobb som vi brukar och för att verkligen njuta av körningen är det här det viktigaste!
Rossel som slutade trea i WRC2 gör sin tionde säsong hos Stellantis och betonar hur bra det är att få med Gryazin i teamet.
– Nikolay kommer att kunna hjälpa till att utveckla bilen för varje underlag, vilket var en av mina önskemål för 2024.
*
I helgen avslutades grusdelen av det Italienska Mästerskapet med ”ACI Rally Monza”. Grus och grus är kanske lite tveksamt, då de grusvägar som används kring F1-banan bestod av vatten och lera. Runt halva startfältet (44 ekipage) bröt antingen för att man körde sönder, åkte av eller helt enkelt inte fann det meningsfullt att kasa runt i gyttjan.
Sträckorna som alla kördes fler gånger, beskrevs som chockerande usla och i vissa fall helt okörbara. Såg en video från tävlingen och okörbart är absolut ingen överdrift. En tävlande med en Suzuki fastnar mitt på vägen och inte ens med hjälp av skyffel och domkraft lyckas man få loss bilen. Det enda som händer är att besättningens gula overaller täcks från topp till tå av brun seg lera. Inte allt för ofta man ser ”Stuck in the mud” som orsak till att bryta men här var det många som gav upp efter att ha kört fast.
I tävligen ingick även ”GR Yaris Rally Cup” med 16 ekipage och av dessa två finska, Roope Korhonen/Anssi Vilnikka och Henri Timonen/Jussi Kärpijoki. Båda två bröt och av de 16 startande var det bara två som kom i mål. Korhonen ledde fram till SS6 där det kom missljud från motorn.
– Det var egentligen ingen mening att fortsätta när vägarna var i fruktansvärt dåligt skick och samma vägar skulle sedan köras flera gånger, kommenterade Korhonen på Facebook och fortsatte.
– Vi gav upp själv för det tjänar ingenting till att köra i tjugo kilometer i en lerpöl och slå sönder bilen…
I cupen fick fem ge upp med trasiga motorer efter att vatten trängt in i maskineriet. Även Timonen fick problem med motorn men även stötdämparna bak krånglade och när så eldsläckaren exploderade inne i kupén var det ”game over”. Bäst av de två Yaris-förare som kom mål blev hemmaföraren Alessandro Ciardi. Rallyt vanns av Skoda-föraren Andrea Mabellini, 5,5 sekunder före Paolo Andreucci, Skoda även han och elva före trean Tommaso Ciuffi i en likadan bil.
*
I lördags hade Norges Bilsportförbund sin stora prisgala och där utsågs även ”Bilsporttalentet 2023” och till publikens jubel blev detta ”Hamar-gutten” Karl Peder Nordstrand.
Efter att ha gjort en noggrann genomlysning, bland annat hade de fem finalisterna under två dagar provat på olika grenar på Gardemoen Motorpark och Vålerbanen. När allt var färdigt enades man om Karl Peder Nordstrand.
– Det var jævli bra, konstaterade Karl Peder till Parc Fermé.
Nordstrand vinner med detta 300.000 kronor plus en plats i Team Norway 2024. 16-åringen som är en del av EVEN Management berättade att pengarna betyder mycket för framtiden. En framtid som han ännu inte vill/kan berätta om.
*
När väl anmälningslistan öppnade för SM-premiären ”Hälsingerallyt” den 20 januari var 4WD-åkarna Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson, Fiesta och nya i klassen Isac Reiersen/Lucas Karlsson, Skoda hetast på gröten. Efter detta har ytterligare två ekipage anmälts, Älmhults Victor Windahl/Dennis Kullberg och hemmaekipaget, Daniel Jonsson/Emma Hägg. Ingen brådska med att anmäla sig kan man tycka då man har ända fram till den 7 januari på sig med att trycka på ”Enter”.