Mer Covid-19 inställda rallyn, Ekström lite för aggressiv i öknen, Oliver kör Arctic med Hyundai och nu darras det i Rally4-världen!

I dag tänker jag inte nämna något kring turbulensen i Svenska Bilsportförbundet, dels därför att inget nytt har dykt upp och dels därför att alltihop står mig upp i jämnhöjd med öronen. Så klart kommer jag att återigen ta upp vad som händer när något händer, men i dag blir det en ”SBF-befriad Motorbloggen”. Istället börjar med något som är ännu tråkigare och det är Covid-19. I morgon träder nya Pandemilagen i kraft som sedan ska gälla till den 30 september såvida inte läget förbättras radikalt innan dess. Med nya lagen kan regeringen förbjuda till exempel folksamlingar, besök på köpcenter, kollektivtrafik och gym. Man kan även stänga privata fest och föreningslokaler samt olika fritid och kulturverksamheter. Med denna lag tror pessimisten (kanske mer rätt, realisten) att det blir svårt att ordna till exempel rallytävlingar så långt som fram till i september. Att Länsstyrelserna inte kommer att medge tillstånd till annat än ”elitverksamhet” till vilket SM-tävlingar räknas enligt mina källor. I så fall blir det enbart de tre SM-grenarna som kommer att kunna köras fram till den 30 september såvida inte vaccinet gör underverk direkt.

Foto: Tommy Svensson

I går kom besked att Ljungby MK ställer in Midsommardansen den 8 maj som skulle inleda Sydsvenska Rallycupen men även ingått i VOC Mekonomen Rallys ”SverigeSerien”. Istället blir det nu Dackefejden i Växjö en dryg månad senare som blir premiär för SSRC.  När både Lima och Sandviken bestämde sig för att ställa in så har Supercupen tappat fyra av sina sex planerade tävlingar. För VOC:arna är nu hela VinterSerien skrotad och så även SommarSerien, däremot hoppas VOC-ansvarige Roger Fransson att få ihop SverigeSerien som nu har tre tävlingar kvar plus finalen. Att det inte går att köra är enkelt att förstå menar Fransson.

Med de regler som gäller just nu att det är förbjudet att anordna tävling för alla som är födda 2004 eller tidigare!

Även Rallyklassikerna är hårt ansatta då även deras vinterrallyn ställts in och i nuläget återstår fyra grustävlingar där ”Zabra-Rallyt” i Nybro förväntas att inleda och detta redan den 1 maj.  Här är det även tänkt att Bilsport Rallycup ska köra sin andra deltävling. Då ska om allt går Trelleborgs MK:s väg redan BRC-premiären ha hunnit avverkats på Söderslätt med Rally Anderslöv och detta över en månad tidigare, den 27 mars…

*

I dag är det vilodag i Dakarrally vilket säkerligen kändes skönt för Mattias Ekström och Emil Bergkvist som hade en tuff fredag.

Vi körde kanske lite för aggressivt till en början där det var fina förhållande och även lättnavigerat, berättar Mattias.

Foto: Mattias Ekström

Aggressiviteten hade ett pris och detta var  att parets Yamaha ”Light weigth vehicle” mer eller mindre rasade ihop. Fjädringen säckade ihop totalt mitt på sträckan och det blev tvärstopp ute ”in the middle of nowhere” förklarar Mattias. Mekanikerna lyckades dock reparera provisoriskt för att sedan efter målgång byta ut det mesta såsom fjädring, bärarmar och diverse annat.

Nu är bilen dock klar för start och i morgon söndag väntar en av ”maratonsträckorna”, över 70 mil lång, så det lär bli ”a new busy day”, hälsar Mattias.

Allt klydd innebar att Avestas snabbaste körde in som 14:e runt fyra och en halv timma efter sträckvinnaren Seth Quintero. Han leder även efter sex sträckor och är nästan två timmar före Christina Gutierrez Herrero. Ekström/Bergkvist ligger på en åttonde plats styvt sex timmar bak. Ännu sämre gick det för Ola Fløene med Mitchell Guthrie vid ratten och paret tvingades ansluta sig till de som finns i kolumnen ”Withdrawal”…

*

Tror att Oliver Solberg var sist in med anmälan till Arctic Lapland Rally nästa helg. Debuten i finska mästerskapet kommer att äga rum helgen innan den planerade VM-debuten med Hyundai i Monte Carlo 21-24 januari.

Foto: Sebastian Bourghardt
Många starka finländska namn i startlistorna men vi kommer att fokusera på att lära känna bilen och skaffa oss erfarenhet och inte så mycket på resultatet, säger Oliver.

Testerna hemma i Värmland gick bra och nu ser han och Aaron Johnston framemot att få köra i skarpt läge.

Vi hade perfekta vinterförhållanden att testa på med isiga vägar och höga snövallar på sidorna. Jag fick ett mycket bra första intryck av bilen, berättar Oliver.

Motorn är helt rå och känslan var bra, men det tar tid att bli helt bekväm i en ny bil, så jag vill använda tiden fram till första VM-tävlingen så bra jag kan för att lära känna den bättre.

*

Nu börjar det skakas i Rally4-världen när Opel Motorsport är inne i slutfasen av tester med helt nya Opel Corsa Rally4. Tidigare har klassen ägts av Peugeot och Ford men med en ny ”sheriff i stan” lär den tiden vara över om mitt Opel-hjärta får bestämma.

Foto: Opel Motorsport

I vår del av världen är det Brian Madsen Motorsport i Slagelse som sköter såväl försäljning som reservdelar till nya Corsan. Runt 700 000 kronor ska Corsan kosta ”race ready” och de första bilarna  ska kunna levereras i mars. I veckan har bilen testas av Yoann Bonato på snöväg men frågan är om det blir någon tävling på detta underlag i år. Tänker på Covid-19 som stökar till det mesta.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *