Mer eftersnack till Rally-SM, Opel-Emil sugen på SSR(?), Røkland bästa 2WD och Ramona på väg mot målet…

BloggRobinInte bara på sociala medier utan även i min mejlkorg har det snackats vidare om vad som hände i Östersund Winter Rally i lördags (Lollos bild på Robin Friberg får symbolisera de tre drabbade). Enkelt kan man nog säga att rallysverige är uppdelat i två läger, ett som håller på att regler ska följas oavsett hur fel och stelbent än resultatet blir. Andra lägret menar att man måste även se till moral och etik. Att det självklart måste kunna göras undantag när det är så uppenbart att det är ”tredje man” som drabbas.
Ingen mening att rabbla vad som hände, all fakta finns redan och själv har jag ena benet i ”läger ett” och det andra i läger två. Men när isen brister och jag måste välja så blir det ändå i ”läger två” som jag sätter ner mina fötter i. I synnerhet sedan jag haft kontakt med olycksfågeln Simon Andersson
Ola Strömberg som var en av de som jobbade vid den utmärkta Rallyradion i helgen är helt klar över vad han tycker, Ola skriver ( jag har kortat lite.)…” Tycker att de där främsta agerade jävligt strongt. Visst är det så att man ska ut o skjuta o lyfta när hinder är i vägen. Men när SM medaljer står på spel så blir det liksom ett annat läge. Finns inte många etablerade/rutinerade som skulle lyft ett finger i detta läge. Så är det i praktiken. Med största sannolika påföljd att sträckan stoppats och ”Sandvikenregeln” trätt i kraft.
Båda sidor har rätt här. Regler ska följas. Domarna kunde inte göra annat än godkänna protesten. Undrar bara vilken paragraf som väger tyngst? RY 3.1 eller RY 8.12.7T.
Reglerna är inte ändrade på många herrans år för att det sannolikt är svårt skriva nåt som är bättre.
Vad vill vi uppnå här?
Jo att tävlande ska stanna och så snabbt som möjligt undanröja hindret. Hur får man dem att göra det? Jo genom att ej bevilja tidsavdrag (=piska).
Kanske en morot vore bättre, vad sägs om justerad tid?
Om man ändå inte gör nåt o sträckan måste stoppas? Justerad tid med visst påslag? Här borde det vara möjligt att hitta på något listigt o bra.
Då slipper det bli två läger om en sak som vi i grunden alla är överens om!”.
Kjell Andersson har mejlat, tycker tvärt om och säger som så, ”Finns det regler ska de följas annars kan man lika gärna kasta regelboken, punkt slut. Sedan undrar jag vad som hänt om detta hade inträffat i mitten av J-SM? Då hade det säkert inte blivit något liv av ett stopp, hade garanterat bara varit för de drabbade att svälja!!!!”.
Sedan har jag även fått lite kommentarer som jag har väldigt svårt att förstå. Kommentarer där skadeglädjen lyser igenom och att det dessutom är SM-toppar som drabbas tycker man uppenbarligen bara är kul. Undrar bara, hur tänker ni här?

*
BloggHansI morse fick jag äntligen kontakt med Hans ”Kräbbleboda” Johansson som körde in som sjua i Trimmat 2WD i Östersund. En placering han var allt annat än nöjd med berättade han.
Kör för sakta, måste vara åldern, var Hasses analys.
Bromsar allt för tidigt, ibland får jag till och med gasa på igen för att komma fram till böjarna, det vinner man inga sträckor på!
I ”NYBE-240:an” (tack för bilden Lollo) var han och Alexander Harsten bitvis bra med, men när det blev riktigt snabbt lättade Hasse på gasen.
Vi här nere är inte alls vana vid den typen av sträckor, förhoppningsvis blir det krokigare till South Swedish, hoppades han.
Inför första grustävlingen i SM som är SSR i mitten av maj ligger han åtta i klassen.

*
BloggEmil kopia 8På tal om South Swedish Rally, det ryktas att Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg jobbar för att komma till Karlskrona med en R2-Adam från det tyska Opel Teamet. Inget är varken officiellt eller ens bekräftat, detta kommer från en av alla mina små fåglar som kvittrar. Men om det är nära att bli verklighet är det bara att hoppas att Opelhandlaren Bilexpo i Karlskrona hänger på låset och hjälper verkligheten på traven. Bättre reklampelare i maj än vår ende fabriksförare på plats i Rosenboms hemstad får man leta efter…


Lite mer nytt om South Swedish Rally som får ny tävlingsledare, tidigare banchefen Kjell-Åke Jönsson tar nu klivet upp och blir ”topdog”. Man har även släppt hur banan kommer att se ut, med tre sträckor på fredagen den 15 maj och resterande sju på lördagen.
Vår förhoppning är att avsluta tävlingen med en Power Stage enligt SM-reglementet med omvänd startordning, det vill säga att den snabbaste bilen startar sist, säger Lars Matsson, ordförande i SSR.

*
BloggSteveVar lite snål med uppmärksamheten på 2WD-åkarna i Numedalsrallyt där Ole Christian Veiby och Steve Røkland hade en tuff fajt. En fajt som slutade med att Veiby placerade sin R3-DS3 Citroen i en snödriva på sista sträckan och lämnade fältet fritt för Røkland med brittiske kartläsaren James Aldridge i R2-Peugeoten ( tack för bilden Harald Olsen).
Otroligt tråkigt för Ole att köra av på sista sträckan, vet precis hur det känns eftersom jag själv gjorde samma sak för två år sedan i Rally Sørland, menade Steve efter segern.
Nu slutade han som vinnare i NM-klassen för internationella bilar och även sjua totalt. Allra häftigast är nog ändå att den lilla Peugeoten blev snabbaste 2WD-bil överhuvudtaget i rallyt. Är jag inte helt fel ute var där dessutom flera Volvo med i startlistan…

*
BloggRamonaRamona Karlsson jobbar på med att få ihop budget till sin Super Car-satsning mot Rallycross-EM med KMS f.d Scirocco. Ett stort kliv på vägen är att Swedol är klara som huvudsponsor med en svart och limegrön design på Sciroccon. Övriga klara samarbetspartners är bland annat Thoréns i Kil och STP.
Jag är verkligen jättestolt och glad över att ha fått fortsatt och utökat förtroende från Swedol, säger Ramona och fortsätter.
Vi närmar oss 50 000 kr i crowdfundingkampanjen och det är fortfarande en bit kvar, men det går åt rätt håll.


I somras var Mick Schumacher en av föraran när Kristianstad KK körde Karting-EM ute i Åsum och nu går 15-åringen vidare i tyska ADAC Formula 4 Championship. Han kommer att köra för holländska Van Amersfoort Racing som tidigare haft bland annat Max Verstappen som förare. Schumachers son som tävlat under namnet ”Mick Junior” har redan fått prova sin bil när han kring jul var i Valencia för test.

*
BloggMorbidelliI dag släppte West Coast Racing vem som blev teamkompis med ”American racer” Kevin Gleason och förare nummer två i deras ambitiösa satsning på nya internationella touringcar-serien TCR. Det blev välkände italienaren Gianni Morbidelli som en gång var på väg in till Formel 1 hos både Minardi, Arrows och Jordan. Han var även testförare hos Ferrari.

*
BloggCitorenSom ett led i att ”promota” WTCC inför premiären i Argentina visade Sebastein Loeb och övriga Citroén-förare upp sig i Buenos Aires under ”Roadshow de Campeones”. Hittade fräna åk och hoppbilder med WRC-Cittran mitt inne i centrala Buenos Aires och lockar inte detta folk till motorsporten vet jag inte riktigt vad som krävs…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *