Meeke och Citroën hoppas på vändning, Tänak i recce-krasch, Latvala tror inte på Mexiko-seger och Petter Solberg till Lima!
I morgon rullar WRC RALLY GUANAJUATO MÉXICO igång med den spektakulära publiksträckan inne i Mexico City. Inför deltävling tre är det ingen tvekan utan att det är Citroën som har mest att bevisa av de fyra VM-teamen. Inför säsongen var det nog så att fransmännen hade lite av favoritskap på sig då man jobbat allra längst med nya DS3 WRC. Men det jobbet har inte visat sig helt lyckat och pressen på Yves Matton och hans team är nu stor. Hoppet står nu till att bilen ska fungera bättre på Mexikos grus, ett underlag där det mesta av testtiden lagts.
– I säsongens första grusrally tror och hoppas vi att vi kommer att få se bättre insatser från oss, menar man från Citroën som också erkänner.
– Resultaten från de två första tävlingarna berodde till stor del på bristande förberedelser under de aktuella förhållandena…
Nu är man dock optimister och menar att Mexiko kommer att bjuda på helt andra förhållanden, förhållanden som man är mycket mer förberedda på. Testerna i Spanien under februari hade fokus på fjädring och de aktiva ”diffarna”. Ett jobb man nu hoppas kommer att bära frukt.
Testerna har gett Kris Meeke (bilden) lite större självförtroende och både han och Matton hoppas på att han ska kunna vara med i toppen. ”The Ulsterman” har dessutom fördelen av att starta långt bak i WRC-fältet faktiskt allra sist av WRC-åkarna och då mycket av den mexikanska lösgrusen ska vara bortkörd. Matton konstaterar.
– Kris ska försöka vara bland de ledande och hoppas att Mexiko ska innebära en kick-start inför resten av säsongen.
Jag tror också som Matton och Meeke att det blir en helt ny Citroën vi får se i helgen. Vägrar att tro att välrenommerade Citroën Racing ger sig in i WRC med en bil som inte skulle vara konkurrenskraftig. För mig räcker det att se tillbaka på Sebastien Loeb-eran och i ljuset av detta inbilla sig att man i Versailles menar att det bara är kul att vara med och leka, no way!
*
Reccen till Mexiko har nu avslutats och en som verkar gå ”all in” är Rally-Sweden-tvåan Ott Tänak. Har inga direkta detaljer vad som hände men bilden på den kvaddade M-Sport Volvo S60:an talar sitt tydliga språk. Oavsett vad Tänak än skyller på så citerar jag min trafikskollärare, ” du får aldrig köra fortare än du kan stanna…”
Om nu Citroên lagt tonvikten på att testa på grus så är inte M-Sport långt efter och nu har man kompletterat med ytterligare 150 mil på ”loose-surface” alltså löst underlag inför Mexiko. Med 20 poängs försprång i Märkes-VM mot Toyota är Malcolm Wilson angelägen att gapet allra helst ökar när nya Fiestan gör grusdebut. Wilson konstaterar att öppningen av WRC 2017 har varit lyckad men att en ny utmaning nu väntar runt hörnet.
– På vår sista test lärde vi oss mer om bilens kommande set-up som vi hoppas kommer att betala sig i helgen.
Han lägger dock in en brasklapp, test är en sak tävling helt annan men tror ändå att man kommer att fortsätta på den inslagna vägen med förare på pallen.
”Förste-föraren” Sebastien Ogier har ett hyggligt CW när det kommer till rally i ”Corona-landet” med seger 2013, -14 och -15. Att nu för första gången sedan 2014 dessutom slippa gå ut först i fältet ger honom ännu mer råg i ryggen.
– Blir ändå tufft då vi går ut som andra bil bakom Jari-Matti Latvala och när vi kommer är där ändå en hel del löst kvar på vägen, menar Ogier som ser framemot att på köra Fiestan på grus i skarpt läge.
– Blir intressant att se bilens uppförande på det här nya underlaget…
*
Av samma anledning som Kris Meeke är optimist med sin startposition kan Jari-Matti Latvala hantera glädjen över sin som bil ett på sträckorna till att börja med. Han menar att chansen att upprepa segern från Värmland är minimal. Han drar parallellen till i fjor när han startade som sjunde bil och hade 40 sekunders marginal till Ogier längst fram efter första dagen. Till Autosport förklarar Latvala att Mexiko kommer att bli det nya Toyota-teamets tuffaste utmaning under året.
– Vi har ett nytt team som kommer till Mexiko för första gången medan dom andra har stor erfarenhet från tidigare rallyn. Vi har testat lite i simulator men vet inte mycket om hur vår Yaris kommer att uppföra sig i helgen…
Att hitta hög höjd i Spanien där Mäkinens gäng testat var inte så lätt, man fick nöja sig med runt 200 meters höjd över havet, inte mycket att komma med mot de 2300 meter som väntar. När man letade sträckor på motsvarande höjd i Spanien fick man problem berättar Latvala.
– Då var det snö på vägen och det har man inte så mycket nytta av att testa på inför Mexiko…
Rullningen som snabbt blev superklickad på sociala medier var inget som störde uppladdningen menar Latvala.
– Har lite erfarenheter från sådant här och den här var troligen med allra minst skador på bilen som jag lyckats med…
En knäckt kofångare, lite krökt i fronten och några märken på dörren var allt som visade att han rullat Yarisen.
– Direkt efteråt körde vi ytterligare tio mil test!
*
En riktig publikdragare fick LBC-Ruschen i sista minuten då Petter Solberg anmält sig med sonen Oliver som kartläsare i den helt nybyggda BDA-Escorten han beställt från England. En bil som kommer hem till Petter i Värmland i dag eller i morgon och sedan mer eller mindre direkt till Lima. Vet att Petter ser framemot detta men än mer är det kanske Oliver som längtar.
– Riktigt kul med så mycket snö, höga snövallar och fina vägar, säger Oliver.
Petter och Oliver startar i Klass 3 ”Supercupen Rwd” med 38 anmälda bilar.
När vi ändå är inne på Petter så har han sin ”husbil” eller rättare sagt sin hustrailer till salu för det facila priset av 350 000€ plus moms. Av bilderna att döma har Petter och Pernilla kunna haft det ganska mysigt mellan heaten i World RX…
*
Få saker tycker jag är lika trista som att Subaru i Sverige håller en så låg för att inte säga helt obefintlig, profil när det kommer till motorsport. Från att mer eller mindre varit synonymt med rally har nu Subarus marknadsförare istället valt att parkera en Outback vid en skidbacke för att locka nya köpare. Känns onekligen töntigt om man jämför med när Petter Solberg då storstjärna i deras WRC-team, i en reklamfilm körde runt med en Legacy.
Utomlands ser det annorlunda ut där förvaltar man betydligt bättre arvet från den svunna storhetstiden. I USA ska ju till och med Patrik Sandell köra Global Rallycross med Subaru i par med Chris Atkinson. För att inte säga om det Amerikanska mästerskapet i rally där Subaru dominerar. Även i England satsar Subaru hårt på motorsport och har bland annat i deras motsvarighet till STCC kört med nya Subaru Levorg.
Framöver blir det enbart som teamchef och ägare till Team BRM som f.d superbike-föraren Warren Scott kommer att synas i BTCC med Subarun. Istället ska Scott köra i det brittiska rallycrossmästerskapet men inte med Subaru utan i en av LD Motorsports Citroen DS3 Supercar. I BTCC fortsätter man att köra med Levorgen men med ny ännu inte officiell förare. Tidigare klara Subaru-förare är Jason Plato, Ash Sutton och James Cole.
*
Idag blev det nästan bara WRC och kanske inte så konstigt med ”round three” väntande runt hörnet. Dessutom börjar tiden bli knapp då jag ska jäkta på en träff där Skånes vad jag vet, tredje R2-bil ska visas upp. Därmed blir inte Anders Åberg, Hässleholm och Mats Andersson, Eslöv inte längre ensamma om att ha en FIA-bil i den klassen hemma i garaget…