Basso ”ERC Greatest Driver”, anmälan öppnar för SM-premiären ”Hälaingerallyt”, två sidor av myntet och SMK Hörby hyllas i samband med julskyltningen.

Det blev för mig en lite oväntad vinnare av ERC:s stora  omröstning ”ERC Greatest Driver” i samband med EM-seriens 70-års jubileum, när den för många här uppe lite okände italienaren Giandomenico Basso stod som vinnare. På vägen dit hade han bland annat slagit ut 15 förare som PG Andersson och Bernhard Darniche. I finalen fick även WRC2 Challenge-segraren 2023, Kajetan Kajetanowicz stryka på foten. Basso fick 85 procent av rösterna så det var knappast någon kamp in på mållinjen. Kriteriet var att ha vunnit minst två ERC-tävlingar, men även fyra ”wild cards” fanns med i underlaget.  

Nu blev det 50-åriga Basso som stod som vinnare och som i hemmatävlingen ”Rally Roma di Capitale” slutade tvåa efter sin landsman Andrea Crugnola. 2006 slutade Basso som Europamästare med Fiat Abarth S2000 och detta var en av många olika bilar som han kört i sin karriär som sträcker sig över snudd på 30 år. En karriär som startade med en Opel Astra GSi och än en gång bevisades den gamla sanningen.

Den som börjar med Opel kan gå hur långt som helst…

För Basso betyder detta 20 rallysegrar, 32 pallplatser på 52 internationella starter. Vid sidan av detta coachar han talangen Alberto Battistolli som även körde ERC-rallyt i Värmland där han slutade på 13:e plats.

Foto. Tommy Svensson

*

Mindre än en månad efter julafton är det SM-premiär då SMK Hälsinge den 20 januari drar igång med ”Hälsingerallyt”. Så här långt ser det också tryggt ut med snö oh is kring Hudiksvall när anmälan öppnade idag. Till skillnad från merparten arrangörer, har man valt att inte visa läget med anmälda men förhoppningsvis ändras detta inom kort.  

Foto: SMK Hälsinge

Otroligt skönt att äntligen få ut inbjudan. Det är en milstolpe i projektet med vår expresstävling, säger tävlingsledare Rickard Thulin.

Det ställer stora krav på vår organisation och vi saknar fortfarande några personer, men det känns riktigt bra ändå. Vi har haft en bra dialog med både SBF och andra arrangörer för att få klar inbjudan så snabbt som möjligt. Nu rullar vi vidare i arbetet med utbildning av våra funktionärer och arbetet att få till alla logistikflöden som behövs till tävlingshelgen.

Med ”Expresstävling” måste Thulin mena att allt avgörs på en enda dag vilket jag inte ser som nackdel i dagens tuffa ekonomiska klimat. 289 kilometer totalt, sex sträckor på 88 kilometer med start 08.00 och beräknad målgång på Arena Hagmyren runt 15.00. Patrik Barth sköter notskrivandet på de sex sträckorna som rekas under fredagen. Nytt för 2024 är att ”Internationella 2WD” (Rally4 och R2-bilar) numera kör i 2WD ihop med alla GruppH-bilar. Nytt är också att man till skillnad mot tidigare promotorn SRM, genom mediachef Sebastian Bourghardt förstått vikten av att informera media direkt via mail. Inte som tidigare att media själv skulle leta information på SM:s egen hemsida, lite som att skjuta sig själv i foten om man nu vill att det skrivs om tävlingarna…

*

Har fått återkopplingar kring MAS Rallycup kontra Rally-SM men tänker inte gå in djupare i ämnet. Dock kan jag lätt konstatera att det finns två sidor av myntet och att inget är enbart svart eller vitt!

*

Ingen Motorbloggen i morgon, dels är det första advent och då är det sedan gammalt bloggfritt. Dessutom har Rotary Hörby bjudit in SMK Hörby och handbollsklubben IK Lågan för att hyllas i samband med julskyltningen. Klockan 16.15 på Gamla Torg är detta tänkt att göras, välkommen ni som har möjlighet och lust.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *