Meekes värsta krasch, Vankiva-Lindberg kör Ford Mustang, ingen bra start för Sandell i GRC och Björks WTCC-seger.
Min värsta krasch någonsin!
Kris Meeke tvekar inte när han utnämner ”den argentinska karusellen” till den här föga åtråvärda titeln. Totalt rullade Meekes Citroën 14 varv vilket inte är så märkligt då han blev ”airborn” med sexans växel i och gasen i botten.
Både han och Paul Nagle togs till sjukhus för kontroll men märkligt nog utan några direkta skador.
– Jag minns allting vi hade noten” flat rigth, 200 and tightens minus late, berättar Meeke.
”The Ulsterman” hade inga problem med ingången men mitt i kurvan korrigerades enligt honom själv, spårvalet max fyra-fem centimeter åt vänster, det skulle han uppenbarligen inte gjort.
– Bilen började understyra lite men jag kände att det var lugnt men så var där en liten och sedan låg där en liten sten i utgången och så ”bang”…
Meeke och Nagle röntgades på plats men ska även genomgå en ny undersökning före start i Portugal. Trösten i bedrövelsen var att han visade bilens kapacitet genom att ta två sträcksegrar och var bland de tre bästa på alla sträckor som han körde…
*
Till helgen är det deltävling två i ERC och detta på svenskarnas favoritresmål Gran Canaria med Rally Islas Canarias. Hela topp-gänget är nu på plats i Las Palmas och i går testade vilde ryssen Nikolay Gryazin lite på de kanariska vägarna. En test som inte alls gick bra utan det blev för den ryska R5-Skodan att åka bärgningsbil med hopp om tillfrisknande till torsdagens ”Qualifying Stage”.
– Inte den bästa starten, var Gryazins knivskarpa analys…
*
Det blev ytterligare ett år i V8 Thunder Cars för Mattias Lindberg från Vankiva och i samma team som i fjor, Bryntesson Motorsport och med samma Ford Mustang som han tog silver med i fjor. Nu däremot ska det bli guld menar Mattias.
– Jag vill alltid vinna, det spelar ingen roll om jag hade vunnit eller kommit femma förra året, jag kommer att göra allt jag kan för min egen, teamets och Fords skull för att ta hem titeln i år!
Redan till helgen får Mattias chansen att visa att det är seger som gäller då serien har premiär med Vårracet på Mantorp Park.
*
Inte behövde ”Team Rallyradion” Per Johansson och Sebastian Bourghardt skämmas över sitt inhopp i Jonas Sandgrens Volvo 940 Grupp H i Falköpings ”Lill Jumbon”. Sjua i klassen A-2WD och 33:a av de 120 bilarna som nådde målet måste väl ändå vara mer än godkänt för de rattrostiga radioprofilerna.
Vann klassen, och detta 41 sekunder före Per och Sebbe gjorde Nyköpings Toyota-åkare Pontus Jakobsson. Totalseger för vilken gång i den långa karriärens ordning är där nog ingen som vet men det blev ännu en för Fägres veteran Håkan Svensson. Håkan vann före Björn Persson och Andreas Thealus.
*
Det blev en tung start för hårdsatsande rallycrossteamet Subaru USA när Red Bull Global Rallycross drog i gång i helgen. På helt nya banan i Memphis blev det ett rejält bakslag för Patrik Sandell och Chris ”Atko” Atkinsson som båda fick ”DNF” i resultatkolumnen i finalen. Bäst gick det för Atko som ändå körde sju varv och innan det tog stopp och klassades som åtta. Sandell däremot lyckades inte köra något varv alls utan blev tia efter en startkasch som orsakade röd flagg.
Istället dominerade Volkswagen med sins Supercar Beetle och där Scott Speed lyckades allra bäst och tog finalen före temakompisen Tanner Foust. Trea slutade Steve Arpin som var het och bland annat inledde med att vinna allra första heatet.
Bäste svensk blev Oliver Eriksson, Honda som slutade femma medan märkeskollegan Sebastian Eriksson körde in som sjua.
*
Den största internationella svenska motorframgången i helgen om man ska tro svensk media var Thed Björks WTCC-seger på Monza-banan med Polestar-Volvon. En seger han tog framför Hondaföraren Tiago Monteiro och det är också enbart de här två bilmärkena som numera satsar på ”VM för standardbilar”. Detta sedan fjolårets dominanter Citroën i likhet med framgångsrika ryska Lada hoppat av den kostsamma serien. Nu finns där visserligen både Lada, Citroën och även Chevrolet kvar i serien men utan fabriksstöd och är därmed enligt expertisen, helt utan chans på toppen. Av de 13 bilar som nådde den svart/vit rutiga flaggan var fördelningen, tre Volvo och lika många Honda och Citroën. Chevrolet kördes av två förare medan det bara fanns en Lada i mål.
Inte alls för att på något sätt dissa Björk och Polestars seger som ändå togs i tuff konkurrens men två märken som gör upp om WTCC-titeln, känns lite tunt. Samma sak tycker ”Racing med Mattias” i tidningen Bilsport Rally & Racing som dessutom besitter betydligt större kunskaper i ämnet än jag. I senaste numret undrar Mattias ”Har Volvo verkligen satsat rätt?” och baserar frågan på samma sak som jag redan skrivit. Man kan även läsa ”Faktum är att fältet är så pass decimerat att mästersterskapet nu hamnat i klammeri med sin egen regelbok som stipulerar att en deltävling helt ställs in om antalet startande understiger 16. Vid premiären i Marrakech fanns 15 bilar på plats, varav endast sex fabrikstödda…”.
Nu ska detta inte tolkas som att jag är negativ till den svenska storsatsningen, tvärtom är det imponerade att ”vi” kan vara med i den internationella hetluften och dessutom vinna!