Mer Toyota rykte, Røkland norskt J-ERC hopp, klä er varmt på lördag och siktar på klasseger i Tingsryd!

BloggtoyotaInte konstigt att man är lite undrande över vem som ska köra Toyota Gazoo Racing’s WRC-Yaris 2017. Mängder av namn har snurrat runt i sammanhanget alltifrån Sebastien Loeb, Petter Solberg, Miko Hirvonen och ner till WRC2-åkarna Esapekka Lappi, ja till och med Pontus Tidemand har nämnts i sammanhanget. Över teamchef Tommi Mäkinens finska läppar kommer inte heller några besked men utan tvekan är han mycket förtjust i sina två unga japaner Katsuta och Arai som jag berättade om i förra veckan. Duon har under vintern inte bara tränat i den arktiska kylan utan även kört de tre första deltävlingarna i Finska Mästerskapet, där Arai utmärkt sig genom att bli tvåa totalt i Arctic Lappland Rally.
Nu väntar nästa steg i deras utveckling och nu ska de två inte bara fullfölja det finska mästerskapet utan även större uppgifter väntar. Först då ERC-tävlingen ”auto24 Rally Estonia” och sedan i slutet av juli Neste Rally Finland.
Blir kanske svaret på frågan vem som får förtroendet av Mäkinen, Katsuta & Arai…

*
I R5-klassen är det M-Sports Fiesta och Skodas Fabia som är bilarna man måste slå om det ska bli seger. Utmanarna Peugeot och Citroên har haft stora problem med kylningen och inte blivit lika framgångsrika som förväntat, åtminstone inte på grus och snö. Nu hoppas Yves Matton och Citroën Racing att detta ändras när man släpper en EVO2-version av Citroën Ds3 R5.
De största förändringarna är ny front och kylare för bättre kylning plus att man även ”pillat” lite med motorstyrningen. Ingen billig uppdatering, för befintliga bilar kostar det runt 200 000 kronor får man betala för att få en ”EVO2-Cittra”.

*
BloggGriebelPå fredag drar ERC- Circuit of Ireland i gång och då även som premiär för Junior-avdelningen av ”Rally-EM”. I avsaknad av 2015-års mästare Emil Bergkvist är det en mer öppen affär än när den svenska segermaskinen tog Opel Adam R2 till EM-guld. Lite av favorit får man ändå räkna Opel Motorsport och Emils teamkompis i fjor Marijan Griebel. Han får dessutom hårdast motstånd inifrån egna teamet då Julius Tannert och Chris Ingram räknas in som första utmanare.
– I fjor hade jag en tuff kamp med Emil Bergkvist och slutade tvåa. Den här gången är det pallen i ERC som gäller och helt ett steg högre upp än 2015, menar Griebel.

*

31 ROKLAND Steve BARTH Patrik Peugeot 208 VTi R2 ambiance during the 2015 European Rally Championship ERC Estonia Rally, from July 17th to 20th 2015 at Tallinn, Estonia. Photo Francois Flamand / DPPI

En som gärna sätter käppar i Opel-hjulen är norrmannen Steve Røkland med svenske co-drivern Patrik Barth. För Steve blir detta inte första starten i det luriga asfaltrallyt däremot vill han säkert inte upprepa fjolårets tävling nu till helgen. Åtminstone inte de allra sista 800 meterna. Från en sensationell fjärde plats blev det där en avåkning och ”retired” i resultatlistan.
Det mest frustrerande ögonblicket i min rally karriär så här långt, menar Steve.
Vi var faktist så nära att vi såg mållinjen från där bilen stannade. Dock utan möjlighet att köra vidare, bilen var allt för mycket skadad!
Försäsongen har varit helt perfekt för det norsk/svenska paret och senast i Numedalsrally var man snabbaste 2WD-förare med R2-Peugeoten. Nu är målet att försöka köra så många Junior-EM tävlingar som möjligt. Som privatförare uppmuntras han och hans ”privat kompisar ” av ERC-arrangören som gärna ser att de mindre teamen är med i toppstriden.
Detta kostar självklart pengar och jag är säker på att vi är det team med minst budget per tävling. Då är det faktiskt en extra morot att vi faktiskt också hänger med, konstaterar Steve.
En pallplats är målet för honom och Patrik.
Tycker det är en realistisk målsättning!

*
BloggLukyanukEn som inte kommer att hamna på pallen i Circuit of Ireland är ryssen Alexey Lukyanuk. Visserligen obekräftat, men enligt irländska källor blir det ingen start med den svårt ”PET-kraschade” R5-Fiestan.

*

Dröjer nog inte länge innan Midnattssolsrallyt passerar 200-gränsen och dit saknas för tillfället bara tolv nya namn. Intresset för den stora rallyhappeningen under sommaren är med andra ord stort, vilket Lasse Jonsson i arrangörsledningen bekräftar
Det lutar åt succé, även om många intresserade toppförare fortfarande inte har anmält sig.

????????????????????????????????????

Bland de redan anmälda finns exempelvis rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist, europamästaren i rallycross Anders Norstedt, Björn ”Nalle” Johansson och Stig Andervang. Dessutom är topptrion från förra årets tävling med i listan: Arne Bäckström, Arne Rådström (bilden) och Micke Wisti.
Även intresset för Regularityklassen är stort och i startlistan återfinns bland andra de tidigare segrarna Thorbjörn Bye, Patrick Carlsson och Kjell Gudim.
Anmälan till tävlingen stängs den 1 maj klockan 18.00.

*
På lördag är det dags för Simrishamnsmixen och då premiär för Sydsvenska Rallycupen. De första åtta tävlingarna som leder fram till finalen ger förare i alla klasser möjligheten att komma bland de främsta i de så kallade prispottslistorna baserat på placeringen i den egna bil- och förarklassen. Bonusen efter detta är förstås möjligheten att placera sig så bra att man är bland de som är kvalificerade till finalen i höst. Sammanlagt ska mer än 250.000:- fördelas till förarna.
Den stora nyheten för året är att A och B Gupp H eller ”R3 2WD” i år är seedat i fyra olika klasser allt för att få så jämna och spännande tävlingar som möjligt. Nytt är också att systemet med ”rullande startordning” är skrotat och nu startar alltid 4WD-klasserna först ( alla först kommer Debutanter och Appendix K..) och därefter de fyra R3-klasserna.BloggVäder
Även om det utlovas skapligt väder på Österlen på lördag , 7 plusgrader sol och någon regnskur rekommenderar dock Mats Bergman från SSRC varm klädsel.
– Vinden från Simrishamnsbukten gör att det känns lika kallt som 30 minus på Svenska Rallyt. Så klä på er ordentligt när ni ger er ut på någon av sex sträckorna!
Lyd Mats råd, det finns få ställen som kan konkurrera med Österlen när det kommer till kyla på våren som trakterna kring Simrishamn….

*

20100502 Mats Andersson Eslövs MK på väg mot att bli näst bäste svensk i Liee Mats Rally Sprint. Bild. Tommy Svensson
Deltävling två i Södras RS-DM och premiär för Asfaltcup är SMK Hörbys Express-Specialen den 17 april. Med två dagar kvar av anmälningstiden (jag har inte hunnit (?) anmäla mig ännu) är där 54 anmälda och bland dessa så klart fjolårsvinnaren Mats Andersson, Eslöv. Tråkigt nog blir det nog inte nya R2 Opel Adam som Mats kommer att köra utan den vanliga vinnarvagnen Proton Satria. 

BloggTingsrydEfter hemmatävlingen måste det bli en anmälan till Ryds fräna ”Tingsryd Rallysprint” på Kristi Himmelsfärdsdag den 5 maj. Osvuret brukar vara bäst, men jag inbillar mig att där finns stor chans till klasseger för mig, Stefan och nybesiktigade ”Silver-Voc:en”. I Klass 3 ”Motorbloggande VOC:are” känns det som att vi blir svårslagna….

*
BloggKartLäser idag på SBF:s hemsida om Kristianstad Kartingklubb och framtiden, man skriver. ”Kristianstads kartingklubb är en förening med visioner och där siktet är inställt på mer än bara karting. I en framtidsplan som föreningen har finns tankar på att bygga en rallycrossbana där klubben i framtiden vill köra internationell rallycross. En kartingbana inomhus planeras. Det finns ytor för radiostyrd bilsport att komma och tävla. Förfrågningar finns om inte klubben kan vara med och säkerställa en fyra kilometer lång racingbana runt arenan. Och utöver det vill klubben att fler idrotter ska komma ut till området kring Åsum Ring. Varför inte en fotbollshall på området?
Det hade aldrig gått att göra det vi gjort om vi inte hittat bra samarbeten med näringslivet och kommunen och dessutom haft drivna klubbmedlemmar. Och det skulle aldrig gå att ha dessa framtidsplaner heller om inte vi haft det samarbetet. Kommunen här vill verkligen ha ett motorfäste här i staden och det är vi glada och tacksamma för, säger Håkansson.”.
Blir jag imponerade eller blir jag jätteimponerad?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *