Meeks WRC-karriär i fara, finbesök hos Prodrive, Lappi körde punka och Mats Jonsson vann!
Verkar som att Kris Meeke ligger lite risigt till och nu är framtiden hos Citroén är i fara. I en artikel i Autosport bekräftar Yves Matton att shake down-rullningen i Polen och avåkningen på Sardinien ligger honom i fatet inför 2016.
– När man kör på den här nivån kan man inte göra så här viktiga misstag, menar Matton.
– Jag godtar inga ursäkter när man kör av på första sträckan som på Sardinien eller på shake down. Inget jag kan acceptera!
Matton berättar att Meeke förklarat sig men inget som han tycker håller även om det säkert enligt Meeke finns förklaringar ( bland annat lär han ha sagt att fjädringen inte var bra på DS3:an).
– När man är professionell förare och kört bilen i över ett år måste du känna till hur den uppför sig och rätta körningen därefter. Jag har inget mer att tillägga, avslutade Matton.
Meeke själv avstår att kommentera uttalandet. Så mycket verkar ändå klart, han måste lyfta rejält under andra halvan av säsongen om han till nästa år ska kunna fortsätta att kalla sig ”Citroén driver”…
*
I dag var det finbesök hos Prodrive i Banbury när Ari Vatanen tittade in på ”a cup of tea”. Samtidigt passade han på att återse en kär gammal vän, den Subaru Legacy han använde i ”1000 Lakes Rally” i början av 90-talet. Misstar jag mig inte helt så körde han samma bil även i Svenska Rallyt.
*
Var igår lite undrande varför Esapekka Lappi plötsligt var över två minuter bak teamkompisen Jan Kopecky i helgens Rally Bohemia. Att läsa tjeckiska resultatlistor och klura ut att ”zprávy” betyder nyheter är inte så lätt. Men nu har jag fått reda på att Lappi punkterade och bytte hjul, vilket tog lite över två minuter.
*
Ber om ursäkt till alla värmlänningar att jag missade Rally Edane när jag gick igenom helgens rallyaktiviteter. Med Mats Jonsson i startfältet så ska det mycket till för att någon annan ska kunna sticka upp och slåss om totalsegern. Seger blev det men inte med jättemarginal, tvåan Robert Blomberg, Trollhättan var bara 11,8 sekunder efter med sin Mitsubishi.
Volvo 940 i topp i 2WD genom Jimmy Olsson före värmlänningen Jan Johansson och med Andreas Levin som trea.